Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Monday, June 2, 2014

TENGOK SENDIRI MUKA BUDAK-BUDAK PEREMPUAN KURANG AJAR NIH...

Tengok sendiri muka budak-budak kurang ajar ni... Polis dah buru dahhh...! Anak siapa ni agaknya? Anak kita?
Apa la budak-budak sekolah sekarang ni nak jadi. Dulu, saya ingatkan Gen Y ni bagus-bagus dan akan mencontohi sikap Gen X yang terdahulu. Rupanya jangkaan saya meleset... depa lebih teruk rupa-rupanya...

Saya tak nafikan Gen X dulu pun ada yang "buas" dan agak "pailang". Tapi takde la seteruk macam ni kat sekolah dulu... At least, dulu Gen X ni hormat pada guru dan sekolah... nak buat jahat mana sekali pun, selalunya kat luar pagar sekolah...kan?

Tapi budak-budak sekarang ni "lain macam" pulak jadinya... Mungkin depa ni celik-celik mata tengok Malaysia dah membangun dan macam-macam terhidang depan mata dan depa mudah dapat apa saja depa nak... nak motor dapat motor...nak smart phone dapat Note 3! kan?

Kes terbaru kat bawah ni misalnya...

 


Saya percaya, kes kat atas ni adalah di antara ribuan kes yang berlaku di sekolah-sekolah. Guru-guru kat sekolah kalau tengok video tu dah tentu akan kata "Alaaa.. kat sekolah aku pun berlambak budak buat perangai macam tu.. lagi ganas pun adaaaa..".

Sebab tu saya tak hairan kalau ada di kalangan guru kita yang kata "aku pun dah naik takut dengan budak-budak sekolah sekarang ni... tegur sikit depa tumbuk terajang kita... kita cubit sikit.. mak bapak pulak bawak parang nak serang kita...". 

So macamana? Patut ke kita beri semula kuasa merotan pelajar pada semua guru-guru kat sekolah? Atau kita wujudkan lebih banyak sekolah-sekolah pemulihan akhlak macam sekolah Henry Gurney tu? Atau nak bina penjara khas untuk budak-budak bawah kes juvenil ni? 

Atau kita nak mak bapak depa "ajar" anak-anak depa supaya tak buat perangai kat sekolah? Boleh "pakai" ke idea tu? Heh! 

Tengok perangai budak-budak macam ni, rasa risau pulak nak hantar anak saya ke sekolah nanti. Bukan risau guru-guru tak ajar anak-anak saya, tapi saya risau anak-anak saya akan bercampur dengan budak-budak macam tu dan hasilnya ada 2 kebarangkalian... "Buli" atau "dibuli", kan?

Saya tak mahu anak saya membuli sesiapa dan tak mahu anak saya dibuli sesiapa. Nak harapkan cikgu 100% pun tak boleh jugak sebab dia ada banyak lagi tanggungjawab lain. Takkan nak suruh cikgu ikut anak saya ke hulur ke hilir pulak, kan? Budak-budak lain macamana? Macam la cikgu tu takde kerja lain, kan?

Tapi kalau tak hantar anak saya ke sekolah, siapa nak ajar dia pulak? Saya kerja, isteri saya pun kerja? So macamana? Ada ke sekolah yang ada budak-budak baik saja kat sekolah tu...? Sekolah mana ek?

7 comments:

Anonymous said...

ape ko merepek ni hah?

Anonymous said...

ini bukan perempuan.. tp mereka ini BETINA.. lahir dr mak bapak perangai yg sama mcm mereka.. confirm lah kt rumah mak bapak pun mcm haram..sbb tu anak mcm setan!

Anonymous said...

Rasa tak caya sya tonton lebih 10kali! Masyallah.........

Woooosh jgn biar gini sja..mesti bertindak, saya tengok pon dah trauma!

Dia tak repot kat cikgu atau make ayah dia me? Serammmmmmmmmmc

nasirwise said...

Penulis pernah menyarankan kepada MIC agar membantu menambahkan sokongan kaum India terhadap BN dan mengurangkan bilangan ahli kongsi gelap dari kalangan kaum India.

Penulis berpendapat benih benih gangsterime berputik se awal awal di peringkat sekolah rendah dan menengah lagi. Penulis menekankan guru guru sudah tahu siapa yang ponteng sekolah, bohsia dan pengkid, ditangkap bergaduh, merokok, ditangkap basah, merempit, melawan guru dan sebagainya.

Rekod rekod mereka telah sedia ada di sekolah. Jikalau kita pergi luar kawasan sekolah, kita akan dapati kumpulan pelajar pelajar yang berkumpul mengusik pelajar perempuan lain atau pelajar lelaki lain yang lalu lalang, yang menunjukkan mereka merokok, mempamerkan `willi’ motosikal dan adegan lain yang menjolokkan mata.

Penulis mencadangkan pencegahan gangsterisme bermula di sekolah. PDRM, Penjara, Pencegah Dadah, Sekolah Henry Gurney dan Tunas Harapan perlu bersepadu melakukan program kesedaran.

Sekolah sekolah perlu berganding dengan pihak berkuasa untuk mengenalpasti pelajar bermasalah untuk melawat lokap dan penjara, pusat pemulihan dadah dan moral, agar mereka dapat gambaran keperitan menjadi jahat dan menagih dadah. Sekali sekala pelajar di dedahkan dengan ceramah di sekolah (sudah kelazimannya) dan penjara. Tunjukkan tempat sebatan dan video upacara sebutan untuk mengerikan atau menginsafkan pelajar bermasalah.

Baru baru ini, semasa UPSR berlansung, pelajar pelajar berombongan ke Zoo dan Mini Malaysia. Bagus juga untuk pelajar pelajar. Ada baik juga guru guru atur melawat lokap polis, penjara, pusat pemulihan, Sekolah Henry Gurney sebagai lawatan sambil belajar.


Sebenarnya, PDRM, Penjara, Pusat Pemulihan telah mengadakan pameran di JOM HEBOH, contohnya. Tetapi pada penulis, pelajar pelajar dan pengunjung akan lebih berminat bergambar dengan artis artis daripada melawat gerai PDRM,Penjara dan sebagainya. Jadi kita kena ada sasaran tepat.

Anonymous said...

kenapa jadi begini?. umno sangup makan babi demi pertahankan cadbury.

inlah jadinya bila umno sama dgn babi

bluk said...

aii..nk cr budak skolah pon lmbat ka.bukti da tersebar mrata xkn nk tgu org buat report?kalo cikgu yg jentik budak2 ni skjp ja cikgu dpt balasan.da dpt budak,jgn lupa dptkn makbapak skali.dakwa sbb cuai didik anak.xpyh nk salahkn cikgu wlupon jd kt skolah sbb cikgu2 xmampu nk bayar saman makbapak

Seri Mersing said...

Maaf cakaplah, saya ni gen y tapi saya masih merasa bahang gen x yang mak ayah saya bawak... tapi, ni dah terlampau sangat.. sedih betul tengok budak zaman sekarang ni

Bila Kak Su Bersuara... Heh!