Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Wednesday, March 6, 2013

GEMPARRR..!!! ANWAR TAK TERLIBAT LAHAD DATU..? BOLEH CAYA KE..???



lahad-datu

Insiden pencerobohan Lahad Datu di Sabah masih lagi hangat diperkatakan di kalangan rakyat Malaysia, sama ada di kepulauan Borneo itu mahu pun di Semenanjung Malaysia. Insiden berdarah itu mencetus pelbagai emosi dan tanggapan.

Rata-ratanya rakyat Malaysia kini bersatu dalam satu suara mengatakan bahawa kedaulatan negara perlu diutamakan dan penceroboh dari Filipina itu perlu dihalau secepat mungkin.

Bagaimanapun, beberapa pemimpin politik pembangkang begitu menjijikkan apabila cuba mempolitikkan isu tersebut. Tak mengapalah, Tian Chua bakal berdepan dengan tindakan undang-undang, tunggu saja surat saman dari Ku Nan.


Ada di kalangan kita yang mahu pihak ATM menyerang seluruh penceroboh itu dengan segenap kekuatan ketenteraan yang ada. Pesawat pejuang, kereta kebal, meriam, mortar atau gunakan apa saja yang ada untuk mengusir bajingan-bajingan Sulu itu.

Bagaimanapun, Malaysia terikat dengan Konvensyen Geneva. Negara kita bertamadun dan patuh pada undang-undang dunia, bukan? Jadi, tak bolehlah “hentam kromo” begitu saja…

Saya melihat kedua pemimpin nombor satu Malaysia dan Filipina seolah-olah terlihat kelibat sesuatu yang tidak kena berhubung insiden ini. Kedua mereka seolah-olah senada membayangkan wujudnya “konspirasi” di sebalik insiden yang meragut 6 nyawa pahlawan negara ini.

Berdasarkan sumber risikan tentera Filipina, mereka dapat menghidu penglibatan pemimpin parti pembangkang dengan keluarga Kiram yang bertanggungjawab mengepalai pencerobohan dan membuat onar di Sabah.

Lebih mengejutkan pemimpin pembangkang itu dikatakan rapat dengan Anwar Ibrahim. Tapi, kalau rapat dengan Anwar sekalipun, tidak semestinya Anwar terlibat, bukan? Tidak, saya tidak tuduh melulu begitu…

Kemudian, sumber dari Filipina itu juga mendakwa tentang pertemuan Anwar dengan pemimpin MNLF, Nur Misuari dan Kiram kira-kira tidak lama sebelum berlakunya pencerobohan Lahad Datu. Ya, mungkin Anwar saja-saja berziarah, apa salahnya, bukan?

Tapi peliknya, sumber menjelaskan bahawa mereka berbincang mengenai isu tanah dan Anwar dikatakan bercadang untuk memberikan kuasa autonomi pada Sabah sekiranya Pakatan Haram berjaya menjajah Malaysia pada PRU kali ini.

Apakah kerana isu tanah dan cadangan Anwar itu menyebabkan penceroboh-penceroboh durjana itu melanggar sempadan dan membunuh anggota keselamatan Malaysia secara keji? Mereka rasa “terjemput”?

Paling dimusykilkan oleh Presiden Filipina, Benigno Aquino, Kiram yang papa kedana sehingga terpaksa menerima bantuan dari pihak kebajikan di negara itu untuk mencuci buah pinggangnya, mampu membiayai dua buah bot besar dan sebuah bot laju!

Bot-bot itu digunakan pengikutnya untuk menceroboh Sabah. Ditambah pula dengan pelbagai kelengkapan senjata lengkap berpeluru, sudah tentu ia melibatkan kos yang besar, bukan? Persoalannya, dari mana Kiram dapat duit sebanyak itu?

Apakah selepas dia bertemu dengan Anwar maka secara tiba-tiba dia banyak duit? Dia kena “loteri”kah? Haram hukumnya main “loteri” menurut hukum Islam, bukan? Atau Kiram simpan wang tersebut dari kecil, sedikit demi sedikit lama-lama serang Sabah, begitu?

Apapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Aquino sebulat suara mahu siasatan terperinci berkenaan konspirasi keji ini diwujudkan segera. Kita tak tuduh sesiapa, tapi suspeknya sudah ada…

Rasa-rasanya siapa? Aquino? Sudah lama Filipina tak iktiraf kesultanan Sulu. Najib? Beliau tak rapat dengan Misuari. Lagipun, takkan dia nak suruh interpol siasat dirinya sendiri? Kiram? Dia mampukah berdiri atas kaki sendiri? Habis tu siapa? Takkan Osama bin Laden, kot?

Unit risikan Filipina khabarnya punya bukti. Manila Post dan Reuters pun punya asas yang kukuh untuk membuktikan kebenaran siaran berita mereka.Bukti-bukti akan diterbongkar. Cuma, mungkinkah ada orang yang “kepanasan” di Malaysia? Belum sebut nama dah “panas”?

Sumber: Mykmu.net

1 comment:

Anonymous said...

U ulang I saman U.... ha ha nampak sangat dah menggeletar dan menggeletek ... ha ha ha huk huk (terbatuk pulak ...banyak sangat ketawa)

Bila Kak Su Bersuara... Heh!