Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Thursday, August 16, 2018

Liberalisasi Perlembagaan Ke Arah "Republik" Malaysia Baharu?


Dalam satu perbincangan saya bersama beberapa rakan baru-baru ini, kami ada berbincang panjang tentang perkembangan politik negara, khususnya membabitkan beberapa perkara yang menjadi tunggak kepada pembentukan Perlembagaan Pesekutuan itu sendiri.

Suhu perbincangan secara ilmiah itu semakin meningkat apabila menyentuh soal kedudukan agama Islam, Raja-Raja Melayu, bangsa Melayu dan kepentingan bahasa Melayu yang merupakan 4 unsur tradisi yang menjadi keutamaan dalam kontrak sosial, yang kemudiannya diwajibkan untuk dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Dalam bahasa mudah, jika 4 unsur tradisi tu tak dipersetujui dalam kontrak sosial oleh ketiga pihak yang mewakili 3 kaum terbesar negara ketika itu, maka tidak akan terbentuk Perlembagaan Persekutuan yang menjadi salah satu syarat memerdekakan Malaya ketika itu.

Daripada 6 orang kami yang berbincang tu, 2 orang mengaku undi PH, 2 orang undi BN dan 1 undi PAS. Seorang daripada kami tak mengundi. Latar belakang kami semuanya pernah study Perlembagaan secara akademik. Ada yang bagi lecture subject Perlembagaan pun... 

Peliknya, 2 orang yang undi PH tu la yang paling marah sampai merah muka. Siap ngaku menyesal undi PH. Tu yang kami gelak sakan tu..!

Dalam merah-merah muka tu, salah seorangnya siap mentioned Perkara 150 (6a). Perkara tu menegaskan tentang 6 hak penting dan utama dalam Perlembagaan Persekutuan yang tak boleh digugat walaupun negara kita dalam keadaan darurat. 

Hak-hak tu adalah berkaitan undang-undang Islam, adat Melayu, kebebasan beragama, hak kewarganegaraan, undang-undang adat di Sabah dan Sarawak serta hak berkaitan bahasa. 

So saya tanya la apa masalahnya? Dah depa ada kuasa, jika cukup syarat, depa boleh ja pinda Perkara 150 (6a) tu. Asalkan menepati syarat dan prosedur, Kerajaan boleh pinda. Bukan tak pernah terjadi pun sebelum ni, kan? 


Cuma pada pandangan saya, Kerajaan PH takkan pinda Perlembagaan Persekutuan pun. Justifikasinya adalah disebabkan depa takdak majoriti 2/3 which means they are not a strong government. Lagipun, kalau depa pinda juga, rakyat khususnya majoiriti orang Melayu akan marah bangkit menentang depa. Boleh huru-hara jadinya...

Hasil perbincangan tu, kami yakin Perlembagaan Persekutuan mungkin takkan dipinda. Cuma, Kerajaan PH terutamanya DAP, PKR dan PAN berkemungkinan besar akan gunakan pendekatan lain yang lebih strategik memandangkan depa ada beberapa kelebihan tertentu sekarang.

Kami berpandangan bahawa DAP, PKR dan PAN ada kelebihan dari sudut meletakkan "bidak" di jawatan strategik di institusi kehakiman negara dan jabatan peguam negara. Dengan kedudukan Nga sebagai Timbalan Yg DiPertua Dewan, agenda tu makin mudah...


Kami berpendapat antara pendekatan yang berkemungkinan besar dilakukan secara halus ialah melaksanakan dasar-dasar kerajaan yang sekaligus menyamatarafkan kedudukan bangsa lain, agama lain dan kepentingan-kepentingan tertentu menyamai kedudukan dan keistimewaan unsur-unsur tradisi dalam Perlembagaaan...

Proses liberalisasi perlembagaan tu makin mudah direalisasikan apabila depa memiliki pakar-pakar perundangan dan memposisikan "bidak-bidak" yang mampu membantu menjayakan matlamat tu. Proses tu mungkin takkan dibuat secara drastik, tapi mungkin perlahan-lahan.

Paling penting, apa pun yang dilakukan, ianya harus teliti, mengikut perundangan negara dan ketetapan Perlembagaan Persekutuan, tersirat tidak menonjol, tapi beri kesan secara perlahan untuk mudahkan adaptasi masyarakat tanpa sedar.

Fasa seterusnya hanya dijangka akan berlaku selepas Kerajaan PH semakin kukuh dalam Parlimen dan mungkin akan bermula jika depa menang 2/3 pada PRU ke-15 atau 16 nanti. So, walaupun proses tu memakan masa, tapi peluang makin cerah...

Bila rakyat Malaysia rata-ratanya mengadaptasi liberalisasi Perlembagaan tu, maka time tu la depa akan strike habis-habisan sampai penuhi agenda dan matlamat depa tu. Jika semuanya lancar mengikut perancangan, mungkin dalam 20 years, Malaysia akan jadi macam Republic of Singapore...


Tapi walau apa pun, itu hanya kesimpulan pandangan daripada perbincangan kami saja. Tak semestinya akan berlaku macam tu. Mungkin depa ada strategi lain yang lebih cepat dan efektif, siapa tahu, kan?

Cuma saranan saya, biar je la PH memerintah dan buat sesuka hati diorang. Kita takde hak untuk bantah pun melainkan minta wakil rakyat di kawasan kita senada dan bantah dalam Dewan Rakyat bila bersidang. Itu saja yang kita mampu buat sebab hak kita hanya mengundi saja.

Setakat berbincang macam kami dan melontarkan pandangan dalam blog itu tidak memberi kesan apa-apa kecuali perkongsian pandangan atau fikrah sesama kita. Ilmu pengetahuan perlu selari dengan pemikiran bagi membentuk minda masyarakat kelas pertama, kan? So be it...

Tuesday, August 14, 2018

Benarkah BN Jadikan Orang Malaysia Pemalas, Harap Duit Percuma?


Masih lagi nak bertengkar dan berpolitik walaupun dah jadi Kerajaan. Bukan politik sikit-sikit, tapi penuh dengan kenyataan-kenyataan retorik yang cuba terus memperbodohkan lagi #Uneducated Malaysians. Tapi "dia" khususnya bagaikan lupa bahawa masih ramai lagi yang #educated yang masih waras dan tak termakan lagi dengan dakyah politiknya...

Baru-baru ini dia mengatakan bahawa "Najib jadikan orang Malaysia suka harap duit percuma". Dengan kenyataan tu, dia cuba frame dalam pemikiran rakyat kononnya Najib suka tabur duit secara percuma kepada rakyat dan menjadikan rakyat di negara kita ni pemalas, tak produktif. Kononlahhh..

Betul ke apa yang dia kata tu? Atau ia hanya satu lagi siri pembentukan pemikiran masyarakat Malaysia ke arah satu kebodohan yang nyata?

Kenapa? Saya yakin bahawa ramai di kalangan rakyat Malaysia yang pernah ke luar negara. Sama ada melancong, atas urusan kerja atau perniagaan, malah ramai yang pernah study kat oversea, kan? Saya juga yakin antara negara yang korang pernah pergi adalah negara yang amalkan sistem GST...

Kalau korang teliti baik-baik, korang akan sedar bahawa setiap warganegara di negara yang mengamalkan sistem GST diberi elaun bulanan, terutama yang tidak mempunyai pendapatan. Bermula dari bayi yang dah didaftarkan kelahiran, hinggalah ke peringkat gelandangan, semua yang tiada pekerjaan akan terima elaun tu mengikut terma yang syarat di negara masing-masing.

Jadi, adalah jelas bahawa boleh dikatakan setiap negara yang amalkan GST akan beri duit kepada golongan rakyat tertentu yang menjadi golongan sasaran, kan? Selalunya yang tiada income, berpendapatan rendah dan seumpamanya. Orang kaya macam Bill Gates malu nak terima elaun tuuu..

Cubalah ke Australia atau mana-mana negara yang amalkan GST. Hampir semua bagi balik duit "cash" kepada golongan sasaran. Tanya Timbalan Menteri Ekonomi. Dia lama duduk di Australia. Memang begitu amalannya bagi negara yang amalkan GST...


Macam di Malaysia sebelum ni, Kerajaan bagi BR1M sebab kita amalkan GST. Kerajaan kutip 6% dari semua pihak termasuk gelandangan, anak yatim dan orang susah, tapi Kerajaan bagi dalam bentuk cash dan utamakan kepada golongan-golongan ni, kan?

So pelaksanaannya sama la dengan negara-negara maju yang amalkan GST, kan? Ia bukan soal "ajar orang Malaysia harap duit percuma". Tapi lebih kepada kewajipan kerajaan yang amalkan GST untuk beri balik kutipan cukai tu untuk bantu ringankan beban kos sara hidup dan kesejahteraan ekonomi rakyat. Memang begitu sistemnya...

Jadi, tak timbul la soal "Najib jadikan orang Malaysia suka harap duit percuma", melainkan dia sengaja keluarkan kenyataan macam tu untuk perbodoh-bodohkan rakyat Malaysia terutama yang dah mereka bodohkan pada PRU ke-14 tu...

Sebaliknya pada pandangan saya, adalah lebih baik agihkan kutipan tu pada mereka yang mereka yang berhak berbanding bagi projek mega-mega kayakan lagi anak-anak, saudara mara, kroni-kroni dan pihak tertentu yang memang dah sedia kaya raya.

Mungkin ada la sedikit kelemahan dalam pelaksanaan GST kat Malaysia sebelum ni. Tapi pada saya, Kerajaan PH boleh je buat penambahbaikan terhadap sistem sedia ada KECUALI la jika memang Kerajaan PH nak bantu tauke-tauke yang dipercayai jadi "funder" diorang lari bayar cukai macam dulu-dulu, kan?


So lepas pencen nanti diorang boleh sponsor naik jet keliling dunia, sponsor makan minum kuda, sponsor kehidupan mewah, hadiahkan itu dan ini di atas nama "penghargaan ke atas segala jasa semasa berkuasa"? Macam tu ke?

Saya agak hairan dengan pendekatan dia. Dah dapat kuasa pun, sengaja lagi nak suruh rakyat benci Najib? Najib dah tak ada kuasa. Awat yang takut sangat kat Najib? Sepatutnya dia lebih takut pada Anwar and the gang... Anytime ja boleh strike...kan?

So saya minta, tak perlulah nak bodoh-bodohkan orang Malaysia lagi. Tak perlulah nak buat orang Malaysia benci kat Najib lagi. Sudah-sudah la nak gunakan style lama macam tu. Ramai dah educated Malaysians kat negara kita ni... 

Monday, August 13, 2018

Mujahid "Cair" Jumpa Nisha? Apa Yang Korang Kecoh Sangat..?


Riuh rendah diperkatakan tentang isu Menteri (Agama) di JPM, Dato' Mujahid Rawa dan geng LGBT yang diwakili En. Nisha. Maaflah, saya tak tahu nama sebenar En. Nisha dan tak pasti apa gender sebenar individu itu. 

Namun mengecewakan, Menteri Agama itu "cair" hanya dalam tempoh lebih kurang 40 minit bertemu En. Nisha...

Apabila Mujahid membuat kenyataan menerusi press conference, maka jelas apa yang terbit dari mulutnya itu disahkan sebagai kenyataan rasmi Kerajaan Malaysia kerana dia merupakan seorang Menteri yang dilantik bagi portfolio berkenaan.

Jika dirujuk pula pada pengertian "Dasar Awam" secara teori dan amalan, maka kenyataan Mujahid itu juga mengesahkan kandungannya dalam press conference itu adalah salah satu daripada dasar awam negara yang rasmi. Saya tidak pasti sama ada Mujahid sedar ataupun tidak tentang perkara ini.

Dalam kenyataan Mujahid, antara intipati pentingnya adalah mengenai penegasannya yang melarang sebarang diskriminasi terhadap golongan LGBT khususnya di tempat awam dan rumah ibadat. Apa pula definisi tempat awam dan rumah ibadat? 

Tempat awam ini contohnya macam taman permainan awam, pasar awam, tandas awam dan sebagainya, yang dibenarkan akses kepada semua masyarakat awam tanpa sekatan atau larangan perundangan. Rumah ibadat tu macam masjid, surau, kuil, gereja dan seumpamanyalah...

Ada di kalangan penyokong PH yang mendakwa kenyataan Mujahid dan Kerajaan Malaysia itu kononnya "menjelaskan perbezaan antara pendakwah dan penghukum". Kononnya nak beritahu pendekatan Mujahid tu "uslub dakwah" la...pada masa yang sama, nak sindir hentam pihak yang mengecam Mujahid dan Kerajaan PH laaa....


Soal pertama. Diskriminisi hak LGBT di lokasi awam. Betul ada diskrimisi? Saya tengok, boleh kata semua tempat puak LGBT ni boleh masuk. Masa kat UIAM, selang dua bilik saya dihuni student "nyah", namanya "N**il". Ketika saya UiTM dulu, bilik hujung sekali pun "nyah" juga, namanya "Er***an". Dalam kelas saya sendiri ada gay yang kekal gay hingga sekarang. 

Kami tak discriminate diorang pun. Elok je hormat menghormati. Diorang duduk kat kolej lelaki, kongsi toilet dengan kitorang elok je pun. Tapi macam berbeza dengan kami yang pakai towel di paras pinggang, diorang pakai towel besar di paras dada dan bawa baldi kecil berisi facial cleanser etc masuk toilet. Takde pulak kitorang kacau ke, rogol ke apa ke.. 

Cuma dakwah tu ada la sikit-sikit. Bukan apa, sayang kami tengok anak bangsa kami beragama Islam jadi macam tu. Diorang pun okay je dengan kami. Kalau lapar tengah malam masa study tu, diorang selalu belanja meggi & grape tea. Takde pulak diorang goda or kami goda diorang...

Itu baru di universiti. Jika di lingkungan lokasi awam yang lebih besar, mungkin diorang sendiri yang malu nak masuk toilet lelaki. Ye la.. dah pakai vogue giler, kan? Dengan skirt pendek, tube, singlet, perfume mahal, make up mengalahkan artis, tiba-tiba masuk toilet lelaki. Malu la kalau pakcik jaga tandas tu tau diorang tu "nyah".. kan? Kena pulak sekampung, malu la mak ayah diorang, kan?


Tapi, sapa suruh pakai macam tu, kan? Fitrah kejadian manusia tu hanya lelaki, wanita dan khunsa. Dari sudut hukum tentang khunsa, saya yakin lebih ramai ulama dan fuqaha dari mazhab Shafie dan ASWJ yang lebih arif. Namun yang jelas, khunsa perlu memilih untuk jadi lelaki atau perempuan bila tiba "masa"nya, kan? 

Saya petik dari sudut agama disebabkan Mujahid adalah Menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam Kerajaan PH Malaysia. Dia tak jaga hal ehwal wanita atau undang-undang. Adalah jelas dia perlu mengeluarkan kenyataan rasmi negara dari sudut pandang agama Islam.

Hakikatnya, tidak ada pun diskriminisi kat Nyah, termasuk hal nak masuk toilet. Hanya diorang, sama ada Nyah mahupun Pengkid yang discriminate diri diorang sendiri. Diorang yang malu dan kurang selesa masuk public toilet disebabkan keterampilan diorang tu...So nasiblah, kan? Siapa suruh pakai or jadi macam tu? Bukan Allah or mak ayah diorang suruh pun... 


Pada saya, tiada sebarang isu mendesak yang memerlukan Mujahid buang masa jumpa En. Nisha tu. Kalau jumpa pun, sepatutnya Mujahid yang pengaruhi diorang supaya jadi jantina sebenar diorang, bukan diorang yang pengaruhi Mujahid untuk berikan apa yang diorang mahukan...

Diorang nak tandas? Pilih je nak tandas lelaki atau wanita. Lelaki masuk toilet lelaki, perempuan masuk toilet perempuan la. Nak ke masjid? Jika lelaki, masuk ruang lelaki, jika perempuan, pakai telekung masuk ruang wanita la. Susah sangat ke? Korang nak berdepan dengan Allah yang jadikan korang, lagi nak berlakon depan Dia ke? Nak kena lempang dengan Tok Imam?

Pada pandangan saya, rakyat dah diberi peluang untuk memilih. Ketika PRU, rakyat sebagai pengundi diberi kuasa penentu kerajaan mana yang mereka mahukan. Bila rakyat sudah memilih, maka kita semua perlu hormati pilihan itu dan tak perlu lagi berpolitik. Hak kita sebagai rakyat dah habis. Setakat kritik dan beri pandangan sikit, boleh laaa...

Yang berhak tegur dan bantah ialah Ahli Parlimen Pembangkang. Diorang ahli politik dan dipilih rakyat di kawasan masing-masing untuk bersuara mewakili parlimen mereka secara sah pada PRU yang lalu. Itupun jika Kerajaan PH nak dengar atau peduli dengan bantahan mereka. Jika tidak, nasiblah...

Jadi, kuasa sebenar ada di tangan PH. Siapa pun PH, sama ada PM adalah Tun M atau Anwar, kuasa ada pada tangan mereka, bukan kita. Majoriti rakyat pilih mereka, dan mereka berhak buat apa saja dasar negara mengikut kehendak mereka. Jika Kerajaan PH Malaysia kata bina toilet untuk LGBT, maka binalah... apa hak kita nak bantah? Majoriti kita jugak yang pilih mereka, kan?


So, tak payah bising, tak payah kecoh. Biarlah Kerajaan PH nak buat apa pun. Kalau tak suka, suarakan melalui wakil rakyat yang korang undi hari tu. Jika diorang tak dengar or tiada tindakan, next election pilih la orang lain atau parti lain. Itu saja hak kita dalam sistem demokrasi. Walaupun kecil dan tempoh sekejap saja masa mengundi tu, tapi besar impaknya dalam amalan demokrasi...

So, tak payah la tambah dosa maki hamun Mujahid, Kerajaan PH, En Nisha atau sesiapa. Selagi belum tiba PRU 15, terimalah apa saja yang Kerajaan PH nak. Kalau tiba-tiba diorang taknak Tun M atau Anwar jadi PM, dan tiba-tiba pulak nak Guan Eng jadi PM, terima saja la. Bukan salah dari sudut perlembagaan negara pun.. rileks laaa...

So faham kot? Selamat ber"LGBT" semua... Wallahu'alam.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!