Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Saturday, February 15, 2014

PEDASSS...!!! MAJLIS FATWA SINDIR SAPA NI..???

Semalam, ramai umat Islam di Malaysia yang rasa lega bila muzakarah terkini Majlis Fatwa Kebangsaan sepakat memutuskan hukum pelaburan dalam ASB dan ASN itu "HARUS". Secara automatik, segala keraguan yang cuba ditimbulkan sebelum ni dah selesai...

Cuma, dalam kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan semalam, ada beberapa ayat yang saya rasa "double meaning" dan seolah-olah sengaja ditegaskan bertujuan bagi menyedarkan beberapa pihak yang cuba "tunjuk pandai"....

Cuba baca kenyataan di bawah dan fikir betul-betul apa makna yang tersurat dan tersirat...

13 MEI 1969: PAKCIK HUSSAIN MENGAKU POTONG BANYAK TELINGA ORANG..!!!

"Bila balik bertugas, bertemu rakan sepasukan, mereka bertanya, berapa banyak telinga dapat hari ini?," ujar Hussain Abas, 71 tahun.

"Telinga?," soal saya.

"Sebelum menjadi komando berpangkat trooper (prebet) bermula pada tahun 1965, saya bertugas di Regimen Askar Melayu Diraja. Saya mengerat telinga musuh sebagai bukti mereka ditewaskan sewaktu kejadian 13 Mei 1969. Kalau masih hidup mereka mesti menjerit," balasnya selamba.
Di kalangan rakan seperjuangan, beliau dikenali sebagai 'Hussain Telinga'.
 

MAZNIRA JALUBI, GADIS DIFITNAH MURTAD MANGSA "GAME" RED BEAN ARMY?

Gara-gara memuatnaik gambar yang boleh menimbulkan salah faham, seorang gadis bernama Maznira Jalubi menjadi mangsa fitnah yang berat.

Segalanya bermula apabila seseorang mengirim surat dinamakan ‘Surat Khas Kepada Allah’ di laman blog ipeliks.blogspot.com lalu meminta ia disiarkan.

Surat tersebut berbunyi:
Salam perkenalan kepada semua pembaca. Nama saya Maznirah Jalubi. Inilah luahan hatiku.Kepada siapa lagi aku nak meluah? Kepada siapa lagi aku nak ceritakan segala bebananku? Kepada siapa lagi memandangkan Allah yang diagungkan oleh manusia sebenarnya tidak wujud.
(Nota: isi kandungan selebihnya tidak disiarkan kerana ia cukup menghina agama Islam)

LEPAS DIPENJARA DI SWEDEN, AZIZUL-SHALWATI AKAN DIHALAU KELUAR..???

Kita dimaklumkan media semalam tentang pasangan Azizul - Shalwati yang dikenakan hukuman penjara terlebih dahulu sebelum dihalau keluar dari Sweden sekiranya didapati bersalah di mahkamah negara itu nanti...

Itu yang dijelaskan oleh peguambela pasangan tersebut, Kristofer Stahre. Kalau dilihat dari satu sudut, penjelasan itu menunjukkan peguambela pasangan tu macam tak confident nak menang dalam kes tu...

Pelik betul. Takde langsung diceritakan apa yang akan terjadi kalau kedua pasangan itu didapati tidak bersalah. Bersalah saja yang disebut, tapi tidak bersalah depa tak sentuh langsung... apahal? 

Kalau Azizul - Shalwati menang, boleh tak kalau undang-undang negara tu dan Kerajaan Sweden tu mintak maaf kat Azizul - Shalwati, Kerajaan Malaysia, rakyat Malaysia dan seluruh umat Islam di dunia?

SEDIH..!!! BANGSA MELAYU PENANG KINI TERDESAK MENYEMBAH GUAN ENG..!!!

Cuba tengok gambar di atas. Cerita tentang isu ni boleh dapatkan dari Dr. Novandri.. Tapi melihat seorang bangsa Melayu terpaksa merayu sampai melutut menyembah Guan Eng begini, sayu dan membara betul hati saya... mengetap bibir menahan geram!

Tak lama... baru 5 tahun lebih saja DAP dan Guan Eng perintah Penang, tapi dah ada bangsa Melayu yang terpaksa melutut dan menyembah dia macam "tokong"... Cuba bayangkan kalau DAP dan Guan Eng memerintah 10 tahun, 20 tahun atau 30 tahun... apa akan terjadi pada Melayu di Penang?

Sebenarnya kat atas tu kes rumah. Bila sebut rumah, maka ia menyentuh keperluan asas hidup bagi seseorang. Orang tu berbangsa Melayu dan diperintah oleh orang yang bersifat chauvinis ultra kiasu yang cuba menjadikan Penang macam Singapura...

PAGI-PAGI DAH RM30,000.. NAK TOLONG RAKYAT BUAT APA?

Apa??? RM30,000..???!!! Tak abih-abih Kerajaan nak susahkan rakyat... Apa cerita ni sampai RM30,000 ni? Mana nak cari RM30,000 seketul..? Gaji pun dalam RM24,000 je setahun... nak kumpul RM30,000 macamana?

Ni yang saya pening dengan Najib ni... tengah orang marah dia pasal tarik subsidi, dia bagi pula RM30,000 kat rakyat berpendapatan rendah. Tak payah la bagi subsidi RM30,000 tu... kan orang dok tuduh BN ni zalim laa... firaun laa... jahat laaa... seleweng laaa... lagi mau tolong rakyat ke?

Cepat.. saya dengar bermula 1 April ni ramai yang dapat RM30,000. Tapi khas untuk golongan berpendapatan rendah la.. yang dah berpendapatan okay tu tak payah la ngada-ngada apply... bersyukur la dengan apa yang ada... bukan boleh bawak mati pun...kan?

Friday, February 14, 2014

SUBHANALLAH..!!! ARTIS PALING SEKSI DI MALAYSIA YANG TERKINI...

Subhanallah..!!! Rabecca Nur Islam yang terkini... sejuk mata memandang.. kan?
Saya dah cakap dan tulis berkali-kali kat sini, walaupun sejahat mana sekali pun seseorang tu, kita tak boleh hukum orang tu penghuni syurga atau neraka sekali pun. Sebab hidayah tu milik Allah SWT, manakala syurga dan neraka itu juga ketentuan Rabbul Jaleel...

Meskipun saya sering mengecam para pemimpin dan penyokong Pakatan Haram, tapi rasanya saya takde la guna perkataan kesat dan mencarut. Paling teruk pun saya sifatkan depa sebagai "bodoh" sebab itu terjemahan Bahasa Melayu bagi perkataan "jahil" dalam bahasa Arab. Ye laaa.. apa perkataan Bahasa Melayu yang sesuai untuk sifatkan orang yang "jahil", kan..?

Anwar Berahim, Kit Siang, Guan Eng, Azmin, Karpal, Nik Aziz, Mahfuz, Khalid Samad, Khalid Berahim, Teresa Kok, Najib, Muhyiddin, Tun M, Rosmah, Mukhriz, KJ, dan semua ahli politik yang kita dok "tembak" dan sanjung selama ni pun belum tentu masuk syurga atau neraka, kan?

Saya pernah kata, kalau diberi hidayah dan bertaubat sebelum mati, Ariel Sharon tu sekali pun insyaAllah akan diberikan syurga Allah. Cuma kita ni yang dok tak sedar-sedar diri..kat mana tempat kita nanti? Di syurga atau neraka? Cakap pandai..tapi amalan?

Ingatlah.. tak suka macamana pun terhadap sesiapa sekalipun, tinggalkanlah sedikit rasa kasih sayang kita pada depa. Depa pun makhluk dan hamba Allah saja... cuma depa tu zalim dan tak adil saja di dunia ni kerana ada yang "bertuhankan politik" berbanding takut pada Allah 'azza wa jalla...

Cuba tengok cerita artis paling seksi dalam Malaysia yang tiba-tiba diberi hidayah dari Allah untuk berhijab kekal selamanya. Saya tak kata la dia akan masuk syurga, tapi tak siapa sangka tentang "hidayah" tu, kan? Sejuk hati saya tengok dia, walaupun sebelum ni kalau boleh tak mau langsung tengok gambarnya.. dengar nama pun dah malas...

"MELAYU PAKATAN HARAM SANGAT MUDAH DIBELI"..!!! - CINA DAP


Cuba baca terjemahan tulisan Cina di atas. Kalau kabur, saya tolong tuliskan di bawah...
"Ayuhlah kita bergandin tenaga gandakan usaha, nescaya tidak lama lagi Kuasa Politik pasti kan berada di dalam cengkaman kita., Orang Melayu di dalam Pakatan usah digeruni, Mereka adalah golongan yang sangat mudah dibeli, Demi kejayaan, kami tak kan sekali-kali menyerah, Hari kejayaan kita kini semakin hampir dan sinarnya semakin terserlah hari demi hari"
Terima kasih pada persatuan MukaBuku atas terjemahan tersebut. Saya taktahu la terjemahan itu betul atau tidak dari sudut linguistik. Tapi rasanya betul dan lebih kurang gitu la maknanya...

So macamana? Orang Melayu dalam PAS, PKR dan DAP suka ke dengan tulisan macam tu? Nampak tak betapa rendahnya maruah depa di depan mata masyarakat Cina yang kononnya "memahami" dan suka pada depa? 

DEDAH..!!! PATUT LA ANWAR BERAHIM TAKUT SANGAT KAT SHAFEE ABDULLAH..!!! HEH..!!!

Rupanya ramai yang tahu kenapa Anwar Berahim takut sangat pada Datuk Shafee Abdullah ni. Kalau tahu pun, mungkin tak berapa tahu sangat secara detail pasal profile Datuk Shafee ni.. Depa hanya tahu Datuk Shafee ni pernah menang kes defend SPRM lwn TBH dulu...

Sebenarnya, ramai yang tak tahu bahawa Datuk Shafee personally kenal Anwar sejak depa di Tingkatan 6 lagi. Bezanya, Datuk Shafee tu memang brilliant di universiti, manakala Anwar pulak sekadar lulus cukup-cukup makan jurusan Sastera yang agak mudah berbanding LLB atau LAW...

Nah..! Kat bawah ni ada profile Datuk Shafee dan 2 rakaman video yang menunjukkan Anwar ada sebab untuk takut pada Datuk Shafee. Saya tak kata Datuk Shafee akan menang dalam kes ni.. Cuma Anwar nampak sangat takutnya... heh! Takut takleh jadi MB pulakkkkk..!!!


ANWAR "PANAS"..??!!! BARU SETAHUN JAGUNG, NAJIB DAH DIPUJI SYEIKH YUSUF QARADAWI...

Baru setahun jagung Najib jadi PM, Prof Syeikh Yusuf Qaradawi dan puji melambung kepimpinannya di Malaysia. Malah ulama muktabar dunia itu secara spesifik memuji-muji pendekatan Najib yang disifatkan sebagai model terbaik sebuah negara Islam di dunia.

Ye laaa.. selama ni PAS dan ulama-ulamanya selalu kutuk Najib. Selalu makin hamun dan serang kepimpinannya. Malah ada sekali tu depa tuduh Najib bersekongkol dengan Yahudi Israel... DAP khususnya tak iktiraf Malaysia sebagai sebuah negara Islam.. Errr.. negara bukan Islam boleh join OIC ke? Heh!

Cerita Syeikh Yusuf Qaradawi puji Najib ni bukan datang dari orang UMNO. Tapi diceritakan sendiri oleh pemimpin yang masih lagi menjadi Ahli PAS. Nak kata ni cerita tipu pun, agak-agak la.. Saya yakin, PAS dan Anwar Berahim akan sakit hati dengan cerita kat bawah ni...

TERKINI..!!! AZIZUL -SHALWATI: CERITA JOHANNESBURG SANGKAL CERITA SWEDEN..!!!


Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia..

Hampir semua rakyat Malaysia sudah sedia maklum mengenai pasangan warga Malaysia yang ditahan di Stockholm, Sweden. Mereka ialah Encik Azizul Rahim Awaluddin dan Puan Shalwati Norshal.. Dan anak-anak mereka Aisyah, Ammar, Adam dan Arif.

Alhamdulillah ramai insan di Malaysia memberi pandangan yang baik dan mendoakan mereka.. Aku ucapkan terima kasih dan berharap doa dan solat hajat diteruskan untuk kebebesan mereka.. Tapi pada masa yang sama ramai juga yang memberi pandangan negetif dan buruk terhadap mereka ini.

Maka hari ni Insyallah aku nak cerita pengalaman aku sebagai antara insan yang rapat dan amat baik dengan mereka.. Bagi memberi gambaran sebenar siapakah mereka ini yang dituduh suka mendera anak..

AWAT ANWAR MARAH BILA DISEBUT "BONTOT"? SENSITIF KE?

Adoiii... Anwar ni memang kronik dah ni...

Dia cukup phobia kalau dengar perkataan "bontot"...

Sensitif betoi dengan perkataan tu...

Awat jadi sampai lagu tu....

Kerusi MB Selangor tu memang "panas"...

PAS pun dok ushar semacam je kerusi tu...

DAP tu mujur undang-undang tubuh Selangor tak bagi jadi MB.. 

Kalau tidak dah lama dah Ronnie Liu sebat!

Anwar nak jadi MB Selangor? 

Jadi laa.. takde siapa nak larang...

Cuma kesian je kat rakyat Selangor yang makin teruk kena "main" lepas ni...

Kalau Khalid suka "main depan", Anwar pulak suka "main belakang"...

Abih la "bolos" rakyat Selangor depan dan belakang... 

Kah! Kah! Kahhhh..!!!

Thursday, February 13, 2014

10 SAHABAT DIJAMIN SYURGA, KITA ADA CIRI-CIRI DEPA? SEBARKAN DEMI CINTA RASULULLAH SAW...

Siapa yang tak mahu masuk syurga Allah? Saya yakin, bukan saja umat Islam, malah orang kafir pun nak masuk heaven, kan? Kalau sebut neraka, semua orang tak mau masuk.. gile ke apa nak masuk neraka? Nak jadi setan?

Kalau ikutkan hati nak menyindir, maka penyokong PAS mungkin dah kena sindir. Maklumlah, depa dah jaminan dari Nik Aziz akan diberikan "syurga". Tak tahulah "syurga" mana yang Nik Aziz janjikan tu... Kena tanya dia la sementara Tok Guru tu masih bernyawa....

Tapi saya memang jeles kat 10 sahabat Rasulullah ni. Mereka begitu bertuah dilahirkan di zaman Rasulullah SAW dan diberikan hidayah dari Allah untuk memeluk Islam masa tu. Betul saya cemburukan depa... 

Cuba baca keterangan ringkas 10 sahabat yang dijamin Rasulullah SAW kat bawah ni.. kita ada tak ciri-ciri yang ada pada depa? Tak rasa jeles ke? Adehhhh...

TAK NAK DENGAR RINTIHAN CIKGU, KEMENTERIAN PELAJARAN BAKAL DI HENTAM CIKGU MALA...

"Aku nak jadi "batu api".. cikgu-cikgu tu bukan sedar pun..!", mungkin itu la yang ada dalam kepala "cikgu" Mala ni..
Saya pernah suarakan tentang PBS dalam blog sebelum ni. Saya dah tegur cara baik. Saya dah sampaikan secara adil demi kebaikan bersama. Saya dah cuba sampaikan suara hati cikgu-cikgu kita yang mengeluh tentang tugas mereka, terutama sistem PBS ni...

Tapi mungkin la KSU Kementerian, Timbalan Menteri dan Menteri Pendidikan tak baca blog saya kot? Maklum la.. blog kampung yang takdak ranking pun... Ada kawan-kawan blogger yang sambut tegur KPM pun depa buat "derkkk" jer.. Depa mungkin malas nak layan blog picisan macam ni walaupun saya ikhlas menegur...

Sekarang isu ni dah diambil kesempatan "cikgu politik" yang bertanding PRK dulu.. Cikgu Mala. Dia dan form NGO kononnya nak perjuang nasib guru-guru kita. Dalam masa yang sama, dah tentu la diselitkan unsur politik dalam tu.. itu memang taktik standard Pakatan Haram...

MELAMPAU..!!! KALAU BUDAK NI ADIK KORANG, APA KORANG NAK BUAT..?


Saya memang pantang kalau budak biadap ni, khususnya kat ibu dan ayah. Adik-beradik saya memang tahu kepantangan saya ni. Kalau biadap kat mak atau ayah, makan penampar la jawabnya. Mujur la adik beradik saya tak begitu...

Budak-budak zaman sekarang ni memang makin melampau teruknya. Setakat biadap tu memang dah jadi budaya depa. Saya tak kata semua.. tapi memang ada dan pada saya budak-budak ni memang memalukan rakan-rakan segenerasi depa... generasi saya tidak begitu sikapnya...

Cuba tengok kat atas tu.. text tu dirakam dari satu akaun laman Twitter seorang budak kurang ajar. Mak dia suruh dia mandi..maklumlah.. time maghrib. Tapi budak ni sebok pulak nak tengok drama bersiri "Ariana Rose"...

GEGARRR..!!! ANWAR DAN DAP BERJAYA TIPU ORANG KRISTIAN HIDUP-HIDUP..!!!

Kadang-kadang, saya rasa nak ketawa guling-guling mengenangkan masyarakat Kristian di negara kita, khususnya di Selangor, yang teruk dipermainkan Anwar Ibrahim dan Pakatan Haram. Sebijak-bijak Kristian pun kena tipu hidup-hidup pendokong Yahudi Israel tu...

Saya pernah terbaca tulisan blogger pelampau Kristian kat Malaysia ni yang mendakwa Anwar Berahim tu sebagai "PENYELAMAT KRISTIAN DI SELANGOR". Rasa nak ketawa tu makin galak di dalam hati bila baca statement macam tu...

Bukan apa... saya punya alasan yang kukuh untuk ketawa dalam perkara ni.. meh saya jelaskan mengapa saya rasa nak ketawa...

GEGARRR..!!! TUN M DEDAH LAGI "RAHSIA" ANWAR..!!!

Saya dah sebutkan pandangan saya sebelum ni bahawa Anwar sememangnya takut pada Datuk Shafee Abdullah, peguam yang bakal dia hadapi dalam kes rayuan liwat Saiful Bukhari tu... 

Saya ingat, saya saja yang berpandangan macam tu. Tapi rupanya ayahanda Tun M pun mempunyai pandangan yang agak mirip dengan saya...Tun M pun percaya Anwar takut pada Datuk Shafee..!

Malah lebih mengejutkan, Tun M turut mendedahkan rahsia "mengapa Anwar takut sangat kat Datuk Shafee Abdullah" tu... heh! Cuba baca apa Tun M kata kat bawah...

ADUSSSS..!!! INI CERITA JIRAN AZIZUL-SHALWATI DI SWEDEN..?

Ya. Kita jauh di Malaysia. Stolkholm tu kat Sweden, jauh dari sini. Kita sebenarnya tak tahu sangat apa yang berlaku di sebalik kisah pasangan Malaysia yang didakwa memukul anak oleh pihak berkuasa di sana, kan?

Apa yang kita tahu dan diberitahu, pasangan Azizul dan Shalwati ditahan kerana memukul anak mereka kerana tidak solat. Itu yang kita diberitahu. Anaknya dipukul di tangan, murung di sekolah dan cikgu kat sekolah tu report kat pihak berkuasa bila anaknya cerita kenapa dia murung...

Lepas tu cerita pasangan tu meletop kat Malaysia. Ramai yang simpati. Ramai yang berdoa agar pasangan Azizul dan Shalwati tu dilepaskan. Tapi tiba-tiba semalam kecoh pulak pasal komen jiran pasangan Malaysia yang sedang didakwa tu...

Apa komen jiran Azizul dan Shalwati? Cuba baca kat bawah ni...

Wednesday, February 12, 2014

PANASSS..!!! "EX-AWEK KJ" TETAP CUN WALAU DAH BERANAK 4...!!!

Saya tak make-up ni.. nak wayang jumpa rakyat...Nanti saya pakai bedak banyak-banyak..baru tauuuuuu..!!! Rugi KJ tak dapat saya...
Perghhhhh..!!! Lawa siotttt..!!! Memang cun giler la anak Anwar Berahim ni... Macam "anak dara" bebbbb..! Patut pun tak jadi cerai... patut pun dulu depa kata KJ dok gila kat anak Anwar Berahim ni... Memang cun pun!

Cuba tengok gambar anak Anwar Berahim kat bawah ni.. siap bersolek-molek.. gaya lentok semacam! Memang mengancam jiwa laki dia.. patut la Raja Shahrir tau mau "lepas".. Heh! Gaya Nurul Izzah macam "rich and famous"..! Heh!

GEGARRR..!!! PENOREH GETAH "DIKELDAIKAN" PAS BALING..!!!

Lebih kurang 50 orang penoreh dan pemilik kebun Getah dilapor akhbar Sinar Harian mengadakan demonstrasi jalanan di Simpang Tiga Kejai yang diketuai oleh ADUN PAS Kuala Ketil, Md Zuki Yusuf.

Mereka memprotes kejatuhan harga getah dan meminta "jasa baik" pihak kerajaan agar campur tangan dalam hal tersebut serta membantu mereka menangani kemelut kenaikan kos sara hidup para penoreh getah.

Ada di antara mereka yang mengugut akan melancarkan "mogok lapar" sebagaimana yang pernah berlaku sekitar tahun 1974 dahulu yang menyaksikan harga pasaran komoditi itu jatuh teruk dan menjejaskan kehidupan para penoreh.

Kata mereka, harga getah dijual pada peraih pada harga RM2.40 sekilogram.

Azlan Hussin, 36, dari Kuala Pegang misalnya memberitahu bahawa dia hanya memperoleh 20 kilogram getah sehari yang bernilai RM48 sebelum dibahagi dua pendapatan tersebut dengan pemilik kebun.

Itu belum bahagi dua kepada tuan tanah, dalam sehari dapatlah RM24. Itu pun belum tentu setiap hari, kadang-kadang hujan. Tambahan pula sekarang musim kemarau, hasil getah tak berapa banyak.

“Dengan wang itulah saya berjimat untuk beli barang keperluan harian termasuk keperluan sekolah anak,", katanya yang dipetik dari Sinar Harian.

Laporan Sinar Harian hilang kreadibiliti disangkal "Tokwan"

Berlainan pula yang berlaku di Sik, Kedah, apabila seorang "tokwan", Nayan Yusof, yang berusia 80 tahun tetap gigih dan rajin menoreh meskipun harga getah jatuh.

Malah lebih menarik, Nayan begitu komited menoreh seawal jam 7 pagi dan mampu menoreh sebanyak 300 batang pokok sehari! Tidak hairanlah jika "tokwan" itu berbangga dengan hasil pendapatannya sebanyak RM600 seminggu, hasil jualan getah sekerap.

"Banyak risiko apabila warga emas menoreh getah tetapi saya masih bersemangat walaupun sesetengah orang tidak sanggup berbuat demikian lagi

"Pukul 7 pagi, saya sudah berada di kebun, dalam sehari saya mampu menoreh 300 batang pokok getah," katanya yang dipetik dari Utusan Online.

Menurut Nayan lagi, dia menoreh di kebun getah milik orang yang dipawah seluas lima hektar dan dibantu oleh isteri Aishah Hashim, 64, dan anak, Nur Asri Nayan, 42, yang bertugas sebagai pemungut getah sekerap yang ditorehnya.

Berbeza dengan kumpulan "politik" yang berdemonstrasi di Baling, Nayan mendakwa harga getah di Sik dijual pada harga RM2.65 hingga RM2.80 sekilogram. Mungkin penoreh getah di Sik ditipu peraih?

Selain itu, mungkin juga rezeki itu sememangnya ditentukan Allah SWT dan kita sebagai hambanya wajar bersyukur padaNya. Sebagaimana yang difirmankan Allah SWT di dalam Al-Quran yang mahfumnya "sekiranya kamu bersyukur maka Allah akan tambahkan rezeki kamu".

Disamping itu juga, dalam perkara memohon pertolongan sesuatu pihak, termasuk kerajaan sekalipun, Islam mengajar kita supaya menggunakan cara yang berhikmah dan bukannya dengan cara mengugut atau membuang masa berdemonstrasi di tengah jalanraya.

Sekiranya seseorang itu datang meminta pertolongan kita dengan cara mengugut dan memekik memegang sepanduk di jalanraya mendesak kita menolongnya, apa agaknya reaksi kita? Mungkin "parang panjang"lah jawabnya...

Mujurlah Ahli Lembaga Pengarah Risda, Datuk Azmi Che Husin, masih bermanis muka mahu membantu para penoreh di Baling dengan menyarankan mereka menjual getah sekerap masing-masing kepada Depoh Risa bagi mengelak ditipu peraih yang suka mengambil kesempatan.

Beliau juga menerangkan bahawa Risda juga tidak lepas tangan apabila menggariskan beberapa langkah dan strategi membantu penoreh seperti memperkenalkan bahan ransangan yang mampu menambah mutu dan memperbanyakkan lagi hasil torehan.

Lebih melegakan, Azmi juga berjanji akan membantu penoreh mendapatkan bantuan kewangan bagi menampung hidup ekoran kejatuhan harga getah di pasaran.

Menurutnya, hanya pemilik kebun getah saja yang diberi bantuan kewangan sebelum ini manakala penoreh yang pawah kebun tersebut tidak menerima bantuan berkenaan. Namun beliau berjanji akan cuba sedaya upaya untuk membantu penoreh yang bukan pemilik kebun supaya turut mendapat bantuan tersebut.

Kita mengharapkan agar para penoreh tidak mudah dimanipulasi minda mereka oleh segelintir pihak yang cuba mempergunakan mereka untuk kepentingan politik. Mentang-mentanglah penoreh sedang tertekan, mereka ambil kesempatan pula? Wajarkah penoreh diperbodohkan begitu? -UtaraNews.com

KURANG AJARR..!!! BALACI GEMUK TERESA KOK CUBA TIPU PEGAWAI POLIS..!!!

Mak aihhh.. ni gajah ke apa ni? Pelik betul fesyen dia...
Memang "tak boleh blah" bila pelakon gemuk yang berlakon dalam video bodoh Teresa Kok tu cuba menipu pengawai penyiasat masa beri keterangan kat balai polis baru-baru ni...Dia ingat pegawai polis tu bodoh macam Teresa Kok ke apa?

Pelakon gemuk tu namanya Lim Ching Miau dan berusia 32 tahun. Dia kata, sebenarnya lakonan dia dalam video tu merujuk pada mendiang Lydia Shum, seorang pelakon Hong Kong yang terkenal. Sapa pernah tengok cerita "The Odds Couple" mesti kenal Lydia Shum...

Kalau kurang kenal, kat bawah ni saya siarkan gambarnya... Tapi jangan terkejut kalau lakonan pelakon gemuk tu langsung tak merujuk pada Lydia Shum tu.. jauh berbeza bebbb.. cuba tengok kat bawah...

GEGARRR..!!! TAKUT KAT "DATUK", ANWAR LARI KE LUAR NEGARA..???!!!

Amacam? Bertemu buku dengan ruas? Awat yang Anwar takut sangat kat Datuk ni pun saya tak tahu. Tengok gayanya, Anwar betul-betul takut dan tak mahu Datuk ni bercakap atau berbahas dengannya...Apa rahsia Datuk ni agaknya?

Mungkin bila Datuk ni bukak mulut, maka Anwar akan terkucil dan terus gagap. Mungkin bila Anwar disoal Datuk ni, maka dia tak boleh nak tipu-tipu lagi dah... kalau dia tipu pun, dia akan senang-senang dikantoikan...

Mungkin jugak Anwar tahu dia tak boleh "makan" Datuk ni...

BAR COUNCIL SILAP TEMBAK, BUAT MALU ANWAR SAJA LAAAA..!!!

Malaysiakini buktikan Anwar kempen awal sebelum waktu kempen dibenarkan bermula...
Saya ingatkan Majlis Peguam Malaysia ni hebat-hebat belaka.. Ingatkan depa ni semua bijak pandai sangat pasal undang-undang ni... tapi rupa-rupanya depa pun hampehhhh..!!! Bar Council kononnn... dengan SPR pun depa kena "tibai"... heh!

Baru ni Bar Council ni nak "tunjuk baik".. kononnya depa ni prihatin dan suruh SPR ambil tindakan kat mana-mana parti yang berkempen PRK DUN Kajang sebelum masa berkempen secara rasmi bermula...

Kononnya depa nak "tibai" SPR la kot... Sebab tu depa kalut sangat buat statement sampai tak sempat check buku undang-undang yang depa susun kat opis depa tu....heh! Rupa-rupanya...

SIAPA MAK BAPAK BUDAK-BUDAK BERTATOO NI..?

Saya tak tahu budak-budak ni anak siapa. Tapi gambar ni saya dapat lewat malam tadi. Kerana gambar ini, saya berdebat panjang dengan seorang rakan yang akhirnya mengaku kalah dan mengakui kebenaran hujah saya.

Simple. Mula-mula kawan saya tengok gambar ni, dia marah pada guru yang tangkap budak-budak ni. Lepas tu dia salahkan guru kononnya golongan pendidik tak reti asuh anak-anak murid di sekolah. Dia balun cikgu-cikgu kita...

Saya tersengih. Saya kata....

Tuesday, February 11, 2014

PENGALAMAN MENARIK DI MASJID AL-AQSA, BATU TERGANTUNG.. SEBARKAN...

Alhamdulillah, dua lokasi yang menjadi cita-cita saya untuk dilawati telah dimaqbulkan Allah SWT. Saya telah dijemput sebagai "dhuyuffur rahman" pada hujung tahun lalu. Itu bermakna saya pernah berada di Masjidil Haram dan Masjid An-Nabawi As-Shareef... dua lokasi idaman saya...

Cuma satu lagi saja lokasi impian saya yang belum dipenuhi... Masjid Al-Aqsa. Baru-baru ni saya ada terbaca mengenai catatan perjalanan seorang pendakwah terkenal, Ustaz Amin, ke Masjidil Aqsa. Memang menarik pengalaman beliau untuk dikongsi bersama...

Saya sebenarnya sedang mengumpul wang untuk ke sana. InsyaAllah, kalau dah cukup nanti, saya akan ke sana juga, bergantung pada izin dari Allah SWT. Doa-doakanlah ya... Sebelum saya dan rakan-rakan ke Masjid Al-Aqsa, kita ikuti pengalaman menarik Ustaz Amin ke sana di bawah...

SADISSS..! ANWAR WAJIB JEMPUT ORANG KAJANG LAWAT "METROPOLITAN" PERMATANG PAUH..!!!

Baru-baru ni Anwar Berahim berkempen PRK DUN Kajang kat sebuah dewan di Puchong (kawasan DAP la tuuu...macam la orang Puchong yang mengundi PRK Kajang tu...). Dalam dewan tu, dia ada sebut begini...

“Jika ditanyakan kepada saya adakah saya sanggup untuk hadapi risiko dalam politik, ya kerana saya tidak mahu mengorbankan rakyat.

“Saya juga nak jadikan Kajang sebagai landasan perlaksanaan pertumbuhan ekonomi, ada jaminan untuk setiap anak Selangor dan hak dapat dipertahankan.

Saya rasa macam nak "muntah hijau" baca kenyataan Anwar Berahim tu.. Loya betul tekak! Korang percaya ke dengan apa yang anak arwah Pak Berahim kata tu? Meh sini saya nak cerita sikit yang sebetulnya...

RAKYAT SARAWAK PILIH ABANG JOE GANTI TAIB MAHMUD?

Sekali je dapat shake hand dengan Abang Joe masa PRN 2011 hari tu.. jadi laaaa...
Masa saya buat liputan Pilihanraya Negeri Sarawak pada tahun 2011, memang saya dah dengar nama Abang Joe. Masa tu puak Pakatan Haram dok sebok suruh Pehin Seri Taib Mahmud letak jawatan sebab dah lama mentadbir Sarawak...

Menurut pemerhatian saya selama lebih kurang 2 minggu di Bumi Kenyalang, rata-rata akar umbi memang suka pada Abang Joe dan mahu beliau dilantik jadi Ketua Menteri jika Pehin Seri letak jawatan di sana...

Memang ada disebut nama Adenan Satim, Awang Tengah dan Affendi Nawawi. Tapi nama-nama tu tak glamour di kalangan akar umbi dan rakyat Sarawak. "Sidak"nya lebih suka pada Abang Joe...

Itu menyebabkan saya lebih banyak mencungkil tentang siapa sebenarnya Abang Joe ni sedangkan nama Adenan Satim dikatakan sangat rapat dan dipercayai Pehin Seri.

KALAU NAK BODEK ANWAR PUN, JANGAN LA SAMPAI MENIPU..!!!

Woooowww..!!! "Hebat" Anwar... Memang "hebaaaattt"... di kaca mata Pemuda PAS, Anwar memang "hebatttt"..! "Wakil Kerajaan Jepun" datang mengadap Anwar bebbb.. apa korang nak kat lagi..? Tak "hebat" ke lagu tu..???

Tapi peliknya, gambar orang Jepun yang datang tu tak macam wakil dari Kedutaan Jepun pun. Jauh sekali la mamat tu mewakili Kerajaan Jepun pun! Tiba-tiba saja Pemuda PAS kata mamat Jepun tu "wakil Kerajaan Jepun"... Rasanya Pemuda PAS lebih "hebat" dari Anwar kottt..???

Saya tak kisah la kalau Pemuda PAS nak bodek Anwar sekali pun. Memang tu je standard depa dari dulu... tukang kipas lipas... Tapi jangan la sampai "over" sangat... poyo pulak orang kata nanti... kan?

Kalau betul pun nak bodek ke.. nak kipas lipas ke... nak "aircond" ke.. nak "peti ais" ke.. takkan la sampai buat cerita bohong kot? Nak bodek boleh...tapi jangan la sampai menipu... buruk betul perangai macam tu.. Islam tak suruh pun buat lagu tuuuu...

KURANG AJAR..!!! LAGI PELAMPAU MENGHINA ISLAM..!!! NI KERJA RBA KE..???!!!


Perhatian pada SKMM dan PDRM. Tengok betul-betul gambar di atas. Tak pasti sama ada akaun palsu yang dibuat-buat Red Bean Army atau akaun sebenar untuk cipta suasana kecoh antara kaum India dan bangsa Melayu, khususnya di ambang PKR DUN Kajang...

Tapi kata-kata budak ni memang melampau dan cuba mencetus kemarahan bangsa Melayu beragama Islam. Malah pemilik akaun tu jugak hina institusi DiRaja Melayu dan kesucian agama Islam. Lebih teruk, dia seolah-olah mengapi-apikan sentimen Kristian vs Islam di negara kita...

Harap SKMM dan PDRM cepat bertindak sebelum kekecohan tercetus. Kalau boleh ambil tindakan pada pihak Islam sebelum ni dengan pantas, kenapa pulak budak ni boleh dilambat-lambatkan? Atau memang nak tengok kekecohan tercetus, kot?

Sila rujuk kat bawah ni...





MACAMANA KITA NAK LAYAN CINA KAT MALAYSIA NI AGAKNYA?


Saya sokong kenyataan Ustaz Fathul Bari ni bukan pasal dia orang UMNO atau saya pernah kenal baik bapanya, bekas Mufti Perlis, masa sekolah dulu. Tapi pasal kenyataannya itu benar dan tidak dapat dipertikai kebenarannya...

Kita marah pada Teresa, maka pada minah tu saja la, kan? Takkan kita nak marah kat Cina lain yang takde kena mengena pulak, kan? Jadi betul la tu... marah pada tempatnya.. bukan pada yang tak ada kena mengena..kan?

Saya tak rasa semua Cina tu serupa. Ada yang okay dan ada yang tak okay. Cuma sekarang ni memang lebih ramai yang tak okay...kan? PRU ke-13 hari tu dah terbukti... tapi kita tetap tak boleh hukum semua orang Cina itu serupa.. itu kurang adil namanya.. Islam tak ajar begitu...

Monday, February 10, 2014

GEMPARRR..!!! DEMI ANWAR, MB SELANGOR UMUM LETAK JAWATAN ESOK PAGI..???!!!

Adoi laaa.. hang nak dolak dalih apa lagi Khalid Berahim weiiii.. Cakap je la terus terang kat media tu.. nak sembunyi-sembunyi apa lagi? Dah jadi "open secret" dah.. cakap je la yang betul.. at least nanti hang tak dibalun rakyat sebab menipu...

Ramai sangat dah orang dok sebut Anwar akan take over kerusi MB Selangor kalau dia menang di PRK DUN Kajang. Bukan orang BN yang kata, tapi orang PKR sendiri yang heboh sana sini.. cuma Khalid Berahim dan Faekah saja yang dok pertahan tak mahu "diguling"...

Common sense, ada 2 perkara akan berlaku. Satu, Khalid Berahim kekal jadi MB Selangor, Anwar jadi ADUN atau dilantik jadi "special" EXCO. Dua, Khalid Berahim letak jawatan, Anwar jadi MB Selangor... itu dua saja kebarangkalian kalau Anwar menang di PRK Kajang...

Pada saya... dua perkara ni cukup "mendera" Khalid Berahim dan kroni-kroninya.. banyak yang dia "sembunyi"kan dalam lebih 5 tahun pentadbirannya di Selangor... kita ulas sikit apa yang dijangka akan berlaku dibawah...

GEGARRR..!!! "AWEK CUN YIKED" SURUH PAS KEDAH HENTI FITNAH MAJLIS BERSELAWAT KEDAH..!!!

Tu diaaa.. ni Nik Aziz original ke tiruan? Pandai betul "admin" Nik Aziz reka fitnah..kan?
Saya tak pasti apa motif, tapi memang ada dakwaan dari para penyokong PAS tegar di Kedah yang mengatakan bahawa Majlis Sambutan Mahabbatur Rasul yang dihadiri berpuluh ribu umat Islam di Stadium Darulaman baru-baru ni DITAJA OLEH SYARIKAT JUDI...

Cuba tengok print screen kat atas tu.. Itu baru sikit.. Kat bawah ada lagi dakwaan yang serupa.. Seolah-olah puak PAS Kedah yang rajin main Facebook ni cuba mencipta persepsi buruk terhadap Kerajaan UMNO/BN di Kedah ni...

Saya nak tanya, tak main "kotor" boleh tak? Dulu masa kami jadi pembangkang, kami utarakan isu-isu yang genuine, berasas, ada bukti, berfakta dan rasional. Takkan penyokong PAS Kedah tak boleh buat macam kami dulu? Takkan nak main cerita fitnah sampai 5 tahun kot? Tak takut dosa?

Yang bestnya, tiba-tiba pulak ada "awek cun" dari Yayasan Islam Kedah (YIKED) tampil menjawab tohmahan PAS tu... Betul ke dia staff YIKED? Rasa macam nak pi investigate cepat je kat office YIKED tu.. errr.. ada staff nama Nur Asilla Amirah tak? Hahahaaaaaa..!!! 

Cuba tengok kat bawah...Memang cun "awek YIKED" tu... nanti kalau sempat saya pi check tengok... heh!

TIMBALAN MENTERI HINDRAF LETAK JAWATAN, SIAPA PENGGANTI..???

Nampaknya Wathya Moorthy sudah habis fikir. Rasanya dia dah buat keputusan muktamad, letak jawatan sebagai Timbalan Menteri Di JPM. Surat perletakan jawatan pun dah dihantar, cuma dia belum terima maklum balas saja lagi...

Saya rasa, ramai yang kenal nama pemimpin Hindraf ni. Masa dia dilantik jadi Timbalan Menteri dulu, ramai yang terkejut dan pertikai lantikan tu. Bukan apa.. Hindraf ni dah hina imej negara sampai ke England.. tiba-tiba ketuanya dilantik Timbalan Menteri? Betul panas time tu...

Tapi, jelas la pendekatan DS Najib tu berhikmah. Dia tak tolak Hindraf dan beri peluang. Kononnya ketua Hindraf nak berjuang untuk kaumnya. Maka dia dilantik jadi Timbalan Menteri untuk buktikan keupayaan membela nasib kaum India...

Tapi...

PRO ULAMA PAS SEPAKAT JATUHKAN ANWAR DI KAJANG..??? #PRKKajang

Laman sosial pro ulama PAS, El Haraki menyiarkan pendedahan yang dibuat oleh Dr Mohd Abd Rahman Kajani berkaitan Projek Kajang (Kajang Move).

“Projek Kajang digerakkan oleh Anwar dengan matlamat menjatuhkan Khalid Ibrahim sebagai MB. Walaupun pelbagai alasan dan hujah direka oleh Rafizi bagi mewajarkan PRK Kajang hakikatnya tetap satu iaitu menurunkan Khalid daripada jawatan MB Selangor.

“Rafizi boleh berhujah kononnya “gerak kajang penentu kejayaan menawan putrajaya” tapi hakikatnya ialah pintu kepada kemusnahan PR dan hancurnya impian PR ke Putrajaya" dedah Dr Mohd Abd Rahman.
 

GEMPARRR..!!! KANAK-KANAK MENINGGAL DI SWIMMING POOL RUMAH KHALID BERAHIM..!!!

Saya terkejut membaca laporan media tentang seorang kanak-kanak, Amanda Dany Shah, berusia 7 tahun mati lemas di dalam kolam renang di Kediaman Rasmi MB Selangor, semalam. Khabarnya insiden itu berlaku ketika Majlis Sambutan Tahun Baru Cina kat situ...

Saya kurang pasti sama ada adik yang meninggal dunia tu Melayu, Cina atau India sebab tidak dinyatakan. Adik Amanda tu anak katerer yang diupah untuk majlis sambutan tu la kot. Mungkin adik Amanda berbangsa Melayu beragama Islam...

Tak kira la apa bangsa sekalipun, kematian Amanda memang mengejutkan sebab dia meninggal dunia dalam kawasan RUMAH MB..!

Biarpun pihak PDRM mengklasifikasikan kematian itu sebagai "kematian mengejut", saya kira perkara tersebut tidak semudah itu untuk dijadikan jawapan. Betul ke adik Amanda "mati lemas secara tidak sengaja"? Dalam kawasan rumah MB pulak tu...kan?

GEGARRR..!!! SEORANG LAGI USTAZ PAS SOKONG KRISTIAN..!!!

Saya terbaca pasal sorang Ustaz PAS ni yang menyebut gejala murtad ni disebabkan kelemahan pihak berkuasa agama Islam sendiri seperti Jabatan Zakat, JAKIM dan Jabatan-Jabatan Agama Islam Negeri...bukan kerana salah mubaligh atau penyebar dakwah Kristian katanya....

Dia berhujah dengan memberi contoh Jabatan Zakat yang dikatakan gagal membela nasib orang Islam yang miskin sehingga didekati pihak Kristian untuk menghulur bantuan.

Dia juga menyalahkan JAKIM yang mendakwa orang Islam masuk Kristian kerana penggunaan kalimah "Allah" di dalam Bible berbahasa Melayu yang cuba dipraktikkan pelampau Kristian di Malaysia...

Dia kata, takde pun dalam Al-Quran atau yang menunjukkan kalimah "Allah" tu hak eksklusif umat Islam. Katanya semua ni salah sentimen Melayu... Kononnya orang Melayu la yang mengada-ngada nak hak eksklusif penggunaan kalimah "Allah" ni...

Itu kata Ustaz PAS.. itu kata Wan Ji... Tapi betul ke hujah dia tu? Adil ke? Sesuai ke kita pakai hujah dia tu? Ini pula pandangan saya yang bukan "Ustaz"...

AZWAN ALI BALUN FAEKAH HUSIN "ANDARTU GERSANG, BETINA NAJIS"..!!!

Adoi laaaa... Sakan jugak Hj Azwan Ali kita ni "belasah" Faekah Husin. Habis dia maki hamun dalam Twitter... Siapa yang salah ni? Azwan ke Faekah?

Pada saya, dua-dua orang salah. Faekah kalau gaduh dengan Azmin pun, jangan la sebut nama mak ayah dia. Apahal pulak perlu sebut nama Che Tom dan Pak Ali? Agak-agak laaaa...

Padanlah Azwan melenting marah. Tapi Azwan ni kalau marah, faham-faham saja la perangai mamat tu... Ehhh..!!! Dia "mamat" ke "minah" ek?


Cuba tengok diorang gaduh kat Twitter kat bawah ni... hahahaha... macam budak tak cukup umur!

Sunday, February 9, 2014

TERKINI..!!! KIT SIANG MAHU HALAU MELAYU KELUAR MALAYSIA..!!!

Makin tua, makin teruk otak Kit Siang. Makin tumpul akalnya. Baru ni Kit Siang kata ada orang Melayu yang tak fasih berbahasa Melayu dan mereka patut dihalau keluar dari Malaysia...

Dia kata macam tu sebab Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda Malaysia (PERMAS) sebelum tu menggesa orang Cina dan India yang tak fasih berbahasa Melayu dihalau keluar dari Malaysia, dan mereka tidak taat serta patuh pada Raja & Negara...

Nak halau Melayu keluar dari Malaysia? Melayu yang dihalau tu nak ke negara mana agaknya? Melayu ni ada negara asal macam "Tanah Besar China" dan "India", kah? Atau sebenarnya Kit Siang sengaja kata begitu sebab nak hina Melayu?

GEGARRR..!!! ANWAR DITAHAN JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR...!!!???

Alamak aiii... ngeri jugak bila dapat tahu Anwar Berahim beri tazkirah dalam sebuah surau di Kajang baru-baru ni. Apa tazkirah yang disampaikan Anwar agaknya? Tazkirah politik ke tazkirah agama?

Wajib beri undi pada saya? Haram beri undi pada calon lawan saya? "Balun belakang" tu hukumnya "harus"? Saya dihalalkan berbohong dan tabur fitnah? Sayalah "pemimpin anugerah Tuhan"? Pluralisme pegangan saya?

Saya nak tanya, siapa beri tauliah pada Anwar untuk beri tazkirah di Selangor? "Sultan Melaka", ke? Ayah Pin? "Ayatollah" Mat Sabu? "Tuhan" Harun? Siapa?

Setahu saya...

KIT SIANG TAKUT PAD TARIKH "13 MEI"? JOM SEBUT RAMAI-RAMAI DEPAN DIA...

Alamak aiii... Kit Siang suruh polis tubuh pasukan khas semata-mata untuk siasat kononnya ada hasutan untuk mengulangi kembali tragedi berdarah yang pernah berlaku pada 13 Mei 1969 dulu... Heh! 

Tiba-tiba saja suruh polis buat macam tu, apahal? Apek tu dah takut ke? Apa? Malaysia sudah tidak aman lagi? Apa yang apek ni merepek ni? Dah buang tabiat ke apa?

Oooo.. tau takut berlaku 13 Mei ye? Malaysia dah "tak aman" lagi ye? Pandai pulak suruh polis buat itu dan ini yer.. Mengadu ye? Sebelum ni bukan Kit Siang dok asyik kutuk abang-abang polis kita ke? Sekarang nak tunjuk muka kesian? Piiiirrahhh..!!!

Saya nak tanya...

SEPAHTU DIKECAM SEBAB BUAT LAWAK HINA ANWAR..???!!!

Gara-gara buat lawak "satay" dan "penjara", Juara Maharajalawak Mega, Sepahtu, dikecam para penyokong Anwar Berahim.. Para penyokong Anwar Berahim kata lawak guna "satay" dan "penjara" jelas menghina Anwar...

Saya tersengih. Macam tu pun ada? Tak boleh sebut "satay" dan "penjara". Kalau sebut, itu maknanya menghina Anwar. Errr... "satay" dan "penjara" tu hak milik eksklusif Anwar Berahim ke? Kah! Kah! Kahhhh..!!!

Saya tertanya-tanya, apakah para penyokong Anwar Berahim ni makan satay atau tidak? Kalau depa penggemar satay, maka mungkin depa tu boleh dianggap menghina Anwar Berahim jugak... Depa layak dikutuk kerana persenda Anwar..???

GEMPARRR..!!! WAN AZIZAH TUNTUT FASAKH??? ANWAR LARI MASUK KEDUTAAN TURKI LAGI..???


Kita difahamkan Nurul Izzah dan failkan fasakh terhadap suaminya, Raja Shahrir.. Pada saya cerita tu agak menyedihkan... Mereka tak sepatutnya bercerai kerana "hobi" Papa Nurul Izzah... Anak-anak depa pun kecik-kecik lagi... kesiannn...

Tapi kalau Kak Wan yang tuntut fasakh dari Anwar...? Haaaaa...!!! Itu baru betul-betul HOT..!!! Rasanya kalau betul jadi begitu, bukan saja TV3, tapi media antarabangsa pun meluru datang interview Kak Wan dan Anwar...!!!

APAKAH MAQAM RASULULLAH SAW BAKAL DIROBOHKAN..?

KERJA pembinaan di masjid kedua paling suci itu di Madinah, tempat Rasulullah (SAW) dimakamkan sudah bermula.

Akhbar The Independent melaporkan, berdasarkan pelan cadangan, kawasan itu akan dibangunkan semula, termasuk pembinaan masjid yang boleh memuatkan 1.6 juta jemaah.

Pembinaan semula itu dijadual dilakukan di bahagian barat masjid sedia ada. Selain makam Nabi (SAW), kawasan itu juga menempatkan makam Saidina Abu Bakar dan Umar.

Di luar tembok bahagian barat perkarangan yang ada sekarang ialah masjid yang diabadikan kepada Abu Bakar, Omar dan Masjid Ghamama yang dibina bagi menandakan tempat Rasulullah (SAW) dipercayai menunaikan solat pertama hari raya.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!