Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

  • Rakyat Diminta Jauhi DAP - Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Joseph Kurup melabelkan parti DAP sebagai 'raja putar belit' yang menggerunkan dan perlu dijauhi rakyat. Belia...
    45 minutes ago

Wednesday, May 16, 2012

TERJAH BALAK AZIZAN DI BALING: EPISOD II - GUNUNG INAS TINGGAL TUNGGUL..!!!

Nampak tak tunggul tu...??? Kot la hangpa tak nampak..

Kami meneruskan perjalanan ke kawasan balak Azizan. Masuk je jalan balak, jeep 4x4 yang kami naik tu dah jadi macam cabaran Camel Throphy...tunggang terbalik! Bergegar kepala otak aku! Heh! Tapi memang best brooo..!!! Adventura habisss..!

Ada asap..pembakaran terbuka di kawasan balak Azizan...

Gondollll..!!!

"Mangsa" Azizan selepas ini...kaya..kaya..kayaaa..!!!
 Masuk je kawasan balak, aku nampak ada asap kat kawasan tu. Maknanya, masih ada aktiviti pembalakan...
Ada asappp...macam cerita red indian la pulakkk...ada orang..syyhhhhh..!!!
Depan mata aku, hampir seluruh kawasan Gunung Inas tu nak gondol dahhh..nak jadi botak dah! Eiiii...!!! Menyirap darah aku tengok..! Habis balak kat situ depa tebang! Yang tinggal hanyalah tunggul..! Cheisssss...!!!
Balak Azizan dah sapu..!!! Tunggul ja dia tinggal kat aku...cheissss..!!!
Jauh kat bawah tu, aku tengok air terjun Lata Chelak tu. Rupanya, penduduk kampung kata, kat area tu dulu ada buat empangan mini-hidro untuk jana elektrik bagi kawasan beberapa kampung kat kawasan tu...

Tapi, pasal aktiviti balak kat situ, empangan mini-hidro tu dah tak berfungsi. Katanya sebab dihempap balak, air tak sekuat dulu dan sebagainya...Cheisss...! Ni Azizan punya kerja? 

Kat bawah tu..depa ada buat empangan mini-hidro dulu..tapi dah hancussss pasal balak hempap...
Aku juga difahamkan bahawa kawasan tu merupakan kawasan tadahan air bersih yang diproses di sebuah rumah pam sebelum disalirkan ke rumah-rumah penduduk kampung berdekatan...

Rumah pam tapis air yang masih nampak elok, tapi terpaksa ditutup pasal Balak Azizan cemar air...
Tapi memandangkan air dah jadi "teh ais" keruhhh...maka rumah pam tu terpaksa ditutup. Kalau bukak pun, orang kampung dapat air tercemar...nak buat apa? Azizan punya pasal lagi la nihhh..!!!

Menurut Kamera Kupang yang naik satu jeep dengan aku, dia ada satu favorite spot kat Lata Chelak tu. Kawasan air terjun yang cantik..ada batu besar...luas dan dia selalu lepak kat situ time cuti dengan kawan-kawan dia...

Air terjun cun...tapi airnya dah tak cunnnn...
Favorite spot Kamera Kupang dulu...pun dah hancussss..!!!
Tapi, katanya kawasan tu dah jahanam akibat Azizan "jeles" kat dia melepak kat situ sambil menikmati keindahan ciptaan Allah. Katanya tempat tu dah tak cantik. Semak samun. Air tercemar teruk...dan dia pun dah tak pernah lepak kat situ sejak ada aktiviti balak kat situ...

Kami meneruskan perjalanan...dan aku akan ceritakan lebih banyak perkara "menarik" selepas ini...tunggu je lebih kuran 2 jam dari sekarang...heh! Hari ni aku cerita pasal "BALAK AZIZAN" jaaaa...heh!


No comments:

Bila Kak Su Bersuara... Heh!