Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Monday, March 7, 2016

BICARA PERJUANGAN BERSAMA SEORANG RAKAN...


Sebenarnya saya suka berkawan.. bukan setakat kawan di ruang maya, saya memang ramai kawan di dunia nyata... ada yang rapat dan ada yang kawan biasa-biasa saja... tapi saya memang sayang kawan-kawan saya...

Mungkin la ada di kalangan kawan-kawan saya tu yang "tikam belakang" saya... saya tahu dan saya tahu.. jangan ingat saya tak tahu.. tapi entah la... mungkin saya ni jenis tak balas kot... biaq pi la kat dia... saya memang bukan jenis kebudak-budakan ni... malas nak layan sangat perangai lagu tu...

Ada kawan yang saya percaya dan dia pun percaya saya... ada jugak yang kami sama-sama kongsi susah dan senang... kadang-kadang tu sama-sama ikat perut berbulan-bulan... kadang-kadang tu sama-sama makan kari kepala ikan... tapi yang penting kami menabung untuk masa depan... 

Saya tak suka cerita tentang kawan-kawan saya yang tikam belakang tu.. tapi saya suka cerita tentang kawan-kawan saya yang baik.. brotherhood mungkin hingga ke hujung nyawa walaupun ada di antaranya yang bukan Islam...


Sebenarnya, ada sorang kawan saya tu kami kenal di ruang maya.. kami saling hormat menghormati.. dia bijak dengan strategi dan banyak maklumat yang accurate... kami selalu analisis sama-sama semua maklumat yang kami ada dan sama-sama update jika ada maklumat baru...

Masa PRU 13, kami buat kerja sama-sama bantu UMNO... walau orang tak nampak dan tak tau, yang pentingnya kami menyumbang jugak la sikit.. heheheee.. memang kalut time tu.. kami sampai tak sempat makan... tak sempat jengok anak isteri di rumah... dan buat macam-macam siang dan malam...


Ada sekali tu, minyak kereta saya habis dan tersadai tepi jalan... Alhamdulillah henpon time tu tak masuk ayaq... saya hantar sms mintak tolong.. dia yang pertama datang... dia tanya awat tak isi minyak awai-awai... saya jawab lupa... hahahaa... tapi lepas tu baru saya beritahu dia duit saya habis untuk isi minyak... dia hulur pada saya RM20.. saya tengok wallet dia ada baki lagi RM20...saya sebak time tu...

Lepas PRU 13, kami memang takdak kerja. Tapi alhamdulillah.. lebih kurang dalam 6 bulan menganggur, saya dapat kerja...tapi kawan saya tu tak dapat kerja lagi... teringat kat dia dan keluarga dia, setiap kali dapat gaji saya hulur sebahagian kat dia... memang kami susah pun... gaji saya pun taklah sebesar mana...

Yang saya pelik, kami tetap buat kerja untuk UMNO... walaupun UMNO taktau pun apa yang kami buat tu, tapi saya yakin Allah tahu apa yang kami buat... tak berdedak pulak tu.. hahahahaa... tapi entah la macamana kami boleh survive... mungkin sebab rezeki tu di tangan Allah kot...

Tapi sekarang ni kawan saya tu dah 6 bulan bekerja... lebih 2 tahun lebih dia menganggur.. dia dah boleh bernafas dah sekarang... jawatan pun bukan calang-calang... tapi dia tak pernah lupakan saya... dia selalu jengok saya di Alor Setar ni... bawak nescafe setin untuk saya... hahahahaa.. he knows my favorite drink!

Sebenarnya, saya dan kawan saya puas kalau boleh bantu UMNO... entah la... bila difikir-fikir..nak gelak ada..nak menangis pun ada... mungkin takdak orang atau pemimpin yang hargai kami, tapi kami sentiasa hargai antara satu sama lain... respect each other... pernah bertengkar, but not beyond borders...

Oh ya.. untuk pengetahuan, kawan saya tu bukan beragama Islam, but he respects my relegion dan saya pun hormat agama dia... but we always like brothers... Mungkin ada yang kenal kawan saya ni, tapi mungkin tekaan depa tu "tak tepat"... hehehee... 

Sebenarnya, dalam ramai kawan-kawan saya, tak ramai yang faham karektor saya... saya ni payah sikit.. cerewet bukan main... maybe sebab saya ni perfectionist kot... hahahaa... puii! But anyway, we both shared so much within these years together...

Siapa sangka he's really somebody valueble right now.. dulu depa "buang" dia.. tapi sekarang dia dah buktikan dia memang the best... saya cemburu..heh! Cemburu sihat la... tak tikam belakang punya... dan saya tumpang bangga dengan pencapaian dan kemampuan dia... proven!

Yang saya sikit sedih adalah diri saya sendiri... bukan la saya tak bersyukur... cuma saya belum puas hati dengan pencapaian saya... tapi entah la... maybe belum tiba masa dan peluang yang sesuai kot... tapi saya berazam untuk buktikan sesuatu... dan sesuatu yang berharga tu biarlah untuk perjuangan UMNO...

Kami masih berkawan baik... kami sama-sama tak suka menonjol ke depan... lebih gemar low profile dan tak dikenali... kami buat kerja di belakang tabir saja... sebab tu la UMNO taktau kot.. hahahaha.... but who cares, rite?

Kami sama-sama orang parti.. kami bukan politician... selagi ada hayat dan kudrat, kami akan terus bantu dari belakang... UMNO suka atau tak suka kami, kami tak boleh nak buat apa... tapi kami ikhlas keluarkan duit sendiri untuk perjuangan... 

Sorry la sebab saya cerita hal ni... saja ja.. tetiba teringat kat kawan saya tu... abaikan kalau tak suka cerita kami... hahahahahaa... anyway, nothing to loose, rite? Nanti saya ceritakan pasai kawan-kawan baik saya yang lain pulak... bye... 


P/s: Motto kami: "suka kerja saja, tak suka duit..." heh! 

2 comments:

Anonymous said...

Rezeki banyak atau sikit Allah yg bagi. Yang penting barokah. Walau sedikit ia mencukupi and you live a happy life. Rezeki x semestinya dlm bentuk duit atau kekayaan sahaja, tetapi juga dalam bentuk kesihatan, kebahagiaan, keimanan dan macam2 bentuk lagi.

Anonymous said...

Itu barulah namanya perjuangan anak bangsa walaupun tak dapat apa-apa imbalan. Bukannya merajuk bila tersingkir, bukannya melawan bila disingkir. Tetiba teringat DS Ali Rustam, disingkir secara teknikal dalam pemilihan Timbalan Presiden tapi tetap dengan UMNO.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!