Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Wednesday, February 19, 2014

SURAT TERBUKA BUAT NURUL IZZAH: CARA "LEBIH BAIK" DARI "CARA BAIK"...

Ooo.. betul la Nurul Izzah ada tuntut cerai dari suaminya, Raja Shahrir..Cuma, Nurul Izzah tak tuntut secara fasakh... tapi dia tetap tuntut cerai cara "baik"...

Macam tu la yang dijelaskan oleh peguam Nurul Izzah,  Normawaddah Ramli. Rupanya "mohon cerai cara baik"... sudah la mohon cerai... cara "baik" pulak tu..! Rupanya mohon cerai ni ada jugak jenis mohon cerai cara "baik", cara "jahat"?

Pada saya...


Sama ada permohonan itu cara "baik", cara "tak baik", cara "kurang baik", cara "langsung tak baik", mahupun fasakh ke apa ke, ia tetap merupakan satu permohonan untuk bercerai, satu tindakan halal yang Allah SWT tak suka...

Ustaz saya kata, bercerai ni memang dihalalkan. Tapi Allah murka dengan penceraian...

Saya lebih mendoakan agar Nurul Izzah dan Raja Shahrir selesaikan kemelut rumahtangga depa cara baik. Tarik balik permohonan cerai "cara baik" tu, duduk semeja depan kaunselor Pejabat Agama, berbincang cara baik dan bina kembali "masjid" yang retak tu... cara tu "lebih baik" pada saya...

Nurul Izzah sebagai ibu, tak sayangkah pada anak-anak? Anak-anak itulah bukti kasih sayang Raja Shahrir pada Izzah, dan begitu juga sebaliknya. Anak-anak mereka perlukan Raja Shahrir sebagai ayah, dan Izzah sebagai ibu... tak kesian ke kat depa?

Nikah cerai ni bukan perkara main-main. Banyak kesannya dalam kehidupan kita. Anak-anak tu tak tahu apa-apa dan tolonglah jangan jadikan depa sebagai mangsa keadaan...

Apa dosa Raja Shahrir hingga Nurul Izzah mohon pada mahkamah nak bercerai dengannya? Apa dosa papa pada anak-anak Izzah itu hingga Nurul Izzah tega untuk pisahkan kasih sayang antara anak-anak dengan papa depa?

Saya nasihatkan Nurul Izzah kerana saya juga seorang suami dan ayah kepada anak-anak saya. Saya tahu tentang kepentingan institusi rumahtangga di dalam Islam. Dan saya sedar tentang kesan buruk sekiranya kita mengambil keputusan untuk bercerai, apatah lagi kalau kita sudah punya anak-anak...

Saya tegur Nurul Izzah supaya tidak bercerai kerana saya yakin Nurul Izzah juga saudara seagama saya. Saya yakin Nurul Izzah beragama Islam meskipun berbeza fahaman politik dengan saya. Pada saya, persaudaraan sesama Islam itu lebih penting dari perbezaan fahaman politik...

Justeru, maafkanlah saya sekiranya teguran ini dibuat secara terbuka pada Nurul Izzah. Niat saya cuma satu, cuba menyelamatkan rumahtangga Nurul Izzah dan Raja Shahrir. Saya cuma nak selamatkan kasih sayang anak-anak pasangan itu saja... maafkan saya jika saya salah dengan niat ini..


2 comments:

Anonymous said...

..urusan rumah tangga diorang lebih tahu la.. korang tak payah menyibok la..

Anonymous said...

Suami atau isteri boleh cari lain, tp anak anak, itulah saja ibunya dan itulah sahaja bapanya. Kalau dpt yg lain cuma bapa atau ibu tiri yg tak sama dgn ibu dan bapa kandung.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!