Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Wednesday, February 19, 2014

LUAHAN HATI ORANG CINA: DAP PUNYA SALAH, SEMUA CINA KENA HUKUM...

Pada tahun 1999 dulu, BN dikatakan hampir tewas ekoran insiden "mata lebam". Undi simpati dari majoriti bangsa Melayu yang tertipu dengan imej "Pak Syeikh" pada Anwar dikatakan hampir membuat BN tewas...

Tapi BN tak tewas. Undi dari kaum Cina untuk BN dikatakan faktor utama kemenangan BN pada PRU 1999 tu.. Masa tu, Tun M sendiri puji masyarakat Cina yang dikatakan begitu loyal dan tinggi semangat setiakawannya...

Masa tu, orang Cina takde la meninggi diri bila dipuji. Depa relaks saja. "Cool" kata orang putih. Tapi dalam hati depa, memang depa "simpan" jasa baik depa kat BN... sampai mati pun depa takkan lupa peranan dan budi depa pada BN... heh! Cuma depa simpan dalam hati jer rasa bangga tu..

Pada PRU ke-11 (2004), orang Melayu dan orang Cina bergabung untuk mengundi BN. Orang India dan lain-lain kaum pun sepakat undi BN.Time tu BN menang paling besar dalam sejarah. Kembang kempis hidung Pak Lah time tu "perasan" dia dan "menantu" jadi faktor kemenangan...heh!

Tapi...


Pada PRU ke-12 (2008) dan PRU ke-13 (2013), majoriti pengundi Cina memang boleh dikatakan tak beri langsung undi depa pada BN. Lebih 90% undi masyarakat Cina diberikan pada Pakatan Haram, khususnya DAP...

Maka lepas kedua-dua PRU tu, kaum Cina dihentam orang Melayu dan beberapa pemimpin Melayu yang rasa marah dengan taktik "menipu" orang Cina. Sebelum PRU, depa kata nak sokong BN dan nak beri undi, tapi bila PRU, majoriti beri undi pada Pakatan Haram...tu yang kena hentam tu...

Kenapa orang Cina "swing" sokongan? Menurut sembang kedai kopi dengan beberapa rakan Cina, antara faktor orang Cina beralih arah sokong Pakatan Haram bukan sebab depa suka kat Anwar Berahim, PKR, PAS atau DAP... 

Tapi "sengaja" sokong Pakatan Haram sebab depa "kecik hati" di atas beberapa faktor seperti...

PERKASA & Extrimis Melayu: Rakan saya kata, dulu PERKASA takdak pun, tapi Melayu tetap terbela. Banyak kelebihan yang Melayu dapat, tapi tidak dimiliki oleh orang Cina. Tapi depa okay sebab orang Cina terbukti kuasai ekonomi dan aman berniaga...depa cukup happy dapat kongsi hidup macam tu...

Tapi di zaman Pak Lah, disebabkan "kelemahan" yang Pak Lah miliki, depa dah mula sangsi. Masa tu, Anwar dah dibebaskan Pak Lah dan dia susun strategi dengan DAP. DAP mula buat provokasi, khususnya melalui internet... depa start main provokasi perkauman...

Pada September 2008 selepas BN kalah teruk pada PRU ke-11, PERKASA ditubuhkan. Masa tu, kiri kanan balun Pak Lah dan KJ. Tun M dan PERKASA balun Pak Lah, orang Cina pun dah makin loose sokongan pada BN/MCA...

Selain balun Pak Lah, PERKASA secara konsisten balun orang Cina jugak. Kenapa? Sebab provokasi dari DAP terhadap orang Melayu. Walaupun pemimpin PERKASA balun pemimpin DAP, tapi ramai pengikut PERKASA balun orang Cina secara umum. Yang sokong BN pun kena..

Jadi, dah alang-alang depa hilang keyakinan pada Pak Lah, dibenci orang Melayu dan PERKASA disebabkan provokasi Cina DAP, ramai orang Cina menganggap majoriti orang Melayu tidak kenang jasa depa pada tahun 1999 dan tidak berterima kasih. 

Itu adalah salah satu sebab utama, kenapa orang Cina "sengaja" sokong Pakatan Haram, kata kawan saya. Cina DAP yang buat provokasi, tapi orang Melayu hentam semua orang Cina.. depa kata "NOT FAIR"...

Ketuanan Melayu:Kawan saya kata, sebenarnya orang Cina memang tahu tentang sensitiviti orang Melayu yang tak boleh diusik iaitu "bangsa" dan "agama". Depa sedar, ungkapan "Ketuanan Melayu" adalah antara ungkapan yang sensitif untuk diusik...

Dulu, depa langsung tak sebut pasal Ketuanan Melayu. Depa tahu memang betul orang Melayu adalah "tuan tanah" di Tanah Melayu. Depa tak pernah pertikai dan simpan dalam hati. Yang dok "bakar" pekara ni hanyalah hasil provokasi Cina DAP. Majoriti Cina lain tak pernah ambil peduli pun...

Tapi, oleh sebab cara orang Melayu yang tiap-tiap hari dok sebut pasal "Ketuanan Melayu" sebab dok melayan provokasi Cina DAP tu, buat depa muak dan menyampah pulak dengan ungkapan tu. 

Sakit hati dengan ungkapan yang sebenarnya tak pernah depa persoal tu, depa kata pada saya, "tuan apa kalau kami yang jadi tuan sebenarnya? Kami jadi boss, ramai orang Melayu yang makan gaji dengan kami, "tuan" jenis apa yang makan gaji dengan kami? Depa sakit hati...

Itu dua perkara yang menjadi sebab depa tak undi BN sebagaimana yang diceritakan oleh kawan-kawan Cina pada saya. Depa memang tidak berparti. Depa tak masuk MCA mahupun DAP. Dulu berkali-kali depa undi BN, tapi sejak 2008, depa tak undi BN dah... sakit hati punya pasal..

Jadi macamana? Setuju dengan hujah kawan-kawan Cina saya tu? Cina DAP buat provokasi pada kepentingan orang Melayu dan Islam. Tapi kita balun semua orang Cina di Malaysia untuk balas balik provokasi DAP tu... itu maksud depa...Setuju?

Saya terfikir, kalaulah BN tak perlu undi orang Cina atau bangsa lain untuk memerintah negara, kenapa Parti Perikatan ditubuhkan dulu? Parti Perikatan kemudiaannya diubah nama menjadi Barisan Nasional. Rasanya ramai yang tahu mengapa UMNO, MCA, MIC dan parti komponen lain bersatu dalam BN...

Persoalannya, apakah benar dakwaan bahawa UMNO tak perlukan undi orang Cina untuk kekalkan kuasa orang Melayu di tanahair sendiri?

5 comments:

Anonymous said...

Satu lg sebab yg kwn penulis x bgtau ialah dulu cina harap dapat kumpul sebyk mana kekayaan di tanah melayu ini. Biarlah melayu saja yg berpolotik. Tetapi bila dah cukup duit, mereka berasa teringin utk pegang kuasa pula, jd mereka ada pilihan skrg kerana pakatan haram menawarkan kuasa politik dan kuasa ekonomi serta tidak payah untuk mengikut perlembagaan. Tu yg sebenarnya punca kenapa mereka pakat2 undi PR.. Yg lain hanyalah alasan mereka bg menghalalkan cara sahaja

Anonymous said...

Sejarah juga telah membuktikan masyarakat cina tidak pernah memberi undi sehingga sebanyak 90% kepada BN.
Jika dirujuk sejarah PRU 1989, berapa peratus kah sokongan masyarakat cina terhadap BN?
Secara kasar nya sejak merdeka undi, masyarakat cina hanyalah sekitar 40-50% kepada BN.
Kaum Cina janganlah kita harapkan undi dari mereka, dan jangan sesekali percaya terhadap masyarakat ini.
Adalah lebih baik jika kaum melayu dan bumiputra bersatu untuk kita pilih pemimpin kita. jika undi majoriti melayu dan bumiputra adalah pemimpin PAS/Kadazan/Iban maka perlulah berlapang dada lah orang melayu.
Yang penting hanya melayu/bumiputra wajib UNDI.(cina dan india dikecualikan)
Mungkin wajib timbalan pemimpin kita terdiri dari orang kadazan/Iban/Murut dan sebagainya.
Yang penting hanya melayu/bumiputra wajib UNDI. (cina dan india dikecualikan)
Mungkin Sabah Sarawak memilih pemimpin berketrunan Iban/Kadazan
Mungkin Sabah Sarawak Mungkin Sabah Sarawak mempunyai dasar pemerintahan mereka sendiri.
Yang penting hanya melayu/bumiputra wajib UNDI. (cina dan india dikecualikan)
Bukan kah semua orang melayu/bumiputra mahukan pemimpin melayu/bumiputra yang jujur, amanah dan berkebolehan memerintah? Memelihara kaum, budaya, agama dan memajukan ekonomi orang melayu/bumiputra?
Maka apabila melayu/bumiputra telah bersatu, perkara asas yang perlu kita lakukan adalah;
1. memertabatkan agama Islam
2.menaikkan penguasaan ekonomi orang melayu/bumiputra kepada 70% (mengikut taburan penduduk) dan buadaya kaum itu sendiri.
3.mengharamkan semua jenis sekolah cina dan india di malaysia
4.menggalakkan penghijrahan kaum india dan cina ke luar negara
5.tidak membenarkan kaum india dan cina mengundi
Yang penting asas untuk kita menjadikan kenyataan ke lima-lima perkara ini adalah:
MELAYU/BUMIPUTRA PERLU BERSATU!
adakah tak masuk akal kenyataan ini?

Anonymous said...

ko ni masih percaya kata tipu daya orang cina yg mahu Malaysia jadi milik mereka. Ko sungguh naif dan bacul.Jagn terlampau mahu undi cina sanggup jual hak Melayu. Apa jd selangor skrg? Mana Melayu Selangor majoriti dahulu. Sekarang Melayu selangor tinggal tdk sampai 50%. Tak sedar lagikah Melayu Selangor dihalau sedikit demi sedikit keluar drp Selangor. Ini orang Melayu mcam ko tdk belajar dr sejarah spt singapura. Cina tetap dgn rasisnya

Anonymous said...

a

Umarzan Zan said...

Setuju 100%

Bila Kak Su Bersuara... Heh!