Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Tuesday, January 28, 2014

BALING MOLOTOV KOKTEL DI GEREJA: MUJUR TAK KENA GUAN ENG..!!!

Nasib baik tak kena Guan Eng... kalau kena camana? Puas pulak PAS nak cari "khalifah" baru,  Betty jadi janda, "Rainbow" hilang boypren, Kit Siang meraung hilang "putera maharaja"... kan susah tu...!
Saya dah kata dah... jangan cuba cabar Islam kat Malaysia ni... Tapi ada pulak yang degil, depa cuba "jolok sarang tebuan"... kan dah kenaaaa... Nak tahu cerita, sila rujuk kat sini...

Semalam kecoh pasal gereja kat Penang yang dilempar molotov koktel. Sampai terbakar gereja tu. Mujur la takde yang cedera atau mati. Kalau ada macamana? Betul, saya tak setuju dengan tindakan macam tu diambil.. sekarang dah jadi kes polis...

Apa yang dilakukan sebelum ni ialah "provokasi" dari pihak yang tidak dikenali. Mungkin dari puak pelampau Kristian. Jangan ingat puak Kristian ni takde "puak pelampau"... Lebih kurang geng "Kluk Kluk Khan" la jugakkk...



Bila buat "provokasi" dalam bentuk poster, maka pada saya masih belum lagi sampai ke tahap fizikal. Provokasi tu hanya libatkan "hati dan emosi". Patutnya, kalau nak balas provokasi tu, balas la dengan cara yang setimpal atau timbal balas...

Maksud saya, tak wajar pun lempar molotov koktel. Kalau depa baling molotov kokel kat masjid atau surau lepas ni, apa yang kita rasa? Lebih menyala marah kita, kan? Lepas tu mula la nak asah parang... lepas tu menjawab la dengan pihak polis.... kan dah jadi kes jenayah...

Negara kita ni ada undang-undang. Walaupun KDN agak "lembab" bertindak, kita perlu patuh juga pada undang-undang. Kita tak boleh bertindak sendiri...

Untuk membalas provokasi terhadap Islam oleh puak pelampau tu, rasanya ada cara lain untuk dibalas. Cuba "brain storming" sikit. Mungkin ada ilham untuk kita bagi pengajaran setimpal yang akan membuat depa serik nak buat provokasi kat kita selama-lamanya... 

Dari sudut Islam, rasanya belum sampai lagi ke tahap "angkat senjata" atau "qital", kot? Cuba rujuk sirah Rasulullah SAW dan cari tahap mana yang membenarkan kita "angkat senjata"...

Lepas tu, rujuk pulak undang-undang negara... kita tak pakai undang-undang rimba. Kalau nak bertindak, gunakan otak dan cari "kelemahan" tertentu yang membolehkan kita bertindak... 

Tak payah la lempar molotov koktel... takde kesan positif pun rasanya selain menimbulkan persepsi buruk kat umat Islam... kita perlu jaga imej Islam dan kita perlu tiru akhlak yang diajr Rasulullah SAW... bertindaklah dengan bijaksana, insyaAllah Allah akan bantu kita...

No comments:

Bila Kak Su Bersuara... Heh!