Iklan Berbayar

Ucapan Aidilfitri Mukhriz Dan Barisan Exco Kerajaan Negeri Kedah

Friday, June 14, 2013

TERKINI..!!! RIBUT DI PENANG, GUAN ENG "PERBETULKAN" BAHASANYA...!!!

Berikut kat bawah ni adalah beberapa keping gambar yang aku terima dari rakan-rakan ekoran kejadian ribut yang melanda Penang sehingga menyebabkan sebahagian kecil struktur bangunan UMNO Penang sedikit RUNTUH...

Aku yakin, lepas kejadian ni, dah tentu blogger-blogger Red Bean Army dan Pakatan Haram akan mengaitkan perkara ini sebagai "bala" dari Allah terhadap UMNO Penang... Heh! Dah tahu dah skrip depa...

Apapun, Guan Eng adalah yang paling awal bercakap mengenai ribut yang merosakkan sedikit bangunan UMNO tu.. katanya...


"Menara Ibupejabat UMNO Pg yg luntur skrg akibat ribut kencang"
Apa ke jadahnya makna "luntur" tu Guan Eng? Warna baju boleh la "luntur".. bangunan mana boleh "luntur"... Lu gila ka atau lu tak tau cakap bahasa Melayu?

Akibat dikutuk ramai pengamal media sosial kerana perkataan LUNTUR tu, Guan Eng cepat-cepat perbetulkan perkataan tu... dan katanya...


"Salah taip yg betul lentur ibupej umno yg sebelum ini tegak-Menara Ibupej UMNO Pg yg luntur skrg akibat ribut kencang"
Pulak dahhh... Dah diperbetulkan jadi "lentur"? Oooo.. Guan Eng nak kata bangunan UMNO "lentur"? Weeii Apekkk.. Lu ingat bangunan tu macam buluh ke boleh lentur-lentur? Lu belajar bahasa Melayu kat mana nihhh..???

Atau lu nak kata runtuh kot? Kalau runtuh tu kira masuk akal la jugak sebab memang ada struktur bangunan yang runtuh dan timpa kenderaan kat bawah bangunan tu.. Lu tau ke tak tahu cakap bahasa Melayu ni?

Guan Eng.. Lu pegi sekolah Cina mana dulu? Lu pegi sekolah tu diorang ada ajar bahasa Melayu tak? Atau lu memang belajar kat sekolah di Tanah Besar China? Lu warganegara mana ni? Dah berapa tahun dok kat Malaysia pun tak reti cakap bahasa Melayu ke? 

Lu tak malu ke tak kuasai Bahasa Melayu, tapi merempat duduk kat negara orang Melayu? Bahasa Melayu tu bahasa rasmi negara, tau tak? Lu Ketua Menteri jenis apa yang tak kuasai bahasa rasmi Malaysia ni? Lu Ketua Menteri Guang Zhou ke? 





3 comments:

Anonymous said...

kakakaka bebal punye ketua menteri. ini maciam punye olang pun bole jadi ketua menteli ka? haiiyaa. lu pigi juai che cheong fan dekat jalan macalister tepi jalan lagi baik lor..

Anonymous said...

dia tu cina jdi x heran kalau dia salah sebut atau salah eja. yg melayunya pun guna mereka2 n para2 nabi, lima calon2, jika sekirnya, tiada ada tu cmna plk? yg guna tu bukan calang2 org tapi menteri pelajaran oopps menteri pendidikan plk tu.

Anonymous said...

dia tu cina n kalau wat salah eja tu baisa rr tpi org melayu kita yg guna: para2 nabi, mereka2, jika sekirannya, lima calon2, tiada ada tu cmana plk? yg guna tu bukan org kampung biasa tapi menteri pelajaran oopps menteri pendidikan plk. tak malu ker bahasa sendir pun x bleh nk beza tusmua?