Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, April 6, 2012

PANASSS..!!! ARTIS MUDA SERAH TUBUH PADA PENGARAH FILEM..???

Aku dapat tahu bahawa ada dikalangan pengarah dan penerbit yang sering meminta tubuh artis baru sekiranya mahu ditawarkan berlakon dalam filem atau drama arahan mereka. 

Menyedihkan, ada di kalangan artis baru itu yang dikatakn telah menyerahkan tubuh mereka kepada 'setan-setan' itu. Teruk betul..

Sudahlah pengarah dan penerbit tu setan bertanduk, artis-artis baru tu pun murah sangat ke maruah diorang sampai begitu mudah serahkan tubuh begitu? Otak tu letak kat mana? Akal tu simpan dalam almari kat rumah ke?

Aku rasa, dah sampai masanya untuk lakukan transformasi dalam industri hiburan tanahair. Pengamal industri hiburan perlu memiliki maruah yang tinggi, moral yang baik dan tidak lagi macam dulu.

Kalau dulu ada artis yang jual tubuh untuk popular, isap dadah dan hidup macam budaya artis hollywood, sekarang ni mereka perlu berubah kepada budaya Malaysia yang lebih baik dan bersih.

Cuba korang baca apa yang Zed Zaidi kata kat bawah ni dan korang akan faham di mana letak tahap artis kita sekarang...
"Hanya lima hingga 10 peratus artis yang mengalami gangguan seksual sejak terbabit dalam industri seni membuat laporan kepada Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) biarpun jumlahnya dikhuatiri lebih ramai.

Timbalan Presidennya, Zed Zaidi berkata, pihaknya sentiasa memantau kejadian sebegitu dan tidak menafikan ia masih berlaku.Katanya, kebanyakan kes membabitkan artis wanita yang baru mencuba nasib menjadi pelakon atau penyanyi yang diminta habuan seks oleh segelintir pengarah dan penerbit tidak bertanggungjawab.
“Kebanyakan mereka orang baru dalam industri. Ada di kalangan mereka terdesak mengejar cita-cita menjadi artis hingga sanggup menggadai maruah.

“Mereka (pengarah dan penerbit tertentu) pula ambil kesempatan dengan menawarkan watak dalam filem atau drama serta peluang merakamkan album, tetapi dengan syarat serahkan tubuh,” katanya yang juga Ketua Biro Seniman Muda kepada Metro Ahad.


Zed atau nama sebenarnya Rozaidi Abdul Jamil berkata, artis yang menjadi mangsa diminta segera membuat laporan polis, termasuk dengan Seniman, bagi memudahkan persatuan membuat tindakan selanjutnya.Menurutnya, Seniman akan memberi bantuan yang difikirkan sesuai, termasuk memberi nasihat berkaitan undang-undang menerusi Penasihat Undang-Undang mereka.


“Mereka juga diminta hantarkan sekali surat aduan atau bukti, jika ada. Kalau tak boleh hantar surat, e-mel saja ke presidenseniman@gmail.com atau dzed.resources@yahoo.com. Ia hanya untuk rekod dan sekurang-kurangnya ada hitam putih.


“Saya tahu ada artis malu dan takut untuk buka mulut. Namun, kes begini perlu didedahkan untuk kebaikan semua pihak, khususnya artis itu sendiri. Setiap kes boleh jadi pengajaran untuk orang lain yang mahu mencuba nasib sebagai artis,” katanya.


Beliau berkata, perbuatan itu bukan saja menjejaskan nama baik industri hiburan pada mata masyarakat, malah turut merosakkan masa depan artis terbabit, lebih-lebih lagi jika individu itu memiliki gambar atau video lucah artis terbabit.


“Dunia hiburan kita bukan besar sangat. Pusing pusing, mereka akan bertemu kembali. Kadangkala jika artis itu bermasalah dengan mereka, diugut pula akan menyebarkan gambar atau video itu,” katanya.


Dalam pada itu, Zed berkata, Seniman mengenal pasti beberapa individu yang dipercayai terbabit dalam kes itu dan kini mengumpul bukti.


“Kita tahu siapa mereka. Buat masa ini kita mengumpul bukti sebelum tindakan diambil, termasuk melaporkan kepada pihak berkuasa,” katanya." - Metro


No comments:

Bila Kak Su Bersuara... Heh!