Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Monday, January 6, 2014

PAS "ALAF BARU" TAKBIR BERSAMA GUAN ENG DALAM GEREJA...?


Takbirrrr? PAS sama-sama bertakbir dengan Guan Eng? Mana Anwar? Dia pun masuk takbir sekali jugak? 

Oooooo...Jadi PAS sekarang ni dah setuju bertakbir dengan Guan Eng? Idea ni datang dari Guan Eng pada Krismas tahun lepas, kan? Maka setahun lepas tu dah jadi kenyataan...

PAS bantah? Mana ada PAS bantah... Mujahid Rawa sokong kot... Tu belum lagi kira Khalid Samad dan sekutu-sekutu depa tu... Kamaruddin Jaafar bila nak buat statement sokongan? Itu la "muka terbaru" PAS hari ni...


'Bapa Tuhan Allah' berkumandang di gereja Klang

Bantahan oleh sekumpulan NGO Islam di padang berhampiran tidak menghalang penganut Kristian mengalunkan puji-pujian kepada 'Allah' dalam satu upacara di sebuah gereja di Klang hari ini.
Kalimah 'Allah' itu berkumandang di gereja Our Lady of Lourdes dalam bentuk lagu pujian (hymn) dan doa upacara keagamaan (mass) menggunakan bahasa Melayu.

Kira-kira 200 orang yang hadir itu antara lainnya mengulangi pujian "Bapa Tuhan Allah" dan "Tuhan kami yang kudus, Allah" sekurang-kurangnya sebanyak empat kali dalam nyanyian lagu dan juga doa sebelum ucapan utama.

Kalimah 'Allah' yang digunakan itu merujuk kepada konsep triniti dalam kepercayaan Kristian.

Upacara diketuai paderi Michael Chua itu berlangsung ketika kira-kira 50 orang penganut Islam berhimpun sebagai tanda solidariti di luar gereja.

Michael dalam ucapannya mengucapkan penghargaan kepada individu yang hadir terima kasih memberi sokongan dan juga buat para anggota keselamatan yang menjaga keselamatan mereka.

Beliau juga berharap agar masyarakat Kristian dapat menjalankan tanggungjawab agama mereka tanpa gangguan.

"Ktia terus berdoa supaya situasi aman damai dapat berterusan di Malaysia.

Kehadiran berkurangan
"Kita dapat saling hormat menghormati dan umat Kristian ada kebebasan guna bahasa mereka sendiri untuk menyembah Tuhan," kata beliau dalam ucapannya hari ini.

Chua ketika ditemui pemberita selepas itu berkata, kehadiran ke upacara dalam bahasa Melayu hari ini berkurangan berbanding kehadiran untuk upacara dalam bahasa Inggeris dan Tamil.

"Biasanya ada kira-kira 300 (hadirin) tapi hari ini ada lebih kurang 200 sahaja," kata beliau ketika ditemui di luar gereja.

Chua berkata, mungkin ramai hadirin memilih untuk pulang lebih awal atau tidak langsung tidak menghadiri acara tersebut disebabkan ancaman kumpulan yang dikatakan akan mengadakan bantahan di hadapan gereja mereka.

Katanya, beliau telah membuat laporan polis berhubung rancangan untuk mengadakan perhimpunan tersebut.

Satu gabungan NGO yang rapat dengan Umno Selangor pada hari Khamis lalu mengumumkan rancangan untuk mengadakan protes dan menghantar nota bantahan kepada paderi Lawrence Andrew.

Ia ekoran pendirian Andrew yang didakwa mencabar kuasa Sultan Selangor dan berkeras mahu orang Kristian dibenarkan mengguna nama 'Allah'.

Umno Selangor semalam mengeluarkan arahan kepada anggotanya untuk tidak menghadiri perhimpunan di gereja berkenaan.

Bagaimanapun, sesetengah anggota dan pemimpin Umno Selangor tetap muncul dalam perhimpunan anjuran NGO yang dikenali sebagai Sekretariat Solidariti Muslim Klang, di satu padang kira-kira 1km dari gereja tersebut hari ini.

P/s: Pesan saya...jangan cuba main api.. nanti habis terbakar... kan? Sampai bila kita boleh sabar agaknya? Sampai kepala kena pijak pun nak sabar lagi ke?

1 comment:

Syeikh alkangsari. said...

Assalammualaikum,
Inilah Allah (atau konsep tuhan) yang dipercayai oleh umat Kristian (lebih tepat lagi Kristian Katolik). Saya nukilkan daripada sebuah buku Kristian untuk tatapan saudaraku seIslam agar dapat mengerti dan menolak secara total penggunaan kalimat Allah olih kaum yang syirik ini.

" .. The Athanasian Creed, the most theological of all ancient creed, begins with this words:

"And the Catholic faith is this : That we worship one God in Trinity, and Trinity in Unity...".

And at the end of of the first section it repeats it emphatically :

" So that in all things as aforesaid, the Unity in Trinity, and the Unity in Trinity is to be worshipped".

This is indeed what the Church has done throughout all the centuries of its existence and what it is still doing all over the world. In adoration Christians bow down and sing together:

" Holy, holy, holy Lord God alMighty,
All thy works shall praised thy name,in earth and sky and sea,
holy, holy, holy,merciful and mighty;
God in three persons, blessed Trinity."

Firman Allah SWT didalam Al Qur'an:

"Wahai Ahi Kitab (Yahudi dan Kristian), Jangan lah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan jangan kamu mengata sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al-Masih Isa ibni Maryam itu hanyalah seorang Pesuruh Allah, dan Kalimah Allah yang disampaikan Nya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kamu kepada Allah dan Rasul-rasulnya, dan jangan lah kamu mengatakan: (Allah itu) Tiga (Trinity - inggeris). Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian),supaya menjadi kebaikan kepada kamu.Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa. Maha suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jua lah segala yang ada dilangit dan dibumi. Dan cukuplah Allah menjadi Pengawal ( Yang mentadbirkan sekelian makhluknya. (Qur'n 4:171)

Saya bertanya; adakah sama tuhan mereka dengan Tuhan kita?

Bila Kak Su Bersuara... Heh!