Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, May 17, 2013

KISAH BENAR: CINA KEDAH TUDUH ANWAR PECAH BELAH KAUM CINA DI MALAYSIA..??!!!

Baru-baru ni aku ada pekena teh tarik bersama dua orang rakan berbangsa Cina. Kebetulan masa tu tengah panas terik, aku singgah kejap kat restoran mamak untuk minum dan terserempak dengan dua rakan Cina ni...

Sebenarnya depa dua orang ni memang tak campur bab politik. Asyik sebok cari duit. Kerja 24 jam. Maka layak la depa pakai BMW 5 series walaupun umur baru nak masuk 36 tahun. Heh! Jeles gak la... 

Depa dok tanya aku pasai politik pulak kali ni. Aik? Tiba-tiba saja minat cerita politik ni apahal? Ooo.. depa dok risau rupanya sebab BN take over Kedah semula. Maklum laaa.. depa tak undi BN pun hari tu...heh!


Oppsss.. lupa pulak aku nak bagitau. Depa ni kenal aku masa aku "under cover" Bershit 3.0 dulu. Masa tu depa lari dari polis dan d"sembunyi" dalam restoran gak. Pasal takde tempat duduk, depa dok semeja dengan aku. Depa ingat aku orang PAS yang turun sokong Bershit tu laaa.. heh! 

Depa dok risau sebenarnya. Depa kata, orang Cina kat Malaysia sekarang ni dah berpecah belah dah. Ada yang ikut parti politik, ada yang ikut Dewan Perniagaan/Himpunan Cina dan ada yang ikut "fulussss", mana banyak lubang duit, yang tu depa follow...

Aku tanya, apa cerita?

Depa kata, beberapa hari sebelum PRU13, depa semua"satu hati" sokong Pakatan Haram sebab puak pembangkang tu janji nak bagi hak yang sama macam Melayu dan Bumiputera, dan agama depa pun akan dapat keistimewaan macam Islam jugak...

Depa kata, Pakatan Haram janji orang Cina akan diberikan kebebasan bukak banyak perniagaan yang sebelum ni disekat dan dikawal jumlahnya oleh BN. Contohnya, rumah urut, pusat hiburan, pusat judi dan banyak lagi perniagaan yang selama ni dijalankan secara sembunyi-sembunyi oleh orang Cina...

Jadi depa suka dengan semua janji Pakatan Haram tu. Depa janji akan bagi undi dan pastikan majoriti orang Cina sokong pembangkang. Depa nak Anwar jadi PM sebab semua janji tu khabarnya datang dari pemilik jam tangan OMEGA tu...

Tiba-tiba, Pakatan Haram kalah dan BN dapat kesan majoriti orang Cina sokong Pakatan Haram. Ya, depa akui depa berlakon sokong BN untuk mengabui mata orang ramai. Kononnya nak bagi BN tertipu dan percaya kat orang Cina...

Bila jadi macam tu, kata depa, ramai orang Cina yang panik. Depa "kantoi"! Depa salahkan Anwar sebab depa kata Pakatan Haram kalah sebab ramai orang Melayu tolak Anwar Berahim! Kata depa, Anwar dan PAS gagal tarik undi Melayu...

Sekarang ni kata depa, orang Cina dah berpecah belah. Ada yang menyesal dan "rujuk balik" dengan BN. Ada yang masih setia dengan pembangkang. Ada yang tak mau percaya lagi dah kat Dewan Perniagaan/Himpunan Cina dan ada pulak yang kata Anwar Berahim memang tak guna!

Aku tanya dua orang Cina tu, apa pendirian depa sekarang. Depa kata, depa sekarang ni susah nak cari makan. Sebab? Kata depa, depa malu nak jumpa dengan orang BN kat Kedah ni untuk cari makan lagi. 

Depa dua orang ni dok dapat projek dari zaman BN Kedah lagi, zaman PAS Kedah business depa slow sikit sebab takde perkembangan ekonomi. Projek "sakit" banyaklah, tapi fresh project takde langsung...

Jad aku tanya depa, camana depa nak cari makan sekarang? Depa kata, depa terpaksa "cross border" pi cari makan kat Penang. Tu pun kena berebut dengan kontraktor DAP kat sana. Alaaa.. Guan Eng punya style tu korang tau-tau laa.. memang beratur kontraktor DAP nak makan projek...

Depa dok pening. Depa risau kena "cantas" dengan DAP Penang sebab orang sana tau depa ni dok cari makan dengan BN. Heh!

Depa tanya aku, Ustaz Azizan camana? Aku kata Ustaz makin stabil, dah bagi respon dahhh.. Depa kata, kalau Ustaz Azizan jadi MB lagi payah depa nak cari makan. Depa dapat projek dari orang bawahan PAS saja. Tu pun projek kecik-kecik saja... 

Dari gaya yang depa dok sembang dengan aku, depa tak suka kat PAS. Aku taktau pasal apa. Tapi depa "cover line" la sebab depa ingat aku ni orang PAS... heh!

Sebelum blah, aku tanya depa, depa sokong Anwar lagi ka? Depa jawab No way! Depa serik! Depa kata, pasal Anwar la kaum Cina kat Malaysia ni pecah belah sekarang dan susah nak bersatu balik. Paling depa marah, Anwar ni penipu! heh!

P/s: Aku kata dalam hati...baru tau Anwar penipu ka? Heh!

7 comments:

Istana Bunian said...

satu DONNIA kata, cakap ANWAR tak boleh PAKAI.

Yang CINA kat Malaysia dok percaya sapa suruh.

INI yang dikatakan CINO pun BODOH NAK MAMPOS.

Anonymous said...

aku dihubungi oleh sorang tokey cina, Dia pandai berniaga dan selalu dpt projek drpd 'cable' org melayu Umno. Skrg dia sokong dan kata BN patut menang tapi yg penting sekali aku tau dia hipokrit paling besar. Tembelang sudah pecah.. Pergi jalan daa..

Anonymous said...

Si dajjal nama Anuar Ibrahim yang initial dia BABI..bukan sahaja memecahkan Cina, dia pecahkan juga Keling . Dia percahkan Melayu sampai jadi 3 dgn ksekongkol dia yang juga dajjal pakai serban nama Nik Aziz...

Anonymous said...

ha ha ha baru hang tau...hang ingat hang terra...hang pun sama...BCL

Anonymous said...

Siapa percaya cakap cina 2 ekor tu memang bodoh. Mereka kena terima dengan pilihan yg mereka buat. Bermuka2 dan membohongi rakan bn, rupa2 nya parang kat tangan nak pancung melayu. Tiada kesian untuk kecuali mereka tebus kembali pada pru14 nanti. Dengar cerita bole tapi cuma cakap kesiaaan. Lu ubah undi lu pada pru 14 we talk......

Anonymous said...

Tauuu xperrrr...

Anonymous said...

Depa ingat depa ok bila Dato Mukhriz jadi MB?..Dato Mukhriz dah bagi petanda dah sikit² tu..kalau ingat masa Tv1 tanya dia pasai pengundi Cina ni..dia kata kita cuba bagi apa yang depa minta tapi depa tak bagi undi kat kita..lani kita kena tengok..sebab nanti apa pulak kata orang yang setia bagi sokongan tapi tak dapat apa²[lebih kurang macam tu la maksud dia]..steady la jawapan Dato Mukhriz.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!