Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Thursday, August 22, 2013

PERGHH..!!! MUJOQ KEDAH TAK JADI MACAM SELANGOR & PENANG..!!!

Khalid-Gagap
Terkejut saya melihat prestasi pelaburan negeri Selangor untuk tahun 2012 yang begitu “memberangsangkan”! Sebuah negeri termaju dan termoden di Malaysia hanya mampu mencatat pelaburan tahunan berjumlah RM1.8 bilion saja?

Itu sajakah yang mampu dijana Khalid Ibrahim sepanjang tahun 2012? Di mana penasihat ekonomi “RM1”? Dia goyang kaki saja, kah? Mentang-mentang hanya dibayar RM1 saja sebulan, pelaburan di Selangor merosot pun dia buat tidak tahu saja…

Pelaburan sebanyak RM1.8 bilion itu merupakan satu perkembangan yang menarik untuk diulas. Penurunan sebanyak 86% dari jumlah pelaburan tahun 2011 sebanyak RM11.7 bilion menunjukkan Khalid dan Anwar sememangnya “ekonomis” yang gagal!


Begitu juga Lim Guan Eng di Pulau Pinang yang menyaksikan penurunan jumlah pelaburan sebanyak 73% berbanding sebelumnya. Dua negeri Pakatan Haram yang dulunya begitu meriah ekonominya mengalami penurunan mendadak di dalam sektor pelaburan?

Saya tertanya-tanya, apakah faktor yang menyebabkan kemerosotan teruk pada kedua buah negeri tersebut?

Pertama, mungkin kerana para pemimpin Pakatan Haram terlalu banyak menghabiskan masa dengan berpolitik sepanjang tahun. Maklumlah, sejak tahun 2012 lagi mereka sudah mula berkempen untuk PRU ke-13. Mana ada masa nak tarik pelabur, bukan?

Siang ceramah, malam pun ceramah. Esoknya ada jamuan amal untuk “merompak” duit penyokong Pakatan Haram di hotel mewah. Kemudian berlepas dengan pesawat peribadi mengelilingi negara memenuhi jadual kempen. Mana sempat nak jumpa pelabur…

Kedua, mungkin kerana terlalu banyak “pelaburan maksiat” di Selangor, maka para pelabur takut untuk masuk melabur di negeri itu. Maklumlah, “pelaburan maksiat” selalunya di dalangi “gangster” dan kongsi gelap. Macam mana pelabur nak yakin..?

Bila wujudnya kegiatan kongsi gelap yang berleluasa, apatah lagi kegiatan itu dipercayai mendapat “perlindungan istimewa” dari orang politik sesebuah negeri, sudah tentu pelabur takut untuk melabur wang mereka di situ. Nanti mereka kena bayar “wang perlindungan” pula..kan?

Ketiga, mungkin juga para pelabur merasa tidak yakin pada kepimpinan Khalid dan Anwar. Maklumlah, yang seorang itu kalau bercakap pun selalu tergagap-gagap. Seorang lagi pula terlalu banyak skandalnya, tabiatnya pun luar biasa “diluar tabii”.

Kalau kemudahan asas seperti krisis air yang mudah diselesaikan pun dia “gagap” dan gagal tangani dengan baik, siapa yang mahu melabur di Selangor? Hinggakan banyak kilang di negeri itu terpaksa cari alternatif memproses air sendiri untuk menampung bekalan air? Teruk betul..!

Selain itu, antara faktor lain yang menyumbang pada penurunan pelaburan di Selangor mungkin berpunca dari keghairahan puak-puak Pakatan Haram yang cintakan huru-hara. Kalau boleh, setiap hari mereka mahu adakan demonstrasi jalanan…

Itu belum lagi disentuh mengenai kelulusan dan kreadibiliti “sesumpah” pada Anwar Ibrahim. Walaupun dia “famous” di luar negara, popularitinya itu bersifat negatif. Cuba bayangkan, video rakaman skandal seksnya tersiar di salah sebuah laman porno di Jepun! Orang seperti itu ada kreadibiliti, kah?

Sebetulnya Selangor dan Pulau Pinang sedang berundur ke belakang. Namun kerana bijak bercakap dan pandai memutarkan lidah di depan rakyat, mereka mampu sembunyikan segala kepincangan mereka di sebalik karpet merah…

Namun fakta tetap fakta, ia tidak boleh diubah sewenang-wenangnya. Tahniah pada seluruh pengundi di Selangor dan Pulau Pinang. “Hebat” betul prestasi Khalid, Anwar dan Guan Eng. Mana nak cari pemimpin “legenda perosak ekonomi” seperti mereka, kan?

Mujurlah Kedah berjaya ditawan BN semula. Belum sampai 100 hari, Mukhriz sudah umumkan pelaburan masuk ke Kedah hampir berjumlah RM8 bilion. Jangan marah..! BN juga yang cakap serupa bikin, kan?

Sumber: Mykmu.net

2 comments:

Anonymous said...

Aku suka ekonomi Selangor & Pulau Pinang ni hancur. Biar Cina bangkai turut miskin. Ekonomi Kelantan memang hancur dah.

Kalau Cina untung dan kaya, dia akan menjadi sombong dan kurang ajar pada Melayu.

Kalau dia mamposssss lagi bagus.

Anonymous said...

Hahaha maner pejilat jubor pakatan rakyat tak nak ulas ke prestasi 'menggairahkan' ekonomi selangor.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!