Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Tuesday, March 8, 2016

HARI NI KITA BELAJAR SUBJEK SEJARAH BLOG KAT KEDAH.. Heh!

Ada di kalangan rakan-rakan yang mengatakan saya ni antara yang terawal menubuhkan blog di Kedah dan menulis tentang politik. Entah, saya tak tahu tentang status tu... Tapi kali ni saya nak cerita sikit pasal subjek sejarah... hahahahahaaaa...

Tapi saya akui sejarah bloggers politik pro-UMNO di Kedah, saya individu yang bertanggungjawab berusaha menghimpun dan mengadakan majlis pertemuan pertama bloggers-bloggers di Kedah dan Utara Semenanjung... masa tu tak ramai... ada la dalam 30 orang jer...

Antara yang "famous amous" yang hadir time tu ialah Jin Bara (blog Depa Kata), Che Wan (Pusaka Ayahanda), rakan-rakan dari Kedah Times dan ramai lagi. Ada yang bloggers Kedah yang sanggup turun dari KL untuk bersama kami dalam satu majlis yang santai...


Kami takdak ketua.. ada yang tidak sefahaman dalam ideologi politik, tapi kami saling hormat menghormati prinsip masing-masing... agree to disagree memang wujud... tapi kami sepakat bersama.. 

Paling best, kami tidak berbayar untuk menulis di blog... kami menulis suka rela.. ada masa kami tulis dan kalau busy pun kami tulis jugak... heh! Boleh lagu tu? Zaman la ni depa kata ada "dedak"... saya tak tau la "dedak" ka apa ka... saya tau perjuangan saja... tapi perjuangan zaman Tunku dulu pun bergolok bergadai jugak... sebab zaman tu takdak "dedak" kot? heh!

Sepanjang saya mencebur diri dalam dunia blog politik ni, macam-macam saya belajar... Tapi sapa sangka dunia blog ni betul-betul mengajar saya untuk menjadi seorang penulis...dari dunia kewartawanan saya melompat ke dunia journalisme...

Kadang-kadang, saya rindu sangat nak kembali macam dulu... berhimpun dengan blogger-blogger yang saya anggap perintis dunia blog politik tanahair.. saya masih ingat lagi Rocky Bru bagi sokongan pada saya untuk teruskan dunia blog kami kat utara ni... hmmmm...

Ada dua individu yang asah penulisan saya sebenarnya... tak perlulah saya dedahkan siapa, tapi memang mantap dan hebat penulisan depa... tak merapu, berfakta dan mampu ubah mindset orang yang baca... tak ramai journalist yang ada skill macam tu... thanks to both of them....

Mungkin kesibukan tugas dan dunia journalisme tu agak menyekat masa saya untuk menulis di blog kesayangan saya ni... tapi macamana pun saya akan cuba jugak luangkan masa menulis di sini... insyaAllah jika diberikan kekuatan...

Sebenarnya dunia penulisan ni banyak mengajar hidup saya...paling nyata sekali ialah saya lebih beretika dalam penulisan... menulis pun kena ikut cara Islam sebab saya orang Islam yang ada hukum dosa dan pahala.. tak payah undang-undang SKMM pun, Islam dah ada dah hukum tu...

Sekarang ni, saya tengok ramai bloggers-bloggers baru.. hebat-hebat belaka... ramai jugak yang saya kenal walaupun depa tak kenal saya... biasa la.. saya ni blogger kampung blogger nyamuk saja... tak reti apa pun... apa pun tak tau.. hahahahahaaaaa....

Saya tengok depa ke depan, saya mengesot ke belakang... saya dengar depa jerkah tengking, saya tutup mulut rapat balik tabir.. saya tengok depa celapak pi, saya bukak henpon main game.. hahahahaa... bagi la depa yang hebat-hebat saja ke depan.. yang penting Allah, orang-orang tertentu dan saya saja tahu apa yang saya buat walau orang tak tau... heh!

Saya ingat lagi dulu... ada blogger otai.. ada blogger elite... ada blogger ayam.. ada blogger nyamuk... macam-macam blogger ada.. rasanya sekarang ni pun ada lagi kot... 

Tapi saya sedih sangat... sedih sangat bila tengok ramai yang bergaduh sesama sendiri.. nak tegur pun semua dah besar panjang.. yang bergaduh pun bukan dengan orang yang tak kenal.. sama-sama kawan jugak.. kenal je sesama sendiri..sama-sama berjuang.. sama-sama ada kekuatan dan skill...

Sebab tu saya sedih.. dan perkara tu sedikit sebanyak beri kesan untuk saya malas menulis di blog.. nak bukak Facebook pun lagi la malassss.. saya perhati sajalah kat luar ni.. malas nak campur bila kawan-kawan gaduh.. depa semua kawan-kawan saya dan saya sayang kawan-kawan saya...

Saya akui ada yang cari pasal dengan saya..ada yang tikam saya... kat Kedah ni pun ada yang buruk-burukkan nama saya... tapi ada saya kisah? Saya berjuang untuk parti, bukan untuk depa atau pemimpin yang depa cerita buruk pasai saya tu.. jadi biaq pi la kat depa... saya okay jaa...

Ada yang pernah saya tolong dulu.. ada yang pernah berbulan-bulan saya tolong.. ada yang bagitau saya kawan-kawan yang saya tolong tu tikam saya kat belakang, saya sengih ja macam kerang busuk... hahahahaa.. biaq pi la kat depa.. tu ja saya kata... hahahaaaa.... 

Mungkin sebab saya ni bukan jenis kaki gaduh.. depa nak kata apa, kutuk apa, keji apa pun, saya yakin Allah tahu apa yang saya buat.. saya tahu hala tuju saya.. saya bersyukur dengan apa yang ada dan tak meminta-minta... kalau minta pun, saya hanya mintak kat Allah saja sebab Dia yang beri rezeki, bukan manusia...

Setahun dua lagi akan ada pilihan raya.. mungkin tak sampai sebulan lagi, PRN Sarawak akan berlangsung.. PRN Sarawak 2011 dulu memang saya ke sana meninjau dan ada la bantu sikit-sikit kat sana.. mujurlah saya ada skill cakap dialek Sarawak... kalau tidak, blur jugak saya nak buat kerja time tu...

Tak sure sama ada saya akan ke sana atau tidak kali ni.. bergantung pada "poket".. kalau Allah beri dan cukup pada saya, insyaAllah saya akan sampai ke sana dan "menyebok" macam biasa.. hahahahaaa... biasa la... saya ni mana reti buat apa pun... apa pun saya tak tau.. heh!

Okay lah.. dah melalut dah ni... nanti saya tulis lagi.. maybe saya akan sentuh sikit bab politik di Kedah ni on next entry... adios! Wassalammmm..

No comments:

Bila Kak Su Bersuara... Heh!