Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Sunday, August 14, 2011

Berita baik..!!! Bukti PAS akan hapuskan semua tol di Malaysia..?!!!


PAS sudah memerintah Kelantan selama 21 tahun, bukan satu jangka masa yang singkat tu ya. Bayi yang lahir pada tahun Nik Aziz angkat sumpah buat pertama kali sebagai Menteri Besar Kelantan pada 1990, kini sudah berusia 21 tahun, dan masih menatap wajah Nik Aziz sebagai Menteri Besar.

Arus pembangunan yang begitu pesat di negeri-negeri selain Kelantan sepanjang tempoh tersebut begitu pesat sekali, Kelantan terpinggir dan tidak banyak berubah. Termasuk yang tidak berubah itu ialah Menteri Besarnya yang kita yakin sekali akan pegang jawatan tersebut hingga mati!

Tapi bukan itu yang nak penulis kongsikan hari ini.

Tulisan penulis hari ini adalah merujuk kepada kenyataan Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan beberapa hari lepas mengenai cadangan pembinaan lebuhraya bertol 4 lorong menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Kerai sejauh 63km, agak sedikit mengelirukan penulis. Keliru kenapa? Kejap lagi penulis terangkan.

Kata Husam, lebuhraya tersebut akan dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan (tiru kerajaan BN) setelah kerajaan pusat tidak meluluskan peruntukkan untuk membina lebuhraya tersebut yang dijangka bernilai RM 1.9 billion.

Disini yang penulis keliru tu sebab Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS beria-ia nak hapuskan tol di seluruh Malaysia kalau berjaya memerintah kerajaan persekutuan besok. Janji ini dinyatakan secara jelas dalam buku Jingga yang dikeluarkan mereka.

Tapi PAS pulak nak membina lebuhraya bertol? Macam mana sekejap kata nak hapuskan tol di seluruh negara tapi buat lebuhraya baru di Kelantan, kena tol? Ini bukan penulis sorang saja yang keliru, rakyat jelata turut keliru sama.

Apa justifikasi Husam nak mengenakan tol? Bukankah kerajaan PAS kerajaan berkebajikan kononnya, bagi free sajalah.

Untuk pengetahuan pembaca, dalam soal peruntukkan tidak diluluskan ini, tidak timbul soal tidak adil atau balas dendam kerana memang kerajaan persekutuan tidak pernah membelanjakan duit rakyat untuk tujuan membina lebuh raya dimana-mana negeri pun (termasuk yang diperintah BN).

Semua lebuhraya di Malaysia adalah dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan yang sekarang nak ditiru oleh PAS. Sekadar menyebut beberapa, lebuhraya utara selatan dibina oleh pihak PLUS, Lebuh Raya Pantai Timur oleh MTD Prime Sdn Bhd dan LEKAS oleh Lebuhraya Kajang Seremban Sdn Bhd

Memang sekarang PLUS dimiliki kerajaan melalui Khazanah, tapi itu hanya berlaku pada 2002 (setelah lebuhraya siap), sebelum itu PLUS dimiliki oleh Kumpulan Renong milik Tan Sri Halim Saad. Bila ambil alih, bukan aset saja yang dimiliki kerajaan tapi hutang juga, maka itu kutipan tol untuk lebuhraya utara selatan diteruskan.

So, apa cerita sekarang? PAS bina lebuhraya dengan kerjasama pihak swasta, boleh kutip tol, kerajaan BN tak boleh? Itu hal yang pertama, apa hal pulak dengan janji nak menghapuskan tol dalam buku Jingga tu?

Petikan Buku Jingga Mengenai Tol

Ini untuk rakyat nilaikan tahap kebolehpercayaan puak-puak ini. Macam-macam yang negatif dituduh kepada kerajaan BN dalam isu tol ini tapi rupanya depa pun buat perkara yang sama juga, bukan setakat itu saja, justifikasi yang digunakan pun sama macam kerajaan BN (penswastaan).

Ini belum lagi kita sebut soal kemampuan kewangan, kebolehan, keupayaan, syarikat mana dan sebagainya ya, baru cerita tol saja ni.


aumber: klik sini

5 comments:

Anonymous said...

kelentong kuat...kjaan pas 21thn sia2.

Anonymous said...

Yo lah tu.

Sekarang suruh CINA SINGAPORK buat harga 1.9 bil.

Lepas AlJuburi jadi PM suruh lah KWSP ke atau khazanah ke ambil alih atas nama package lahnatullah dengan harga 5 bill.

Margin tu kongsi kongsi buat tugas fisabilliah kepala datuk husam!!!

Kah..... dasar munafik paling sial

Anonymous said...

Ini semua mcm Bikin Tak Selupa Cakap!

usin said...

buku jingga tu kan buku cerita je. apa susah sgt nk tulis cerita dlm buku tu, yg penting menarik. bukan kena buatpun apa yg ditulis dlm buku tu. jingga: aku dan lamunanku..

Anonymous said...

apa? buku jingga? JIN GAY???

Bila Kak Su Bersuara... Heh!