Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, May 24, 2013

PEDASSS..!!! PENGERUSI SPR ELOK LETAK JAWATAN KERANA...

Saya percaya ramai orang sudah letih dengan isu pengundi hantu, mengundi dua kali, black-out dan sebagainya. Terbaru muncul seorang budak mendakwa beliau telah mendapat kertas undi sebanyak dua kali. Menurut laporan media dan blog:
Sebuah portal berita hari ini melaporkan Mohd Fadhli Khaharruddin, 23, yang pernah mengambil bahagian dalam demonstrasi Anti-LYNAS mengaku keluar mengundi dua kali atas alasan mahu membuktikan ketelusan sistem pilihan raya walaupun menggunakan dakwat kekal.
Beliau dilaporkan mengundi pada kali pertama pada jam 10.30 pagi di saluran 4, peti undi Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan keluar mengundi kali kedua pada jam 1.15 petang di lokasi yang sama selepas mendakwa dakwat kekal di jarinya tanggal sepenuhnya apabila dia membasuhnya hingga bersih untuk pergi mengundi kali kedua (sebagaimana dalam laporan polisnya).
Fadhli bagaimanapun tidak membuang undi kali kedua itu, sebaliknya menyimpan kertas undi SPR dan nombor saluran sebagai dakwaan bukti kelemahan SPR, selain terus membuat laporan polis.
Budak ini ada kesungguhan untuk menjahanamkan sistem pilihan raya di Malaysia. Beliau pulang, hilangkan dakwat kekal dan datang mengundi semula. Anehnya beliau boleh dapat dua kali kertas undi walaupun namanya telah dipotong ketika mengundi kali pertama.

Ini pula jawapan pengerusi SPR...


Berdasarkan penjelasan Pengerusi SPR dan pengalaman penulis sendiri,tidak mungkin seseorang itu boleh mengundi dua kali dengan nama yang sama biar pun jarinya tiada dakwat kekal. Nama telah dipotong.

Persoalannya:
1. Mengapa setelah hampir seminggu belum ada tindakan diambil ke atas Petugas SPR yang terbabit? Kita tahu hanya petugas terbabit sahaja boleh memberi kertas undi kali kedua.

Jadi mengapa sehingga sekarang SPR belum membuat laporan Polis? Jika laporan polis telah dibuat mengapa sehingga sekarang Petugas terbabit belum ditahan reman untuk siasatan? Ini merupakan sabotaj tahap tertinggi dalam Sistem Pilihan Raya Malaysia.

Hakikat perkara ini dilakukan oleh aktivis Parti Keadilan Rakyat (PKR) menunjukkan ia dilakukan secara terancang. Perancangan ini tidak boleh dibuat tanpa komplot oleh petugas SPR.

2. Kita bukan lagi mahu dengar penjelasan demi penjelasan Pengerusi SPR. Pengerusi SPR asyik sebut soal undang-undang pilihan raya tapi sudah berapa ramai di dakwa?

Kita mahu melihat tindakan dibuat serta-merta. Masa depan keamanan dan keselamatan negara terancam akibat tindakan tidak cekap SPR menangani isu ini.

3. Pengerusi SPR usah tanya logik atau tidak. Yang rakyat mahu lihat ialah siasatan dan tindakan undang-undang dilakukan segera. Dedahkan siapa petugas terbabit, apa jawatan beliau dan apa latar belakang politik beliau.

Ini bukan kes pertama. Kes black-out di Bentong juga belum ada tindakan undang-undang walaupun semua parti bertanding termasuk DAP menafikan ianya berlaku. Kita sudah bosan dengan penjelasan tanpa tindakan.

Sudah hampir sebulan, tapi yang kita nampak hanya Pengerusi SPR asyik menerangkan tanpa tindakan.

7 comments:

Anonymous said...

saman aj. pegawai spr dan wakil calon tempat budak tu mengundi pun boleh buat lapuran polis supaya polis siasat. jangan kasi muka....

Anonymous said...

Tadi dalam rancangan Dialog di TV1, saya tertarik dgn komen seorang penganalisis politik dari Terengganu.

Katanya, rakyat ingin tahu bagaimana proses pengiraan undi dilakukan. Apa SOP yang sebenar.

Sejak 5 Mei, Pengerusi SPR dah muncul dlm beberapa rancangan TV menjelaskan cara undi dikira. Sampai naik mengah orang tua tu dok explain. Tapi yang orang nak tengok ialah demontrasi bukan penjelasan dari mulut je.

Sejak dok dengar penjelasan lisan tu, saya juga dah lama terfikir, alangkah bagusnya kalau ada stesen TV yang ambil inisiatif untuk jelaskan secara lakonan SOP tu dari A hingga Z, daripada dok siar lagu2 pelbagai rentak dok ajak orang mengundi.

Kalaulah SPR buat gitu, takle senang2 PR nak kelentong rakyat dgn pelbagai fitnah yang SPR masih dok terkial-kial fikir nak saman ke tak... hmmm...

Anonymous said...

Lps pilihanraya hr tu aku bertemu dn seorg petugas spr dia juga mengatakan berlaku blackout pd hr tersebut ini yg buat rakyat keliru kalau petugas sendiri yg berkata begitu siapa yg nak kita percaya? Kalau ada tmpt mengadu nak aje aku bg nama mamat tu utk disiasat.. Skrg ni org berckp ikut sedap mulut je tp ramai plak yg percaya tu.. Heran2

Anonymous said...

Demonstrasi mengira undi adalaha spt berikut:
1. Semua masuk bilik.
2. Sok sek sok sek..i tak dpt cal balik, hp i bateri out.
3. Tutup lampu dan mulakan xxxx
4. selesai, buka lampu'
5. Tayang spender depan camera.

Kalau yang ni korang tak mau percaya, nak buat film demonstrasi macamana lagi?????

Anonymous said...

Spr terlalu nak menunjukkan mereka menjalankan tugas dgn betul mengikut kehendak undang 2 tapi pihak pembangkang bukan peduli semua tu....faham. sebab mereka dah kalah. Sepatutnya spr siasat kes yg d timbulkan dan ambil tindakan mahkamah sekiranya ia fitnah bukan buat ulasan berjalan jala.

Anonymous said...

kesian tengok lu, duke
belum ke mahkamah kau dah kalah

periksa dulu

you are nothing, duke
macam kapcai dengan harley-d
rafizi way ahead of you

Anonymous said...

kesian tengok lu, duke
belum ke mahkamah kau dah kalah

periksa dulu

you are nothing, duke
macam kapcai dengan harley-d
rafizi way ahead of you

Bila Kak Su Bersuara... Heh!