Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Wednesday, July 20, 2011

GEMPARRR..!!! Tun M "tampar" Marina...!!!


Oleh kerana Marina degil, tak nak dengar cakap ayahnya, Ayahanda Tun M, rasanya wajar untuk kita "balun" Marina kerana terlibat menyertai demonstrasi jalanan haram Bershit.

Kalau Marina rasa dia betul, aku nak dia baca apa yang ayahnya, Ayahanda Tun M, telah katakan pada 2 Julai lalu, sebelum Bershit. Sebenarnya, Tun M sudah menasihati Marina supaya tidak terlibat, tapi Marina degil jugak!

Justeru itu, aku rasa wajar kita semua "balun" Marina kerana menderhaka kepada ayahnya sendiri...ikuti apa yang Tun M katakan di bawah ini...
DEMONSTRASI

1. Kita tak dapat nafi bahawa berdemonstrasi mempunyai tempat dalam pengamalan demokrasi.

2. Saya baru kembali dari lawatan ke Mesir. Seperti kita semua maklum satu demonstrasi besar di Kaherah telah berjaya menjatuhkan Kerajaan Hosni Mubarak.

3. Tetapi kesan demonstrasi tidak terhad kepada kejatuhan Kerajaan. Ekonomi Mesir merosot dengan amat teruk. Mesir, yang banyak bergantung kepada pelancongan mengalami kemerosotan 80 peratus semasa demonstrasi berlaku. Hari ini pun pelancong belum kembali dan banyaklah hotel yang kosong.


4. Serangan terhadap polis adalah satu jenayah. Sudah tentu jika polis diserang, maka polis terpaksa menggunakan kekerasan. Jika polis guna kekerasan maka ini akan dijadikan isu oleh yang berdemonstrasi.

5. Mungkin kerana ingin mengelak daripada tindak balas maka polis diarah berundur dan tinggalkan tempat demonstrasi tidak dikawal. Keadaan ini merbahaya kerana orang awam tidak mendapat perlindungan polis lagi.

6. Sudah tentu pemulihan ekonomi terganggu. Pelancong tidak kembali dan jauh sekali pelaburan oleh pelabur tempatan dan asing. Pengangguran bertambah dan yang miskin menderita bertambah.

7. Walaupun demonstrasi diterima dalam demokrasi, ia tidak boleh diguna dengan sewenang-wenangnya. Jauh daripada memberi manfaat kepada rakyat, ia menambah masalah bagi rakyat.

8. Pihak tertentu merancang untuk mengadakan demonstrasi besar-besaran pada 9hb Julai ini. Apakah benar demonstrasi ini bertujuan untuk membersihkan proses pilihanraya?

9. Jika disemak tuntutan yang dibuat lebih merupakan tuduhan terhadap Kerajaan dan bukan tuntutan sebenar. Tujuannya ialah untuk memburukkan Kerajaan supaya meraih sokongan dalam pilihanraya akan datang.

10. Walaupun pengurusan pilihanraya di Malaysia mempunyai beberapa kelemahan tetapi hakikatnya di Negara ini parti lawan boleh menang. Demikianlah pentadbiran pilihanraya di Malaysia sehingga pada tahun 2008 parti lawan dapat menawan lima buah negeri, satu wilayah dan berjaya mengurangkan ahli Dewan Rakyat sehingga tidak tercapai matlamat dua pertiga seperti yang biasa dimenangi oleh parti Kerajaan.

11. Bandinglah dengan pilihanraya di Negara-negara lain termasuk jiran terdekat kita di mana parti bukan Kerajaan tidak dapat wakil dalam dewan sama sekali. Yang menang daripada parti lawan akan dituduh dengan pelbagai tuduhan dan dihadapkan ke mahkamah. Maka mahkamah pun menghukum mereka salah dan tidak dapat mengambil tempat mereka dalam dewan. Ada yang dibenar masuk tetapi tidak berani bercakap. Kalau bercakap tidak akan dilapor dalam media.

12. Ada pula diwujudkan kumpulan pembangkang dalam parti Kerajaan. Ini adalah satu sandiwara politik.

13. Dalam pilihanraya yang baru lepas pun banyak tekanan digunakan oleh Kerajaan berkenaan. Sebab itu jumlah calon pembangkang yang menang amat kecil.

14. Malangnya terdapat di Malaysia parti yang berasas dari parti negara jiran ini yang ingin supaya negara ini juga menerima contoh pentadbiran negara jiran. Seperti dengan parti di negara jiran, pada mulanya janji dibuat untuk mendirikan Kerajaan yang baik dan adil. Apabila sahaja rakyat memberi kepercayaan jenis pemerintahan yang didirikan jauh berbeza daripada yang dijanjikan.

15. Memang pun ada sekatan tertentu di negara ini terhadap kebebasan liberal yang didapati di negara barat. Sekatan ini diperlukan kerana mengelak daripada huru-hara berlaku.

16. Pada 1969 berkempen dibenar sepenuhnya iaitu enam minggu. Pada masa kempen, parti politik menggunakan perkauman untuk menarik sokongan. Parti-parti Kerajaan pun terpaksa menggunakan soal perkauman. Balas-membalas berkenaan isu ini dalam kempen menyebabkan ketegangan antara kaum-kaum. Dengan itu berlakulah 13 Mei yang berdarah.

17. Untuk mengurangkan kemungkinan kempen membakar hati, maka dikurangkan masa berkempen. Lagi pun parti pembangkang berkempen sepanjang masa. Perhimpunan dalam rapat parti pembangkang lebih kerap daripada parti Kerajaan. Demikianlah kebebasan di Malaysia.

18. Tidak ada sebab kenapa demonstrasi perlu diadakan di negara ini. Wakil Rakyat parti lawan begitu ramai. Jika kajian perlu dibuat berkenaan undang-undang dan pengurusan pilihanraya, peluang yang banyak terdapat dalam dewan-dewan untuk membangkit dan membahas perkara-perkara ini. Tetapi peluang-peluang ini tidak digunakan sepenuhnya. Sebaliknya demonstrasi hendak diadakan. Apa tujuannya? Membersihkan pilihanraya atau mencuba memburukkan imej parti Kerajaan.

19. Di Mesir saya ditanya kenapakah pentadbiran negara Islam tidak ada yang baik. Saya terpaksa mengaku yang orang Islam mudah diperalatkan.
Sumber: Tun M

9 comments:

Anonymous said...

JAWAPAN INI KHAS UNTUK MARINA DAN GENG2 BERSHIT...TAPI BIASALAH DIORG XKAN DAPAT TERIMA KENYATAAN YG TUN BUAT NIE...HATI DAN FIKIRAN DIORG DAH TERTUTUP UNTUK KEBENARAN DAN SUDAH DIISI DENGAN "TAKSUB" PADA PEMIMPIN PR(SAMA MACAM GENG2 AYAH PIN LAH NIE HEHHEHEHEHE)

Anonymous said...

Kalau sudah terlampau taksub dgn ideologi kebebasan bersuara inilah jadinya, atas nama 'new politics'lah, freedomlah, keadilanlah, tapi itu semua sebenarnya didukung oleh pemimpin2 pembangkang yg lagi bermati-matian untuk merampas PUTRAJAYA dgn apa jua cara sekali pun. Tak apa sampai PRU ke13 nanti undanglah berapa ramai pemerhati2 luar untuk menjamin bahawa PR itu berjalan dgn ADIL, 'HALAL dan BERSIH'.

Anonymous said...

Kerja yg paling senang dalam donia ialah jadi Pembangkang...koje bangkang je ! apa susah..bukan ada tanggungJawab apa2 pun...negara nk lingkup kaa..pelabur tak mai kaa..kedai tak laku kaa..teksi tak jalan kaa..polis tak coti kaa..Pmbangkang dia peduli apa !! koje paling senang..ceramah ! hasut ceramah ! hasut...sonang laaa itu...anda setuju ?

Anonymous said...

Kerja yg paling senang dalam donia ialah jadi Pembangkang...koje bangkang je ! apa susah..bukan ada tanggungJawab apa2 pun...negara nk lingkup kaa..pelabur tak mai kaa..kedai tak laku kaa..teksi tak jalan kaa..polis tak coti kaa..Pmbangkang dia peduli apa !! koje paling senang..ceramah ! hasut ceramah ! hasut...sonang laaa itu...anda setuju ?

Anonymous said...

marina ke sana nak korek rahsialah......apa nak bising bising!!!! rileklah semua ye.semua anchor pkr dah keluar kenalah cari ganti baru,kalau tak cm ne nak dapat info beb

kluangman said...

Marina ni sekadar tukang sebok jadi janganlah diperdulikan sangat.

Kalau dia dhebat, dah lama jadi 'somebody'. Kalau dia 'dengar cakap' dah lama jadi orang.

Anonymous said...

"Kenapa pentadbiran negara Islam tidak ada yang baik" " saya terpaksa mengaku yang orang Islam mudah diperalat"

Setuju dengan Tun

Iraq, Syria, Libya, Afghanistan, Tunisia, Sudan , kesemua negara ini ada kitolnya "MALAYSIA? NUAR AL jUBURIT adalah alat Yahudi" " MARINA? dalam pandai pun boleh jadi alat

atau teringin alat Nuar?"

Korang tanya tokey tokey China , kenapa mereka suka orang Melayu jadi pegawai kerajaan? " Senang ma!!! kasi minum teh sudah cukup ma!!!"

OTAI ROCK said...

PELIK... TAPI BENAR. ITULAH YANG TERJADI PADA MARINA. ANAK BEKAS SEORANG PM YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA SEMASA MENERAJUI KERAJAAN. MENGAPA JADI BEGITU WAHAI MARINA... MUSHKIL MUSHKIL. MUNGKIN ADA SESUATU HAJAT YANG TAK TERTUNAI SEMASA TUN M MENJAWAT PM. DAN SEKARANG... MASANYA UNT MEMBALAS DENDAM. MUNGKIN

RamelyNor said...

Kononnya nak liberal, tapi memalukan mak bapak sendiri yang telah berjasa pada Negara. Beliau boleh main-main sebab kuasa masih ditampuk orang Melayu (UMNO).Apa dah jadi di Selangor dan Kedah, apa mereka ingat: apa jadi pada Hasan Ali, Ust. Azizan.. Kalau Hati sudah menjadi batu..Buntut pun kematu.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!