Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Tuesday, August 7, 2012

TAZKIRAH 10 MINIT SEBELUM BERBUKA: USTAZ KAZIM BIDAS MUFTI HARAMKAN BUFFET IFTAR DI HOTEL



Aku tak la pandai sangat ilmu agama ni. Tapi rasanya alhamdulillah, setakat nak jadi "khalifah" untuk "qaaid" bacaan tahlil tu insyaAllah aku boleh buat...

Tapi, pada padangan aku mengenai hujah Ustaz Kazim  pasal berbuka di hotel ni, aku setuju dengan hujahnya yang mempunyai asas atas dasar "maqasid syariah" yang berpaksikan "masolih mursalah" yang bernas...

Bukan la aku nak nafikan fatwa (fatwa tu maknanya pandangan/pendapat) Mufti. Tapi dari sudut fiqh, adalah biasa bagi mana-mana ulama itu berselisih pendapat dengan hujah masing-masing selagi tidak bersalahan dengan sumber Al-Quran, Hadis, Qias atau Ijma'...

So, ada sesiapa yang dah pergi berbuka di hotel dengan buffet mahal? Aku belum mampu lagi... Errr...ada sesapa nak belanja aku berbuka kat hotel tak? Heh!

P/s: Teringin...tapi sedar diri tak mampu dan bersyukurlah dengan apa yang ada...heh!

No comments:

Bila Kak Su Bersuara... Heh!