Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, May 10, 2013

BETUL KE ORANG CINA MALAYSIA NI DAH TAK MAHU BN PERINTAH NEGARA..???

Ini contoh provokasi dan propaganda depa...
Sebenarnya sekarang ni aku tengah "sangap". Masih "blur". Memang happy dan syukur sebab menang di Kedah. Tapi bila kenangkan apa yang berlaku di Federal dan trend pengundi sekarang ni, aku jadi tak berapa nak seronok sangat...

Aku akui, BN ada dapat undi dari orang Cina. Tapi sikit sangat. Boleh dikatakan hanya 1/10 dari keseluruhan jumlah undi. Tengok data kat PDM pun aku dah nampak lemah semangat....

Apa yang Kerajaan BN tak bagi kat orang Cina? Macam-macam bebbb..!!! Dari tokong depa, sampailah ke peringkat NGO depa macam Dong Zhong yang terkenal dengan permintaan yang melampau... Macam-macam dah DS Najib bagi sepanjang dia jadi PM penggal lepas...



Tapi, bukan saja tak bagi undi, lepas PRU ke-13, depa provoke kita lagi. MCA dan Gerakan pun sampai tutup bilik gerakan, bubar cawangan sana sini. Awat? Dah putus harapan? Dah tak tau camana nak dapatkan sokongan?

Apa yang aku tahu, orang Cina kat Malaysia ni dah berjaya dipecah belahkan. 9/10 dari depa sokong Pakatan Haram. Sebab apa? Sebab Anwar dan DAP janji nak bagi kesamarataan hak. Apa yang Melayu dan Islam dapat, semuanya akan turut depa dapat...

Aku tengok perkara ni sebagai perkara yang serius. Tindakan tu sebenarnya mencabar perlembagaan, hak keistimewaan bumiputera dan Islam kat negara ni. Bila dah jadi sama rata, maka takde nilai lagi dah hak keistimewaan yang kita dan agama kita dapat selama ni...

Perkara tu yang orang Cina nak kat Malaysia ni? Ermmmm... aku rasa perkara tu depa boleh dapat. Tapi bukan kat Malaysia ni. Kalau depa n benda tu semua, depa kena pindah dok kat negara China. Kat situ depa boleh dapat apa yang depa nak sebab negara tu tanah asal depa...

Bukan aku halau. Tapi kalau betul nak dok cari makan kat "Tanah Melayu" ni, sila hormat la hak "tuan rumah". Prioriti tu kena la dihormati, tak diusik dan jangan la mintak perkara yang memang terang-terang kami tak boleh bagi...

Kat Kedah ni, mujurlah orang Melayu ramai dan cepat sedar. Kalau tidak, negeri ni pun akan jadi macam Selangor dan Penang. Sekarang ni dah bukan soal politik lagi dah. Sekarang ni ialah soal kedaulatan perlembagaan dan hak istimewa Islam dah ni...

PAS merosot kali ni sebab orang Melayu Muslim dalam PAS tu sendiri dah sedar dan depa tak mau PAS terus dijadikan "keldai tunggangan" yang akan menjayakan agenda DAP dan PKR tu. DAP nakkan kuasa republikkan Malaysia dan PKR pulak gila nak jadi PM. PAS nak jadi apa? 

Sebenarnya, aku dok jenuh jugak tangkis serangan "Red Bean Army" DAP tu. Sebab tu sebok sikit sekarang ni. Dulu, komunis angkat senjata nak tawan negara dan gerakan tu dah dipatahkan. Sekarang ni depa cuba nak tawan Malaysia guna cara ideologi, fahaman dan dasar depa yang serba kurang ajar. Medium yang depa gunakan ialah media sosial untuk cetus propaganda...

Jangan terkejut kalau orang Cina yang kera kontrak, berniaga kedai runcit, kedai basikal dan workshop sekarang ni dah ada akaun facebook untuk berkomunikasi. Dulu depa tak peduli pun, tapi sekarang ni dah jadi sebahagian dari penyokong "Red Bean Army"...

Nak tangkap depa tak boleh sebab depa tak pakai senjata. Tapi boleh dikatakan tiap-tiap hari depa dok serang guna provokasi dan propaganda melampau tu kat blog, portal, Facebook danTwitter. Teruk! Nak kena buat sesuatu nihhh...

Kalau korang dok kat tempat aku, apa korang buat? Buat bodoh je? Ermmmmm... ada pendapat?

11 comments:

Anonymous said...

bn pun kena tubuh kan tentera siber macam dap tu..dap gerakan tentera siber mereka 5 tahun sebelum pru 13 jadi sekarang ni usul penubuhan tentera siber bn harus dibuat dan serahkan kepada pucuk pimpinan tertinggi bn

Anonymous said...

Bagi gua, kelemahan paling KETARA dalam pemerintahan negara ialah kurangnya PENGUATKUASAAN. Skang ni tengoklah teang2 lagi langgar undang2 bukannya POLIS pi tangkap pun. Nak harapkan SKMM or MCMC JAUH PANGGANG DARI API. Kementerian Dalam Negeri diketuai oleh Hishammudin TERNYATA SUNGGUH LEMAH dalam segi PENGUATKUASAAN UNDANG2, sebab itulah sudah ramai yang naik TOCANG. Eleh jgnkan Orang Cina sahaja, Orang Melayu dalam Gomen pun specially Cikgu or Guru pun dah Terang2 menyokong PR pun takde apa2 pun tindakan.
Gua rasa, baik gua sokong DAP lagi BEST. Sebab DAP dlm Manifestonya mahu mengurangkan kakitangan kerajaan. Buang duit kerajaan jer menggajikan kakitangan kerajaan yg tak reti buat kerja. Salah satu cara tuk buat keje, baik di SWASTAKAN sahaja beberapa bahagian dalam JABATAN KERAJAAN yang ada sekarang. Buktinya macam TELEKOM, dulu TELEKOM under kerajaan. Masa tu, nak minta LINE TELEPON pun punyalah BENGAP N LEMBAP nak atasi permintaan. Tapi bila dah diSwastakan barulah laju sikit buat keje. Soal pendidikan pun bagi gua, harus juga diSwastakan. Dengan cara ini mana2 guru or cikgu yg pemalas baru reti nak mengajar murid2 sekolah. Ni tak, asyik sibuk nak tuntut kenaikan Gaji, kenaikan Elaun n macam2 lagi. TERBARU BERPOLITIK. Dasar2 kerajaan yang memberikan kelebihan pada kakitangan KERAJAAN ternyata WASTED "PEOPLE MONEY".
Gua sokong sekiranya dasar PENSWASTAAN dijalankan terhadap mana2 JABATAN YANG MALAS dan TAK RETI BUAT KERJA. Oleh itu, jomlah kita sokong DAP pada GE14 nanti, jadi negara akan bertambah maju. Walaupun PAHIT diTELAN, rasanya inilah salah satu cara MENGAJAR ERTI RAJIN KEPADA Kakitangan KERAJAAN.

Anonymous said...

Salam sejahtera Duke,

Menjawab persoalan yang dibangkitkan "betul ke org cina tak mau....", saya ingin berkongsi sedikit mengenai pemikiran golongan cina, selaku salah seorang rakyat Malaysia yang berketurunan cina. Saya tidak mewakili org cina, so pendapat ini hanyalah personal.

Saya tidak menjurus kepada mana-mana parti, tetapi saya lihat salah satu dpd punca merosotnya sokongan kaum cina terhadap ruling party kita disebabkan MCA itu sendiri.

MCA bagus dalam kerja-kerja sosialnya (contohnya Datuk Michael Chong yang begitu dedicated dlm membantu org ramai)... tetapi gagal sebagai sebuah parti politik yang merupakan salah satu komponen parti BN.

Pemimpin-pemimpin dalam MCA itu sendiri telah byk mencetus kemarahan di kalangan kaum cina dengan kata-kata yg provokatif, begitu tindakan mrk sendiri. Lagi byk cakap, lg byklah nampak salahnya.

Daripada spt dulu di mana mca berjaya meyakinkan & memenangi hati kaum cina utk menyokong ruling party, org skrg muak tgk segelintir pemimpin2 top MCA yg prioritinya hanya kepentingan peribadi... thus gives the impression that everyone on bn is like that.

Of course ada juga member mca yang tidak begitu. tp nila setitik, rosak susu sebelanga.

Sekian terima kasih.

SH said...

Tulah Duke, dahlah depa ada Kacang Merah, ni Kacang Hijau daripada budak2 muda PAS dan Kekacang budak2 saluran 4 5 tak sedaq diri buta kayu pun dok tulong. Budak-budak baru baligh, besala banyak ikut emosi, main pecaya ja apa puak2 tu dok habaq kat depa, bukan ada usaha nak pikiaq ka nak selidik ka. Lama-lama bila kebencian tu dah tebai, kita kata apa pun takmau dengaq dah.

Bukan serangan sekarang ja kita kena tangkis, macam yg saya dah habaq kat Duke dalam emel, budak2 beringus kat uni yg takleh mengundi pun sama naik, UMNO/BN kena buat sesuatu dalam masa 5 taun lagi bebudak ni dah boleh ngundi. Dok perasan kalu DAP menang perlembagaan semua takkan boleh diubah. Dok perasan sultan bleh terus berkuasa sampai bila2. Seseorang (mungkin Duke boleh?) kena ambil tindakan bagitau secara detail pasai perlembagaan ni, kenapa penting, macammana akibatnya kalau takdak lagi hak istimewa bumiputera dan agama kita. Terangkan asas perjuangan DAP, apa depa nak buat, sentuh sekali pasai hak kesamarataan agama dan kristianisasi sebab budak-budak muda ni memang taktau dok ingat hudud depa ja. Dan semacam depa ni tak kesah pun hak bumiputera ni, sampai tahap tak kisahla bangsa mana pun PM janji negara bebas 'coruption'. Macamla kalu depa memerintah dijamin bersih election dalam parti pun tak larat nak handle.

Entahlah saya pun bingung. Tang mana saya buleh mencelah bagi celik sikit kat puak2 muda tu saya buat tapi banyaknya dah kelam ati depa dimomok dengan keburukan UMNO. Bagi saya la ni paling penting sekali sedaqkan puak-puak Melayu yang buta kayu, kuatkan depa punya nasionalisme. Caranya selain kukuhkan subjek sejarah peringkat sekolah, mungkin ambil usaha wujudkan Sejarah di peringkat universiti, kalau buleh bagi setiap sem ada supaya boleh belajaq dengan mendalam. Bila jatidiri dah kuat geng Cina nak kata apa pun depa tak mudah goyang.
Just my two cents.

Anonymous said...

Berjuang n terus berjuang!!! Cuci minda org melayu yg perasan URBAN sgt tu... sedarkn bgsa kita dulu, cina tu lantak p la, depa dah lingkup. BUY CHINESE LAST MOVEMENT kt fb, i like...!!!

Anonymous said...

Memang susah nak lawan provokasi depa.

1) sekarang dah tak boleh tanya soalan dgn "... apa lagi yg .... nak?" Bukan apa, klu tak kena tangkap, kena saman.. 'u ulang I saman'

2) kalau kita balas dgn buat provokasi juga, nanti kita kena macam papagomo. Depa buat takpe, takde sapa nak tahan atau soal siasat. Orang UMNO dok happy celebrate dan melobi jawatan la ni... takde sapa ambik kisah dah dgn provokasi geng DAPigs.

Jom pakat ramai-ramai buat postings dan tweets kat DS najib laa pasal apa yg DAPigs dok kutuk bangsa kita tu. Mana la tau kut-kut Najib tak tau pun pasai ni, maklum la setpol Najib kan sebangsa dgn geng sana.

Anonymous said...

Bagaimana sekiranya tuan empunya blog (ahli UMNO) utarakn pandangan saya supaya PM buat kajian balik dengan pemberian BRIM hanya diberikan hanya pada kawasan parliment yang dimenangi oleh BN saja.Kemungkinan ini dianggap tidak baik tetapi patutkah tangan yang menyuap nasi kemulut digigit?.Bagiyu juga dengan subsidi baja padi yang diberikan kapada petani,sesetengah mereka ini telah meninggalkan kerja menanam padi tetapi maseh mengambil baja subsidi itu.Tolong minta pada jabatan pertanian menagehkan baja-baja ini hanya kapada mereka-mereka yang bersawah.Jika pertualang-pertualang ini tidak diajar mungkin kepala bertambah besar.Kadang-kadang malu pada diri sendiri melihat mereka-mereka yang mengaku Islam tetapi maseh makan dan membesar anak-anak dengan harta-harta yang tidak halal.Hanya pandangan untuk kebaikan.

MUMMY ROKIAH said...

Apa citer TMK?

jijan mali said...


Ribut berlalu, kiambang bertaut.

Penduduk Malaysia mesti bersatu terutama sekali bangsa teras iaitu MELAYU DAN BUMIPUTRA. Ayuhlah kita kuatkan semula ekonomi MELAYU dan BUMIPUTRA. Kita dah tahu siapa gunting dalam lipatan kita sekarang ini. Sedar lah bangsa MELAYU DAN BUMIPUTRA semua. AYOH KITA BERSATU UNTUK MALAYSIA TERCINTA!!!!!!

Anonymous said...

Kita harap pemimpin UMNO buat sesuatu kalau tidak 5 tahun lagi BN akan kalah lagi teruk.

Anonymous said...

Saya agak bersetuju dengan Anon 5:10PM.Salah satu perkara penting yang mesti dilakukan oleh MCA ialah menerangkan mengenai kontrak sosial yang dipersetujui antara kaum sejak zaman kemerdekaan lagi. Mengenai kaum Cina yang muak melihat pemimpin MCA mementingkan kepentingan peribadi mereka, hal ini juga berlaku dalam UMNO. Memang tidak dinafikan memang benar ada pemimpin sebegitu, tetapi ada pemimpin pembangkang yang juga bersikap demikian tetapi dipandang sepelah mata dek kerana kebencian terhadap parti memerintah.

Sehingga ke hari ini saya masih berfikir, apakah yang sebenarnya yang mereka mahukan? Maaf, ini bukanlah soalan rasis tetapi itu satu persolaan yang tegar dalam minda saya. Adakah benar-benar kerana korupsi BN semata-mata? Benarkah itu sahaja? Atau benar seperti yang ramai simpulkan, mereka mahu lebih daripada itu, mereka mahu kuasa politik agar mereka dapat mhak yang sama rata dengan bumiputera. Sesetengah Cina kelihatan begitu marah dengan hak-hak bumiputera yang termaktub dalam perlembagaan, mereka malah enggan dan tidak ambil peduli bagaimana dan mengapa wujudnya hak-hak itu. Adakah perkara itu dan kewujudan DEB misalnya memberi satu bentuk penindasan kepada mereka? saya rasa tidak, malah mereka hidup dengan selesa, masih mendapat apa yang mereka mahu malah menguasai ekonomi. Bagi saya masih belum ada Cina yang menyokong DAP tampil memberi jawapan. Tidak mengapalah, kalau benar mereka mahukan kuasa politik dan menghapuskan hak bumiputera, barangkali mereka tidak akan mengaku.

Sangat banyak kerja yang MCA dan Gerakan perlu lakukan, begitu juga dengan BN amnya. Cukupkah 5 tahun? Hanya masa menentukan.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!