Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, November 29, 2013

Kisah Benar: Patut pun ramai guru marah kerajaan...

FARITA Idayu Bt. Jusoh bukanlah pegawai besar. Dia hanyalah seorang guru. Guru yang baru lapan tahun berkhidmat mendidik anak watan kita.

Menjadi guru adalah cita-citanya dari kecil. Dia bukan seperti sesetengah guru, yang menjadikan kerjaya itu sekadar makan gaji.

Cikgu Idayu atau Cikgu Ayu mahu menjadi pendidik sejati. Mendidik anak-anak kita, terutamanya dari kampung pedalaman. 

Selepas keluar dari kolej perguruan hatinya meronta-ronta mahu terus mengajar. Ke mana sahaja dihantar bukan halangan. Lagi pun itu telah menjadi perjanjiannya bahawa ke mana sahaja, waima ke pulau terpencil di Mabul, Sabah sekali pun dia sanggup tempuhi. 

DAP cuba serang hak filem Melayu pulakkk..?

ching
Inilah jadinya bila “diberi betis, dia mahu paha”, sudah “diberi muka, dia nak pijak kepala”. Bila tidak tahu menghormati hak dan keistimewaan Melayu, maka timbullah pelbagai tuntutan melampau tanpa menghiraukan sensitiviti bangsa Melayu.

Penolong Setiausaha Publisiti DAP, Teo Nie Ching semalam mengadakan sidang akhbar bagi mendesak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) untuk memansuhkan peraturannya yang menetapkan penggunaan Bahasa Melayu bagi mendapatkan dana penerbitan filem dari agensi tersebut.

Katanya, peraturan sedia ada menyekat perkembangan filem di Malaysia, khususnya filem Cina, Tamil dan Inggeris di negara ini. Dia mahu Finas batalkan peraturan yang menetapkan penggunaan Bahasa Melayu sebanyak 60% bagi mendapatkan dana maksimum RM30,000 bagi filem pendek, animasi dan dokumentari.

Blogger Pro-UMNO/BN Kedah dikritik kurang sengat, kurang impak?

Komen dari siapa ni agaknya?
Di atas adalah "print screen" komen seorang pembaca yang memberi respon pada posting di sini. Ikhlasnya, saya berterima kasih atas komen tersebut. Saya tidak tersinggung sedikit pun dengan komen yang diberikan. Tapi tak tahulah bagaimana kawan-kawan blogger yang lain...

Sebenarnya, saya tidak tahu siapa yang tulis komen tersebut. Namun dari gaya bahasa, penjelasan yang sebegitu rupa, saya rasa beliau adalah salah seorang penghuni pejabat UMNO Negeri Kedah. Maaflah jika saya tersilap tentang identiti tuan...

Merujuk pada isi kandungan posting asal saya, cerita yang saya dengar dari ahli-ahli UMNO akar umbi itu tidak merujuk pada SUP atau SUK UMNO Kedah. Tapi merujuk pada beberapa pegawai kecil yang dikatakan berlagak bagaikan berkuasa seperti SUP dan SUK...

Perghh..!!! Anwar & Azmin dibawah tapak kaki Khalid...

Azmin-vs-Khalid-618x445

Memang dramatik kenyataan terbaru Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Tidak disangka-sangka, segagap-gagap Khalid, dia ternyata masih berani menjawab kritikan Ketua Umumnya, Anwar Ibrahim, dan orang kanan kesayangan “boss”nya itu, Azmin Ali. Kenyataannya yang berbentuk sindiran itu memang agak pedas!

Sebagaimana maklum, kecoh di luar Parlimen hari ini apabila Anwar dan Azmin berpadu tenaga bersatu hati mengkritik Khalid kerana menaikkan gaji pemimpin Kerajaan Pakatan Haram Selangor terlalu tinggi dan tidak munasabah.

Maklumlah. Mungkin kerana risau melihat rakyat dan ramai pemimpin, termasuk pemimpin-pemimpin Pakatan Haram sendiri mengkritik kenaikan gaji tersebut yang disifatkan sebagai melampau dan tidak wajar, Anwar dan Azmin cepat-cepat berlakon tunjuk baik dan sama-sama menghentam Khalid.

Lagipun, siapalah sangat Khalid di mata Anwar, bukan? Jangankan orang dalam PKR saja yang tahu, rasanya seluruh Malaysia yang mengikuti perkembangan politik negara juga tahu bahawa Khalid merupakan musuh tradisi Azmin di dalam parti. Azmin dikatakan sudah lama cuba merebut kerusi MB dari Khalid secara terang-terangan, manakala Khalid pula cuba bertahan dengan menggunakan pengaruh Wan Azizah sebagai Presiden.

Namun kali ini mungkin Khalid tak boleh tahan lagi. Pun begitu, dia masih lagi enggan menyerang balas Azmin dan Anwar secara terbuka. Dia hanya berani sindir secara sinis sahaja. Bukankah Azmin juga merupakan ADUN Selangor dan sama-sama menerima kenaikan gaji tersebut?

“Kalau (Azmin) tak mahu tak apalah, dia boleh tidak ambil gaji itu..”, sindir Khalid bersahaja.

Walau bagaimanapun, saya yakin bahawa telefon bimbit Khalid akan berdering-dering apabila sindirannya itu tiba di telinga Azmin. Azmin pula mungkin akan menghubungi Anwar bila terasa pedas dan kemudian mungkin ada pihak yang akan menghubungi Menteri Besar Selangor itu meminta penjelasan…

Jika sekali pandang, boleh tahan juga Khalid Ibrahim ini. Bukan saja Azmin yang dipulangkan paku buah keras, Anwar pun berani “dihentak”nya!

Selamba saja Khalid menegaskan bahawa kenaikan gaji yang disuruh kaji semula oleh Anwar itu adalah keputusan muktamad darinya dan tidak akan ditangguh atau dikaji semula. Dalam ertikata lain, Khalid ingkar ada kehendak arahan Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum merangkap Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, dan Azmin Ali yang merupakan Timbalan Presidennya merangkap ADUN Selangor!

Jelaslah di sini bahawa Khalid mahu Anwar sedar diri bahawa Menteri Besar Selangor bernama Khalid Ibrahim dan bukannya Anwar Ibrahim. Dan mungkin juga Khalid mahu Azmin tahu bahawa meskipun dia berjawatan Timbalan Presiden partinya, Azmin tetap berada dibawa telapak kakinya bila berada di negeri Selangor!

Biasalah di dalam politik PKR. Angkuh adalah perkara kedua. Yang penting ialah kuasa. Mungkin sebab itulah Azmin beberapa kali dikatakan cuba mengenakan Khalid, namun dapat dipatahkan oleh Menteri Besar Selangor itu.

Tapi jika diteliti “wayang opera” di antara Khalid, Anwar dan Azmin itu, saya yakin ia sebenarnya hanyalah sekadar sandiwara sebagaimana siri-siri sebelumnya.

Pada saya, adalah amat mustahil sekiranya Anwar dan Azmin tidak tahu tentang kadar kenaikan gaji yang diumumkan kerajaan pimpinan Khalid. Ia adalah kerana Anwar berjawatan Penasihat Ekonomi Selangor dan Azmin pula adalah ADUN di negeri itu. Takkanlah mereka tidak diberitahu Khalid sebelum diumumkan di sidang DUN, bukan?

Mungkin mereka tahu bahawa kenaikan gaji itu akan mencetus ketidakpuasan hati ramai pihak, khususnya rakyat. Jadi, bagaimana caranya jika mereka tetap mahu gaji mereka dinaikkan secara maksimum dan rakyat tidak marah pada Pakatan Haram?

Caranya ialah Khalid mesti tetap naikkan gaji pemimpin Kerajaan Pakatan Haram Selangor walau apa cara sekalipun. Dan jika rakyat marah, Anwar dan Azmin mesti dilihat sebagai hero rakyat yang mendesak Khalid untuk kaji semula atau tangguhkan keputusan itu. Jadi, gaji mereka tetap naik, manakala Anwar dan Azmin kononnya akan tetap disanjung sebagai “pembela wang rakyat”.

Minta maaflah. Saya tidak akan terpedaya dengan plot drama politik sebegitu. Pada saya, gaji pemimpin Kerajaan Negeri Selangor boleh naik, tapi tidaklah setinggi itu. Seperkara lagi, tak perlulah Anwar dan Azmin nak jadi hero. Bukan apa, rakyat Malaysia sememangnya sudah tahu siapa sebenarnya Anwar dan Azmin. Sudah banyak kali mereka tertipu…

Sumber: Mykmu.net

Thursday, November 28, 2013

Azam Samat tolong jangan malukan arwah Ustaz Azizan...

azam

Baru-baru ini saya secara kebetulan tersua muka dengan seorang ADUN BN Kedah di sebuah restoran. Beliau sedang makan malam bersama dua orang rakannya dan saya pula singgah di situ untuk membeli makanan malam keluarga. Beliau yang sememangnya mengenali saya, menggamit ke mejanya…

Bertanyakan khabar masing-masing, YB tersebut menceritakan tentang ADUN Sg Limau yang kononnya mahu tunjuk taring dengan hujah yang dangkal di sidang DUN Kedah baru-baru ini. Katanya, keperibadian YB Sg Limau itu bagaikan langit dengan bumi jika dibandingkan dengan bekas YB Sg Limau sebelumnya, arwah Pak Teh Mat dan arwah Ustaz Azizan Razak…

Masih ingat PRK DUN Sg Limau? Ya, calon PAS Mohd Azam Abdul Samat berjaya menang di pilihanraya kecil tersebut. Itupun setelah dibantu pakar strategi PAS yang meletakkan penyokong PAS secara luar biasa ramai di PDM Bukit Besar (padahal berapa ramailah sangat yang benar-benar tinggal di Bukit Besar dan layak mengundi, kan?).

Naik Gaji Melampau: Anwar lepas tangan, Khalid lemas sorang-sorang...

ScreenHunter_01 Nov. 28 16.31

Nampaknya Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim terpaksa terkial-kial seorang diri apabila ramai pihak tampil mengecam kenaikan gaji melampau yang diumumkan di dalam sidang DUN negeri Selangor baru-baru ini. Kenaikan gaji melampau itu memperlihatkan gajinya melebihi gaji Perdana Menteri dan gaji Speaker Dewan yang melebihi gaji Timbalan Perdana Menteri.

Peliknya, kenaikan gaji pemimpin Kerajaan Negeri Selangor itu turut dikritik oleh Penasihat Ekonomi Selangor, Anwar Ibrahim.

Kata Anwar, pada hakikatnya dia bersetuju dengan kenaikan gaji tersebut. Namun dia “memancung” tindakan kenaikan gaji Khalid dan pemimpin Pakatan Haram Selangor itu dengan menyifatkannya sebagai “terlalu tinggi” dan meminta Menteri Besar itu menjelaskan kenaikan gaji itu kepada media.

Saya tertanya-tanya, kenapa sebagai “Penasihat Ekonomi Negeri Selangor”, Anwar tidak campur tangan dalam hal kenaikan gaji pemimpin Kerajaan Pakatan Haram Selangor itu dari awal lagi? Sebagai seorang yang bertanggungjawab di dalam soal ekonomi, penggunaan pembendaharaan negeri itu wajar dibawa ke meja Anwar terlebih dahulu, bukan?

Wednesday, November 27, 2013

Awat blog ni lembab saja nihhhh???


Ada kawan-kawan saya bertanya baru-baru ni tentang blog saya yang agak jarang di update sejak pulang dari Tanah Suci Makkah baru-baru ni. Saya tersenyum mendengar permintaan depa yang nak saya selalu update blog macam sebelum ni...

Saya beritahu depa...

Mahfuz lebih wajar "sekolah"kan ADUN-ADUN PAS Kedah...

ScreenHunter_01 Nov. 27 01.11

Semalam, bekas Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar yang tewas mengejut berebutkan jawatan parti cuba “bercakap pandai” dengan menggesa UMNO supaya menyokong usul perlaksanaan Syariah sekiranya usul berkenaan di bawa ke Parlimen.

Dia kononnya kemudian cuba mengaitkan gesaan itu dengan usul perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah II Negeri Kelantan yang dipercayai merupakan hukum hudud yang mahu diperkenalkan di negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Katanya, kalau UMNO ikhlas, UMNO wajar sokong usul tersebut dan beri kerjasama yang baik bagi tujuan tersebut.

Selain itu, Mahfuz juga cuba menyifatkan UMNO sebagai pihak yang tidak pernah menyokong usul dari wakil rakyat PAS, khususnya berkenaan soal kepentingan Islam. Dia memberikan contoh usul wakil rakyat PAS berkenaan isu penghapusan etnik di Bosnia dulu. Kononnya, wakil rakyat PAS mencadangkan usul berkenaan terlebih dahulu, tetapi ditolak dewan. Namun bila wakil rakyat UMNO yang usulkan, ia diterima dewan.

Begitulah payahnya IQ seorang wakil rakyat PAS yang tidak pernah menjadi Kerajaan. Terlalu obses dengan persepsi sendiri yang suka syak wasangka buruk pada saudara seagamanya. Dia fikir apa yang di fikirannya itu benar-benar belaka dan jika ditolak maka pihak yang menolak itu semuanya salah-salah belaka. Padahal, dia tidak sedar bahawa apa yang difikirkannya itu kurang wajar sebenarnya.

Sebenarnya, usul penghapusan etnik Bosnia tersebut ditimbulkan oleh Presiden PAS, Datuk Abdul Hadi Awang. Mungkin mahu menarik perhatian dan “bodek boss” bagi melantiknya sebagai AJK PAS Pusat secara lantikan, sengaja dia timbulkan isu lapok yang dia sendiri tidak tahu hujung pangkal itu…

Ketika berlaku perang penghapusan etnik di Bosnia, saya melihat Malaysia mengambil sikap berhati-hati di dalam urusan diplomatiknya. Sebelum membenarkan sebarang usul yang menyentuh isu negara luar, khususnya melibatkan kedaulatan sesebuah negara, negara kita perlu mengambil sikap berhati-hati. Maksudnya, usul mengenai isu tersebut tidak boleh diterima secara “hentam kromo” sahaja, bukan?

Setelah dikaji dan dibincangkan oleh Kerajaan yang memerintah setelah mengambil kira risiko yang bakal dihadapi, maka barulah usul berkenaan dikemukakan serta diterima dewan. Saya masih ingat lagi bagaimana Malaysia mengambil risiko yang tinggi untuk menghantar pasukan tentera ke Bosnia ketika itu.

Malah mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir begitu komited membela nasib umat Islam d Bosnia sehingga boleh dikatakan seluruh saudara seagama kita di negara itu kenal dengan nama “Mahathir”. Bukan saja tentera dihantar ke sana, malah umat Islam Bosnia juga dibawa ke Malaysia sebagai keluarga angkat!

Begitulah prihatinnya pemimpin UMNO pada kepentingan saudara seagama. Bukan seperti pemimpin PAS yang suka syak wasangka buruk…

Berkenaan mahu UMNO menyokong usul Kanun Syariah II Negeri Kelantan itu, saya rasa pihak Kerajaa Persekutuan tidak punya masalah untuk berbuat demikian jika draf kanun berkenaan menepati konsep Islam yang adil, sempurna, tiada percanggahan, tiada kelemahan dan tidak “huru-hara” sebagaimana draf-draf hudud yang pernah dikemukakan PAS sebelum ini.

Kalau PAS kemukakan draf hudud yang adil dan menepati konsep keadilan Islam, saya tidak fikir UMNO punya sebarang halangan untuk membenarkan Kerajaan PAS Negeri Kelantan melaksanakan kanun berkenaan. Kalau drafnya teruk sangat macam yang dulu-dulu, jangan haraplah UMNO nak sokong. Buat malu Islam saja kalau UMNO sokong hudud yang penuh dengan kelemahan, bukan?

Sinar Harian 29.08.2013 Kedah Haram Syiah Mukhriz Mahathir.jpg-736837

Pada saya, Mahfuz sebenarnya perlu menggesa ADUN-ADUN PAS Negeri Kedah terlebih dahulu untuk menyokong sebarang pindaang berkenaan undang-undang Syariah Islam sebelum menggesa UMNO berbuat demikian. Itu tindakan yang paling tepat sekiranya Mahfuz benar-benar berakal…

Bukan apa. Ketika sidang DUN Kedah membentangkan pindaan rang undang-undang Syariah yang bertujuan mencegah bahaya Syiah dan ajaran sesat di negeri Jelapang Padi itu, seramai 9 orang ADUN PAS bertindak menolak pindaan enakmen Syariah itu sedangkan ia jelas dikemukakan demi kepentingan agama Allah!

Mujurlah eknakmen itu diluluskan sidang DUN Kedah. Itupun setelah dilengah-lengahkan ADUN-ADUN PAS yang mengheret sesi sidang DUN tersebut sehingga hampir jam 10 malam! Mujur juga ada ADUN-ADUN BN bukan Islam yang walaupun tak tahu apa-apa, tapi turut menyokong pindaan tersebut kerana yakin ia memberikan kebaikan pada rakyat Kedah yang majoritinya 80% beragama Islam. Nak diharapkan ADUN PAS?

Nah! Sebagai Pesuruhjaya PAS Kedah, apa kata kalau Mahfuz panggil semua ADUN-ADUN PAS di Kedah dan “sekolah”kan mereka supaya benar-benar ikhlas menjaga kepentingan Islam. Kalau diperingkat negeri pun Mahfuz dan PAS gagal menjaga kepentingan Islam, apatah lagi di peringkat nasional?

Justeru itu, saya mengesyorkan agar Datuk Mahfuz Omar buat “homework” terlebih dahulu sebelum memberikan kenyataan pada media. Bukan apa, buruk padahnya kalau “kantoi” banyak kali. Mana nak letak muka kalau “kantoi” begini? Buat malu orang PAS Kedah saja…

Sumber: Mykmu.net

Anwar fikir Najib gelojoh macam dia..???

ScreenHunter_03 Nov. 27 03.23

Sedap mulut saja Anwar Ibrahim menuduh Kerajaan Malaysia yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, sebagai lemah kerana menolak usul intipan negara luar yang digembar-gemburkan media-media asing sejak kebelakangan ini supaya dibahaskan di ruang parlimen.

Dalam kenyataan media Anwar semalam, dia mendakwa pihak kerajaan terlalu berlemah lembut dalam menangani isu intipan tersebut dan dia menggesa agar Kerajaan Malaysia mengecam Amerika Syarikat, Australia dan Singapura yang dilaporkan telah memintas maklumat radio, telekomunikasi dan internet negara bagi akses intipan terhadap kerajaan serta para pemimpin negara.

Usul berkenaan dikemukakan oleh Shamsul Iskandar (Sam Ketot), tapi ditolak oleh Yang DiPertua Dewan, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dengan memberitahu bahawa tindakan dan siasatan menyeluruh sedang dilakukan oleh pihak Kerajaan mengenai perkara tersebut, serta terlalu awal untuk dibahaskan di Parlimen.

Lelaki Afrika ni cari pasal dengan umat Islam sedunia..!!!

angoladude432
Tidak dapat tidak, kalau terjumpa lelaki Afrika yang bernama Jose Edurado dos Santos ini, sila tampar kepala dia sebelum diludah. Saya tidak kira sama ada dia Presiden Republik Angola atau tidak, tapi dia tidak layak memijak bumi Malaysia.

Nak tahu kenapa saya marah padanya? Kerana lelaki inilah yang mengharamkan Islam di bumi Allah yang bernama Angola. Malah dialah yang memerintahkan agar semua masjid-masjid di negara itu diruntuhkan segera baru-baru ni..

Saya secara rasminya menggesa agar Malaysia memutuskan sebarang hubungan diplomatik dengan negara berkenaan sehingga Kerajaannya menarik balik penghinaannya terhadap Islam, membayar ganti rugi pada umat Islam di situ dan membina semula masjid-masjid yang telah diruntuhkan. Muktamad, tanpa sebarang kompromi...

Cuba baca laporan di bawah dan saya yakin anda juga akan marah seperti saya...

Tuesday, November 26, 2013

Perkara penting yang dah lama saya nak tegur...

Perkara ni dah lama saya nak highlight kat dalam blog. Cuma kadang-kadang tu terlupa pasal hal ni. Tapi perkara ni memang dah lama saya perhatikan dan jika dibiarkan maka dikhuatiri makin ramai yang hilang nyawa secara mudah!

Pasal bas ekspress di lebuhraya. Agak-agak berapa had laju sebenar bas ekspress di lebuhraya yang dibenarkan menurut undang-undang?

Hanya 80 kmh di jalan biasa dan 90 kmh di lebuhraya. Itu had laju sebenar bas ekspress yang dibenarkan undang-undang. Saya rasa semua orang tahu fakta tu, kan? Alaaa... kat belakang bas ekspress memang ada tulis had laju tu...mudah dilihat.

Tak betul ke apa mamat PAS ni cakap?

Screen shot di atas adalah antara perkara yang perlu ditangani oleh Suhaizan Kayat dan Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah dengan segera. Tidak dapat tidak, perkara itu perlu diselesaikan sebelum "calon tewas" itu meruntuhkan jemaah PAS di Kedah...

Saya ni bukan apa. Saya sayang la jugak kat PAS ni sebab kita ni satu agama. Walaupun berbeza pandangan politik, kita sama-sama sembah Allah Yang Satu, kan?

Tapi betul la jugak apa yang dia kata kat atas tu, kan? Ada betulnya. Dan PAS pun perlu jugak la "berani berubah"... jangan la pasal title "jemaah" tu maka semuanya "dihalalkan" begitu saja. Kalau nak orang adil dengan kita, kita pun kena adil jugak, kan?

Astaghfirullahil'azim..Ni apa jenis "Mursyidul Am" nihhh..?

ScreenHunter_04 Nov. 26 03.33
Lidah rasmi PAS, Harakahdaily, melaporkan bahawa Mursyidul Am mereka, Datuk Nik Aziz Nik Mat meluahkan rasa syukur pada Allah SWT kerana tiada seorang pun perwakilan PAS yang mencadangkan agar partinya berbaik-baik semula dengan UMNO.

Nik Aziz berkata, perkembangan itu adalah sesuatu yang baik kerana ia jelas menunjukkan bahawa para penyokong PAS tidak lagi terfikir untuk berbaik-baik dengan UMNO. Itulah yang dilaporkan oleh Harakahdaily. Itu juga fakta dan bukan auta…

Nik Aziz merupakan seorang guru yang berjawatan Mursyidul Am PAS. Namun saya kurang pasti apa jenis “guru musyid” yang sesuai dilabelkan padanya. Selalunya, seorang guru mursyid akan menyeru anak-anak buahnya ke arah kebaikan dan bersyukur sekiranya mereka melakukan perkara yang diredhai Allah SWT.

Namun dalam hal ini, sangat berlawanan pula sifat “guru mursyid” yang dipamerkan Nik Aziz.
Dalam sebuah hadith sahih Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang berbunyi, “tidak akan masuk syurga bagi mereka yang memutuskan silaturrahim”, jelas ulama mentafsirkan tentang kepentingan ukhuwah sesama Islam yang harus dipelihara sebaiknya.

Malah di dalam hadith yang juga diriwayatkan oleh Imam Muslim yang mafhumnya Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa tidak halal bagi seseorang muslim itu untuk tidak bertegur siapa denga saudaranya (seagama) melebihi tiga hari dan yang terbaik di antara mereka yang tidak bertegur siapa itu ialah mereka yang mula memberi salam terhadap saudaranya.

Dari kedua hadis di atas, ternyata Islam melarang umatnya bermasam muka. Apatah lagi bergaduh sehingga berhari-hari, bukan? Malah Rasulullah SAW mengajar kita untuk sering berbaik-baik sesama ummah (yang terbaik di antara mereka ialah yang memberikan salam terlebih dahulu).

ScreenHunter_06 Nov. 26 03.34

Namun lain pula halnya dengan Nik Aziz. Dia bersyukur pada Allah kerana tiada seorang pun anak buahnya yang mengesyorkan agar PAS berbaik-baik dengan UMNO? Sedangkan PAS itu merupakan sebuah jemaah umat Islam dan UMNO juga merupakan jemaah majoriti umat Islam! Kita hanya berbeza pandangan politik, tapi kita semua tetap umat Muhammad SAW, bukan?

Jadi kenapa Nik Aziz bersyukur bila tiada umat Islam dari pihak jemaahnya yang mencadangkan agar umat Muhammad SAW di Malaysia ini berbaik-baik? Pada saya, dia sepatutnya berdukacita mengenangkan akhlak para jemaahnya yang gagal ditarbiyah dengan baik untuk mencontohi ajaran dan suluk yang dianjurkan Rasulullah SAW.

Apa maknanya bila tiada seorang pun anak-anak buahnya yang terfikir untuk berbaik-baik dengan UMNO? Pada saya, itu membawa maksud bahawa dia sebagai Mursyidul Am PAS gagal sama sekali mentarbiyah anak-anak buahnya supaya merapatkan ukhuwah sesama Islam. Apakah itu yang diajar Rasulullah SAW pada Nik Aziz?

Nik Aziz berbangga bila tiada seorang pun anak buahnya yang terfikir untuk berbaik-baik dengan UMNO? Pemikiran “guru mursyid” jenis apakah ini? Bangga bila umat Islam di Malaysia bermusuhan sesama sendiri? Nik Aziz sukakan pepecahan di kalangan umat Islam? Kenapa sampai begitu teruk sekali pemahaman Islam di benak Nik Aziz?

Dalam kenyataannya, dia mahu semua penyokong PAS memberi masa 2 tahun pada kepimpinan PAS yang baru untuk melaksanakan tanggungjawab dan selepas itu barulah boleh ditegur. Pun begitu, Nik Aziz mahu para penyokong parti itu menegur melalui saluran yang betul seperti di dalam mesyuarat dan tidak dilakukan secara terbuka. Katanya, teguran secara terbuka itu bermaksud “mengumpat”.

ScreenHunter_05 Nov. 26 03.34 
Jadi, apa yang Nik Aziz lakukan terhadap Ustaz Nasharuddin Mat Isa sebelum ini? Terang-terangan dia menegur, melanyak dan menghentam bekas Timbalan Presiden PAS itu hanya kerana mencadangkan parti tersebut menyambut saranan “Kerajaan Perpaduan” yang bertujuan menyatukan ummah.

Ustaz Nasharuddin mencadangkan sesuatu yang mampu menyatukan ummah di negara kita dan sudah tentu ianya sangat mulia di sisi Islam. Itu pun Nik Aziz marah dan hentam beliau sehingga mendapat liputan meluas di dada media? Nik Aziz hentam secara terbuka di media, bukan saja dalam mesyuarat. Tindakan itu tidak dikira “mengumpat”, kah? Atau Mursyidul Am PAS dihalalkan untuk berbuat demikian?

Itu baru satu dua contoh kekhilafan pemikiran Mursyidul Am PAS yang saya nukilkan. Saya percaya, ramai lagi di kalangan kita yang pernah terlihat pelbagai kekhilafan “fatwa” Nik Aziz sebelum ini, bukan?

Persoalannya, apakah sesuai Nik Aziz bergelar “Mursyidul Am” di dalam sebuah parti yang kononnya berteraskan Islam dan tidak pernah melencong dari makaarimul akhlak yang diwariskan Rasulullah SAW? Sudah-sudahlah. Buang yang keruh, ambillah yang jernih. Sama-samalah kita martabatkan Islam sebagai jalan terbaik untuk kita meneruskan kehidupan. Sesat jalan, kembalilah ke pangkalnya. Kita bukannya akan terus hidup menongkat langit, bukan?

UMNO Kedah pun perlu buat post mortem, bukan PAS saja....

Dalam Muktamar PAS baru-baru ini, perwakilan PAS Kedah mendesak agar Jawatankuasa "post mortem" parti itu mendedahkan faktor-faktor yang menjadi punca kekalahan PAS di Kedah. Katanya, ia perlu didedahkan supaya tidak berulang lagi pada PRU ke-14 nanti...

Pada saya, apa yang diminta perwakilan PAS itu membuktikan bahawa PAS Kedah sememangnya sudah memulakan langkah dan melaksanakan strategi bagi menjajah Kedah semula pada PRU ke-14 nanti.

Sebagaimana yang kita maklum, PAS hanya kalah tipis pada PRU ke-13 hari tu. UMNO/BN menang pun hanya "simple majority", bukan majoriti 2/3 pun. Tapi menang tu tetaplah berpihak pada BN, kan?

Monday, November 25, 2013

Muktamar berakhir, PAS dengar ke suara akar umbi?

Selesai sudah Muktamar Tahunan PAS ke-59 di Shah Alam. Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mat Sabu kekal sebagai Presiden dan Timbalan Presiden PAS. Manakala kita dapati terdapat sedikit perubahan pada jawatan Naib-Naib Presiden apabila Mahfuz Omar tersingkir dan diganti oleh Tuan Ibrahim Tuan Man.

Pun begitu, saya kurang tertarik pada ucapan para pemimpin utama PAS yang berdegar-degar di atas pentas, kuat bunyi sembangnya namun tak ubah seperti “tong kosong”. Sebaliknya, saya lebih tertarik untuk mengulas mengenai suara-suara perwakilan yang membawa mesej dari akar umbi parti itu.

Saya tidak tahu sama ada para pemimpin PAS “take note” atau tidak mengenai suara-suara perwakilan. Namun setiap hari, ada saja dari kalangan wakil akar umbi itu yang marah, berang dan menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap rakan Pakatan Haram mereka, PKR dan DAP.

Mesyuarat Perhubungan UMNO Kedah bincang soal "virus"?


Hampir 6 bulan BN kembali mentadbir Negeri Kedah. Diketuai Menteri Besar Kedah, Dato' Paduka Mukhriz Mahathir, boleh dikatakan hampir semuanya berjalan lancar. Dari sesi sidang DUN yang aman dan tidak seperti "zoo" di Perak, hinggalah program-program kecil di peringkat kampung...

Kalau tidak silap saya, hari ni berlangsung Mesyuarat Perhubungan UMNO Negeri Kedah. Sudah tentu banyak yang bakal dibincang dan diputuskan dalam mesyuarat tersebut. Dan sudah tentu ianya dipengerusikan oleh Mukhriz dan dibantu Dato' Paduka Ahmad Bashah...

Reshuffle UMNO Kedah? Entahlah, saya sendiri tak tahu. Tapi apa yang saya tahu, ramai aktivis, penggiat dan penyokon kuat UMNO yang mahu para penggerak parti dirombak semula. Itu yang selalu saya dengar kalau saya singgah sebentar di restoran depan Pejabat UMNO tu...

Mahfuz dalam kenangan...

Mungkin sekarang bekas Naib Presiden PAS sedang berada di rumahnya di Pokok Sena. Pulang dari Shah Alam membawa kekalahan... Apa pun, Mahfuz tetap dalam kenangan...

Antara kenangan yang tidak dapat saya lupakan tentang Datuk Mahfuz Omar ialah mengenai perkara di bawah... sadis sungguhhhh...


Memang betul-betul tak dapat saya lupakan... adehhhh... Harap Mahfuz tak marah noooo.... heh!

Sunday, November 24, 2013

Takziah: Akhirnya Mahfuz disingkir orang PAS...

Alhamdulillah, selesai sudah proses pengiraan undi bagi proses pemilihan tiga jawatan Naib Presiden PAS. Ternyata Salahuddin Ayub unggul di depan dengan kiraan undi terbanyak, 917 undi. Penyandang kedua pula ialah Tuan Ibrahim Tuan Man dengan kiraan 849 undi dan ketiga tersenarai ke jawatan itu ialah Husam Musa dengan 520 undi.

Penyandang jawatan itu yang tersingkir kali ini ialah Mahfuz Omar yang memperoleh 504 undi, manakala Abu Bakar Chik yang sebelum ini berjawatan AJK PAS Pusat pula hanya mampu memperoleh sebanyak 364 undi.

Tahniah saya ucapkan pada Salahuddin, Tuan Ibrahim dan Husam. Meskipun barisan Naib Presiden PAS kali ini tidak didominasi oleh golongan ulama, saya kira mereka yang terpilih kali ini agak mantap bagi parti itu.

Cara "HALAL" berhibur dalam agama PAS? Na'uzubillahhh....

Sebelum ni memang banyak kali Pemuda PAS tegur dan mengutuk UMNO kononnya menganjurkan konsert yang melalaikan, "lagha" dan menampilkan elemen yang tidak Islamik. Macam-macam yang PAS kutuk dan tuduh UMNO...

UMNO dikatakan sesat..UMNO dikatakan "thoghuttt"..Malah ada sebilangan yang menuduh UMNO sebagai kafir...Meskipun perbuatan itu tidak melampau, tapi tuduhan-tuduhan dari PAS pada UMNO tetap melampau...

Maklumlah...saya melihat teguran tu bukan hanya bersifat teguran...malah lebih bersifat nak buruk-burukkan saudara seagama sendiri...nak jejaskan imej dan hukum saudara seagama mengikut gerak hati... ikhlas? Rasanya tidakkkk...tidak ikhlas teguran sebegitu...

Tapi, saya tetap ucapkan terima kasih dan saya hargai teguran tersebut. Saya sendiri akan menegur UMNO, Pemuda atau Puteri UMNO yang menganjurkan konsert yang bersifat sebegitu...

Tapi konsert seperti dibawah ni tidak pula dikutuk PAS. Malah Pemuda PAS yang menganjurkan konsert tu mintak kita berfikiran terbuka dan menerima konsert tersebut dengan hati yang terbuka...



Saya nak tanya, apakah konsert sebegini menepati sunnah Rasulullah SAW? Tidak melalaikan? Tidak "lagha"? Konsert yang penuh dengan elemen-elemen penerapan nilai-nilai Islam?

InsyaAllah, saya akan nenegah anak-anak saya mendekati PAS sekiranya perkara sebegini dibenar dan dihalalkan oleh puak yang kononnya "terlalu Islam melebihi orang lain" itu...Na'uzubillahi min zalikal "khobaaith"...

Bila Kak Su Bersuara... Heh!