Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Saturday, February 9, 2013

PANASSS..!!! WARDINA RASA KURANG ISLAM, ABBY ABADI BAGAIMANA..?


Aku setuju dengan pandangan Wardina Safiyyah yang merasa dirinya kurang lengkap sebagai seorang muslimah kerana tak pandai berbahasa Arab. Mungkin ada yang kurang setuju, tapi rasanya kena dengar dulu penjelasan yang sewajarnya...

Kita tahu Al-Quran dalam bahasa Arab, kan? Dalam solat kita setiap hari, kita "berbicara" dengan Allah dengan menggunakan bahasa Arab, kan? Doa kita pun selalunya dalam bahasa syurga tu, kan?

Persoalannya, apakah kita tahu apa yang kita "bicara"kan dengan Allah setiap kali kita solat? Pada aku, mengetahui "perbualan" kita dengan Allah di dalam solat akan menambah khusyu' ibadah kita tu...


Ibaratnya, bersolat tanpa mengetahui erti yang kita lafazkan dalam solat seolah-olah "burung kakak tua", berkata-kata tapi tak tahu apa yang dikata...kan? Takde feel..!!!

Kita selalu beri alasan bahawa kita ni orang "ajam" (bukan orang Arab la tuu..) dan Allah tahu segalan bahasa. Kita beri alasan bahawa niat adalah segalanya dan Allah terima ibadah kita tak kira dalam bahasa apa sekali pun...

Memang betul. Itu memang betul...

Tapi pada aku, jawapan tu adalah untuk orang yang malas nak tahu apa yang dia "bicarakan" dengan Allah SWT. Kalau kita minat nak tahu apa yang kita "bicara"kan, dah tentu kita pulun belajar bahasa Arab tu sampai kita tahu apa yang kita "tuturkan" dalam solat, doa dan sebagainya...

Misalnya dalam doa. Kalau Tok Imam tu berdoa dalam bahasa Arab dan kita "amin"kan doanya. Kalau dia mintak ditambahkan bini, macamana? Yang isteri kita kat belakang siap "amin"kan? Heh! 

Kalau dia mintak dirinya sendiri masuk syurga macamana? Kalau Allah kabulkan doa yang kita "amin"kan tu, Tok Imam masuk syurga, kita belum tentu, kan? Dah banyak kali dah aku dengar Tok Imam pakai kata ganti nama diri sendiri dan bukan doakan untuk ssemua...heh!

Dalam bahasa Arab ni, ada kata ganti nama dalam setiap kata perbuatan. Nahunya tinggi dan agak complicated. Tu belum cakap soal balaghah dan mantik lagi tu... Memang agak susah. Maklumlah, tak silap aku, bahasa Arab diiktiraf sebagai bahasa paling susah dalam dunia sebab peradabannya yang tinggi...

So aku rasa, kita sebagai umat Islam patut tahu berbahasa Arab. Kalau tak fasih pun, sekurang-kurangnya faham "bicara" kita dalam solat dan doa adalah satu perkembangan yang baik. Sekurang-kurangnya kita tahu apa yang kita sebut dalam doa "iftitah", kan?

"Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan yang musyrikin...Sesungguhnya solat ku, ibadah ku, nyawa ku dan mati ku adalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam..."

Yang lain korang belajar sendiri...belajar sendiri lebih masuk dalam kepala berbanding ilmu yang "disuap"...kan? 

Wardina Saffiyah Rasa Diri Kurang Muslim?

Pengacara, Wardina Safiyyah pagi tadi telah menulis di laman Twitternya yang dia berasa dirinya kurang Muslim.

Ini kerana dia merasakan dia tidak pandai dan tidak fasih berbahasa Arab.

Tulisan beliau itu mengundang rasa kurang senang beberapa individu yang mendakwa Wardina Safiyyah sengaja meletakkan fasih bahasa Arab sebagai syarat sah untuk menjadi seorang Islam.

Bagaimana pun, Wardina tampil memberikan penjelasan sebenar disebalik kenyataan beliau itu.

Beliau ingin fasih dalam bahasa Arab kerana ingin mendalami maksud sebenar kitab suci al-Quran.
“Kerana membaca terjemahan (al-Quran) tidak akan sama dengan makna sebenar,” jelas Wardina Safiyyah tentang kenyataannya.

“If you don’t bother about understanding the Quran, you won’t bother about learning Arabic,” tambahnya. - Mynewshub.my
1
3

2

1 comment:

Anonymous said...

Syabas! Puan.cari maknanya dalam BM dan faham,dah cukup tu dan patuh.Setuju saya 100% dengan pendapat Puan bagitu juga dengan TDB yang paparkan pandangan ini.Ingat sabuah hadis Nabi saw yang berbunyi "Sesaoran yang keluar dari sembayang tetapi maseh melakukan kerja-kerja yang mungkar,maka orang ini belum sembayang".harap berusahalah kejalan yang baik.terima kaseh.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!