Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Saturday, April 21, 2012

KARANGAN PELAJAR BAHASA MELAYU GRED A+++..MESTI BACA..!!!!!

Kalau korang jadi seorang guru, apa yang korang akan buat kalau dapat karangan macam ni dari anak murid? Heh!

Pada aku, ni kira okay la ni. Kalau nak tau..ada lagi teruk dari ni. Ada budak tingkatan 1, nak tulis nama sendiri dalam bahasa Melayu pun tak reti..!!! 

Aku gelak sakan bila baca karangan budak ni. Serius! Aku gelak kaw-kaw punya. Tapi terdetik di hati aku, berapa ramai lagi bukan Melayu di Malaysia ni yang tak reti guna bahasa kebangsaan...

Kerajaan dah wajibkan BM kat sekolah pun, diorang still tak reti jugak. Nak je aku sarankan kat Kementerian Pelajaran supaya kuatkuasakan balik undang-undang lama...

Sapa yang tak pass BM, tak leh naik darjah atau tingkatan..

Amacam? Setuju? Pada aku, kadang-kadang sistem lama ni lebih baik dan lebih berkesan dari sistem baru. Sistem baru ni aku tengok banyak jugak yang "mengada-ngada"...kan?

Seperkara lagi, aku rasa golongan bukan Melayu perlu serius tentang BM. BM tu bahasa kebangsaan. Rasanya kalau di Indon, dah teruk dah kena hempuk budak nii...kan? 

Heh! Jadi kat Malaysia ni walaupun tak ganas macam di Indon, jangan la pulak ambil kesempatan. Tapi kalau rasa taknak kuasai BM, elok la pegi belajar terus di China. Tak payah balik terus pun lagi bagus...heh!

7 comments:

Sudir said...

Kalau aku jadi cikgu dia.. Aku ajak dia pegi buat demo kat Dataran Merdeka.. hehehe

anti bohmau said...

duke,

di kalte ni, bm jadi bahasa kedua selepas loghat klate bagi sesetengah pelajar..
contoh:

"dio pung merukas pohon itu".

"jange hungga, depo tange ble ble bjale"

"pakmat gateh teksi ikuk jale kapong".

mmm...mcm mana duke? buleh paham ka??

kalau nak buat lisan bahasa inggeris lagi la haru!!

ambo tk kata semua..sesetengah shj yg tidak mahir berbahasa kebangsaan dgn baik. bahkan ada guru sendiri yg tidak boleh berbahasa kebangsaan dgn baik...

Anonymous said...

Ini basih boleh menulis walaupun hancus.
Kat sekolah aku, ramai pelajar tingkatan 5 nak tulis karangan satu perenggan pun tak boleh.
masuk saja pintu pagar rasa macam masuk sekolah tamil, begitu juga dalam kelas.
pelajarnya pula tak pernah nak ambil peduli kalau guru melayu atau cina nasihatkan mereka supaya guna BM.Mereka hanya hormat dan patuh pada guru bangsa mereka sahaja.
Aku senang aje, lantak kaulah.Mampus semua lagi bagus.

Anonymous said...

Salam,

mana ada org cina ambil peduli pasal bahasa melayu. mereka lebih mementingkan bahasa luar iaitu bahasa cina. bahasa kebangsaan tak penting. kira boleh cakap 2 bahasa antarabangsa kira lebih baik daripada pandai bahasa kebangsaan. tu yg mereka nak halau abis cikgu melayu kat sekolah mereka yg tak pandai cakap bahasa antarabangsa.

tu pasal dalam parlimen, mereka tak faham apa yg disampaikan dan apa yg nak disampaikan. kira org melayu yg sokong pas dan pkr memang suka sangat dengan geng macam ni. senang nak buat mereka jadi tuan. sebab pandai bahasa antarabangsa.

Serampang 5 mata said...

Apakah betul karangan ini wujud atau sengaja di reka oleh pihak tertentu untuk menghentam bangsa bukan Melayu? Oh maafkan saya,ianya BAHASA MELAYU kan..bukannya BAHASA MALAYSIA? Kerajaan perlu merubah sikap perkauman dalam diri sendiri. Bahasa Melayu perlu di ubah kepada Bahasa Malaysia..Kan kita ni menuju ke arah 1Malaysia? Lagipun Bahasa Melayu yang di gunakan sekarang pun dah tak de kemelayuannya...jadi apa nak kecoh?
Jangan menuding jari kepada orang lain,cermin bangsa sendiri dulu dalam penguasaan Bahasa Malaysia. Bak kata "anti bohmau" guru2 di Kelantan mengajar anak murid pun menggunakan loghat Kelantan dan saya sendiri pernah melihat dan mendengarnya dengan mata telinga sendiri.
Ada beberapa komen yg berbaur perkauman di sini. Fahami dulu sejarah Tanah Air ini dan asal usul Melayu sebelum mengata bangsa lain.

Anonymous said...

KALAU BAHASA MALAYSIA BETUL LE TU... LAIN LE BAHASA MELAYU...

Anonymous said...

lia punya gulu busat LIM KIT SIANG.. lia punya gulu BM LIM GUAN ENG. itu pasataa.. lia ala sikiit kulang paham itu melayu.. wa cadang ini budak aa.. kasi masuk melayu lulu. balu moleh PAS INI PELIKSA KLANGAN WOOO..

Bila Kak Su Bersuara... Heh!