Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Wednesday, July 31, 2013

SURAT TERBUKA PADA PENGKID BELA ANJING YANG BERHARI RAYA DENGAN ANJING...

Hadoiii... satu Malaysia kecoh pasal video Chetz Yusof, seorang Facebooker yang beraya dengan anjingnya. Video tu dah lama naik, tahun 2010 dan sekarang 2013 baru nak kecoh... heh!

Apa? Aku sokong Chetz? Ada aku cakap aku sokong dia? Meh sini aku cerita sikit...

Memang betul kata Chetz... bela anjing tak haram. Cuma Islam dah letakkan hukum pada anjing sebagai binatang yang haram dan perlu disamak kalau sentuh binatang tu tak kena gaya, kan?


Untuk hukum hakam bela, sentuh anjing dan sebagainya, korang boleh rujuk pada kitab Fiqh dan tanya para Fuqaha'. Paling senang, google jer...tapi kena pastikan sumber tu dari mazhab Sunnah wal Jamaah, kalau Syiah jangan ikut laaaaa...

Cuma aku nak tanya la Chetz tu. Dalam banyak-banyak binatang, kenapa dia pilih anjing? Takde binatang lain ke nak bela? Takde binatang yang halal dah dalam dunia ni?

Lagi satu, kenapa tak bela babi jer terus? Hukum babi tu sama je dengan hukum anjing, sama-sama haram, kan? 

Yang pegi bela anjing tu kenapa? Saja nak tunjuk kontra? Cari kontroversi? Aku tau la tak berdosa, tapi tak payahlah susah-susahkan diri bela binatang yang haram. Islam tak suruh pun susah-susahkan diri begitu...

Jadi jelas, aku tak sokong Chetz dalam isu ni. Dan dia tak payah la cuba tegakkan benang yang basah. Aku tak cakap aku betul, cuma hobi dia tu tak sesuai untuk umat Islam...

Lagi satu, aku pesan... ubah la diri tu. Tak payah la berlakon jadi lelaki. Kalau pompuan, buat la cara muslimah. "Laknatullah minal mutasyabihina wal mutasyabihat"... cari maknanya. Aku dah tegur, dah habis tanggungjawab aku kat Chetz... adios!

6 comments:

Anonymous said...

Persoalan kenapa anjing tidak babi dari penulis surat.

Babi tidak secomel anjing. (walaupun pada saya babi pun comel juga semua makluk Allah comel-comel belaka)Lagi pun dasar hidup babi lebih kotor dari anjing. Babi suka berkubang dan main selut. Macamana nak bela babi dalam rumah? Lagipun babi tidak pandai menjaga rumah seperti Anjing. Anjing lebih praktikal sebagai teman dan penjaga dari babi. Sebab itulah orang dari zaman dahulu tak bela babi sebagaimana membela anjing. Ingat surah al-kahfi? Jika logik penulis surat terbuka digunakan yakni anjing dan babi sama sahaja kenapa pemuda-pemuda yang tidur di gua tidak guna Babi untuk menjaga mereka? Sebab Anjing dan babi tetap tidak sama sifatnya walaupun hukumnya sama.

Masalah pada si minah ini hanya tak kena tempat nak bela anjing sebab masyarakat Islam sudah tegar pendapatnya atas anjing ni. Saya sendiri hendak membela anjing tetapi maslahah umum dan kepentingan hidup bermasyarakat di Malaysia terutama dalam masyarakat Melayu tidak mengizinkan. Dan saya tidak kisah hendak membersihkan diri saya setiap kali terkena anjing. Lagipun tak susah mana pun. Macam basuh berak jugak cuma tidak ada air tanah. Ada orang mandi selut pun ada sebab nak cantik. Tak perlu cerita bab menyusahkan sebab Bab susah ini ialah relatif. Pada orang lain mungkin susah dan remeh pada sesetengah orang mungkin tidak susah mana. Contohnya berkhitan itu bukan wajib idak? tetapi sunat yang di tuntut agar kehidupan lebih mudah. Lelaki tidak berkhitan pun tak apa asalkan sanggup bersuci selalu.

Setidak-tidaknya saya bersetuju dengan penulisan yang mengatakan si minah ni sengaja mencari konterversi. Kalau nak bela anjing di Malaysia ni bagi orang Islam buat secara peribadilah. Lagipun itu urusan fiqah individu dan amalan persendirian tak perlu nak tayang-tayang. Isu dosa pahala ialah antara dia dan Tuhan. Berkasih sayang antara manusia dan anjing kerana Allah Taala juga saya pasti ada balasan yang baik juga. Tapi bila dah buat video dan di sebarkan sudah jadi permaslahan umum dah bukan hal peribadi lagi. Maka jangan marah jika masyarakat meletup dan memberi reaksi negatif.

Keduanya apabila beliau mengambilkan wuduk kepada anjing maka beliau tidak menghormati anjing tersebut dalam fitrahnya. Anjing tidak mempunyai tanggungjawab untuk berwuduk seperti manusia. Seperti kita pakaikan kucing kita dengan baju dan buat aksi comel. Ianya tidak menghormati kucing tersebut. Ataupun kita ajar beruk kita atau orca dan dolphin anjing laut menari dan membuat aksi. Ataupun kita suruh unta atau kuda kita lumba lari sambil kita bersorak gembira. Seperti di zoo dan sarkas dan di padang lumba. Haiwan tetap haiwan. Hormatilah haiwan termasuk anjing dengan menghormati fitrah haiwan tersebut.

Hendak membela anjing dengan fitrah anjing yang manja dan setia (bergantung kepada jenis anjing - ada anjing yang fitrahnya lain - lebih ganas dan sesuai untuk memburu misalnya)hendaklah di pupuk dengan cara yang betul.

Dari gambar dan video saya lihat anjing yang di bela ialah anjing yang sesuai untuk memburu dan menjaga rumah bukan yang sesuai sebagai anjing kemanjaan. Maka sesuaikanlah anjing tersebut dengan fitrahnya untuk menjaga rumah misalnya. Janganlah manjakan sangat macam anak pulak. (macam sesetengah orang manjakan kucing sampai pakaikan baju - mengarut dan tidak menghormati kucing)

Maka saya simpulkan si minah ni memang celaru. Nak bela anjing tak salah tetapi tujuannya salah dan caranya salah malahan speciesnya anjing tersebut juga salah.
Salah yang paling besar ialah meresahkan orang ramai terutamanya masyarakat Islam Melayu dan membiarkan perbuatannya menjadi spekulasi dan fitnah.

Contohnya memwudukan anjing pada saya ianya satu tindakan memanjakan anjing yang melampau serta menghina anjing tersebut dengan "memanusiakan" anjing tersebut tetapi pada masyarakat umum mungkin menganggap ianya menghina orang Islam dengan "menganjingkan" orang Islam yang berwuduk.

Anonymous said...

Why is it everybody so busy body,she put on her personal facebook and wish everybody Hari Raya with her pets.She took ablution on her and not for her pets.Why can't we accept her as what she is.I do not see her as provoking any sentiments of the muslims,its only the muslims who are narrow minded in the knowledge of fikh and mixing religion and customary living is touched by her doing.Please refer to "Outsyedthebox"for better understanding of the issue.

Anonymous said...

Bodohlah statement kat atas..ko nak jadi islam buat cara islam..kalau kau rasa islam tu menyusahkan jangan jadi muslim..ko tanggunglah dosa ko sendiri yang nak membabitkan muslim lain kenapa?..apa motif ko..ko nak kahwin ngan anjing pun no hal tapi ko kena jaga islam itu sendiri ..bagi si murtad dan sikafir perbuatan ko memang tak salah malah dialu alukan untuk menghina islam..kau dengan agama kau, aku dengan agama aku..susah ke nak faham..

Anonymous said...

Anon 4.11 am,

Lu bukan Islam (?) duduk tiam tiamlah. Lu bukan tahu apa apa tentang Islam.
Berak pun tidak basuh (?). Orang Islam wajib basuh berak tau. Berak itu najis. Orang Islam, solat dan bila solat wajib bersih dari najis.

So ini bukan hal lu, Jangan menyibuk. Selesaikan dahulu masalah lu, bangsa lu dan agama lu!

Itu betina boleh letak apa dia suka dalam 'her personal facebook' Hendak letak dia punyi p-k- pun boleh. Olang tatak malah.

Olang hanya malah bila dia menyinggung kesucian agama, tidak kira agama apa pun. Dia bebas buat apa dia suka TETAPI tidak menyentuh hak orang lain dan undang undang!

Lu ada faham tak apa gua cakap?

Anonymous said...

We don't give a dam shit about what she want to do with her "family" .. but suppost not to advertise it thru the internet...she's muslim...she knows which is right & wrong & also its sensitivity, better than you.. her parents gave her well knowledge...don't they...

Anonymous said...

cuma kafir laknat yg menyokong chetz. kesian!,5

Bila Kak Su Bersuara... Heh!