Iklan Berbayar

Ucapan Aidilfitri Mukhriz Dan Barisan Exco Kerajaan Negeri Kedah

Saturday, October 6, 2012

Khas Untuk Khalid "Gagap": Langat 2 & Struktur Semula Air Perlu Seiring La Weiii..!!!

Langat 2
Rasa macam nak tampar saja kepala Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid “Gagap” apabila dia menuduh Kerajaan Pusat tidak komited dalam isu menyelesaikan masalah air yang semakin meruncing di Selangor.
Lebih menjelikkan, Khalid tanpa rasa bersalah sekali lagi menangguhkan pembinaan loji Langat 2 dengan memanggil DYMM Sultan Selangor untuk mencemar duli bermesyuarat dengan Exco-Exco Kerajaannya berhubung isu yang sepatutnya langsung tidak memberi masalah kepada rakyat.
Sepatutnya, isu pembinaan loji Langat 2 sudah dimulakan dua tahun sebelum ini namun atas kebebalan ego politik yang menggunung, Khalid mengada-ngada mahu menstruktur semula air di Selangor sebelum membenarkan projek berkenaan dijalankan.
Padahal, pembinaan loji itu ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Pusat demi memastikan seluruh rakyat Selangor dan sekitar Lembah Klang tidak menghadapi krisis air yang pernah mereka alami pada tahun 1998 dulu.
Lagipun, apa kena mengenanya penstrukturan semula air itu dengan pembinaan loji Langat 2?
Berbalik mengenai mesyuarat yang “sengaja” diada-adakan, saya yakin bahawa ia adalah bertujuan untuk mengusutkan lagi keadaan. Bincang, bincang dan bincang, dan lagi-lagi bincang. Perlaksanaannya tak pulak dibuat!
Lagipun, Khalid sendiri menyatakan bahawa mesyuarat khas tersebut bakal mengambil masa selama hampir sebulan untuk diadakan dan ia juga bermaksud bahawa Menteri Besar paling teruk dalam sejarah Selangor itu berniat untuk menangguhkan lagi perlaksaan projek Langat 2.
Dalam mesyuarat itu, Khalid bercadang untuk berbincang mengenai penstrukturan semula air di Selangor dan dia sedar bahawa perbincangan demi perbincangan itu sebenarnya langsung tidak menyelesaikan masalah.
Nak tahu kenapa? Sebab Khalid memang gagal! Sudah 2 kali dia berbincang dengan syarikat-syarikat konsesi air Selangor dan dia gagal untuk mencapai persetujuan untuk mengambil alih syarikat-syarikat tersebut.
Iyalah, kalau dia tawarkan harga yang rendah, siapa yang sanggup jual sedangkan syarikat mereka jauh lebih tinggi nilainya! Hutang Talam pun ditolakkan daripada aset syarikat dengan harga yang tinggi!
Jadi cuba bayangkan, untuk mencapai kata sepakat dalam urus niaga membeli syarikat-syarikat konsesi itu pun Khalid masih gagal dan dijangka mengambil masa yang lama untuk berunding, bila pula loji Langat 2 akan dibina..???
Lagipun, untuk bermesyuarat saja dia mengambil masa hampir sebulan, dan agaknya berapa lamakah masa yang dia perlukan untuk berbincang dengan syarikat-syarikat konsesi air itu untuk mencapai persetujuan jual beli?
Selepas penstrukturan semula air itu berjaya, baru Khalid nak benarkan loji Langat 2 dibina?
Rasanya ketika itu mungkin rakyat Selangor akan menghadapi masalah tidak mandi pagi, tidak gosok gigi, tidak buang air, terpaksa guna air mineral untuk masak dan mungkin Khalid sendiri terpaksa bertayammum untuk bersolat!
Melalui mesyuarat khas itu, jelaslah di sini bahawa Khalid mengaku bahawa sememangnya negeri pimpinannya itu sedang dan akan menghadapi masalah air yang serius di mana dia terpaksa memanggil semua Exconya untuk sama-sama pening kepala sepertinya.
Padahal, Khalid sebenarnya boleh selesaikan masalah air rakyat ini sekelip mata dengan membenarkan pembinaan loji Langat 2 itu serta merta dan dia tak payah pening-pening kepala kena “belasah” tiap-tiap hari kerana isu yang begitu mudah ini.
Mengenai penstrukturan semula air Selangor itu, Khalid boleh uruskan sendiri tanpa membabitkan pembinaan loji tersebut, kan?
Saya tidak tahu apa yang bakal Khalid sampaikan kepada DYMM Sultan Selangor nanti. Cuma saya harap dia tidak berani menipu Baginda Tuanku bagi menyelamatkan “leher”nya dari tanggungjawab sebagai Menteri Besar.
Khalid sebenarnya tahu keadaan sebenar tapi takut nak buat keputusan sebab keputusannya akan memihak kepada Langat 2. Sebab tu dia ajak orang lain bincang sana bincang sini nak suruh buat keputusan sepakat. Yalah, ini melibatkan “air muka” parti, takkan nak mengaku kalah!
Pada saya, mesyuarat ini diadakan hanyalah sekadar untuk melewat-lewat dan menyeksa rakyat yang kini dilanda bibit-bibit krisis air. Khalid tidak serius dan tidak komited pun untuk menyelesaikan masalah air di negeri itu.
Apa yang dia sebokkan ialah penstrukturan semula air di Selangor. Padahal, dia tahu kerajaan pimpinannya tidak ada wang untuk membeli syarikat-syarikat konsesi air itu dan Khalid perlu sedar bahawa dia sememangnya gagal dalam menjaga hal kebajikan rakyat!
Bina loji Langat 2 dulu, kemudian nak struktur apa pun buatlah! Takkan itu pun Khalid tak boleh fikir dan buat? Khalid nak suruh rakyat Selangor terus derita tak dapat bekalan air bersih ke???
Sumber: Mykmu.net

Thursday, October 4, 2012

Orang Sampai Orang Buat Iklan Jimat Air Pun Pakatan Haram Fitnah...

lori air
Ni lorry kat Happy Mansion yang masuk iklan tu...
Gambar-gambar ini dikatakan gambar iklan di Happy Mansion, tapi kenapa lorinya berbeza sangat? Tipu ke? Fitnah ke?

Saya agak pelik dengan sikap para penyokong pembangkang yang tiba-tiba mensensasikan isu pergambaran iklan “jimat air” di Happy Mansion di Seksyen 17, Petaling Jaya, khususnya setelah mendapat liputan dari laman pro-pembangkang, Malaysiakini, baru-baru ini.

Dengan tulisan yang bersifat menyemai syak wasangka buruk dan prejudis seolah-olah pergambaran iklan tersebut sengaja dibuat untuk memburuk-burukkan Kerajaan Pakatan Haram Selangor, isu iklan tersebut tiba-tiba menjadi hangat diperkatakan.

Para penyokong pembangkang mendakwa iklan tersebut didalangi oleh pihak BN dan bertujuan untuk memperdajalkan kerajaan pimpinan Khalid Gagap, khususnya berkenaan isu air yang semakin meruncing di Selangor.

Lebih menarik ialah apabila ramai pengamal siber pro-Pakatan Haram mendakwa bahawa lelaki yang bertopi di dalam video rakaman dan gambar yang dirakam salah seorang penduduk Happy Mansion itu ialah Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu, Mohd Ali Baharom.

Alasan mereka cuma satu, iaitu Mohd Ali Baharom dikatakan memakai topi yang sama dengan lelaki di dalam video tersebut!

Saya tertanya-tanya, sampai bilakah puak-puak Pakatan Haram ini mahu memperbodohkan rakyat Malaysia dengan isu-isu bodoh seperti ini?

Salahkah sebuah syarikat produksi iklan mengadakan pergambaran di kawasan kediaman seperti di Happy Mansion?

Apakah menjadi kesalahan sekiranya para pelakon dan “extra”nya mendapat upah dari lakonan mereka untuk iklan tersebut?

Paling utamanya, iklan tersebut belum lagi siap, tapi tukang-tukang komen tidak bertauliah sudah menyalak, menuduh dan memfitnah sesuka hati mak bapak mereka!

Syarikat produksi yang membuat pergambaran di Happy Mansion itu telah mengatakan ia merupakan pergambaran sebuah iklan yang bertujuan untuk menyedarkan rakyat negara ini tentang betapa pentingnya MENJIMATKAN AIR..!

Iklan kempen tu serupalah dengan beberapa iklan kempen kesedaran rakyat sebelum ini seperti iklan kempen jimat penggunaan elektrik, kempen sayangi sungai anda, kempen belilah barangan buatan Malaysia dan banyak lagi iklan kempen komuniti yang lain.

Berkenaan dengan pergambaran iklan di Happy Mansion tu, memang la iklan tu berkaitan dengan air, iaitu menjimatkan air. Yang Malaysiakini dan puak-puak Pakatan Haram terasa sangat tu apahal?

Salah ke buat iklan kempen menyedarkan rakyat untuk jimat air macam tu? Yang puak-puak tak reti bahasa tu terasa sangat tu kenapa pulak? Korang ada buat salah apa-apa kat rakyat negeri Selangor pasal air ke?

Saya tahu la di Selangor ada masalah kekurangan bekalan air. Jadi, dengan adanya iklan minta jimat air ni maka bagus la sikit sebab rakyat akan sedar dan mengambila langkah jimat cermat menggunakan air di Selangor. At least air kat loji tu tak la kering selalu…

Kerajaan Pakatan Haram Selangor patut cakap terima kasih pada usaha iklan air tu sebab dengan kempen begitu, ia akan dapat membantu mengurangkan masalah kekurangan air bersih dan air yang dijimatkan itu boleh menampung permintaan di kawasan yang tak dapat air.

Tapi yang paling teruk tu ialah sehingga ada beberapa pihak yang memfitnah Mohd Ali Baharom tu. Naya betul dia, tak pasa-pasal je kena fitnah terlibat jadi “pelakon extra” dalam iklan tu. Padahal, lelaki tu bukan Mohd Ali Baharom!

Saya ni taklah pandai sangat bab hukum hakam Islam ni. Tapi bila masuk bab fitnah ni, ia dikatakan lebih teruk dari membunuh! Itu dari sudut Islam.

Dari sudut undang-undang, tukang-tukang fitnah dari Pakatan Haram ni banyak duit sangat ke untuk terima saman? Ada duit nak bayar saman? Atau Anwar dan Khalid akan sponsor korang (pakai duit rakyat Selangor) kalau disaman macam Rafizi Ramli tu?

Kalau tak mampu, baik korang pergi mintak maaf kat Mohd Ali Baharom tu. Kalau tidak, mungkin anda akan disaman di mahkamah dunia sebelum bertemu di mahkamah Allah di akhirat nanti. Macamana? Berani?

Sumber: Mykmu.net

HEBATTT..!!! BINTANG BOLASEPAK SETARAF PELE BERTAPAK DI JOHOR...

Johan-Cruyff-001


Anda kenal dengan nama Johan Cruyff? Rasanya kalau anak-anak muda di zaman ini mungkin tidak ramai yang tahu tentang beliau, namun bagi golongan yang sudah berumur dan meminati dunia bolasepak, nama Johan Cruyff sememangnya sangat dikenali serta diminati ramai.

Johan Cruyff berasal dari Belanda dan beliau merupakan seorang bintang lagenda bolasepak bertaraf dunia di mana namanya sebaris dengan Pele, Michel Platini, Marco Van Basten ataupun bintang ternama Argentina, Lionel Messi.

Di dalam pemilihan anugerah “European Player of the Century”, nama Johan Cruyff berkedudukan di nombor dua di belakang Pele dan beliau pernah dianugerahkan gelaran Ballon d’Or yang berprestij sebanyak tiga kali selain pernah dinobatkan sebagai tokoh bolasepak terbaik abad sebelum ini.

Lagenda bolasepak ini begitu menyinar ketika menyarung jersi Ajax dan kemudiaannya beliau mencuri tumpuan Barcelona untuk mengikat kontrak Cruyff.

Menariknya, selepas bersara, Cruyff kembali sebagai pengurus pasukan yang berjaya menjulang nama kedua kelab tersebut di persada dunia dan menjadikan beliau sebagai seorang tokoh bolasepak serba boleh.

Namun, tahukah anda bahawa lagenda bolasepak ini kini telah menjejakkan kakinya di negara ini dan bakal mencurahkan segala pengalaman berharganya kepada rakyat Malaysia, khususnya mereka yang berada di negeri Johor.

Baru-baru ini, Johan Cruyff telah datang ke Malaysia dan beliau telah melancarkan sebuah kemudahan bolasepak bagi kanak-kanak yang kurang bernasib baik yang dinamakan sebagai Cruyff Court yang terletak di Kampung Melayu Majidee, Nusajaya, Johor.

Kemudahan bolasepak itu ditubuhkan dengan kerjasama Yayasan Johan Cruyff – Iskandar Investment Berhad, dan projek amal yang menelan sebanyak RM1 juta itu diberikan secara percuma kepada kanak-kanak di negara ini.


Selain itu, Cruyff juga telah mengumumkan bahawa beliau akan membina Institut Johan Cruyff (JCI) di kawasan yang dikenali sebagai Educity, Nusajaya, Iskandar Malaysia, dan ia merupakan institut yang ke-6 di dunia dan yang pertama di Asia.

Institut itu juga bakal memberikan pendidikan bertaraf dunia dengan menawarkan pelbagai program pendidikan dari peringkat sijil hingga ke peringkat Sarjana (Master) yang dijangka akan melahirkan lebih ramai modal insan dalam bidang pembangunan dan pengurusan sukan di negara ini.

Jadi, jangan terkejutlah selepas ini jika negara kita bakal melahirkan lebih ramai jaguh-jaguh sukan bertaraf dunia di mana pembangunan sukan secara sistematik, teratur dan termoden sebagaimana yang diamalkan di beberapa buah negara maju.

Pada saya, kehadiran Johan Cruyff di negara ini dijangka memberikan impak yang sangat positif kepada dua bidang iaitu kebajikan kepada golongan kanak-kanak hingga remaja dan juga kepada pendidikan tinggi dalam bidang pengurusan sukan yang bertaraf lima bintang.

Kanak-kanak Nusajaya bukan sahaja mendapat kemudahan sukan bertaraf lima bintang yang percuma, tetapi memberi peluang kepada kanak-kanak mengisi masa lapang dengan aktiviti-aktiviti berfaedah, secara tidak langsung mengurangkan gejala-gejala sosial yang merugikan.

Selain itu, peminat sukan juga kini berpeluang mengasah bakat mengikuti jejak langkah Shebby Singh. Beliau yang dulunya merupakan jaguh bola sepak negara kini menjadi Penasihat Global untuk pasukan Blackburn Rovers.

Pembangunan kawasan Iskandar Malaysia khususnya di Nusajaya yang begitu pesat dijalankan telah dirancang teliti dengan pembangunan secara holistik dan memberi banyak manfaat kepada rakyat Malaysia, terutamanya di Johor.

Jadi pembangunan Iskandar Malaysia di Nusajaya ini tidak boleh dilihat dari segi pembangunan fizikal tetapi turut menumpu kepada pembangunan sosial.

Dengan memberikan khidmat bertaraf lima bintang, pembangunan di wilayah Iskandar Malaysia itu juga memberikan fokus kepada persediaan Malaysia menuju ke arah status negara maju serta lengkap dengan prasarana yang moden dan terkini.

Nampaknya rakyat Johor begitu bertuah sekali dengan wujudnya wilayah Iskandar Malaysia dan sewajarnya peluang keemasan seperti itu tidak dilepaskan demi masa depan yang lebih gemilang untuk generasi akan datang. We love Iskandar Malaysia..!

Sumber: SGB

PANASSS..!!! APA SALAHNYA TERIMA DUIT DARI YAHUDI..?

suaram

Sayang benar Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) kepada Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) apabila Presidennya, Tan Sri Hasmy Agam, bertindak membela “adiknya” itu dari pertikaian hangat yang membabitkan dana asing yang dipercayai dari dalang Yahudi.

Dalam kenyataannya semalam, Hasmy menegaskan adalah tidak menjadi satu kesalahan bagi mana-mana pertubuhan di negara ini untuk menerima dana dari luar negara, khususnya bagi sebuah NGO yang kononnya memperjuangkan pemantauan hak asasi manusia seperti SUARAM.

Presiden SUHAKAM itu memberi alasan bahawa menerima dana asing tidak menyalahi mana-mana akta yang ditetapkan di dalam perlembagaan negara.

Pada saya, memang benar bahawa perlembagaan Malaysia tidak pernah menyekat mana-mana pihak untuk menerima dana dari luar negara bagi membantu kos operasi persatuan atau pertubuhan NGO di negara ini.

Misalnya, sekiranya Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (YADIM) menerima dana dari sebuah pertubuhan yang terbukti memperjuangkan Islam dari luar negara, ia langsung tidak menjadi sebarang isu yang bertentangan dengan prinsip atau moral.

Namun dari segi sensitiviti umat Islam dan moral rakyat di negara ini, adalah tidak diterima akal apabila sesebuah NGO itu menerima dana dari sesebuah pertubuhan atau individu yang beridentitikan penyangak dan pro-Zionis Yahudi Laknatullah!

Apakah Hasmy lupa tentang siapakah sebenarnya George Soros yang sebelum ini telah menyebabkan beberapa negara di rantau Asia Tenggara ini hampir tergadai?

Apakah Hasmy lupa bagaimana susahnya mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mencari jalan mengatasi  sabotaj penyangak matawang dunia yang merupakan kawan karib kepada Anwar Ibrahim itu?

Apakah Hasmy tidak tahu bagaimana kemudiaannya Anwar berpakat dengan Wolfowitz untuk memberikan pinjaman dari IMF kepada beberapa negara di Asia Tenggara yang terjejas teruk akibat perbuatan George Soros?

Dan kini, SUARAM sendiri mengaku menerima dana dari penyangak matawang tersebut.

Apakah dengan pengakuan SUARAM itu Hasmy Agam  tidak terbayang langsung wajah “setan” yang bernama George Soros, Wolfowitz dan Anwar Ibrahim yang pernah begitu hampir menjahanamkan ekonomi negara?

Saya berpandangan bahawa sama ada SUHAKAM atau SUARAM sebenarnya wajar dibubarkan saja di negara ini memandangkan “suara” mereka kebanyakkannya tidak berpaksikan kepada sensitiviti umat dan agama Islam di negara ini.

Misalnya dalam isu LGBT, SUHAKAM dan SUARAM bersatu hati menyokong penuh usaha memaksa rakyat dan perlembagaan negara ini menerima golongan songsang itu, kononnya atas dasar “hak asasi manusia”.

Kepala hotak mereka “hak asasi manusia”! Di dalam fitrah kejadian manusia, kita diciptakan Allah berpasang-pasangan di mana lelaki pasangannya ialah perempuan. Hanya mereka yang sesat dan songsang saja berpasangan sesama jantina.

Apakah golongan songsang dan “sakit” seperti itu yang diperjuang dan disokong oleh Hasmi Agam dan SUARAM? Agama dan budaya mana mereka pakai?

Justeru itu, apakah kita rakyat Malaysia masih lagi dapat menerima pandangan dan kenyataan dari SUHAKAM mahupun SUARAM yang jelas bertentangan dengan nilai-nilai agama, moral dan kebudayaan masyarakat kita selama ini?

“No heart feeling”, rasanya Hasmy Agam, SUHAKAM dan SUARAM wajar dilupakan dan diketepikan saja peranan mereka di Malaysia memandangkang mereka langsung tidak berpaksikan kepada sensitiviti rakyat Malaysia yang berpegang teguh kepada Islam dan budaya ketimuran, kan?

Sumber: Mykmu.net

LAWAK PAGI INI... APA ANWAR BUAT DI GOLOKKK..???


Memang dah sangat sangat dah Anwar Berahim ni...

Dari jumpa Pok Nik...dia lebih memilih untuk ke Golok...

Dia pi sana bukan nak beli golok (parang)...

Apa agaknya yang menarik dia nak pi sangat ke sana..?

Tuesday, October 2, 2012

FUZIAH TORON GADUH DENGAN KHALID GAGAP..SIAPA MENANG?

Langat 2

Agak melucukan untuk melihat reaksi dua orang pemimpin politik dari parti yang sama bertelagah sesama sendiri mengenai projek bekalan air bersih dari negeri Pahang yang sepatutnya disalurkan ke loji Langat 2 di negeri Selangor yang semakin hangat diperkatakan kini.

Segalanya berpunca apabila Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dilihat sengaja “mencucuk jarum” mengusik dengan memberi amaran untuk membatalkan perjanjian penyaluran air mentah ke Selangor jika Kerajaan Pakatan Haram Negeri Selangor bersikap “jual mahal”.

Menurut kenyataan yang dibuat baru-baru ini, Menteri Besar Pahang itu berkata bahawa sekiranya kerajaan pimpinan Khalid “Gagap” di Selangor itu masih terus enggan melepaskan ego politiknya demi kepentingan rakyat, beliau tidak teragak-agak membatalkan projek berkenaan.

Khalid sebelum ini berdolak-dalik dan memberikan pelbagai alasan untuk menggagalkan projek pembinaan loji Langat 2 yang sepatutnya dijadualkan bermula pada dua tahun lepas.

Menteri Besar Selangor itu mahu menyelesaikan terlebih dahulu penstrukturan semula air di Selangor dan mempersoalkan tender pembinaan loji tersebut yang kononnya akan diberikan kepada kroni pemimpin UMNO/BN.

Mendengar amaran dari Menteri Besar Pahang yang mahu membatalkan perjanjian menyalurkan air Pahang ke Selangor itu, Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh tiba-tiba “naik angin” dan marah-marah menyatakan bahawa negeri Pahang akan rugi besar sekiranya projek berkenaan tidak diteruskan.

Kata Fuziah,  tindakan Kerajaan Pahang itu akan menyebabkan kerajaan negeri itu bakal kehilangan sehingga RM60 juta dan akan menyebabkan rakyat Selangor sengsara akibat krisis air bersih yang berterusan.

Melihat senario ini, saya ketawa besar melihat sikap kedua pemimpin PKR di Pahang dan Selangor yang jelas tidak sependapat dalam isu penyaliran air dari Pahan ke Selangor dan pembinaan loji Langat 2.

Fuziah di Pahang mahukan projek berkenaan diteruskan tanpa sebarang masalah, manakala Khalid “Gagap” dan konco-konconya di Selangor tidak mahu projek berkenaan diteruskan sebelum penstrukturan semula industri air dilaksanakan.

Perselisihan pendapat di antara kedua pemimpin PKR itu sangat memalukan. Macam budak-budak tak cukup akal yang bertelagah tentang suatu isu yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan mudah!

Cuba lihat bagaimana Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin cuba menyelesaikan masalah tersebut. Tindakan dan kenyataan yang beliau utarakan bagi menyelesaikan krisis air di Selangor itu begitu konsisten serta komited untuk memastikan kepentingan rakyat terbela.

Dalam apa jua perkara pun, Muhyiddin begitu fokus terhadap tujuan asal projek berkenaan iaitu loji Langat 2 perlu dibina bagi memastikan rakyat di Selangor dan sekitar Lembah Klang tidak mengalami krisis air yang dijangka berulang sebagaimana yang berlaku pada tahun 1998 dulu.

Atas nama mendahulukan rakyat, Muhyiddin berikrar untuk meneruskan pembinaan loji Langat 2 meskipun beliau sedar bahawa tindakan tersebut bakal mengundang surat saman dari Kerajaan Pakatan Haram Negeri Selangor.

Jika Khalid takut tender pembinaan loji itu diberikan kepada kroni pemimpin BN secara “direct nego”, Muhyiddin segera mengiystiharkan bahawa tender projek tersebut ditawarkan secara terbuka kepada para kontraktor yang layak.

Malah lebih mengusik hati, Muhyiddin turut mempelawa mana-mana kroni para pemimpin Pakatan Haram Selangor untuk memohon tender tersebut tanpa sebarang prejudis!

Bila Khalid berdolak-dalik dan mahu bertemu denga Timbalan Perdana Menteri itu untuk berbincang tentang penstrukturan semula air di Selangor, Muhyiddin selamba memberikan lampu hijau kepada Kerajaan Pakatan Haram Selangor itu untuk membeli semua syarikat konsesi air di negeri tersebut.

Lebih menarik, memandangkan Khalid beriya-iya mahu bertemu, Muhyiddin menyatakan pula kesanggupannya untuk berbincang mengenai masalah tersebut.

Apa yang perlu dicontohi oleh Khalid, Fuziah dan para pemimpin pembangkang dalam usaha Muhyiddin itu, segala usaha dan komitmen yang diberikan beliau itu adalah berpaksikan kepada kesejahteraan rakyat serta memastikan rakyat tidak hidup susah tanpa bekalan air bersih.

Percakaran di antara Fuziah dan Khalid dalam hal ini tidak akan menyelesaikan masalah. Tetapi, resepi terbaik yang dipamerkan Timbalan Perdana Menteri itu benar-benar memperlihatkan kesungguhannya mengatasi masalah rakyat.

Justeru itu, dari senario ini juga kita dapat lihat sikap, kecenderungan dan ketidakmatangan para pemimpin Pakatan Haram yang begitu sebok dengan agenda politik mereka sedangkan rakyat sendiri diancam masalah yang tidak sepatutnya berlaku di negeri paling maju di Malaysia itu.

Kata kuncinya, mudah. Bina loji Langat 2 sekarang, masalah krisis bekalan air bersih di Selangor akan selesai dan kerajaan negeri Pahang pula akan untung sebanyak RM60 juta.

Dan jika Khalid cukup duit untuk beli semua syarikat konsesi air di Selangor, kerana ia tidak ada kena mengena langsung dengan pembinaan loji Langat 2 itu. Buatlah “bapak” penstrukturan semula air sekalipun, tapi Langat 2 perlu bermula sekarang demi kesejahteraan hidup rakyat Selangor!

Sumber: Mykmu.net

PANASSS..!!! NURUL IZZAH LEBIH BODOH DARI MAHFUZ..??!!!

bajet 2013

Saya tertunggu-tunggu komen balas beberapa pemimpin Pakatan Haram, khususnya dari “pakar ekonomi PAS”, Mahfuz Omar, mengenai pembentangan bajet yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, baru-baru ini di Parlimen.

Ternyata penantian saya tidak sia-sia apabila Naib Presiden PAS itu membuka mulut dan memberi komen “ilmiah”nya tentang bajet yang mendapat pujian majoriti penganalisis ekonomi itu.
Kata Mahfuz…
“Sebenarnya tiada reformasi untuk mengatasi hutang negara yang semakin meningkat. Saya sifatkan bajet ini hanya untuk ‘survival’,”
Merujuk kepada ulasan Mahfuz tentang bajet yang disiarkan oleh media di atas, jelaslah bahawa “pakat ekonomi Pokok Sena” itu begitu tolol dan tidak punya sebarang modal untuk menyerang bajet tersebut.


Apakah Mahfuz fikir Perdana Menteri yang juga merangkap Menteri Kewangan perlu memberitahu dewan bahawa Kerajaan Pusat akan melangsaikan hutang sebanyak beberapa bilion untuk mengatasi hutang yang ada?

Apakah dia fikir pembentangan bajet tersebut adalah seperti pembentangan bajet kedai runcit Kak Timah di pekan Pokok Sena, Kedah?

Dari bajet yang dibentangkan itulah Kerajaan Pusat melalui perbelanjaan berhemah dan kualiti pengendalian ekonomi negara yang stabil akan melangsaikan hutang negara mengikut jadual yang telah ditetapkan.

Mengenai “survival” yang Mahfuz sebutkan itu, saya berpendapat bahawa Naib Presiden PAS itu dapat merasakan bahawa puak-puak Pakatan Haram bakal menghadapi masalah dengan pembentangan bajet yang begitu menguntungkan segenap lapisan masyarakat itu.

Dengan bajet yang mendapat sokongan majoriti rakyat itu, “survival” Kerajaan BN bukan setakat di paras stabil, malah meningkat dengan mendadak ekoran beberapa pengumuman yang begitu menguntungkan rakyat Malaysia.

Pun begitu, saya agak terkejut dengan satu komen paling bodoh yang terbit dari mulut seseorang yang sebelum ini dikatakan “bijak” dan “berpelajaran tinggi”. Dia yang saya maksudkan ialah puteri “Papa Hebat”, Nurul Izzah Anwar.


Kata Nurul Izzah…
“Saya terkejut pengumuman pengurangan kadar cukai kerana apabila bercakap mengenai perbelanjaan, kita memerlukan banyak wang serta kutipan cukai lebih cekap, tetapi ironinya kerajaan mengurangkan kutipan cukai pendapatan”
Komen bodoh jenis apakah ini? Nuruk Izzah tidak setuju dengan pengurangan kadar cukai yang diumumkan Perdana Menteri dan dia berhujah bahawa kerajaan memerlukan wang kutipan cukai yang banyak.

Saya ingin bertanya kepada Nurul Izzah, apakah dia lupa bahawa Anwar sebelum ini melancarkan kempen “pendidikan percuma”, “air percuma”, pengurangan harga kereta dan pelbagai perkara “percuma” untuk menggula-gulakan rakyat.

Jadi, dengan kadar pengurangan cukai sebanyak 1 peratus dalam pembentangan bajet tersebut dikatakan akan mengurangkan pendapatan negara, apakah tindakan bapanya yang mahu memberikan segala-galanya secara PERCUMA kepada rakyat itu tidak akan mengurangkan pendapatan negara?

Apakah Nurul Izzah “buta kayu” untuk melihat tindakan yang bakal diambil bapanya itu sebagai sesuatu yang bakal mengurangkan berbilion ringgit pendapatan negara dan dari sumber manakah “Papa hebat”nya itu memperoleh pendapatan untuk membangunkan negara?

Bila ramai penganalisis ekonomi mengatakan bahawa dasar-dasar Pakatan Haram itu merugikan dan bakal memufliskan negara, puak-puak Pakatan Haram itu mengatakan bahawa kenyataan itu berbaur politik untuk memburukkan mereka.

Tapi, perkara semudah itu pun Naib Presiden PKR itu tidak dapat lihat, bagaimanakah nasib negara ini sekiranya terlepas ke tangan-tangan bodoh pembangkang?

Saya menasihatkan supaya Nurul Izzah usahlah berbangga sangat dengan jawatan bapanya yang merupakan bekas Menteri Kewangan itu memandangkan Anwar Ibrahim merupakan Menteri Kewangan yang paling bodoh dalam sejarah negara ini.

Apa yang berlaku ketika bapanya itu menjadi Menteri Kewangan ialah segala dasar kewangan ketika itu sebenarnya didalangi oleh bekas mentornya, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menjadi “arkitek ekonomi” dan Anwar hanyalah “puppet” yang menjalankan apa yang direncanakan sahaja…

Sumber: Mykmu.net

PEDASSS..!!! MAHFUZ MEMANG SUKA RAKYAT MATI CEPAT...

mahfuz hadas

Marah benar Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar, apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pengurangan subsidi gula sebanyak RM0.20 dengan alasan bagi mengurangkan penghidap penyakit diabetes ketika pembentangan bajet baru-baru ini.

Katanya, alasan tersebut tidak munasabah memandangkan pengurangan subsidi gula itu akan membebankan rakyat yang suka rasa manis dalam minuman atau makanan mereka dan tindakan itu akan menyebabkan harga makanan serta minuman akan naik selepas ini.

Mahfuz berkata, kadar penyakit kencing manis tidak berkurangan meskipun harga gula naik dan ia Ahli Parlimen Pokok Sena itu mendakwa bahawa subsidi yang ditarik balik itu akan digunakan bagi pembayaran “one-off” BR1M nanti.

Paling menarik, dia mencabar agar menteri berhenti dari terus menjadi ahli politik dan berniaga kuih dengan tidak menaikkan harga walaupun harga gula naik!

Sebenarnya, saya agak malas untuk menghentam Mahfuz memandangkan dia sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan bodoh.

Namun mungkin risau ramai puak-puak Pakatan Haram yang bodoh akan mudah terpengaruh dengan Naib Presiden PAS yang paling bodoh dalam sejarah ini, maka saya terpaksa juga menulis mematikan hujah dangkalnya itu.

Punca penyakit diabetes dikenal pasti secara perubatan adalah disebabkan oleh kadar gula yang tinggi di dalam darah seseorang individu.

Sebagaimana maklum, punca penyakit di dunia kebanyakkan berpunca dari cara hidup seseorang itu termasuklah cara dan makanan yang dimakan.

Dalam hal ini, jika banyak gula digunakan dalam segelas air, maka banyaklah risiko bagi individu itu dan sebaliknya jika kurang menggunakan gula dalam segelas air itu maka kuranglah risiko untuknya mendapat penyakit. Itu sedia maklum, bukan?

Memang benar bahawa bahan makanan seperti nasi juga menyumbang kepada peningkatan kadar gula dalam darah, namun gula juga merupakan antara faktor utama yang menyumbang ke arah diabetes. Jadi, tak salahlah alasan Kerajaan Pusat itu.

Jadi, apakah dengan rasa insaf dan membantu kempen menjaga kesihatan itu maka salah untuk menarik balik sedikit subsidi gula tersebut?

Dalam kepala otak Mahfuz, dia terbayang bahawa kedai mamak akan menaikkan harga segelas Nescafe ais dengan tindakan menarik balik subsidi gula sebanyak RM0.20 itu.

Tapi, apakah dia tidak sedar bahawa meskipun Kerajaan Pusat tidak naikkan harga gula, tetapi kedai mamak itu tetap menaikkan harga Nescafe ais kepada RM2 walaupun air minuman itu hanya berharga RM1.50 di kedai biasa.

Persoalannya, mengapa orang minum juga di kedai mamak tersebut? Ini adalah kerana individu yang minum di kedai mamak tersebut mampu untuk membayar harga tersebut meskipun ia lebih mahal dari kedai biasa.

Jadi, usahlah Mahfuz risau tentang kenaikan harga tersebut kerana rakyat memang tahu dan bijak memilih berdasarkan kemampuan masing-masing, bukan?

Lagipun, apalah salahnya jika subsidi yang boleh menyebabkan penyakit itu ditarik dan digunakan bagi tujuan yang lebih memberikan manfaat kepada rakyat?

Dari menggalakkan rakyat mendapat diabetes dan lain-lain penyakit yang berpunca dari gula, lebih baik Kerajaan Pusat berikan peruntukan subsidi tersebut kepada rakyat dalam bentuk yang lain seperti BR1M, menambah subsidi perubatan hospital dan sebagainya.

Cuma, saya sarankan Mahfuz supaya tak payahlah mencabar menteri untuk meletak jawatan dan berniaga kuih muih tanpa menaikkan harga.

Bukan apa, rakyat di kampung halaman Mahfuz di Kedah langsung tidak naikkan harga makanan dan minuman meskipun harga runcit barangan naik. Ini adalah kerana mereka tetap mendapat untung meskipun harga barang naik.

Caranya? Caranya mereka bersedia mengurangkan kandungan gula dalam minuman dan hanya menambah manis minuman sekiranya ada permintaan. Lagipun, peniaga di Kedah sayangkan pelanggan mereka dan tak mahu para pelanggan mati cepat!

Rasanya, para peniaga restoran di Kedah jauh lebih bijak dari Mahfuz yang meraban dan meroyan saban hari sedangkan dia tak tau apa-apa pun tentang realiti kehidupan yang sebenar…

Sumber: Mykmu.net

LAWAK PAGI INI... ANWAR, "PISTOL" DAN PISTOL BODYGUARDNYA...HEH!


Anwar marah bila bodyguard dia tunjuk pistol di khalayak ramai...

Tapi yang Anwar sendiri tunjuk "pistol" dia kat seluruh dunia tu takpe pulak, kan?

Sekurang-kurangnya, bodyguard Anwar tak dedahkan aurat...

Tapi Anwar bukan setakat dedahkan aurat...

Punya syok tunjuk "pistol" dia, sampai tertinggal OMEGA pulak tu!

Last-last, Kak Wan jugak terpaksa menipu untuk laki dia...kah! kah! kah...!!!

Monday, October 1, 2012

PEDAS BERAPIII..!!! TONY PUA "RACIST" SERANG SYED MOKHTAR LAGI..!!!

tony silap

Naik menyampah pula apabila melihat kemarahan dan kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, yang beriya-iya mendesak Kerajaan Pusat untuk mendedahkan hutang tokoh perniagaan Melayu terkenal, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari dan syarikatnya.

Tony Pua semalam sekali lagi mendesak pihak Kerajaan Pusat untuk menyatakan status perniagaan Syed Mokhtar, kononnya tokoh korporat Bumiputera terkaya di Malaysia itu berhutang sehingga RM34 bilion ringgit.

Menurut Ahli Parlimen DAP itu, hutang yang puluhan bilion ringgit yang dimiliki oleh Syed Mokhtar itu akan menyebabkan negara dilanda “malapetaka ekonomi” dan ia kononnya Kerajaan Pusat cuba melindungi akaun perniagaan taikun Melayu tersebut.

Persoalannya, siapa Tony Pua untuk mempersoalkan tentang perniagaan milik persendirian individu perseorangan?

Mengapa Tony Pua mendesak agar akaun perniagaan Syed Mokhtar didedahkan di khalayak ramai?

Sedangkan, begitu ramai taikun sebangsa dengannya seperti Robert Kuok, Teh Hong Pow dan Lee Shin Cheng yang jauh lebih kaya dari Syed Mokhtar tapi langsung tidak disentuh atau didesak untuk didedahkan akaun perniagaan mereka.

Mengapa Tony Pua tidak bertemu Robert Kuok atau Ananda Krishnan dan minta mereka mendedahkan akaun perniagaan masing-masing memandangkan mereka juga taikun di dalam dunia perniagaan di negara ini?

Manalah tahu kalau-kalau tokoh-tokoh perniagaan itu juga memiliki hutang yang mencecah ratusan bilion ringgit, kan?

Selain itu, dari mana Tony Pua mendapat maklumat secara tepat bahawa syarikat milik Syed Mokhtar berhutang sebanyak RM34 bilion sedangkan maklumat mengenai akaun syarikat persendirian sepatutnya menjadi rahsia yang tidak sepatutnya didedahkan kepada umum.

Jika benar Tony Pua berani dan mempunyai fakta tersebut, dia sendiri boleh kemukakan kepada khalayak ramai melalui sidang media.

Cuma, selepas pendedahan tersebut dilakukan, Tony Pua perlu bersedia untuk menerima surat saman dari pihak Syed Mokhtar atas kepalsuan yang didedahkan dan Ahli Parlimen DAP itu juga bakal berhadapan dengan tindakan undang-undang.

Kemudian, Tony Pua juga terpaksa menanti dakwaan yang sama sebagaimana yang dihadapi oleh Rafizi Ramli sekarang di mana Pengarah Strategik PKR itu sedang bergelut dengan tuduhan melanggat akta BAFIA di mahkamah.

Persoalannya, mengapa pula Tony Pua cuba mendesak kerajaan untuk mendedahkan akaun perniagaan Syed Mokhtar?

Apakah pemimpin DAP yang selalu menuduh menggunakan angka palsu itu cuba mengalihkan kesalahan melanggar akta BAFIA itu kepada Kerajaan Pusat? Tolonglah, Kerajaan Pusat tidak bodoh seperti Rafizi…

Sewajarnya, jika Tony Pua benar-benar ikhlas dalam pertikaiannya itu, dia perlu mendesak taikun-taikun selain dari Syed Mokhtar untuk menyatakan akaun peribadi mereka. Itu pun kalau Tony Pua berani lah, kan?

Kalau benarlah fakta yang dikemukakan Tony Pua itu, dia sebenarnya boleh mendedahkan maklumat berkenaan kepada rakyat Malaysia tanpa mendesak pihak Kerajaan Pusat untuk melakukan kesalahan yang menyalahi undang-undang itu.

Pada saya, Tony Pua sebenarnya mungkin sengaja “menyerang” Syed Mokhtar dan perniagaan tokoh Ma’al Hijrah 1429H itu bagi pihak Guan Eng memandangkan kerisauan Ketua Menteri Pulau Pinang itu terhadap pengambil alihan Penang Port.

Khabarnya, Guan Eng benar-benar takut jika Syed Mokhtar mengambil alih Penang Port memandangkan pelabuhan di Pulau Mutiara itu dikuasai oleh beberapa ahli perniagaan Cina yang begitu banyak membantu dana DAP di negeri itu.

Apapun, tahniah saya ucapkan kepada Syed Mokhtar memandangkan beliau begitu digeruni oleh para pemimpin DAP yang begitu terkenal dengan sifat chauvinis ultra kiasunya itu.

Harapnya, beliau sentiasa “cool” dan terus menolong rakyat melalui Yayasan Al-Bukhari yang begitu banyak membantu umat Islam di negara ini. Usahlah dipedulikan dengan puak-puak DAP yang sememangnya tidak pernah suka melihat bangsa Melayu Muslim lebih maju dari mereka…

Sumber: Mykmu.net

PANASSS..!!! ANWAR PAKSA LAJIM KELUARKAN RM50K UNTUK BELI SURAT CINTA DIA..???

lajim_surat

Meriah betul majlis “lelong melelong” barangan peribadi para pemimpin Pakatan Haram yang berlangsung di Shah Alam baru-baru ini di mana hasil jualan lelongan itu akan disumbangkan kepada tabung dana PRU ke-13 gabungan parti pembangkang itu.

Antara yang berjaya dijual malam itu ialah “teddy bear” milik Teresa Kok yang dijual dengan harga RM10,000, gambar dan tongkat Nik Aziz berharga RM12,000 dan poster “filem” Karpal Singh yang dijual dengan nilai RM12,000.

Selain itu, karikatur yang dilukis oleh kartunis Zunar pula berjaya dijual dengan harga kedua tertinggi sebanyak RM32,000.

Zunar merupakan “raja kartunis” di mana hanya dia boleh lukis kartun provokasi pemimpin BN dan kartunis lain “diharamkan” melakukan provokasi kepada pemimpin Pakatan Haram, kan?

Namun yang paling panas ialah mengenai “surat cinta Anwar kepada Wan Azizah” yang dikarang ketika bekas banduan itu berada di dalam penjara menjalani hukuman atas kesalahan salahguna kuasa menzalimi mereka yang menentangnya semasa menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Surat berkenaan telah berjaya dijual dengan harga RM50,000 oleh seorang bekas menteri BN, Datuk Seri Lajim Ukin, yang juga merupakan ahli parlimen dari Sabah yang mengumumkan keluar parti baru-baru ini.

Apakah Anwar mengarahkan Lajim Ukin untuk membeli surat cintanya itu dengan harga RM50,000 sebagai menjaga “air muka”nya supaya dilihat lebih “bernilai” berbanding para pemimpin Pakatan Haram yang lain?

Pada pandangan saya, “surat cinta Anwar – Wan Azizah” itu sebenarnya tidaklah semahal harga yang dibeli oleh Lajim Ukin tersebut. Lagipun, saya yakin bahawa Lajim membeli surat berkenaan bukanlah bertujuan untuk dibaca.

Nak dijual pada Apek “surat khabar lama” pun tak ada harga berbanding “teddy bear” Teresa Kok, tongkat dan gambar Nik Aziz, poster “filem” Karpal dan kartun yang dilukis Zunar yang mungkin ada sedikit nilai kormersilnya.

Setidak-tidaknya, barangan itu boleh dijual dengan harga lebih kurang RM10 di tepi jalan berbanding surat cinta Anwar yang hanya beberapa keping kertas kajang tersebut.

Pada saya, mungkin Anwar tahu surat cintanya itu akan dilelong dan dia mahu seseorang membelinya dengan harga yang mahal bagi menunjukkan bahawa dia “begitu berharga” berbanding pemimpin lain di dalam Pakatan Haram.

Paling mencurigakan, dari mana Lajim Ukin mendapatkan wang untuk membeli surat cinta itu? Dan apakah yang menyebabkan dia sanggup berbelanja sebanyak RM50,000 untuk membeli sesuatu yang layak “dibakul sampahkan” itu?

Saya yakin, sekiranya Lajim Ukin masih lagi merupakan seorang pemimpin BN dan dia membeli potret Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, dengan harga RM50,000, maka sudah tentu Lajim akan diserang bertalu-talu oleh pemimpin Pakatan Haram.

Sudah pasti Mahfuz, Rafizi dan Tony Pua akan bingkas bangun mempertikaikan tentang wang sebanyak RM50,000 itu dan Lajim pula akan dikaitkan dengan unsur rasuah, bodek dan membazir wang rakyat!

Namun kerana Lajim kini berada di dalam kem Pakatan Haram dan barang yang dibeli Lajim itu pula adalah milik Anwar, maka tindakan pengkhianat rakyat Sabah itu dilihat sebagai “suci” dan begitu dialu-alukan oleh para pemutar alam tersebut.

Semata-mata untuk mengisi dana PRU ke-13, Lajim sanggup menyerahkan sebanyak RM50,000 begitu saja? Mewah benar para pemimpin Pakatan Haram…

Pun begitu, mereka sering mencanangkan kepada rakyat bahawa mereka “miskin” tidak berduit sehingga terpaksa mengedarkan karung dan peti bagi mengutip derma dari para penyokong mereka di ceramah-ceramah setiap malam.

Itu belum lagi disenaraikan lagi dana-dana yang dibawa masuk dari luar negara yang dipercayai telah diterima dari agensi-agensi Yahudi yang sebelum ini begitu terkenal membiayai siri-siri konfrontasi menggulingkan para pemimpin di negara Islam yang menentang kuasa zionis Israel – US.

Persoalannya, sampai bilakah segelintir rakyat Malaysia yang menyokong Pakatan Haram ini akan terus tertipu dengan “mainan jiwa” dan penipuan para pemimpin pembangkang yang hanya pandai “auta” tapi tak  tahu buat kerja ini?

Para penyokong Pakatan Haram bergolok bergadai membiayai perjuangan pembangkang, tapi pemimpinnya bermewah-mewah tinggal di banglo jutaan ringgit, berkempen dengan jet eksekutif dan helikopter.

Mahukah anda terus menerus ditipu hipokrasi para pemimpin pembangkang itu? Tepuk dada, tanyalah Islam yang sewajarnya menjadi pegangan kita untuk membuat penilaian yang terbaik demi masa depan agama, bangsa dan negara…

Sumber: Mykmu.net

TU DIAAA..!!! PAS KATA UMNO PUNCA MELAYU PECAH BELAH...

dap ganti pas

Memang meloyakan apabila mendengar tuduhan bekas Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad, baru-baru ini di Harakahdaily yang menuduh kononnya UMNO merupakan penyebab utama Melayu hilang kuasa di Malaysia.

Idris Ahmad yang dikenali sebagai seorang yang “gila glamour” telah menyerang mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad, yang dikatakan cuba menyemai rasa takut di kalangan bangsa Melayu di negara ini dengan bercakap mengenai Melayu kehilangan kuasa pada PRU ke-13.

Kata Idris Ahmad, UMNO telah berkuasa selama 55 tahun di negara ini dan menyebabkan banyak tanah rezab Melayu yang hilang dari pegangan bangsa, khususnya ketika pentadbiran Tun Dr. Mahathir.

Idris juga menuduh bahawa UMNO merupakan bapa pepecahan Melayu apabila muncul parti-parti Melayu serpihan seperti Parti Negara dan Semangat 46. Peliknya, Idris tidak pula menyebut nama PAS dan PKR yang juga merupakan parti serpihan dari UMNO!

Dia berhujah, Melayu dahulu mempunyai parti yang lebih awal iaitu Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang ditubuhkan pada 1945 oleh Ibrahim Yaakob, Dr Burhanudin al-Helmi dan Ahmad Boestamam, serta mempersoalkan mengapa UMNO perlu diwujudkan kemudiaannya?

Kemudian, dia mendakwa PAS ditubuhkan kerana golongan ulama yang dikatakan tidak berpuas hati dengan isu judi yang tidak diharamkan oleh pemimpin UMNO dan memaksa mereka menubuhkan parti baru.

Saya ingin bertanya kepada Idris Ahmad, apakah dia terlalu bodoh untuk melihat tentang satu kebenaran yang berkemungkinan akan terjadi sekiranya Pakatan Haram menjajah Putrajaya pada PRU ke-13 nanti?

Saya yakin, majoriti rakyat akan setuju jika saya katakan bahawa DAP adalah parti paling berkuasa di dalam Pakatan Haram sekiranya pembangkang berjaya membentuk kerajaan memandangkan tindakan PKR dan PAS yang tunduk begitu patuh pada “Abang Besar” mereka itu.

Mungkin Perdana Menteri akan dilantik dari PKR memandangkan itu cita-cita “De Facto”nya, Anwar Ibrahim, manakala PAS hanya sekadar pak turut yang dilihat sebagai parti kelas bawahan yang dinafikan hak dasarnya secara mutlak.

Lihatlah saja pada “pilot kes” di dalam Kerajaan Pakatan Haram Negeri Selangor di mana Khalid Gagap terpaksa tunduk dengan kehendak Ronnie Liu, Teresa Kok dan Elizabeth Wong sehingga PAS dihenyak dengan teruk dalam isu mempertahankan aqidah umat Islam dan pusat-pusat hiburan.

Begitu juga dengan tekanan yang diterima oleh parti Idris Ahmad apabila pucuk pimpinannya membenarkan Azmin dan Anwar campur tangan dalam hal ehwal dalaman parti itu sehingga menyebabkan Hasan Ali dipecat dengan begitu mudah.

Jadi, rasanya budak sekolah rendah pun tahu menilai kedudukan bangsa Melayu dan Islam sekiranya Pakatan Haram memerintah negara ini. Dan itulah yang cuba diingatkan oleh seorang pemimpin yang terkenal “ultra Melayu”nya, Tun M.

Berkenaan dengan tanah rezab Melayu, cuba perhatikan di Kedah, Selangor dan Pulau Pinang bagaimana Azizan Razak, Khalid dan Guan Eng telah menukar status tanah rezab Melayu menjadi hak milik bukan Melayu. Dan apakah UMNO juga wajar dipersalahkan dalam angkara ini?
“Mengata dulang, paku serpih, mengata orang dia yang lebih”!

Apakah Idris Ahmad lupa bahawa PAS adalah parti pertama yang memecah-belahkan umat Islam dan bangsa Melayu di negara ini? Dengan “skim direct selling” menjual nama Islam, PAS telah berjaya meracun dan memesongkan sebahagian dari bangsa Melayu.

Begitu juga dengan PKR, demi kuasa dan mahu menjadi Perdana Menteri, Anwar menubuhkan PKR. Sekiranya Anwar memikirkan tentang perpaduan dan perpecahan orang Melayu, sudah tentu dia akan menyertai PAS dan tidak menubuhkan PKR!

Idris Ahmad takut untuk “belasah” Anwar, kah? Takut nasibnya jadi seperti Hasan Ali?

Idris Ahmad tahu atau tidak tentang erti “United” yang ada di dalam UMNO? United tu maknanya parti UMNO telah menyatukan pelbagai parti-parti Melayu kecil yang begitu banyak ditubuhkan sebelum merdeka itu dan sebab itulah nama UMNO digunakan berbanding PKMM!

Takkalah Idris Ahmad begitu bebal untuk tidak dapat berfikir secara rasional tentang itu?

Idris Ahmad menuduh UMNO ditubuhkan atas restu penjajah British untuk sistem pecah dan perintah? Bagaimana saya hendak bersetuju dengan kenyataan Idris ini memandangkan UMNO bertanggungjawab menyatukan banyak parti Melayu ketika itu?

Sebaliknya, siapa pula yang meluluskan penubuhan PAS ketika itu? UMNO atau British? Secara tidak langsung, penubuhan PAS yang direstui oleh British itulah yang menjayakan dasar pecah dan perintah yang disukai penjajah!

Tidakkah PAS dan Idris Ahmad boleh buka kotak fikiran mereka secara rasional berbanding menuduh musuh politiknya secara sihat, berfakta dan realistik? Tidak hairanlah tidak ada mana-mana pihak pun yang menghormati PAS di zaman ini…

Sumber: Mykmu.net

ISU AIR SELANGOR: CEO "TERKEMUKA" TAK PAHAM ERTI "SYARIKAT SDN BHD" KE..?

Fearless From Kampung Boy To CEO
Ni nak tiru Memoir Tun M le ni.. Si gagap ni berjaya macam Tun M ke jasanya? Heh!
Saya agak teruja dengan berita yang tersiar di laman lidah rasmi PAS, Harakahdaily, mengenai sebuah buku baru karya Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid “Gagap” Ibrahim, yang bertajuk “Fearless: From Kampung Boy To CEO”.

Dengan terbitnya buku tersebut, maka jelaslah bahawa Khalid merupakan seorang yang amat arif dalam selok belok pentadbiran perniagaan, apatah lagi dia pernah mengemudi sebuah badan kerajaan, Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Khalid juga pernah dilantik menjadi CEO syarikat gergasi, Kumpulan Guthrie Berhad, dan kini dia telah menjawat jawatan nombor 1 di Selangor sebagai Menteri Besar.

Peliknya, setelah Khalid berjawatan Menteri Besar Selangor, dia seolah-olah lupa dengan pengalamannya sebagai tokoh korporat di negara ini apabila “memaksa” Kerajaan Pusat untuk “menekan” syarikat-syarikat konsesi air di negeri itu.

Ia adalah sebagai usahanya untuk menjalankan penstrukturan air semula yang sering disalak siang dan malam apabila negeri Selangor dilanda bibit-bibit krisis air yang semakin serius sejak kebelakangan ini.

Langkah pertama penyusunan semula ini sepatutnya melibatkan kerajaan negeri membeli empat syarikat konsesi — Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS), Puncak Niaga (M) Sdn Bhd, Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dan Konsortium Abass Sdn Bhd.

Timbalan Perdana Menteri dan Menteri KeTTHA sebagai wakil Kerajaan Pusat telah memberikan kebenaran kepada Khalid untuk membeli syarikat-syarikat konsesi air tersebut. Sebelum ini kerajaan negeri telah pun membuat dua tawaran kepada syarikat-syarikat konsesi tetapi telah ditolak.

Justeru itu, takkanlah seorang CEO yang “berjaya” tak tahu apa langkah seterusnya?


Khalid baru-baru ini telah menjemput TPM berbincang mengenai penyusunan semula air.  Nak bincang apa lagi?

Khalid masih “mengada-ngada” dan tidak mampu mencapai persetujuan dengan syarikat-syarikat itu, maklumlah harga tawarannya tidak diterima.   CEO yang begitu arif dalam dunia korporat patut tahu apa itu konsep “willing buyer willing seller”.

Jadi, dengan mengajak TPM berbincang, adakah Khalid mahu memperkenalkan satu lagi konsep “baru” iaitu “willing buyer, seller to force sell”.  Khalid tentu faham istilah penjualan saham “force sell”, bukan?

Persoalannya, apakah wajar Khalid memaksa Kerajaan Pusat untuk campur tangan di dalam urusniaganya dengan syarikat-syarikat itu dan memaksa pemiliknya menjual syarikat-syarikat mereka mengikut harga kemahuannya?

Sebagai seorang tokoh korporat, takkanlah Khalid tidak tahu bahawa memaksa mana-mana pihak untuk menandatangani kontrak yang sah dengan kerajaan negeri, dan sekaligus menjual syarikat mereka kepada kerajaan negeri adalah di luar bidang kuasa Kerajaan Pusat?

Kerajaan Negeri Selangor memiliki 30% saham di dalam SYABAS dan sudah tentu Ahli Lembaga Pengarah yang mewakili Khalid di dalam syarikat berkenaan tahu nilai sebenar syarikat konsesi air tersebut.

Lagipun, saham 30% milik kerajaan negeri adalah milik rakyat dan sudah tentu  rakyat Selangor pun mahukan harga yang berpatutan untuk saham mereka itu!

Sewajarnya, jika Khalid mahu membeli SYABAS dan tiga lagi syarikat konsesi air yang lain, dia patut berunding terus dengan mereka dan menggunakan kepakarannya sebagai tokoh korporat untuk mendapatkan “harga patut” bagi mencapai persetujuan urusniaga itu.

Selain itu, isu pembinaan loji Langat 2 dan urusniaga penstrukturan air itu adalah dua isu berbeza.

Loji Langat 2 adalah sumber air mentah alternatif bagi menampung permintaan air yang meningkat dimana ia merupakan kata kunci bagi memastikan rakyat Selangor tidak dilanda krisis air yang teruk pada tahun 2014.

Lagipun, loji itu perlu dibina segera memandangkan ia memakan masa sekurang-kurangnya empat tahun untuk siap dan apakah Khalid mahu melihat rakyat Selangor terus dilanda krisis air sebagaimana yang terjadi pada tahun 1998 dulu?

Saya rasa, sudah masanya Khalid mengenepikan ego politiknya demi memastikan kebajikan rakyat di Selangor terjamin dan menunaikan kewajipannya sebagai seorang pemimpin yang mementingkan rakyat berbanding diri sendiri.

Sekurang-kurangnya, jika Pakatan Haram kalah pada PRU ke-13 nanti sekali pun, tidaklah nanti nama Khalid menjadi “busuk” dan tidak menjadi kutukan “CEO paling tidak berguna” di kalangan rakyat Selangor zaman berzaman, kan?

Saya khuatir jika selepas ini terbit pula buku untuk Khalid berjudul “From CEO To The Most Disastrous Selangor’s MB In History” dan digunakan musuh politiknya, Azmin Ali, untuk memaksanya “pencen” dari arena politik!

Sumber: Mykmu.net

PANASSS..!!! "GUA BIRAS MB TAUUU..", MAHFUZ SINDIR MB KEDAH..???..???

mahfuz bdb

Naib Presiden PAS paling bodoh dalam sejarah, Mahfuz Omar, hari ini menyindir hebat syarikat yang diberikan kontrak LRT Ampang, George Kent (M) Sdn Bhd, dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang dianggarkan bernilai RM1 bilion itu.

Mahfuz mencadangkan agar syarikat itu menukar mottonya kepada “Gua Kawan Perdana Menteri”, menjadikan potret Najib sebagai logo korporatnya dan menukar nama pejabat korporatnya kepada “Wisma Najib”.

Selamba saja Mahfuz menyuruh George Kent meletakkan kepakaran korporatnya iala bermain golf bersama Perdana Menteri di dalam profil syarikat berkenaan dan utamanya, Naib Presiden PAS paling banyak meroyan itu mempersoalkan kelayakan syarikat itu mendapat kontrak LRT tersebut.

Mahfuz menggunakan pertikaian Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli, dalam hujahnya untuk menghentam syarikat berkenaan dan kononnya Perdana Menteri telah campur tangan dalam hal pemberian kontrak itu.

Persoalannya, apakah Mahfuz sudah ketinggalan keretapi dan tidakkah dia tahu bahawa Rafizi telah pun membuat permohonan maaf terhadap Perdana Menteri bahawa  dia tersilap dalam pertikaiannya itu?

Rafizi mulanya mempersoalkan perkara yang sama dengan Mahfuz, namun dia kemudiaannya menyedari bahawa Najib langsung tidak campur tangan dalam hal ehwal pemberian projek berkenaan dan kemudiaannya meminta maaf atas tuduhan tersebut.

Mungkin dia takut disaman Najib setelah didakwa di mahkamah atas kesalahan berkaitan BAFIA.
Tapi Mahfuz yang “cerdik” sangat ini nampaknya cuba menjolok sarang tebuan dan apakah dia tidak takut muflis disaman atas persepsi yang cuba dikaitkan dengan Perdana Menteri dan syarikat itu?

Saya ingin bertanya Mahfuz, apakah dia fikir pihak kerajaan akan memberikan projek membuat jalanraya kepada syarikat Perusahaan Rempeyek Che Som? Dan apakah dia fikir syarikat George Kent itu tidak punya kepakaran dan kebolehan untuk menyiapkan projek LRT tersebut?

Sekiranya benar pun syarikat itu tidak mampu datau gagal menyiapkan projek berkenaan dengan baik, apakah dia fikir kerajaan tiada hak untuk menuntut sebarang kerugian atas kontrak yang telah ditandatangani?

Kalau benarlah Kerajaan BN hanya memberikan kontrak kepada rakan Perdana Menteri, sudah tentu banyak syarikat di negara ini yang akan lingkup dan bungkus memandang majoriti mereka tidak pernah bermain golf dengan Najib!

Jahat sungguh persepsi yang cuba dilontarkan Mahfuz kepada Perdana Menteri dan dia fikir niat jijiknya untuk memburuk-burukkan Najib dan BN itu akan berjaya?

Sepatutnya, Mahfuz perlu bertanya kepada Azizan Razak di Kedah tentang pemberian-pemberian kontrak “direct nego” yang diberikan kepada syarikat Quartzcity Global Resources Sdn Bhd, di mana “biras” Menteri Besar Kedah itu merupakan Pengarah Kedua di dalam syarikat tersebut.

Begitu juga dengan Khalid Gagap yang terang-terang meletakkan nama abangnya, Abdul Rahman Ibrahim sebagai “boss besar” Kumpulan “Penyangak Pasir” Selangor sehingga ditakuti oleh ramai kontraktor bumiputera di Selangor.

Mengapa Mahfuz tidak menghantar sms kepada Khalid untuk meletakkan motto “Gua Abang Khalid Gagap” sebagai motto syarikat “Raja Pasir” Selangor? Mengapa tidak letakkan gambar “Khalid & Brothers” sebagai logo korporat dan mengapa tidak tukar nama pejabatnya sebagai “Wisma Khalid”?

Atau Mahfuz perlu pulang ke Kedah dan bertanya Azizan Razak mengapa dia tidak ambil tahu tentang pemberian projek-projek mineral MBI kepada birasnya, Ikhram Shafiee?

Sedangkan khabarnya saudara Menteri Besar  itu langsung tidak tahu tentang mineral sebelum PAS mengambil alih Kerajaan Negeri Kedah!

Seperkara lagi, tidak ingatkan kemarahan Mahfuz kepada Azizan Razak berkenaan pemberian projek membina Kampus KUIN di Kuala Ketil kepada syarikat luar sehingga menyebabkan dia meletakkan jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Kedah Sato sebelum ini?

Apakah dia fikir Azizan pernah main golf dengan pemilik syarikat yang mendapat kontrak pembinaan kampus tersebut dan apakah syarikat itu sudah menukar nama pejabatnya kepada “Wisma Azizan Razak”?

Rasanya, Mahfuz perlu fikir 1,000 kali sebelum menyerang kerajaan, Najib mahupun UMNO/BN kerana segala hujahnya itu begitu bodoh untuk dilayan…

Sumber: Mykmu.net

LAWAK PAGI INI...POK NIK LUPO MAKE BUDU KE PAGI NI?


Marah benar Pok Nik hari tu pasal kes orang pijak gambar Najib tu...heh!

Kes tunjuk bontot pun Pok Nik marah gak...nyaris la dia tarik balik tiket ke syurga tu...

Tapi peliknya, kes main bontot dia tak marah pulakkkkk..!!! Kan?

Hari tu masa Guan Eng dengan bapak dia, Kit Siang, pijak gambar ADUN Perak dia tak marah pulak!

Gua no mu ni Pok Nik wehhh...dok make budu ke hari ni?