Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Monday, August 5, 2013

MEMORI BLOGGERS UTARA DAN PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI DI KEDAH....

Lepas sahur tadi, aku tetiba teringat pasal perjalanan perjuangan Blogger pro-UMNO kat Kedah ni. Asal-usul penubuhan blog dan ikatan gerakan Bloggers Utara di Kedah terbayang dalam kenangan aku...rasa sentimental pulakkkk...heh!

Aku masih ingat lagi macamana aku mula berblog dulu. Mula-mula pada sekitar tahun 2006, aku menulis di portal Mykmu.net sebelum aku mula bukak blog pada tahun 2008. Masa tu tak banyak blog politik kat Kedah ni...

Memandangkan kami tak ramai, aku selalu ajak kawan-kawan blogger kat Kedah ni jumpa dalam sesi teh tarik. Antara penggerak blog time tu ialah AloqStaq, KedahTimes, PakTeh, Depakata, Tok Pauh, Bapak3 dan aku sendiri...


Masa tu, aku terfikir nak adakan majlis perjumpaan dengan lebih ramai blogger kat utara ni. Maka aku usaha dengan kawan-kawan aku untuk anjurkan perjumpaan pertama Bloggers Utara...

Aku risau jugak kalau perjumpaan tu tak dapat sambutan. Tapi alhamdulillah, yang datang lebih dari bilangan yang aku target. Lebih 30 orang yang hadir dalam perjumpaan tertutup tu. 

Antara yang hadir ialah PusakaAyahanda (sekarang MPP) dan Pejuang Bangsa dari Penang, Pak Teh, webmaster Mykmu, AloqStaq, Bapak3, geng KedahTimes, Pelantaq Hujah, Tok Pauh, Akram Shah Sanusi dan ramai lagi...

Memang meriah time tu. Aku puas dapat kumpul semua pejuang dalam dunia maya di Utara ni. Makin ramai, makin kuat, kan? Masa tu,Mctheory dan geng TMK belum ada..blog depa pun takdak lagi.. McTheory masa tu jadi tukang komen tegar dalam blog-blog kami...

Tapi lepas aku terpaksa ke KL sebab kena kerja kat sana, dengan berat hati aku lepaskan semua hal ehwal Bloggers Utara pada Pelantaq Hujah dan rakan-rakan KedahTimes. Kalau balik ke Kedah, aku ada jumpa dengan depa sekali sekala... hubungan kami tak putus...

Agak lama aku merantau di KL. Niat memang nak balik ke Kedah untuk bersama geng-geng perintis blog di Kedah...tapi apalah daya aku, kan? Sehingga itu, kedudukan Bloggers Utara agak "tergantung" tanpa penggerak utama... masing-masing berblog dengan cara masing-masing.. sedaya mungkin...respect la bro semua...

Lebih kurang setahun sebelum PRU ke-13, akhirnya aku pulang ke Kedah. Mungkin Allah mahu aku lebih serius untuk bantu UMNO/BN di Kedah kot?

Masa aku balik, dan ramai dah blogger kat Kedah. Paling aktif ialah Mctheory dan TMK. Aku join bekerjasama dengan depa. Tapi aku tak lupa pada kawan-kawan lama dalam Bloggers Utara, aku masih hubungi depa walau depa busy dengan kerjaya masing-masing...

Kami serang habis-habisan. Segala isu yang ada kami ketengahkan di medium blog. Sehingga malam menunggu keputusan PRU ke-13, kami berdebar-debar menunggu hasil perjuangan kami....

Alhamdulillah, Kedah berjaya ditawan kembali dari jajahan PAS. Kebobrokan PAS Kedah menyebabkan depa tewas. Aku macam nak menangis malam tu depan kawan-kawan blogger...

Kini, dunia blog di Kedah agak tenang. Blogger PAS ada keluarkan beberapa isu remeh. Senang sangat nak patahkan hujah dangkal depa tu. Tapi kami tetap berhati-hati dan terus berjuang...

Tak lama lagi kita umat Islam akan berhari raya. InsyaAllah, kalau umur panjang dan diberi kekuatan, aku akan sambung kembali perjuangan Bloggers Utara yang "tergantung" dulu. Kini bloggers di Kedah makin ramai, bersatu dan semakin kuat...

InsyaAllah, aku akan anjurkan pertemuan bersama Bloggers Utara secara tertutup nanti selepas raya. Itupun kalau diizinkan Allah. Ada banyak lagi perkara serius yang perlu kami bincangkan. Setuju? Apa yang aku tahu, perjuangan kami belum selesai....

5 comments:

Anonymous said...

teringin melihat P Langkawi beat Bali dengan ribuan flight per day
dan semua nya diurus 100% Bumiputra kerana kita sdh tak punya PPinang Do or Die buktikan kita bolih

kakirayau kb said...

saya blogger kelantan.. tapi asal utara jugak dan stay utara sekarang ni.. ada event minta invite la noh..

kakirayau kb said...

saya blogger kelantan.. tapi asal utara jugak dan stay utara sekarang ni.. ada event minta invite la noh..

paritbuntarrebels said...

Selamat hari raya!!

Generasi Pejuang Bangsa said...

Bro ingat jg ye perjumpaan blogger Utara di Alor star dulu pasca 2008 .masa tu GPB dan blogger MPP (pusaka ayahanda) wakil dr Penang mai ..

Skrg ni 5 tahun berlalu ..peranan blogger sudah diiktiraf dlm media baru di kedah dan Penang

Selamat hari raya bro

Bila Kak Su Bersuara... Heh!