Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Wednesday, May 22, 2013

PEDASSS..!!! KITA BOLEH TERIMA KE JAWAPAN AIR ASIA NI..?

AirAsia-Zalim

Memang kecoh diperkatakan tentang seorang ibu, Izan Suhaila Mohd Ali, 36, dan bayinya yang berusia 14 bulan, Mariam Sofea Mohd Reza, yang mendapat layanan buruk dari syarikat penerbangan tambang murah Air Asia baru-baru ini.

Mariam demam campak ketika bercuti bersama keluarga di Vietnam. Bayi itu diberikan ubat dan demamnya sudah reda. Namun “campak” cacarnya masih ada. Dan Air Asia memberikan alasan itu dan standard antarabangsa untuk menyekat dua beranak itu pulang ke tanahair baru-baru ini.

Air Asia yang berpengkalan di Malaysia sepatutnya memberikan keutamaan kepada rakyat negara sendiri, tempat syarikat itu “cari makan”. Bukanlah saya mendesak Air Asia untuk melanggar standard penumpang kapal terbang, tapi sekurang-kurangnya tepatilah “standard kemanusiaan”!


Malangnya dalam hal ini, meskipun Air Asia berjaya mempertahankan tindakannya dengan alasan standard antarabangsa penerbangan, syarikat itu gagal sama sekali melaksanakan standard kemanusiaan yang pada saya lebih penting.

Air Asia sepatutnya bersimpati dengan keadaan ibu dan bayi tersebut. Namun menurut fakta insiden memalukan itu, kakitangan Air Asia hanya menghantar ibu dan bayi tersebut ke luar lapangan terbang di Vietnam dan membantu memanggil sebuah teksi untuk kedua beranak itu ke hotel.

Saya amat kesal dengan apa yang Air Asia lakukan. Mungkin saya tidak punya sebarang pertalian darah yang rapat dengan ibu dan bayi tersebut, namun sebagai umat Islam dan rakyat Malaysia, tindakan itu boleh dianggap kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Ibu dan bayi itu pertama kali ke Vietnam. Mereka dibiarkan terkontang-kanting begitu?

Akhirnya, siapa yang bantu ibu dan bayi tersebut? Siapa lagi kalau bukan MAS!

mole-MAS-01

Sebelum ini kita tahu betapa peritnya MAS perlu bersaing dengan Air Asia yang menawarkan tambang murah. Meskipun begitu, sebagai menjaga nama baik negara dan kreadibiliti syarikat rasmi penerbangan Malaysia, MAS tetap bertahan dalam goyahnya.

Perniagaan MAS sudah tentu memerlukan syarikat itu untung bagi menampung kos operasinya setiap tahun. Namun kadangkala, dek kerana terlalu memberi muka dan beralah memberi laluan strategik kepada Air Asia, MAS selalu “makan hati berulam jantung”!

Walau bagaimanapun, MAS tampil dalam kes ini dengan membawa ibu dan bayi untuk berjumpa dengan doktor di sana bagi mendapatkan pemeriksaan yang sepatutnya serta mendapatkan sijil layak bagi bayi itu menaiki kapal terbang mengikut prosedur yang ditetapkan.

Malah doktor yang memeriksa Mariam mendapati bahawa tanda-tanda bintik hitam pada tubuh bayi itu sebenarnya hanyalah keruping dan mereka sebenarnya layak untuk menaiki kapal terbang sekaligus tidak membahayakan penumpang lain.

Kakitangan MAS yang dihantar khas untuk membantu ibu dan bayi itu kemudiannya menguruskan segala dokumen yang diperlukan bagi melancarkan perjalanan pulang mereka ke tanahair. Menakjubkan, MAS memberikan keistimewaan di laluan “pantas” untuk ibu dan bayi itu.

Begitulah perkhidmatan terbaik yang perlu Air Asia belajar dari MAS. Bukan sekadar mengejar keuntungan dari pelanggan, tapi nilai kemanusiaan khususnya kepada warganegara Malaysia sangat penting untuk dimasukkan di dalam perkhidmatan syarikat itu!

Kini Air Asia dilihat hanyalah sebagai sebuah syarikat penerbangan tambang murah yang sebenarnya mahal, selalu berselindung di sebalik terma tersembunyi, tidak prihatin dan menggaji seorang CEO botak yang tidak kenal jati diri serta menghina anak bangsa…

mole-Azran-Osman-Rani-AirAsia

Tidak hairanlah ramai di kalangan rakyat di negara ini sering merungut terhadap khidmat Air Asia. Namun tidak ada pilihan lain untuk menaiki pesawat syarikat itu ke beberapa laluan destinasi yang tidak diberi kepada MAS. Jangan ingat mereka naik Air Asia kerana suka, tapi terpaksa…

Saya menyarankan agar Air Asia belajar jati diri memberikan perkhidmatan dari MAS. Hormatilah “standard kemanusiaan” dan budaya prihatin yang sangat tinggi nilainya di mata rakyat Malaysia. Tapi kalau Air Asia nak lingkup, tak payahlah pedulikan saranan itu. Pergilah belajar dari MAS!

Sumber: Mykmu.net

3 comments:

Beta Forskning said...

Mukriz dah tutup semua kelab dandut, kelab malam dan kedai judi yang Azizan buka dulu?

Anonymous said...

Kami dah boikot habis kedai cina.


Pernah pergi minimarket relaxsmart Cina di Desa Pandan, harga plastik hitam sampah sampai 9.80 sekilo. Pergi kat Pasar Datuk Keramat, kedai melayu jual cuma 4.80 sekilo dan paling tinggi 5.50 sekilo.

Nak beli spray nyamok kat minimarket cina tu, semua brand dia bubuh harga 12.99 satu, kat datuk keramat cuma 8.50 satu.

Kita ingat kedai cina besar, harga lebih murah. Rupanya penipu semua. Kedai hardware cina kat datuk keramat kl depan masjid harga gutter 20 kaki rm95, kedai melayu jaiwan cuma rm85.

Kedai cina semakin menipu. Kalau kedai melayu harga tinggi sikit pun saya dah tak kisah, tetap saya support kedai melayu dan india.

Kita tidak boikot barangan made in china. Kita cuma

BUY CHINESE LAST
BOIKOT KEDAI CiNA
FLY AIRASIA LAST

SEMUA MELAYU DAFTAR MENGUNDI
PINDAH UNDI MELAYU ke kawasan BOLEH MENANG

Contoh di Kuala Lumpur:
Jika pengundi Melayu mendaftar dalam Seputeh, Kepong, Batu, Bukit Bintang misalnya. Ini amat rugi dan membazir undi. Buang masa pergi undi di situ, Melayu tetap kalah di kawasan MCA. Pindahkan alamat daftar undi ke rumah kawan/famili di Titiwangsa, Bdr Tun Razak, Setiawangsa, Lembah Pantai dan Wangsa Maju.

Mohon hebah dan lakukan dengan famili/ rakan terdekat dahulu.

Cina sudah mula buat. Melayu tunggu apa lagi?

kiasu

Anonymous said...

yes yes kiasu..mari kita kiasu...peduli apa sama depa..sbb ini tanah melayu yang punya...melayu yg punya...ha ha ha..dah mcm ahmad albab lak...terlebih suda

Bila Kak Su Bersuara... Heh!