Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Sunday, June 10, 2018

10 JUN: GENAP SEBULAN PAKATAN HARAPAN BERKUASA, APA ADA?


Hari ini, 10 Jun 2018, maka genaplah sebulan Pakatan Harapan berkuasa sebagai Kerajaan Malaysia. Tahniah saya ucapkan kerana "Malaysia masih aman"...

Sejak berkuasa, dalam usaha mengotakan manifesto PH, pelbagai polisi atau dasar telah diperkenal, dilaksana dan di"rebranding"kan oleh pihak kerajaan. Walau bagaimanapun, ada yang masih diperingkat "cadangan" dan ada pula yang masih di peringkat "test market". Ada "suri rumah" yang "sangkut" sebab tak kaji undang-undang sedia ada sebelum berjanji?

Kabinet negara belum lagi lengkap. Entah bila akan lengkap, kita tidak pasti. Namun TPM kata, 50% daripada manifesto PH itu telah pun terlaksana. Saya tak pasti kenapa kenyataan itu dipertikai majoriti rakyat. Mungkin mereka dapat merasai, berfikir dan menilai sendiri peratusan tersebut.

Selain itu, macam-macam perkara yang telah berlaku. Siasatan demi siasatan terhadap pemimpin kerajaan lalu telah dijalankan, menepati manifesto 100 hari. Ada yang bertepuk tangan, tapi nampaknya lebih ramai yang mencemuh dan menyedari apa sebenarnya yang berlaku. Macam "dejavu" 1998, bukan?


Mudah kata, nampaknya Kerajaan PH lebih bertumpu pada soal politik, namun hanya memberi sedikit tumpuan terhadap soal kebajikan dan kesejahteraan hidup majoriti rakyat. Malah, diperkenalkan pula dasar "merayu sedekah dari poket rakyat". 

Baru beberapa hari berkuasa, puluhan ribu hilang kerja sekaligus hilang pendapatan. Bantuan Hari Raya pula hanya Gred 41 ke bawah saja yang merasa, itu pun hanya RM400. Tak tahulah nasib mereka yang lain seperti ibu tunggal, pesara, OKU, imam, bilal, siak, golongan asnaf dan rendah pendapatan pada tahun ini. Selama ini, Allah beri rezeki mencurah-curah pada mereka setiap kali menjelang Ramadhan dan Aidilfitri, bukan?

Penjawat awam tidak dinaikkan gred seperti yang direncanakan. Maksudnya, gaji tak naik. Elaun untuk penjawat awam tertentu dipotong pula 10%. Malah khabarnya penjawat awam negeri tertentu terpaksa "sedekah" sebahagian wang bonus mereka ke tabung kerajaan? Saya cuma geleng kepala memikirkan "sedekah tanpa rela" itu. Ikhlaskah? Atau dipaksa ikhlaskan diri? RM100 pun lepaslah nak isi minyak kereta berhari raya nanti, bukan?

Dalam pada itu, harga minyak langsung tak turun-turun? Pelik bin ajaib, bukan? Padahal, sebelum PRU14 khususnya ketika berkempen, itulah yang disebut-sebut. Hampir setiap hari PH kata akan turunkan harga minyak jika menang PRU. "Kasihanilah rakyat" kata mereka sambil bunyikan hon...


Mansuh tol? Ada satu tol yang dimansuhkan, tol KL-Seremban kalau tak silap. Itupun sebab perjanjian konsesi dah tamat. Untuk raya kali ni, Kerajaan PH umum tol percuma 2 hari.. ehh.. silap.. diskaun tol 50% untuk 2 hari. Memandulah secara berhemah, mungkin tiada diskaun jika anda disaman nanti...

Dalam tempoh ini juga, kita boleh lihat #MalaysiaMemilih makin berani bersuara. Ada yang sangat berani "usik" hal ehwal agama Islam ada pula yang "gagah berani" mempertikai Yg DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu terutama di media sosial. Begitu juga dengan soal cadangan lantikan AG yang mencetus kontroversi. Itu belum lagi soal LGBT, kan? Maklumlah, bukankah kuasa kini memihak mereka, maka bertambah kuatlah mereka bersuara...

Terus terang saya katakan, secara peribadi saya berpendirian bahawa kuasa kini berada di tangan mereka. Kuasa itu diberikan oleh #MalaysiaMemilih kepada PH pada 9 Mei 2018 dan sah pada 10 Mei 2018. Kuasa itu sah dari sudut perlembagaan negara.

Saya yakin, kita tidak seperti mereka yang memfitnah dan memaki hamun SPR setiap kali bila kalah PRU. Kita tidak salahkan peti undi. Kita juga tidak menimbulkan isu "pengundi hantu". Malah tiada sebuah pun pesawat jumbo atau bangla dipersalahkan. Kita hormat pada keputusan dengan penuh semangat demokrasi yang subur di Malaysia.


Oleh itu, saya lebih senang untuk tidak mengkritik, menyerang atau menghina Kerajaan PH mahupun para pemimpinnya. Kuasa berada di tangan mereka, maka lakukanlah apa saja yang mereka suka. Kerajaan PH pimpinan PM ke-7 berhak untuk berbuat apa saja. 

Lagipun, saya hanya rakyat biasa. Apatah lagi saya menyokong UMNO, golekkan diri akan terluka, digolek pun terluka. Namun begitu, masa masih panjang. Kita ada 5 tahun untuk dihadapi dalam penggal ini. 

Apabila suatu dasar atau polisi itu diumum atau terlaksana, maka sudah tentulah akan ada kesannya, bukan? Setelah itu, berkonsepkan "freedom of speech" yang dilaungkan oleh PH dan BN selama ini, ia memberikan saya hak kebebasan untuk mengkritik, bukan?

Tapi jangan risau. Saya tidak mengamalkan kata-kata kesat, berbohong, menipu atau mereka-reka cerita, jauh sekali memfitnah. InsyaAllah, saya akan mengkritik secara berhemah, adil, membina dan mengutamakan prinsip hukum-hakam Islam serta perundangan negara.


Biarpun saya seorang pejuang UMNO, kita semua tetap bersahabat dan wajar mengamalkan politik matang. Apa yang penting, majoriti orang Melayu dan masyarakat Malaysia yang hormatkan Kontrak Sosial akan bersatu-padu, bangkit untuk meraih kembali kuasa di negara ini. 

Akhir kata, kini Melayu hilang kuasa di bumi sendiri, nantikanlah masanya kami merdekakan kembali "Persekutuan Tanah Melayu" ini! Itu tekad saya... Wallahu'alam.

5 comments:

Anonymous said...

.

Petrol RON95 turun RM1:10 untuk setengah liter . OK la tu . Dia janji turun RM1:50

TOL free , satu sen pun tak payah bayar . Untuk penumpang bas express .

Terima Kasih kerajaan PH .

Shah said...

Tengah tunggu harga minyak turun harga barang pun turun.

Anonymous said...

teruskan niat yang murni ini. kami bersama-sama anda

Anonymous said...

macai kata semua ini faktor Tun Mamak maka mari kita berdoa unyuk macsi mamak

"ya allah kau panjangkan lah umo mamak tun yg macai sayangi hingga 120 tahun lagi srmoga negada kita lingkup bak kata mat sabu selama ini tun mamak bapak ketua perompak negara"

amin amin panjangkan lah usua tun mamak kalau tak 120 tahun lagi 93 tahun lagi pun cukup lah.

Anonymous said...

Anon 4.14 ..kau mampus dulu bai ..don worry

Bila Kak Su Bersuara... Heh!