Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Thursday, April 12, 2012

BERANI AMBIGA PERTARUH KERAKYATANNYA MENJAMIN HIMPUNAN SECARA AMAN?


Nampaknya perhimpunan Bershit 3.0 tidak dapat dielakkan lagi. Malah pihak jawatankuasa penganjurnya menegaskan bahawa mereka tidak akan berganjak dari lokasi perhimpunan itu di Dataran Merdeka sebagaimana yang mereka rancang sebelum ini.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz pula menjelaskan bahawa meskipun Bershit 3.0 dibenarkan untuk dianjurkan, penganjur perhimpunan itu perlu meminta kebenaran dari pihak DBKL untuk menggunakan Dataran Merdeka sebagai lokasi perhimpunan mereka.

Memang Dataran Merdeka tidak digazetkan sebagai salah satu lokasi perhimpunan aman mengikut Akta Perhimpunan Aman 2011. Jadi, kalau Ambiga dan penyokongnya mahu menggunakan Dataran Merdeka juga, apa salahnya mereka minta izin dari DBKL?

Persoalannya, mengapa Ambiga “stress”kan mengenai lokasi perhimpunan itu iaitu Dataran Merdeka? Kenapa Dataran Merdeka yang menjadi pilihan mereka? Apakah Bershit 3.0 tidak boleh dilangsungkan di tempat lain selain Dataran Merdeka?

Tarikh 28 April jatuh pada hari Sabtu. Kita tahu, hari Sabtu merupakan hari di mana Dataran Merdeka sering menjadi tumpuan para pelancong dan orang ramai. Selalunya, jalan di depan Dataran Merdeka itu ditutup DBKL untuk para pengunjung menikmati suasana ibu kota dengan aman.

Sekiranya difikirkan, Dataran Merdeka memang strategik untuk penganjuran perhimpunan aman dianjurkan di situ. Sebelum ini, Dataran Merdeka sering menjadi lokasi beberapa majlis dan program himpunan rakyat.

Jadi, apa masalahnya jika perhimpunan Bershit 3.0 mengambil tempat di situ?

Masalahnya ialah himpunan Bershit 3.0 bukanlah sebuah perhimpunan aman!

Saya ingin bertanya, pernahkah perhimpunan yang dianjurkan oleh puak-puak Pakatan Haram ini diadakan dalam suasana aman? Pernah? Sudah dua kali siri himpunan ini diadakan dan ia berlangsung dengan tidak teratur serta mencetus huru-hara di kawasan yang mereka lewati.

Pada himpunan Bershit yang pertama dahulu, beberapa anggota polis cedera parah kerana “himpunan aman” mereka. Objek tajam dan keras berterbangan ke arah pihak pengawal ketenteraman dibaling oleh peserta “himpunan aman” tersebut...

Pada himpunan Bershit 2.0 pula, pihak PDRM difitnah dengan pelbagai tuduhan tidak berasas. Contohnya, setelah Anwar dipijak penyokong sendiri yang berasakan melarikan diri dari tembakan gas pemedih mata, dia menuduh polis yang bertindak aggresif dan zalim terhadapnya.

Persoalannya, jika Anwar dan para penyokongnya berhimpun secara aman dan mengikut garis panduan yang ditetapkan, apakah polis akan tembak gas pemedih mata? Polis suka-suka saja tembak? Begitu?

Saya tertanya-tanya, apakah pihak pembangkang tidak mampu menganjurkan satu perhimpunan aman sebagaimana yang selama ini dibuat BN di Dataran Merdeka?

Sudah beratus-ratus kali BN anjuarkan himpunan aman di situ dan tiada sebarang kekacauan berlaku. Dari program rakan muda, program pelancongan, senaman pagi, poco-poco dan sebagainya sering mengambil tempat di situ.

Caranya ialah meminta kebenaran dari DBKL. Jika Dataran Merdeka perlu di sewa, maka pihak penganjur perlu membayarnya. Jika memenuhi syarat, tidak mustahil DBKL akan memberikan kebenaran dan berhimpunlah semahu-mahunya...

Cuma apa yang saya musykilkan ialah mampukah Bershit 3.0 menjamin untuk kekal sebagai sebuah himpunan yang aman? Jika ada yang melanggar syarat, bolehkah Bershit 3.0 menerima arahan pihak berkuasa untuk bertanggungjawab dan bersurai?

Sekiranya ada satu ilat dalam himpunan itu, mahukah Bershit 3.0 menerima saman dari pihak DBKL atau orang awam yang marah atas ilat tersebut? Apakah pihak penganjur berani menjamin dapat mengawal semua peserta Bershit 3.0?

Kalau jadi sesuatu yang buruk, mahukah Ambiga dan kepimpinan Bershit bertanggungjawab? Apa kata kita adakan perjanjian?

Jika Bershit 3.0 dilangsungkan secara aman dan damai mengikut peraturan serta syarat yang ditetapkan, maka Bershit boleh dianjurkan lagi di masa akan datang.

Dan jika penganjur Bershit 3.0 gagal mengawal himpunan itu pada 28 April ini, maka Ambiga dan kepimpinan Bershit 3.0 rela hati melucutkan kewarganegaraan masing-masing di negara ini dan nyah dari Malaysia. Bagaimana? Berani?

Sumber: Klik sini

2 comments:

Anak Lenggong said...

Didalam majlis resmi negara semalam (pertabalan Yang dipertuan Agong)melibatkan ketua sebuah negara ..puak sial ni berkelakuan saperti anjing dan babi..(anjing pun tau menghormati tuannya)..bagaimana pula dengan perhimpunan bersih 3.0 yang diluluskan dicanang oleh puak sial ni akan dibuat secara aman..cuba lihat balik kebelakang sebelum ini pernah ke ada perhimpunan yang puak sial ni lakukan dibuat secara aman..

Berkenaan dengan Azmin Ali..dia ni rupa je cam manusia tapi sebenarnya dia ni la anjing paling buruk..disebabkan mengejar kekayaan dan kuasa..bini dikongsi..mak sendiri dan keluargan dibuang..INI LAH PEMIMPIN PUJAAN MELAYU PAS DAN PKR..

Anonymous said...

bangkit la wahai pemuda umno...

kita tuntut balik kemerdekaan kita dari jajahan kaki jubur dan merampas kembali hak tanah air kita dari hindu paria betina bangsat nie...

mak bapak anjing paria betina nie dok bt mcm malaysia ni paria hitam punya...

puak pas aku merayu untuk berjuang bersama anak paria nie ok...
korang semua anjing kepada babi betina nie...

pejuang hamas...

Bila Kak Su Bersuara... Heh!