Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Wednesday, February 26, 2014

3 YANG COROT DIPERTIKAI, 5 TERKAYA LANGSUNG TAK DIUSIK..???

Kat atas ni semua senarai individu terkaya di Malaysia versi update paling latest, terkini. Saya dengar ada orang pertikai dan serang Tan Sri Syed Mokhtar, Datuk Mokhzani dan Tan Sri Azman Hashim dalam kedudukan ke-6, ke-9 dan ke-10...

Khabarnya depa tak puas hati dan pertikai dari mana sumber kekayaan 3 lelaki bumiputera tu. Tidak cukup dengan itu, depa susuli pulak dengan fitnah terhadap 3 lelaki muslim tu...

Kali ni saya nak berfikiran singkat pulak. Kali ni saya nak berfikiran kebudak-budakan macam orang-orang PHD (penyakit hasad dengki) tu jugak... saya nak tanya sikit...



Kenapa Robert Kuok, Ananda Krishnan, Teh Hong Piow, Quek Leng Chan, Lee Shin Cheng tu semua boleh kaya raya sampai jadi TOP 5 terkaya di Malaysia. Harta depa lebih dari RM13 BILION seorang..?

Depa ni asal dari mana? Macamana depa boleh kaya? Kekayaan business depa tu takdak unsur rasuah atau penyelewengan ke? Menariknya, depa boleh kekal pulak di ranking kekayaan masing-masing tanpa dapat dipotong oleh individu lain?

Di zaman yang dikatakan kononnya "ekonomi" tengah "down" ni, macamana pulak harta dan kekayaan depa boleh meningkat tinggi? RM54 BILION tu bukan sikit.. kalau RM11 bilion dipertikai, kenapa pulak tak boleh pertikai RM54 bilion? Jual dadah ke apa?

Itu antara persoalan yang timbul kalau kita nak pertikai kelima-lima Cina terkaya di Malaysia ni. Semuanya bukan Islam dan bukan bumiputera. Depa jadi idol can individu contoh bagi masyarakat Cina untuk kayakan diri masing-masing...

Secara rasional, saya ucap tahniah pada semua individu ni. Sama ada Cina, India, Melayu atau apa bangsa sekalipun, saya yakin Allah SWT dah tentukan rezeki depa memang murah... umat Islam percaya rezeki ditentukan Allah SWT...

Maksudnya, kalau usaha macamana pun sekali, kalau Allah kata takdak rezeki, maka takdak la rezeki tu. Contoh.. kalau takdak rezeki.. kita baru dapat untung business RM100, sekali datang perompak atau pencuri, depa cilok duit tu... tu takdak rezeki la tu... 

Tak payah heran la kenapa 5 individu terkaya di Malaysia tu semuanya bukan Islam. Orang Cina memang pandai meniaga. India pun ada yang bijak meniaga. Melayu pun ada jugak yang hebat berniaga...

Bezanya, orang bukan Islam tidak seperti orang Islam. Orang bukan Islam tidak punya had dalam mencari kekayaan. Maksud saya, sama ada sumber tu halal atau haram, depa bedal serupa. Sama ada legal atau tidak, depa akan cuba cari jalan untuk "bersih"kan wang tersebut dari sudut legal...

Berbanding dengan orang Islam, kita tertakluk pada hukum halal dan haram. Tak boleh menipu dan perlu jujur. Kalau ikut mazhab Shafi'e setiap jual beli perlu ada akad.. macam orang nikah kawin tuuuu.. cuma kat Malaysia takde la dipraktikkan sangat akad jual beli tu...

Jadi, tak payah la nak persoal kekayaan 3 orang Melayu Muslim tu. Patutnya kita bangga depa dikurniakan Allah rezeki yang banyak. Paling penting, depa bayar zakat dan banyak menolong umat Islam lain. 

Itu tujuan dan hikmah di sebalik rezeki depa tu... depa kongsi kekayaan dengan umat Islam..tak macam 5 individu terkaya tu..kan? Depa tu kalau share pun mungkin ada kepentingan terselindung...
Biasalah...depa licik berniaga...

Saya bersyukur dengan apa yang ada. Dulu saya dilahirkan tidak berpakaian. Tapi sekarang bukan setakat cukup pakaian, dah ada rumah, kereta kecik dan motor kapcai...cukup la untuk saya dan family berlindung, beribadah, pi masjid, pi pasar, pi beli barang dan sebagainya...

Lagipun, saya tak fokus untuk kaya di dunia ni. Selesa sudah memadai. Rukun Islam kelima-lima dah lengkap, itu sudah cukup memuaskan hati saya. Cuma sekarang ni dok cuba maintain hidup selagi bernyawa.. kena la kerja...kan? Allah tak suka orang malas dan tak bersyukur...

Anda bagaimana? Tak cukup makan ke? Dah kurus kering sebab tak cukup makan? Atau masih kuat, gemuk dan cuma tak cukup duit nak bawak anak bini melancong ke luar negara? 

Nak tahu tips? Bawak la anak isteri anda ke masjid dulu sebelum ke luar negara.. mintak rezeki lebih sikit... rajin lebih sikit.. insyaAllah, Allah akan tambah rezeki kita...tapi jangan lupa bersyukur pulak yer.. heh!

2 comments:

Anonymous said...

no1 hingga 10 semua tua2 belaka kecuali no.9

bapanya pula bekas PM. maka tidak boleh tidak org akan sukar percaya dia tu blh jadi no.9 tanpa kedudukan bapanya.

takkan nk marah org fikir mcm tu? yg lain tu tidak terdedah cara mereka kaya.. tp rasanya politik mesti terlibat.. sudah pasti politik bn

Pakdor Awe said...

Bagi mereka orang Melayu tidak layak jadi pandai, kaya dan berjaya. Kepandaian, kekayaan dan kejayaan hanya untuk mereka.

Mitos ini sudah 240 tahun ditanam dalam benak kiasu mereka dan disokong pula oleh Melayu2 bingai umat kaum Lut Malaysia...

Gerakan KE SELATAN kaum Cina Tai Selatan benua China (kaum Han kebarat Benua China)sejak lebih 400 tahun dahulu, mereka memboloti kekayaan dengan merampas dan menjajah peribumi. Ratusan ribu pribumi menjadi mangsa penghapusan ethnik di Champa, Ayuthya, Funan yang asalnya tanah tumpah darah bangsa Melayu...mereka tidak pernah menghormati budaya orang lain dan menganggap orang lain adalah najis.

Budaya ini tidak pernah hilang dari jiwa barbarik mereka. Jika mereka dalam kumpulan kecil, mereka akan diam, manakala bila mendapat peluang mereka mengeluarkan kuku dan taring menyiat apa yang ada dihadapan. Mereka tidak akan benarkan bangsa lain melebihi mereka.

Apa yang ada pada 3 billionar Melayu ini, sedangkan bangsanya sendiri mencemuh mempersoalkan kejayaan mereka. Mungkin mereka akan tersungkur saperti tersungkurnya wira-wira bangsa sebelum ini, dengan badan disiat oleh kaumnya sendiri.

Ingat Singapura dilanggar todak..anak kecil yang menyelamatkan kota dilemaskan kelaut oleh mamak2 menteri yang hasad..dizaman moden, anak bangsa yang menabur jasa mempertahankan maruah bangsa & negara akan disula oleh kaum sendiri, semata-mata kerana fitnah orang lain.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!