Iklan Berbayar

Ucapan Aidilfitri Mukhriz Dan Rakyat Kedah...

Monday, January 14, 2013

GEMPARRR..!!! HARUN DIN ISYTIHAR KELUAR PAS..???!!!


Khabar yang disampaikan oleh seorang sahabat baru-baru ini benar-benar mengejutkan saya. Apatah lagi ia melibatkan dua orang ulama di dalam PAS yang begitu dihormati oleh kawan dan lawan.

Sebetulnya, rakan saya itu merupakan seorang “ustaz” yang sejak sekian lama menyokong PAS ketika kami masih bersekolah lagi dan berita itu begitu membuat saya teruja untuk dikongsi bersama…

Menurut sumber, Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr. Harun Din Al-Hafiz dan Ketua Dewan Ulama PAS, Ustaz Harun Taib, kini dikatakan sedang berada di dalam tertekan dan rungsing sehingga mereka enggan bercakap dengan ramai pemimpin PAS seperti biasa.


Katanya, setelah dirisik-risik beberapa temannya yang rapat, maka pecahlah rahsia tentang perlakuan dua tokoh golongan ulama PAS itu yang sebenarnya sangat marah, kecewa dan geram terhadap keputusan PAS yang sekali lagi “tunduk” kepada kehendak DAP.

Malah lebih meningkatkan tahap kemarahan mereka, isu kali ini melibatkan kepentingan Islam yang dicabar dan soal aqidah umat Islam yang dipandang remeh oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Amnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Khabarnya, Harun Din sudah renggang dengan majoriti pemimpin PAS. Dan apa yang mengejutkan, beliau dikatakan sedang berura-ura untuk meninggalkan PAS buat selamanya dan menumpukan diri pada aktiviti-aktiviti dakwah serta perubatan Islam.

Mungkin terlalu kecewa dengan PAS yang sudah berubah 360 darjah dari perjuangan asal, Harun Din yang mendokong parti itu sejak 1974 itu dikatakan bakal mengambil tindakan keluar parti sebagai tanda protes dan menggunakan alasan “dakwah” kepada pihak umum.

Bagaimanapun lain pula sedikit ceritanya mengenai Ustaz Harun Taib yang mengetuai Dewan Ulama PAS. Beliau pada awalnya telah dipujuk oleh ramai pemimpin “erdogan” dan “anwarinas” di dalam PAS supaya menerima saja keputusan pucuk pimpinan PAS.

Tapi, memandangkan Ustaz Harun Taib sudah berkali-kali mengalah bila PAS “menjual agama di depan mata”nya dan dia terpaksa “menutup sebelah mata”, kali ini beliau sudah tidak tahan lagi.

Khabarnya, dia juga berura-ura untuk meninggalkan PAS dalam masa terdekat. Tapi niatnya itu dikatakan telah ditahan oleh beberapa ulama PAS yang masih mahu mengekalkan imej PAS sebagai sebuah parti yang pro-ulama meskipun hakikatnya sekarang adalah sebaliknya.

Kenapa kedua Harun ini mahu tinggalkan PAS?

Semuanya dikatakan kerana tindakan Hadi dan Nik Aziz yang senang hati bersetuju membenarkan kalimah “Allah” digunakan di dalam Bible versi bahasa Melayu untuk edaran di Semenanjung Malaysia.

Menurut rakan tersebut, Harun Din dan Harun Taib sudah lama bersabar dan kecewa sejak PAS menggadaikan perjuangan penubuhan “negara Islam” dan perlaksanaan hukum hudud.

Kemudian, mereka berdua sangat kesal dengan pemecatan Datuk Dr. Hasan Ali yang mempertahankan aqidah umat Islam oleh PAS hasil desakan PKR.

Dan kini, kemuncaknya sudah diparas kepala kedua ulama PAS tersebut bila Hadi dan Nik Aziz tunduk kepada kemahuan Setiausaha DAP, “Khalifah” Lim Guan Eng yang mahu melihat kalimah suci itu dicemar dan digunakan di dalam Bible.

Begitulah PAS yang terkini. Semakin hari, semakin ramai ulamanya yang terpinggir, kecewa, marah, merajuk dan lari meninggalkan parti itu. Itupun PAS masih belum sedar lagi?

Mungkin PAS tunggu DAP dan PKR melenyapkan semua ulama di dalam parti itu maka ketika itu baru mereka sedar? Rasanya sudah terlambat….

Sumber: Perak Today

14 comments:

tiga minit said...

semoga makin ramai lagi la para ulama terus memperjuangkan agama dari kepentingan politik...word verification kalau bolehla kan buangla...payahla bro..sekadar cadangan.TQ

Anonymous said...

Haron Din tak bolih lari dari tanggung jawab ... membetulkan akidah dan pemikaran ahli Pas yang dah bercelaru...sebab ini berlaku dalam masa dia Pemimpin Pas..Kalau dia bertobat..tanggung jawab ini perlu dibereskan.. Tak bolih besenang hati meninggalkan Ahli Pas yg sedang kecelaruan disebabkan saranan saranan Pemimpin Pemimpin yg batil..(walaupon dia tak setuju..namun diam dia mempengaruhi org mengikut kekebatilan)

Adalah sebaik amal membetulkan apa yg merosakan dari ...melari akan diri (selfishness)

Doa Allah..maha Perkasa dan Maha Pembentok lagi Maha Tinggi memberi hidayahNya pada Pemimpin Pas dan kekuatan dari fitna Dajjal dan fitna nafsu akal..Pada Allah kita meminta dan berserah sebaik keadilanNya.

Anonymous said...

Jangan keluar dari PAS tapi gunakan tekanan sebagai ULAMAK PAS dalam Parti PAS. Betulkan mana yang tidak betul walaupun pahit untuk ditelan tapi diredai Allah s.w.t. Seru semua pengikut akar umbi untuk singkirkan Nik Aziz dan Hadi Awang serta mana-mana pemimpin PAS yang melacurkan kesucian Islam.
Itulah perjuangan sebenar..dan betulkan segala kemungkaran dalam pimpinan PAS. Jangan mengalah walaupun seinci dari perjuangan asal PAS.

Megat Alam Gempita said...

PAS semakin K.O hasil doanya yang terbalik kepada mereka sendiri.
PAS semakin menghampiri kekafiran bahkan ada yang telah kafir, hasil doa yang diterbalikkan ke atas mereka. PAS dah lama sesat hasil doa dan cacian mereka sendiri.
Allah swt itu Maha Adil, satu persatu laknat ditimpakan ke atas mereka tanpa mereka sedari dan insaf.

Anonymous said...

Haron Din dan anak muridnya yg ramaai dan dikatakan hebat hebat belaka patut...berusaha apacarapun berubatkan ke..Keatas Nik Ajis dan Hadi..dll ..yg selama ini diganggu atau disampuk Syaitan yg dilaknat..
Org lain mereka bolih mengubat..tentu kedua tersampuk ini pun bolih..

Namun perlu diingat..hidayah itu hak mutlak Allah...kalau sesiapa dah terkena ancaman...dijauhi hidayah..maka itulah dia...

Anonymous said...

Pas ko ke...Pas nak jahanam ke ..itu dia punya pasal... Tapi orang ramai dah kecelaruan dalam Islam yg benar dek dakyah Pas... perlu dipertanggung jawab..
Bukan dia orang tak perasaan..umor semua dah lanjut tapi masih tak mau berubah...payah payah payah...

Dialam satu lagi tak boleh nak loyar buruk...tiada parti atau pondok atau darul yg bolih dia merujuk..

Memang benarlah...Demi masa manusia sentiasa dalam kerugian.

Apa taknya.. masa diguna untuk provoke..menyeru pengikut melampaui batasan agama..hukum diletak suka suka..Bertakbir disalah gunakan..eh...banyak lagi lah...

Bro Yusri said...

ulamak2 yang masih ikhlas dalam PAS harus bersabar buat seketika lagi ...selama mana Nik Aziz & Hadi Awang akan terus menerajui PAS, lambat laun akan berundur jua ...anggaplah ini sebagai hikmah untuk mematangkan PAS selepas era Nik Hadi ... di harap segala peristiwa ini akan menjadi tauladan dan sempadan kepada PAS ...

Anonymous said...

HASIL DOA HANCURKAN SAUDARA SENDIRI DLM UMNO MAKA KINI ALLAH DAH HANCURKAN SEHANCUR HANCURNYA PAS YG SESAT LAGI MENYESATKAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA INI, MAKA SINGKIRKANLAH SI TUA KUTUK NIK AJIS YG DAH JADI NAAAAJISSSS MUGHALAZAH DAN SI HADI YG SUDAH JADI BABI TUNGGAL

Anonymous said...

Bro Yus..anjur Ulama Iklas Pas agar bersabar dan bertindak betulkan kaedaan bila 2 orang ni mati..

Ini bolih dibahaskan..
1..Kalau yg tertunggu tu pulak yg mati dulu... dia pasti dikira subahat memfitna agama Allah.. !
2..Selama waktu menunggu ajal ..2 orang ni..berapa banyak mungkaran agama dan memusnahan uamat yg dilakukan..lebih teruk lagi yg terlibat kesan itu banyak dah mati..
contoh..Ibrahim Libya dari dianugerahkan Hadi Syahid dah jadi pengganas atau subersive .
Duit mamali... entah.. tergantung..Yg berhak ada dah ninggal.. anak yatim pulak dah ada jadi duda pulak..
masa berjalan .. hasil kemungkaran siapa nak jawap....

Ulama PAS ..yg Iklas selagi membisu..bermakna subahat..sebab takut hilang tempat ceramah (tak masuk fulus nanti)..Yg ada jawatan sikit ..takut hilang undi.. Berniaga Agama dgn harga yg murah..

Kita doakan Allah beri mereka hidayah... yg padaNya jua hak MUTLAK...

BUTTERFLY said...

Saya sememangnya terkejut dengar kata kata Hj Hadi pasal perihal nama "allah".

Saya rasa sedikit sebanyak percakapan ini ada politik dan emosi. Ianya tak relevan pada fakta ....Flow percakapan dan mental Hj Hadi agak kurang practikal sebagai peminpin.

Anonymous said...

memang benar, pemimpin2 tertinggi pas seperti us harun din,dan us taib tidak bolih meninggal kan pas begitu saja setelah akidah ahli2 pas di sesatkan olih mereka selama ini,isu terbaru kalimah allah telah di benar pakai kpd kaum kapir olih pemimpin tertinggi pas,ini bermakna ada 2 versi allah ia itu allah islam dan satu lagi allah kaum kapir??? apa dah jadi kpd ulamak tersohor pas ni??harun din dan taib bertanggong jawab keatas kesesatan ini yg saya kira hampir semua ahli pas yg bersetuju dan mengikutsaja tanpa bantahan dlm isu ini telah menjadi murtad dan kufur, siapa yg nak jawab nanti? telah maklum bahawa kitab bible adalah rekaan manusia setelah di olah mengikut hawa nafsu mereka dan ulamak pas pulak mengizin kan allah di gunapakai dlm bible ini bererti kita telah bersetuju bible ini adalah kalam allah ?saya fikir harun dan taib eloklah fikir lebih mendalam lg maksud saya ini,atau pas nak bagi allah kepada dua versi? allah islam dan allah kaum kafir??? cuba fikir baik2 bnyk implikasi yg akan timbul,lebih baik ikut ckp nabil LU PIKIRLAH SENDIRI.

Anonymous said...

ulama pas yg masih ikhlas mempertahankan agama kerana Allah swt mesti membetulkan pas dari dalam.. jika ulama2 ini keluar dari pas pasti akan sukar utk merubah pas dari luar kerana nasib mereka akan sama seperti ustaz hassan dan ustaz nasha dimana mereka ini dihina dan dicaci oleh puak2 pas dari atas sehinggalah ke puak2 bawahan pas.. sedih bila mengenangkan nasib ustaz2 ini.. yg disanjung adalah "ularmak2 politik" yg sanggup melacorkan agama kerana mengikut permintaan org2 kafir dari dap dan pkr.. gara2 kemaruk undi org2 kafir dan putrajaya.. sehingga menjadikan agama sebagi galang gantinya

sejak berkiblatkan dap dan pkr, pas semakin songsang

Anonymous said...

doa KO semakin menampakkan hasilnya...

Anonymous said...

Nabi saw berkata dalam hadis sahihnya, “Ampunkan antara kamu hukum hudud,sesungghuhkan kesalahan hudud yg sampai kepada ku menjadi wajib”.Nabi suruh ampun bukan jalankan hudud.Jangan report kepadanya,selesai diperingkat kampung atau wilayah sahaja,guna takzir iaitu hukum adat yang di persetujui oleh semua.Takzir juga hukum fekah Islam.Kalau tak ada hukuman terus jenayah akan meluas.Pemimpin pun tak boleh suruh mahkamah buat hukum hudud ini kerana nabi suruh ampun.Pada zaman nabi berlaku hukum hudud kerana orang membawa kes hudud itu kepadanya walau nabi suruh ampun.Jadi salah orang yg mereportnya kepada rasulullah yang menyebabkan hukum yg berat yang di suruh ampun nabi saw itu berlaku pada baginda..Saiidina Ali kw berkata “ada suruhan alquran di mansuhkan oleh hadi.Ada pula nabi lakukan setiap hari tetapi tak ada pula dalam quran”.Walau pun quran ada hukum hudud ini,namun cara perlakuan hudud ini kenalah lihat cara rasulullah saw lakukannya.saperti sembahyang.Ada suruhan dalam quran,namun cara perlakukannya mesti drujuk kepada perbuatan nabi,iaitu cara sujud rukuknya.Jika di kira aquran sahaja tanpa hadis nabi tentu kita tak tau cara solat sekarang ini.Ini kerana perbuatan nabi saw adalah tafsiran kepada alquran itu sendiri.Jadi kalau telah nabi saw suruh ampunkan hukuman hudud, kenapa pula hendak di jalankan ?.Pas ini ajaran sesat. Nabi saw bersabda dalam sahih bukhari-muslim “kami nabi2 tidaklah kami di lantik menjadi nabi melainkan kami gembala kambing” -gembala kambing maksudnya orang biasa,tanpa kekuasaan politik.hakikat kerasulan adalah agama itu sendiri dan tidak yg lain.kerana itu hampir semua nabi tak ada kuasa politik.cuma 5 dari 25 rasul ada kuasa politik,itu pun bukan mereka tuntut.semuanya kebetulan belaka.Kerana gagal mengikuti jalan rasul2 dalam menegakkan agama,maka parti agama menjadi sesat,apabila merebut kuasa menggunakan agama yg tidak di lakukan oleh sebarang rasul.Kuasa politik 5 orang rasul itu adalah berasingan dgn agama mereka.pas pula itulah politik dan itulah agama mereka.ahli pas takkan faham hukum hudud ini.dan semua hukum allah dengan betul sehinggalah mereka di beri pertunjuk oleh allah itu sendiri. Dalam hadis sahih bukhari-muslim nabi saw bersabda ‘Iza buyi’al khalifataini faqtulul akhoro minhuma”.Ertinya “apabila dan dua khalifah (pemimpin utama)yang di bai’at (di akui) maka bunuhlah yang terakhir dari keduanya”.Apabila ada dua pemimpin yg berebut kepimpinan hendaklah yeng terakhir,ia itu yg baru timbul di hapuskan,jangan di sokong.Bunuh adalah pada zaman dahulu,kerana pada zaman dahulu kuasa politik di perolehi dgn cara berperang.Tetapi zaman ini dgn cara undi.Bunuhlah pemimpin yg kedua itu dgn cara mengundi pemimpin yang pertama yang sedang berkuasa.Itulah makna bunuh pada hadis di atas bagi zaman dan tempat ini.Nabi saw menuntut umat islam memilih pemimpin yg pertama memerintah kerana tidak mahu terjadi perpecahan dan perkelahian dalam perebutan politik,apabila ramai orang menyokong pemimpin atu parti yg kedua.Ini kerana perpechan juga adalah larangan allah di dalam quran.Hadis ini dan hukum hudud sebenar tidak di baca di pentas ceramah pas kerana jika di keluarkan orang ramai akan meninggalkan pas yg memang timbul selepas umno dan menjadi puak yg kedua.atau yg terakhir yg nabi saw suruh bunuh mereka..Dan tidak lagi berjuang hukum hudud bersama ulama pas kerana nabi suruh ampun hukum hudud macam Umno atau BN lakukan sekarang .Apa yang yang budak2 mentah pas ini belajar agama pun tak taulah.Takada ilmu ,atau ada sedikit sangat ilmu hingga tak faham mana satu politik mana satu agama.Tak faham hukum hakam dgn sempurna.Betullah kata dr Mahathir bukan sahaja orang bukan Islam tak faham agama Islam,malah orang Islam pun tak faham agama Islam ini-Ahli BN.