Iklan Berbayar

Portal Berita Kedah

Bila Kak Su Bersuara... Heh!

Friday, October 7, 2011

Terkini..!!! Kemelut UMNO Kedah..!!!



Saya terbaca di sini tentang satu komen pelawat yang bernama samaran "cikgu UMNO" di Kedah Times. Menariknya, dia menceritakan tentang kebimbangan terhadap ketandusan tokoh pimpinan UMNO di Kedah yang dikatakan masih lesu dan tidak layak memimpin.

Dalam satu sudut, apa yang dinyatakan cikgu itu sememangnya ada kebenarannya. Namun, pada saya, tidak semuanya tepat. Selain memberikan kritikan pedas kepada kepimpinan UMNO Kedah, dia menyatakan bahawa semua pemimpin yang dikenal pasti menang kerana politik wang dan tidak layak haruslah diganti.

Cikgu UMNO itu turut menyatakan bahawa dia mengenal pasti dua tokoh saja yang berpotensi di Kedah iaitu Mukhriz dan Jamir Khir. Itu pun mereka berdua dikatakan tidak lagi teruji dan belum boleh diiktiraf sebagai "hero UMNO Kedah" buat masa ini. Pemimpin lain semua tak ada tokoh. "Orang Kedah kanyaq sangat", katanya.

Betul ke Cikgu? Hanya Mukhriz dan Jamil Khir? Yang lain semua tak boleh pakai? Begitu? Benarkah UMNO Kedah teruk sangat?

Entahlah. Namun pada pandangan saya, sekiranya kita memandang rendah pada kebolehan barisan kepimpinan UMNO Kedah, selagi itulah kita akan dilihat lemah, korup, tidak berubah dan sebagainya.

Dulu, ketika Kedah dipimpin oleh Tok Det Khalid, UMNO memang teruk. Ketika itu, ada dua faktor besar yang menyumbang kekalahan UMNO/BN di Kedah iaitu Pak Lah dan Tok Det Khalid sendiri. Masa itu juga, kita mengamuk mahu kepimpinan UMNO Kedah dirombak serta merta...

Maka Mukhriz dibawa pulang ke Kedah. Dia dilantik sebagai Bendahari saja ketika itu. Maka ramai yang tak puas hati, terutamanya saya dan rakan-rakan Kedah Times. Maka selepas itu Mukhriz dinaikkan pangkat oleh UMNO Pusat sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah.

Ketika itu, sudah ada yang lega dan berterima kasih atas lantikan itu. Namun, masih lagi ada suara yang tidak puas hati terutamanya kepada Tok Bashah yang dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah. Kononnya, Tok Bashah tak layak, kurang daya kepimpinan, tidak educated dan macam-macam lagi. Teruk jugaklah Tok Bashah kena...

Masalahnya, persepsi itu ditimbulkan sendiri oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang mungkin "opportunis" yang mahukan jawatan tersebut. Kita tahu, sebelum ini Tok Bashah tak menonjol pun. Dia sebok jaga kawasan Bakar Bata dan tidak mempedulikan "perang" di kalangan "warlord-warlord UMNO Kedah" lain seperti Tok Det Khalid, Rozai, Mad Lebai Sudin, Man Pin dan ramai lagi.

Setelah dia dilantik jadi boss UMNO Kedah, dia diserang bertalu-talu dan dipercayai serangan tersebut dilancarkan oleh "warlord-warlord" tersebut. Tok Bashah yang baru naik dan tak berapa reti nak buat serangan balas, terpaksa balas jugak walaupun tak reti. Tapi bila dah tak reti tu, akhirnya dia mengalah dan "siezed fire". Dia buat tak tahu saja dan buat saja kerjanya di DUN Bakar Bata...

UMNO lemah kembali. Namun setelah Mukhriz dan Jamil Khir hadir di Kedah dan memberikan sokongan pada pada Tok Bashah, UMNO dilihat kembali bangkit dan semakin tersusun. UMNO Kedah terpaksa menggunakan kepimpinan yang ada di Kedah buat masa ini, tanpa mengira mereka menang jawatan melalui politik wang atau tidak.

Iyalah, apa yang boleh Tok Bashah, Mukhriz atau Jamil Khir lakukan terhadap pemimpin UMNO lain yang dikatakan "tidak layak" tersebut? Mereka boleh pecat ke semua Ketua-Ketua Bahagian tersebut? Sekiranya boleh pun, tindakan tersebut akan membuat UMNO Kedah lebih berpecah belah dan huru-hara. Mahu tak mahu, mereka "terpaksa gunakan apa yang ada" buat masa ini.

Nak jatuhkan pemimpin Kedah yang tak boleh pakai? Pada saya, ini bukan masanya. Masanya akan datang nanti ketika musim Pemilihan UMNO. Ketika Perhimpunan Agong UMNO akan datang di mana diadakan sekali lagi pemilihan untuk parti, maka ketika itulah kita perlu pastikan siapa yang benar-benar layak memimpin dan siapa yang tidak. Masa itulah kita jatuhkan siapa yang sepatutnya dijatuhkan. Bukan sekarang.

Justeru itu, saya memohon kepada semua ahli dan penyokong UMNO/BN Kedah supaya melupakan seketika sengketa, tidak puas hati atau geram masing-masing terhadap pemimpin-pemimpin "tak boleh pakai" ini. Kita tumpukan dahulu untuk merampas Kedah kembali dari terus dirosakkan oleh puak-puak PAS dan Pakatan Haram.

Namun, itu tidak tidak bermakna kita "mengalah" atau mendiamkan diri dengan mereka-mereka yang tidak layak memimpin itu. Cuma...belum masanya lagi. Heh! Bila dah sampai masa nanti...faham-faham sajalah. Sila turun atau mereka akan diturunkan macam Pak Lah..!!!

Bajet 2012 :“Dasar Transformasi Nasional: Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara”


Berikut adalah rumusan ringkas secara keseluruhan mengenai Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jelasnya, Bajet ini adalah jauh lebih realistik dari Bajet "Mimpi Indah" Pakatan Haram...!!!
Private schools registered with the Ministry of Education will be given incentives including an Investment Tax Allowance.

We will abolish payments for primary and secondary education, making these free for the first time in our history

RM1bn will be provided through a special fund for the construction, improvement and maintenance of schools.

RM50.2bn will be allocated to the education sector so that it can continue to develop talented, creative and innovative people.

To enable SMEs to commercialise research products a Commercialisation Innovation Fund totalling RM500mln will be established.

The Govt has allocated RM100mln promote innovation including the 1Malaysia Award (C1PTA) for innovative student inventions.

Budget focuses on developing human capital, creativity and innovation and 2012 will be the National Innovation Movement year.

The real property gains tax will be reviewed so it doesn’t jeopardise the ability of low- and middle-income groups to buy homes.

The Malaysia Healthcare Travel Council will be privatised to promote and develop Malaysia as a healthcare destination.

To promote tourism the Langkawi Five Year Tourism Development Master Plan will be launched with an allocation of RM420mln.

Full exemption of import duty and excise duty on hybrid cars and electric cars will continue to be given until 2013.

A RM2bn shariah-compliant SME Financing Fund managed by selected Islamic banks will be established in 2012.

FELDA settlers are expected to receive a windfall, and the amount will be announced before listing.

FELDA GVH will be listed on Bursa Malaysia by mid-2012 to raise funds for the company to become a global conglomerate.

To promote the development of Exchange Traded Funds products I-VCAP will provide RM200mln for Shariah-compliant ETFs.

Income tax exemptions for non-ringgit sukuk issuance and transactions will be extended for another 3 years.

RM3,000 will be given to ex-members of the special constable and auxiliary police as well as widows and widowers.

A special programme will be introduced for 175,000 army personnel who are not eligible for pensions.

Civil servants will be offered tuition fee assistance for part-time studies, including 5,000 masters & 500 doctoral scholarships.

The Government will extend the compulsory retirement age from 58 to 60 years old to optimise civil servants’ contribution.

600,000 Government pensioners will benefit from an additional annual pension increment of 2%.

For the Orang Asli affected by the landslides at Sungai Ruil, RM20 mln is provided for their relocation to new homes.

RM90mln will be provided to the Orang Asli for basic necessities, including the expansion of the clean water supply project.

To provide greater access to bank services for the rural population, Bank Simpanan Nasional will appoint agents in rural areas.

The Government will provide RM400mln to upgrade the water supply infrastructure in selected FELDA areas.

The Government will expand the programme to supply clean water to the rural community in Sabah by RM50mln.

RM5bn will be given to develop rural infrastructure, including RM1.8bn to the Rural Road Programme & Village-Link Road Project.

Budget introduces a Rural Transformation Programme, so that rural areas can attract private investment and create employment.

To encourage private sector human capital development incentives including a double deduction on scholarships will be offered.

The Government will expedite tax exemption approvals for educational institutions and all places of worship.

SARA 1Malaysia will benefit 100,000 households with income below RM3,000 per month.

Hospital Kuala Lumpur – the oldest in Malaysia – will be upgraded to be the country’s premier hospital.

Hospitals will be upgraded and constructed as well 81 rural health clinics upgraded and 50 new 1Malaysia clinics launched.

Healthcare will be allocated RM15bn operating expenditure and RM1.8bn development expenditure.

The Government will establish the Special Housing Fund for Fishermen to build and refurbish houses.

The Government will continue to implement the Program Perumahan Rakyat by building 75,000 units of affordable houses.

The Government will identify areas in the vicinity of MRT, LRT and other public transport to be developed by PR1MA.

The My First Home Scheme will be expanded to increase the limit of house prices from a maximum of RM220,000 to RM400,000.

500,000 will benefit from KAR1SMA, which provides assistance to poor senior citizens and children and disabled people.

In the spirit of “People First,” all subsidies, incentives and assistance totalling RM33.2bn will be continued.”

The National Agro-Food Policy 2011-2020 will be launched and RM1.1bn allocated for the development of the agriculture sector.

The Government is mindful of the plight of the rakyat due to rising food prices and will take measures to address this.

Civil servants will be given an additional bonus of half-month salary and pensioners RM500.

Book voucher worth RM200 will be given to Malaysian students in all private and public institutions of higher learning.

One-off assistance of RM500 to households with a monthly income of RM3,000 and below will be provided.

A Flood Mitigation Plan will be implemented in Perlis, Perak and Johor to help 4 million rakyat residing in flood-prone areas.

To ensure the welfare of retirees measures including a tax relief on Private Retirement Schemes contributions are introduced.

Senior citizens aged 60 years & above will be exempted from outpatient registration fees in Govt hospitals & health clinics.

RM15mln will be allocated to build 150 futsal courts to achieve the “One Court for One Mukim” target.

The Government will establish MyCreative Venture Capital with an initial fund of RM200mln.

To prevent cervical cancer, the Government will provide free Human Papilloma Virus immunisation nationwide.

A training allocation of RM10mln will be provided for women to develop leadership and managerial skills.

To assist the homeless the Government established a social assistance centre known as Anjung Singgah.

The National Legal Aid Foundation will ensure that every individual who is charged in court will be given free legal aid.

To assist taxi owners facing increased operating costs, measures will be introduced including tax exemptions on taxi purchases.

TERAJU will coordinate and drive the transformation and strengthen Bumiputera’s participation in business.

Sumber: Mynewshub.my

Bajet 2012: Bonus & Penyelarasan Gaji Untuk Kakitangan Awam..Tahniah Semua..!!!


Saya mengucapkan tahniah kepada seluruh kakitangan awam seluruh negara kerana mereka bakal dihadiahkan bonus setengah bulan dan penyelarasan gaji mengikut gred dalam masa terdekat ini.

Tahniah juga kepada isteri saya yang juga merupakan seorang kakitangan awam. Biarpun cuma setengah bulan gaji, ia tetap rezeki dari Allah SWT yang diberikan melalui Kerajaan. Oleh itu, bersyukurlah kepada Allah SWT dan berterima kasihlah dengan ikhlas.

Sesungguhnya Allah akan menambah rezeki kepada mereka-mereka yang bersyukur....tahniah semua...

p/s: Saya kakitangan swasta...iskk..iskkk...ada ke takde bonus..hanya Allah saja yang tentukan rezeki kami...

GEMPARRR..!!! JIBRIL BELAH & BASUH DADA NIK AZIZ KETIKA BERUMUR 4 TAHUN..???

Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat, tidak habis-habis dengan kontroversi memanipulasi Islam mengikut kemahuan akalnya sendiri. Tanpa menyedari tentang akalnya yang pendek dan fahamannya yang serong itu, Nik Aziz baru-baru ini dengan selamba menyatakan bahawa kelahiran Rasulullah SAW adalah sama dengan kelahiran bayi-bayi lain di muka bumi ini.

Di dalam tazkirah yang divideokan dan dimuat turun di lama Youtube tersebut, Nik Aziz menyatakan bahawa Rasulullah SAW hanya diangkat menjadi Rasul kepada Allah pada umur 40 tahun dan sebelum itu, dia hanyalah seperti manusia biasa lain. Nik Aziz turut menjatuhkan hukum menyambut Maulidur Rasul sebagai satu sambutan yang salah dan tidak wajar!

Saya beberapakali beristighfar ketika menonton “tazkirah” Nik Aziz yang seolah-olah menafikan maqam kemuliaan Muhammad SAW yang telah dimuliakan semenjak Baginda dilahirkan itu. Hati saya tiba-tiba menjadi panas dan jari-jemari tidak dapat menahan untuk mengecam Nik Aziz dari terus menghina Muhammad SAW, kekasih Allah SWT itu…

Tidakkah Nik Aziz tahu bahawa seawal kelahiran Rasulullah SAW lagi Baginda telah pun dimuliakan Allah SWT? Tidakkah Nik Aziz tahu bahawa sewaktu kelahiran Muhammad SAW, bayi yang dinamakan Muhammad ibnu Abdullah tidak langsung menyusahkan ibunya, Aminah binti Wahab? Ketika Muhammad dilahirkan, Aminah tidak langsung merasa sakit sebagaimana ibu-ibu lain melahirkan anak. Nik Aziz, samakah kelahiran Muhammad bin Abdullah dengan kelahiran “mamat-mamat lain di kampung”?

Ketika Aminah hamil dan mengandungkan Rasulullah SAW, beliau telah didatangi mimpi sadiq dengan kehadiran malaikat yang memberitahunya bahawa bayi di dalam kandungannya itu adalah seorang Nabi pilihan Allah dan Penghulu kepada sekalian alam. Malah diriwayatkan bahawa ketika Nur Muhammad masuk ke dalam rahim Aminah, Allah memerintahkan malaikat supaya membuka pintu syurga Firdaus dan memberitahu semua penghuni langit dan bumi. Tanah-tanah di persekitaran kawasan tersebut yang sebelum ini kering kontang tiba-tiba menjadi subur, pohonan kayu rimbun dan lebat berbuah. Begitu juga haiwan-haiwan di darat dan lautan yang sibuk memperkatakan tentang kelahiran junjungan besar, Muhammad SAW!

Itu yang berlaku sebelum Rasulullah SAW dilahirkan di muka bumi ini. Apakah sama dengan apa yang berlaku kepada ibu-ibu dan bayi-bayi biasa lain yang lahir di kampung-kampung sebagaimana yang dikatakan Nik Aziz?

Menurut riwayat lagi, ketika kelahiran Rasulullah SAW, Aminah dibantu sendiri oleh isteri Firaun yang dizalimi, Asiah, dan ibu Nabi Isa AS, Maryam. Semasa baginda dilahirkan, bondanya menyaksikan nur atau cahaya keluar dari tubuh badan baginda. Cahaya tersebut menyinari sehingga ke Istana Busra di Syria. Ia dilihat seolah-olah seperti anak panah bagaikan pelangi sehingga dari jauh kota-kota tersebut dapat dilihat. Ada juga yang berpendapat bahawa cahaya itu datang dan menerangi seluruh dunia. Ini dapat dijelaskan oleh sumber-sumber Arab yang paling awal yang menyatakan bahawa suatu cahaya terpancar dari rahim Aminah apabila baginda dilahirkan.

Fenomena ini sama dengan apa yang berlaku kepada bayi yang bernama Muhammad di kampung Nik Aziz? Begitu?

Selain itu di tempat yang lain pula satu goncangan berlaku di mahligai Kisra dan menyebabkan mahligai tersebut retak, manakala empat belas tiang serinya runtuh. Keadaan ini merupakan di antara tanda -tanda keruntuhan kerajaan tersebut. Namun, api di negara Parsi yang tidak pernah padam hampir selama seribu tahun telah padam dengan sendirinya. Api tersebut merupakan api sembahan orang-orang Majusi yang dianggap sebagai tuhan. Peristiwa itu amat mengejutkan orang Parsi.

Dalam waktu yang sama, pada malam kelahiran baginda, Tasik Sava yang dianggap suci tenggelam ke dalam tanah. Setelah baginda lahir, tembakan bintang menjadi kerap sebagai tanda bahawa pengetahuan syaitan dan jin mengenai perkara ghaib sudah tamat. Dalam riwayat yang sahih dan masyhur, ketika baginda diasuh oleh ibu susunya iaitu Halimatus Sa’diah, ladang-ladang Halimah kembali menghijau setelah mengalami kemarau.

Begitu juga binatang ternakan seperti kambing mengeluarkan susu yang banyak. Selain itu, Nabi tidak pernah diganggu walaupun oleh seekor lalat termasuk juga pakaian baginda. Halimah dan suaminya juga beberapa kali melihat tompokan awan kecil di atas kepala melindungi baginda daripada panas matahari.

Saya ingin bertanya kepada Nik Aziz, dengan sifat-sifat kelahiran Rasulullah yang penuh dengan tanda-tanda kemuliaan “nubuwwah” tersebut, apakah ianya sama dengan kelahiran bayi-bayi lain yang disebutnya di dalam “tazkirah” tersebut?

Ketika berusia empat tahun, sedang baginda bermain-main dengan saudara susuannya, tiba-tiba datang malaikat mendekati baginda iaitu malaikat Jibril dan Mikail.Lalu membelah dada baginda dan mengeluar kan segumpal darah dan mencuci gumpalan darah itu dengan salji. Ada yang meriwayatkan bahawa gumpalan darah itu dicuci di dalam bejana emas dengan air zam-zam, lalu diletakkan semula di tempatnya. hal ini jelas diterangkan dalam surah Insyirah ayat 1 : Bukankah Kami telah melapangkan dadamu (wahai Muhammad)?

Berdasarkan peristiwa tersebut jelaslah kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai keistimewaan tersendiri. Ini kerana baginda adalah khatamun nubuwwah, penutup segala nabi.

Bagaimana pula detik-detik kelahiran bayi lain di muka bumi ini? Bagaimana kelahiran Nik Aziz sendiri? Apakah malaikat datang memberitahu ibu Nik Aziz bahawa dia mengandungkan seorang “Mursyidul Am PAS”? Apakah ketika berumur 4 tahun, Nik Aziz didatangi malaikat untuk dibelah dadanya dan dibersihkan sebagaimana Rasulullah?

Memang benar Muhammad diangkat menjadi Rasul ketika berumur 40 tahun. Namun kemuliaannya sudah tersirna sebelum kelahirannya lagi! Itu menunjukkan Muhammad bukanlah sama seperti bayi-bayi lain ketika kelahirannya sehingga Baginda diangkat menjadi Rasul Allah pada umur 40 tahun. Pokok pangkalnya, Nik Aziz pembohong!

Bayangkan, tazkirah tersebut disampaikan dihadapan sekelian jemaah yang taksub kepada Nik Aziz. Bayangkan bagaimana mereka percaya kepada dakyah yang disampaikan Nik Aziz kepada mereka tentang kemuliaan Rasulullah SAW. Bayangkan bagaimana mereka disesatkan dan bayangkan sejauh mana Nik Aziz telah menyesatkan ramai umat Islam di negara ini. Cuba bayangkan sekarang…


Sumber: Perak Today

Panasss..!!! Tok Bashah tak seteruk Nizar Jamaluddin..!!!


Baru-baru ini ada beberapa rakan blogger yang menyelar Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, yang disamakan dengan Nizar Jamaluddin yang pernah menyertai "kowtow" dan sama-sama "memegang lilin" bersama penganut Buddha di dalam satu majlis "sembahyang" memperingati kematian mendiang Teoh Beng Hock.



Namun, dalam kes Tok Bashah, saya melihat sendiri video tersebut dan ia hanya memaparkan beliau hanya leka bersembang bersama beberapa rakan-rakan berbangsa Cina yang dipercayai beragama Buddha dalam satu "Perarakan Tokong Sayur". Perarakan tersebut sememangnya menjadi salah satu amalan sambutan keagamaan bagi penganut Buddha.

Untuk pengetahuan rakan yang menghentam Tok Bashah, Tokong Sayur tersebut memang berada di dalam kawasan DUN Bakar Bata yang disandang oleh beliau. Persoalannya, salahkah dia turun sama untuk bermesra bersama rakan-rakan Cina (dipercayai pemimpin MCA) yang lain?

Selain itu, Tok Bashah tidak pula dilihat memegang lilin atau sebarang objek keagamaan sebagaimana Nizar. Malah, Tok Bashah tidak pula dilihat membuat "kowtow" sebagaimana Nizar yang "bersembahyang" untuk Teoh Beng Hock. Dia hanya bersembang dengan rakan-rakan Cina di perarakan tersebut di LUAR Tokong Sayur itu.

Salahkah tindakan itu? Bolehkah beliau disamakan dengan tindakan Nizar? Pada pandangan saya, beza tindakan Tok Bashah dengan Nizar sangat jauh bezanya. Tapi tak tahulah mengapa beberapa rakan blogger nak "serang" juga Tok Bashah dan samakan beliau dengan Nizar.

Sebenarnya, pada saya, isu sebegini hanya layak dimainkan oleh blogger-blogger pro-Pakatan Haram yang kurang rasional dalam membuat pertimbangan. Tapi, entah mengapa, ia jadi isu pula pada blogger pro-UMNO/BN.

Mungkin ada rakan blogger yang akan berkata saya "membela Tok Bashah" atas sebab-sebab kepentingan peribadi. Namun, untuk pengetahuan semua, meskipun saya mengenali Tok Bashah, saya seolah-olah "dibuang" dari "geng-geng UMNO Kedah" memandangkan saya sering "menyerang" sikap mereka yang susah nak berubah sebelum ini.

Saya mendapat tahu dari seorang rakan bahawa UMNO Kedah SANGAT kurang senang dengan saya yang sering menegur mereka melalui medium blog ini. Namun, "serangan" saya sebelum ini berdasarkan fakta dan pandangan majoriti akar umbi, salahkah?

Cuma kali ini, saya melihat ada pihak yang tidak sepatutnya menyerang Tok Bashah dengan isu menyertai perarakan Tokong Sayur itu. Dia tidak seperti Nizar. Nizar jauh lebih teruk!

Saya ingin memberitahu rakan-rakan semua bahawa UMNO Kedah kini sedang dalam proses perubahan yang drastik. Banyak jentera sudah mula bergerak aktif di sana-sini. Cuma, ada beberapa masalah dalaman yang kecil dan masih belum dapat diselesaikan. Itu biasalah, PAS Kedah lebih teruk bergolak dari itu pun...

Saya fikir, kini adalah masa untuk menyerang Pakatan Haram di Kedah, terutamanya PAS. Tentang PKR dan DAP di Kedah? Mereka sudah lama "dibunuh" oleh PAS Kedah..!!!

p/s: Nak serang tu agak-agak la bro...takkan isu ni pun nak serang jugak?

Thursday, October 6, 2011

GEMPAR TERKINI..!!! PROSIDING KES LIWAT ANWAR DIADAKAN SECARA TERTUTUP..!!!


Apa dah jadi dengan kes Anwar? Tiba-tiba saja dibuat secara tertutup petang ni!!! Kak Wan pun diarahkan keluar dari bilik mahkamah..!!! Ada rahsia nak sembunyikan nampakkkkkk..!!!
KUALA LUMPUR – Kes perbicaraan Liwat II yang melibatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini menggemparkan ramai pihak apabila barisan Peguambelanya memohon agar prosiding mahkamah diadakan secara tertutup sebentar tadi.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang membenarkan permohonan tersebut dilaporkan telah mengarahkan semua wartawan dan pemerhati yang hadir untuk keluar dari bilik mahkamah, termasuk isteri tertuduh, Datin Seri Wan Azizah Ismail.

Mereka diarahkan keluar dari bilik perbicaraan sekitar jam 3.10 petang.

Barisan Peguambela Anwar pernah memohon untuk mengadakan perbicaraan kes tersebut secara tertutup ketika sesi pendakwaan berjalan tahun lalu, namun ia ditolak oleh Hakim Mohamad Zabidin.

Tindakan barisan pembelaan Anwar tersebut dijangka menimbulkan pelbagai spekulasi di luar mahkamah ekoran jarang-jarang sekali prosiding secara tertutup dilakukan bagi kes-kes berprofil tinggi sebelum ini.

Barisan Pendakwaan yang diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden sebelum ini berjaya membuktikan kewujudan kes ‘prima facie’ yang menuntut Anwar membela diri bagi pertuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Anwar, 64, dipanggil membela diri pada 16 Mei lalu selepas didakwa meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 26, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No.99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara pukul 3.01 petang hingga 4.30 petang, 26 Jun 2008. - Mynewshub.my

Ini Video Khas untuk Namewee....



Sebenarnya, memang betul Namewee ni kreatif...

Tapi dia memang outspoken. Cakap pun ikut suka mak bapak dia ja. Lepas tu bila bercakap dia tak pakai otak, dia pakai kepala lutut. Banyak lagi kelemahan dia...

Tapi tu la satu-satunya kelebihan dia ni ialah dia kreatif. Itu saja. Yang lain semua KO. Jadi kesimpulannya, dia elok ditong sampahkan.

Nak tahu apa lagi keburukan Namewee, sifat dan latar belakangnya, tonton video kat atas. Harap olang-olang Cina lain takde sifat macam budak Namewee ni...

Cakap banyak taknak. Namewee...you get lost!

GEMPAR..!!! Najwan Halimi kata "Anwar Bodohhh"..???!!!

Baru-baru ini, Anwar Ibrahim dan barisan peguambelanya mengemukakan seorang “saksi misteri” bagi menjadi saksi pembelaan kes liwat II yang sedang dihadapinya. Memang misteri pun saksi tersebut. Tiba-tiba saja timbul, mengaku bekas rakan Saiful Bukhari Azlan dan cuba meyakinkan mahkamah untuk menerima keterangannya. Mohd Najwan Halimi, itulah nama saksi misteri itu.

Menurut Najwan, dia adalah bekas rakan Saiful Bukhari. Katanya, dia bersetuju bahawa Saiful memang berkaliber sebagai perwakilan pelajar. Namun katanya, Saiful tidak layak untuk menjadi pembantu peribadi Anwar memandangkan Saiful dikatakan tidak suka pada Anwar dan menyokong Barisan Nasional. Dia mengemukakan “friendster” milik Saiful sebagai bukti untuk menyokong fakta tersebut.

Selain itu, Najwan juga mengemukakan alasan bahawa Saiful telah bergambar dengan beberapa pemimpin UMNO dan ekoran itu, Najwan telah bertindak menulis email kepada Anwar untuk memberitahu latar belakang Saiful. Begitulah yang diceritakan Najwan di mahkamah.

Melalui cerita tersebut, Najwan mengharapkan agar mahkamah mempercayai bahawa Saiful tidak punya kreadibiliti untuk bekerja untuk Anwar. Dia mengharapkan agar mahkamah percaya bahawa BN menghantar Saiful untuk menjadi “spy” dan mengenakan Anwar Ibrahim melalui taktik “liwat”. Begitu?

Pertamanya, apakah Najwan fikir mahkamah sebodoh dia? Apakah Najwan fikir mahkamah akaan percaya dengan omongan kosong yang menggambarkan busuk hatinya? Dan apakah Najwan fikir dia boleh jadi “coffee boy” Anwar sekiranya memberi keterangan yang memburuk-burukkan bekas rakannnya itu?

Najwan fikir senang untuk seseorang itu diberi kepercayaan oleh Anwar Ibrahim untuk diambil bekerja dengannya begitu sahaja? Apatah lagi sebagai pembantu peribadinya yang sudah semestinya sering berkepit dengan Anwar ke mana saja dia pergi? Apa Najwan fikir Anwar sebegitu bodoh untuk tidak menyiasat latar belakang seseorang yang mahu diambil bekerja dan rapat dengannya?

Sudah tentu sebelum Saiful diambil bekerja sebagai pembantu peribadi, Anwar akan menyiasat terlebih dahulu tentang latar belakangnya. Itu normal untuk mana-mana ahli politik yang sememangnya banyak musuh di dalam dan luar parti. Seorang pembantu peribadi terutamanya sudah tentu menjalani proses temuduga yang ketat sebelum diambil bekerja. Terutamanya seorang pembantu peribadi seperti Saiful…

Justeru itu, saya percaya bahawa Anwar bersetuju untuk mengambil Saiful untuk bekerja dengannya setelah berjaya dalam temuduga yang ketat itu. Jika Saiful bencikan Anwar dan merupakan “spy BN” sudah tentu sudah lama Anwar mati! Bila-bila masa saja Saiful boleh letak racun dalam karipap kegemaran Anwar atau dalam minuman yang dihidangkan padanya. Bukankah Saiful merupakan “coffee boy” Anwar…?

Satu lagi, apahalnya nak jadikan Friendster sebagai bukti? Tindakan mempercayai maklumat dari Friendster adalah sama dengan mempercayai fakta di Facebook, terutamanya tentang identiti yang boleh dipalsukan! Sebagai contoh, cuba periksa berapa banyak akaun Facebook yang menggunakan nama pemimpin seperti Datuk Seri Najib, Rosmah Mansor, Anwar Ibrahim, Nurul Izzah, Wan Azizah, Nik Aziz dan banyak lagi. Boleh percayakah semua akaun tersebut milik rasmi mereka? Samalah juga dengan “Friendster”, boleh percayakah Friendster itu milik rasmi Saiful?

Najwan kata Saiful anti-Anwar? Mungkin betul fakta itu. Tapi itu lama dahulu. Mungkin selepas kemudianya bertemu Anwar, Saiful “jatuh hati” dengan pidato Anwar yang kononnya “benar-benar belaka” itu. Sedangkan puak-puak DAP dan PAS yang sudah lama berpolitik itu pun tertipu dengan pidato Anwar, apatah lagi budak “kanyaq” macam Saiful. Tidak mustahil untuk dia beralih arah menyokong Anwar selepas keluar dari universiti.

Untuk menukar parti, kita dapat lihat betapa ramai puak-puak penyokong Anwar yang asalnya penyokong kuat UMNO beralih angin menyokong “sesumpah” itu. Antaranya ialah Ezam, Zulkifli Noordin, Anuar Shaari dan ramai lagi. Namun akhirnya mereka tahu tembelang Anwar dan bertindak keluar dari PKR akibat hilang kepercayaan pada “petualang negara” itu. Jadi, adalah normal untuk Saiful beralih arah menyokong Anwar ketika itu dan setelah diliwat secara rela paksa, dia kembali semula kepangkuan kebenaran dengan meninggalkan Anwar! Itu normal.

Saya melihat, Najwan sendiri tidak punya kreadibiliti untuk berdiri sebagai saksi pembelaan bagi kes tersebut. Keterangannya berbaur cemburu pada Saiful. Najwan tahu, sekiranya Anwar dan Pakatan Haram menang PRU ke-13, sudah tentu Anwar akan dinobatkan sebagai Perdana Menteri dan Saiful sudah tentu akan menjadi Pegawai Khas PM! Jawatan itu jauh lebih besar darinya yang kini hanya bekerja dibawah Khalid “Gagap”!

Dia mahu jawatan lebih besar, mungkin? Untuk itu, dia perlu menjatuhkan Saiful terlebih dahulu. Mungkin dia sendiri yang mencipta akaun “friendster” Saiful yang kononnya menunjukkan identiti membenci Anwar. Dia hantar email pada Anwar, kononnya Saiful benci Anwar dan sokong BN. Kemudian Anwar pecat Saiful dan ambil Najwan bekerja sebagai “pembantu peribadinya”. Itu teori yang ada kemungkinannya benar. Tidak mustahil, bukan?

Justeru itu, bolehkah kita terima dan percaya keterangan saksi misteri yang jelas tidak berkreadibiliti itu? Pada saya, dari lenggok bahawa barisan Peguam Cara Negara, mereka sudah tahu tentang apa yang harus dibuat pada Najwan. Mudah saja nanti mereka patahkan keterangan saksi yang kononnya mampu “membela” Anwar dari dihukum dari kesalahannya meliwat Saiful. Tak percaya, nantikan Pendakwa Cara beri “buah kunci” padanya.


Sumber: Perak Today

Sunday, October 2, 2011

Kantoi..!!! Koh "Sukun" arah Surat Khabar Cina menipu...???!!!

Ini adalah gambar yang dipublishkan oleh sebuah syarikat akhbar berbahasa Cina. Dalam gambar ini, Datuk Seri Najib dilihat sedang melambai tangan sambil mengayuh basikal di Pulau Pinang...dia seorang saja tanpa sebarang kelibat Koh "Sukun"...

Tapi, cuba tengok pulak gambar ini dan individu yang dibulatkan hijau tu. Gambar itu semuanya sama macam di atas, tapi tiba-tiba pulak ada Koh "Sukun" di sebelah Datuk Seri Najib! Macam hantu la pulak...tetiba je menjelma kat sebelahhhh..!!!

Dan ini adalah gambar yang agak terang sikit. Korang ada nampak Koh "Sukun" tak dalam gambar ni?

Mungkin ketika gambar Datuk Seri Najib ini dirakamkan, Koh "Sukun" sedang tergolek doq macam gambar kat bawah ni...dan naik motor saja...


Kalau iya pun nak bodek Menteri KPI ni, tak payah la nak menipu. Agak-agak la sikittt..!!! Apasal? Si Sukun ni telefon editor surat khabar Cina tu suruh masukkan dia dalam gambar naik basikal dengan Najib tu ke? Alaaaa..semua orang dah tahu la dia jatuh basikal..!

So tak payah la nak tipu & edit gambar tu. Tak pasal-pasal akhbar Cina tu hilang kreadibiliti. Nak tunjuk Sukun baik dan rapat dengan PM ke? Hek ellleeeehhhhh.....poyo tak kena gaya! Aku tolak 200 markah untuk KPI si Sukun nihhhh...

Saturday, October 1, 2011

Apa Masalahnya Dengan Hudud..???


Pakatan Haram telah membuat keputusan untuk menolak hukum hudud untuk dilaksanakan di negara ini. DAP awal- awal lagi menentang hukum hudud dan mengugut akan meninggalkan Pakatan Haram sekiranya usul Hudud oleh PAS dipersetujui kepimpinan pembangkang.

Kemudian, MCA dan Gerakan pula mengancam untuk meninggalkan BN sekiranya UMNO atau Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, melaksanakan hudud di negara ini. Padahal, usul tersebut tidak langsung ditimbulkan oleh UMNO atau Najib sendiri.

Persoalannya, apa masalahnya dengan hukum hudud?

Sebagaimana kita maklum, hudud merupakan sebahagian kecil dari perlaksanaan hukum perundangan Islam. Ia sangat adil dan mampu membawa kesejahteraan untuk semua, termasuk kepada yang bukan beragama Islam.

Jadi, di mana silapnya hudud sehingga ditolak ramai pihak?

Silapnya ialah hudud yang diusulkan Pas melalui Kerajaan PAS Kelantan sebanyak tiga kali dan Kerajaan PAS Terengganu sekali itu kurang adil dan tidak menyeluruh drafnya. Sila rujuk kepada surat rasmi yang diutus mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz, yang menolak draf tersebut ekoran pelbagai kelemahan dan kekhilafan yang terdapat di draf tersebut.

Sebenarnya, sekiranya draf hudud itu syumul dan sempurna sifatnya, adil seadil-adilnya sebagaimana hudud Islam yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW dan bersesuian dengan keadaan zaman ini, tidak mungkin Tun M akan menolak draf tersebut pada tahun 1993.

Secara peribadi, saya mendengar sendiri dari seorang mufti yang mengatakan bahawa setelah Tun M mendengar sendiri tentang hudud sebenar (bukan versi PAS), beliau setuju dengan perlaksanaannya. Namun, apakan daya, beliau bukan lagi Perdana Menteri. Mungkin sebab itu Tun M menyindir Nik Aziz untuk mengusulkan sekali lagi draf hudud kepada Najib, itu pun kalau sudah diperbaiki kelemahan yang ada…mungkin?

Yang peliknya, apahal pula dengan DAP, MCA dan Gerakan yang tiba-tiba campur tangan dalam hal ehwal hukum Islam ini? Mereka orang Islam, kah? Bukankah dalam Perlembagaan Negara ada menyebut bahawa mereka tidak boleh campur tangan dalam hal ini? Ini adalah HAK EKSKLUSIF umat Islam di negara ini. Tak faham bahasa, kah? Atau mereka berniat nak mencabar Perlembagaan dan keistimewaan itu?

Hudud adalah hukum Islam dan parti DAP, MCA serta Gerakan yang dipimpin oleh majoriti bukan Islam tidak ada hak untuk campur tangan. Jadi, diam saja lahhhh..!!!

Lagi pun, saya ada menghubungi sendiri Mufti Perak, Tan Sri Harussani untuk bertanya beberapa soalan mengenai hudud dan perlaksanaannya. Menurut beliau, hudud boleh dilaksanakan dan diterhadkan kepada orang Islam sahaja.

Manakala bagi golongan bukan Islam, Mufti Perak itu berkata, mereka boleh memilih untuk dihukum dibawah hudud tersebut atau undang-undang sedia ada. Lagipun di dalam Islam, tiada paksaan untuk mereka untuk berbuat begitu, “La ikraha fiddin…”, bukan?

Bagaimapun, beliau menetapkan bahawa hudud perlu dikaji terlebih dahulu mengikut kesesuaian zaman supaya ia adil, saksama dan bertepatan menurut Islam sebenar.

Saya setuju dengan kenyataan Mufti Perak tersebut. Hudud yang perlu dilaksanakan ialah hudud Islam dan bukannnya hudud PAS yang penuh dengan ketidakikhlasan, kelemahan, ketidakadilan dan tidak sempurna itu. Ia boleh dilaksanakan di dalam Kanun Syariah setiap negeri di negara ini.

Lagipun, hudud sebenarnya sudah terlaksana sebahagiannya di negara ini. Misalnya, hukum qazaf dan takzir ada dilaksanakan. Cuma qisas sahaja yang belum lagi. Meskipun tidak menyeluruh, ia mampu dilaksanakan jika ada pendekatan yang wajar dilakukan dan draf yang adil dihasilkan. Masalahnya, siapa yang mampu membuat draf hudud yang menhasilkan hudud Islam sebenar?

Justeru itu, kita tidak perlu takut dengan hudud. Hudud adalah hukum Islam yang datangnya dari Allah melalui Rasulullah SAW. Sudah tentu ianya adil dan sempurna sepanjang zaman! Cuma, kita perlu cerdikiawan, ilmuan, ulama muktabar dan para mujtahidin untuk meng”ijtihad”kan hukum tersebut. Itu saja.

Justeru itu, tiada cacat celanya hudud Islam itu dan ia wajar dilaksanakan di negara ini. Cuma, ia perlu dikaji saja. Bagi golongan Islam, sama ada menerima atau menolak hukum tersebut, itu adalah hak mereka. Kita tidak boleh memaksa mereka untuk menerima.

Jadi, tunggu apa lagi? Kajilah sepuas-puasnya dari sekarang. Semoga hudud Islam sebenar dihasilkan di bumi Malaysia ini dan menjadi contoh kepada semua negara Islam lain. PAS nak “join”? Silakan…


Sumber: kat sini

GEMPARRR..!!! DYMM Sultan Kedah pulak bantai Mat Sabu..!!!


Tuuu diiiaaaaa...!!! DYMM Sultan Kedah dah bertitah dahhhh..!!! Abih la Mat Sabu lepas ni. Jangan harap la hang nak dapat bertanding kat Kedah. Alaaaa..lagi pun, bukannya orang tak tau bahawa Mat Sabu dan Azizan Razak tak ngam!

Hang dengaq titah DYMM Sultan Kedah tu, Mat Sabu! Kalau hang degil jugak, maknanya hang ketegaq dan derhaka pada titah Sultan. Kalau zaman dulu, kalau Sultan murka, dah lama dah hang kena pancung!

Pada pandangan saya, MB Kedah pun senada dan setuju dengan titah DYMM Sultan Kedah ini. Lagipun, Azizan memang tak suka dengan Mat Sabu ni. Dulu depa okay, tapi la ni dengaq katanya depa dah tak ngam dah! Azizan tentu tersenyum dengaq titah DYMM Sultan Kedah tibai Mat Sabu ni...heheh!
"Sejarah tidak wajar dipolitikkan. Jika sejarah menyatakan komunis menyerang rakyat dan anggota keselamatan suatu ketika dahulu, janganlah pula kita menyatakan sebaliknya dan menghalalkan kekejaman komunis.

“Beta melihat anak-anak muda terlalu berorientasikan masa depan. Memang banyak kebaikan kita memikirkan masa depan, kita akan berusaha mengejar cita-cita dan bersungguh-sungguh melaksanakan sesuatu kerja,"

- DYMM Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah