Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Sunday, January 12, 2014

KTPC: CUBAAN FITNAH EXCO KEDAH..??? BERANI TANGGUNG DOSA?

Bila dapat info tentang perkara yang buruk pada seseorang pemimpin, memang kelaziman kita bloggers akan seronok. Seronoknya kita sampai kita terlupa nak check sama ada cerita tu benar atau tidak. Maka dalam keadaan inilah maka kita mudah terjerumus dalam kancah fitnah...kan?

Baru ni saya terbaca seorang sahabat menulis tentang "buruk laku" seorang Exco Kerajaan Negeri Kedah, YB Sabrina Azizan. Sahabat tu tulis "surat terbuka". Teruja jugak la saya baca tulisannya yang penuh "amaran" dan "peringatan"... 

Sampai perkara lama pun sahabat tu sentuh..kalau "sejarah" yang disentuh tu benar-benar belaka takpa la jugak... tapi kalau "sejarah" tu kurang tepat dan sengaja ditokok tambah untuk memburuk-burukan pemimpin kita macamana? Tak jatuh hukum syubhah atau fitnah ke?

Tuduhan pertamanya...



Sahabat saya tu kata YB Sabrina melobi Annuar Saffar untuk dijadikan CEO KTPC.. Pada saya itu satu tuduhan yang agak berat. Mungkin sahabat saya berkata begitu berdasarkan hubungan baik YB Sabrina dengan Annuar Saffar dulu...

Betul ke Exco ICT kita tu lobi jawatan CEO KTPC untuk Annuar Saffar? Kalau betul, kenapa senarai nama yang dicadangkan YB Sabrina kepada MB Kedah untuk mengisi jawatan CEO KTPC meletakkan nama Datuk Ahmad Syukri Tajuddin di ranking paling atas sekali?

Setahu saya, Exco berkenaan diminta MB untuk mencadangkan 3 nama untuk dipilih sebagai CEO KTPC. Datuk Syukri merupakan perintis KTPC dan boleh dikatakan antara pengasas asal KTPC. Dalam kata lain, KTPC membangun banyak dari hasil kerjanya...

Atas mengenang jasa, mengiktiraf kehebatan dan kebijaksanaan Datuk Syukri, maka saya difahamkan bahawa calon utama bakal CEO KTPC ialah Datuk Syukri sendiri... Tapi Datuk Syukri kini sedang hangat membangunkan satu lagi "module KTPC" di Senai.. berjayakah maksud YB Sabrina "memancing" Datuk Syukri untuk kembali ke KTPC? Kita sama-sama nantikan...

Nama kedua ialah Zulkefli... Saya tak berapa tahu tentang calon kedua ni sebab kekurangan maklumat. Mungkin saya bukan warga KTPC... Mungkin ada kelebihan Zulkefli yang saya tak tahu dan kurang wajar untuk saya menulis mengenainya...

Dan nama Annuar Saffar hanya datang diranking ketiga (yang terakhir sekali). Setahu saya, masa jawatan CEO KTPC tu kosong ditinggalkan "tukang karut PAS", Annuar Saffar ni terpaksa struggle untuk maintain KTPC...

Saya tak tahu apa jawatan sebenarnya. Tapi anak bekas Ketua Kerani Pejabat Daerah Bandar Baru tu buat banyak kerja sampai kerja yang bukan kerja dia pun, dia terpaksa buat. Biasalah.. bila Annuar ni "giat" semacam buat kerja yang bukan kerja dia...maka dia agak menonjol la kannn...

Bila Annuar menonjol dan banyak berinteraksi dengan Exco dan MB pasal KTPC, maka mula la bunyi tuduh dia macam-macam. Biasa la tu..kan? Lantak la... korang sendiri fitnah, korang sendiri tanggung la kan...

Yang saya pelik, meskipun YB Sabrina langsung tidak menunjukkan sebarang pilih kasih dalam soal memilih CEO KTPC, tiba-tiba Exco dari Bandar Bharu tu dituduh melobi nama Annuar. Biar betul? Kalau kita di tempat Exco tu, kita melenting tak kalau dituduh macam tu?

Saya lihat, ada banyak fakta kurang tepat. Mungkin ada yang akan kata kat saya.."hang tak tau sebab hang tak kerja kat KTPC". Memang betul saya tak kerja kat situ. Tapi apa yang berlaku disitu saya dapat la info sikit-sikit. Tapi yang pasti, info tu memang tepat, berfakta dan bukan fitnah...

Memang YB Sabrina agak rapat dengan Annuar sebelum ni. Tapi hubungan rapat tu sekadar hubungan profesional dan takdak pun unsur-unsur "favor" pada sesiapa. Cuma mungkin ada pihak yang suka "syak wasangka buruk" kot...

Saya harap, buang la sikap "syak wasangka buruk" tu sebab sikap "suuu'u dzonn" tu berasal dari setan. Takkanlah kita nak ikut perangai setan kot, kan? Nanti kalau ada masa nanti saya tulis lagi pasal "kurang tepat" tu... insyaAllah... peace bro!

No comments:

Bila Kak Su Bersuara... Heh!