Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Monday, April 18, 2011

Kerajaan BN wajar “ajar” masyarakat Cina..!


Ramai yang mengatakan bahawa isu Ketua Menteri Sarawak, Pehin Seri Taib Mahmud merupakan faktor utama pengurangan kerusi DUN Sarawak pada pilihanraya negeri itu baru-baru ini. Mereka mengatakan bahawa Taib Mahmud berkuasa terlalu lama hingga mencecah lebih 30 tahun.

Tapi pada penulis, semua itu hanyalah karut semata-mata. Taib Mahmud bukanlah isu utama yang mampu mengurangkan kerusi BN di DUN Sarawak. Itu hanyalah tanggapan yang terpengaruh dengan permainan propaganda kempen pakatan haram di Sarawak. Terpengaruhkah anda dengan permainan pembangkang itu?

Sebenarnya, isu utama yang mengurangkan kerusi BN di Sarawak kali ini ialah “pengundi Cina”. Merekalah penyebab kekalahan beberapa kerusi BN pada pilihanraya DUN Sarawak baru-baru ini. Merekalah menjadi punca. Mengapa mereka tidak memilih BN? Mereka bertindak memilih pembangkang kerana mereka telah di”racun” oleh corak pemikiran budaya politik perkauman oleh pembangkang!

Pengundi Cina di Sarawak selama ini sering di’manja’kan oleh SUPP yang mewakili BN. SUPP terlena dengan kekuatan PBB yang kuat mendapat sokongan dari bumiputera Sarawak seperti Iban, Melayu, Melanau, Bidayuh, dan sebagainya. Buktinya, PBB meyapu bersih ke semua 35 kerusi DUN yang ditandinginya.

SUPP pula? Presiden SUPP yang 6 kali tak pernah kalah pun tumbang di Piasau? Hanya dua orang yang mewakili SUPP yang bernasib baik menang pada pilihanraya kali ini. Itupun setelah dibantu kuat oleh undi dari masyarakat Iban, Melayu dan Dayak di kawasan masing-masing. Contohnya, di DUN Bawang Assan, nasib baik menang…

Nampaknya budaya menolak BN oleh masyarakat Cina masih tidak berubah, sedangkan mereka begitu menikmati pelbagai keisimewaan di negara ini. Di DUN Padungan sebagai contoh, PM sudah menyerahkan RM1.5 juta hanya untuk memperbaiki rumah flat yang mereka diami. Namun, mereka tetap pilih DAP.

Di DUN Bukit Assek pula, meskipun TPM menyerahkan cek RM20 juta kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina di sana, namun mereka masih memilih DAP sebagai wakil mereka. Seharusnya mereka ini tidak celik kepada konsep berbudi dan berbahasa.

Selama ini kaum Cina mendesak dan meminta itu dan ini daripada Kerajaan BN. Banyak yang sudah diberikan dan sudah banyak yang dinikmati. Namun, mereka tetap memilih DAP. Itulah hakikat masyarakat Cina kini yang lebih memilih untuk menjadi chuavinis dan menolak perpaduan kaum yang sekian lama terbina.

Pada penulis, Kerajaan BN tidak perlu lagi melayan kerenah dan kehendak masyarakat Cina yang mengada-ngada itu dan ini. Sebaiknya mereka perlu membuktikan komitmen dan sokongan mereka terlebih dahulu terhadap budi baik Kerajaan dengan memberikan undi setimpal dengan apa yang telah mereka nikmati selama ini.

Harap BN ajar masyarakat Cina yang seolah-olah ‘mengajar’ Kerajaan BN selama ini.

Sumber: MyKMU.net

12 comments:

Anonymous said...

nak ajar apa kalau melayu pun tak bersatu! org pas maki melayu umno.. org melayu pkr maki melayu umno... org umno pun maki sama sendiri bila tiba musim pemilihan dalam parti... melayu kena bersatu baru bangsa lain takut dan hormat. org china baik dalam dap or mca tak pernah kutuk pemimpin mereka dari parti lain tapi org melayu umno kutuk pemimpin pas, melayu pas hina pemimpin umno dan sebegainya dan seterusnya.... tengok ajer surat kabar china, berita dap keluar besar2 siap dgn gambar besar2 tapi surat kabar melayu kutuk pemimpin pas, pemimpin pkr yang melayu dan sebagainya dan seterusnya... PADAN MUKA MELAYU...

Anonymous said...

Pengundi cina bukan mcm pengundi kaum lain yang boleh digula-gulakan dgn peruntukan -peruntukan kilat semasa nak mengundi, depa pun mampu, BN masih pakai stail lama, masa nak ngundi baru pegi melawat lepas tu bagi itu bagi ini, cina lihat perbuatan itu tidak jujur dan merendahkan mereka. ubahlah cara kempen untuk cina dengan kempen yang byk menyentuh future vision bukannya dok ungkit pemberian dan jasa yang lalu,

Anonymous said...

Kenapa Kerajaan terlalu berlemah lembut dengan kaum cina??Lahirkan billionaire dari kaum lain seramai mungkin...Pecahkan monopoli perniagaan kaum cina

Anonymous said...

Saya rasis. UMNO/BN kalu hendak gak undi Cina, mansuh perkara 153. Confirm cina akan undi BN. Tetapi UMNO bukan macam PAS, PAS hendak sgt undi Cina, hapuskan negara Islam dan Hudud.Melayu/pribumi terus utuh bersama BN/UMNO, lihat pru12,prk2 dan prn s'wak ni sebagai bukti. Cina ni patut diajak bermain warna merah. Baru dia tahu harta benda tidak dapat membeli keamanan dan keharmonian. Baru cina sedar keamanan hari ini lebih berharga dari tuntutan melampau.Melayu/pribumi lebih beruntung jika kita main-main warna merah. Kita ubah landscape politic malaysia. 100 tahun bermain warna merah lebih baik dari melayu/pribumi menjadi abdi cina.

anakbangsa said...

BN ni pun satu,patutnya beri lebih bantuan pd org yg menyokongnye.bumiputera swak & sabah masih jauh ketinggalan.yg p bantu skolah cina sampai berjuta2 tu buat apa?buat nye bumiputera kt swak tu ajar BN camna org cina ni ajar BN skarang ni,hah!!!baru padan muka.org yg menyokong x dihargai.pelik,masih lg tak belajar dr pengalaman sedangkan dah acap kali BN ni di 'AJAR' cukup2 dek bangsa yg kiasu ni.

Reggae said...

betulll, aku pun hairanlah, tak kan PM dan TPM tak perasan kut, sampai laa ni bagi apa pun depa sapu, anguk2 akan sokong BN, last2 undi bagi kat DAP, tak kan PM & TPM tak perasan kut atau buat2 tak perasan....

Anonymous said...

setuju

Anonymous said...

Maaf jika komen saya tidak beretika. Kaum Cina menguasai ekonomi negara. Kaum Melayu dan India memerlukan bantuan kerajaan tp kerajaan memerlukan bantuan kaum Cina! Sebab tu kaum Cina tidak kisah ttg konsep muhibbah dan semangat kekitaan 1Malaysia..yang penting kepentingan mereka terjamin. Oleh itu mereka menyokong sesiapa yg dapat membantu mereka termasuk DAP. Ini adalah satu cara mengugut kerajaan menerima tuntutan mereka. Ini adalah mainan politik perkauman!

Anonymous said...

Datuk Najib Tun Razak & Tan Sri Mahyudin dengar lah keluhan penyokong kerajaan diluar sana. Jangan lagi diguris hati orang melayu dan kaum bumiputera. Hulurkan peruntukan kepada kawasan yang menyokong anda. Jangan dimanja orang yang menentang anda. Sedarlah sebelum terlambat mulakan dari sekarang.

takapalah

Anonymous said...

salam..kebanyakan kita orang melayu semenanjung dan pribumi sabah dan sarawak menerima konsep 1 Malaysia..tapi kaum cina nampak jelas tidak..bukti nya semasa PRN baru2 ni..bagaimana pula kaum India??? persoalan nya adakah konsep 1 Malaysia ini gagal??? kepada Kepimpinan Negara, isue ini perlu diatasi dan ditanggani dengan penuh berhemah dan tanggungjawab bak kata pepatah Melayu 'Tarik rambut dari dalam tepung'.. Melayu selalu sangat bertolak ansur...

hangkedee said...

Aku meluat tenguk cina.Bangsa ini lah yang banyak menyertai Komunis dahulu yang bunuh ramai orang melayu.Kenapa orang melayu mudah Lupa?????

Anonymous said...

bangsa cina ni memang umpama 'melepas anjing tersepit' (memang anjing pun) sudah kaya raya masih tak cukup mau kan negara ini pulak. kurang ajar !!!! ni la akibat apabila orang Melayu berpecah bensengketa sesama sendiri ditambah pulak hasutan putar belit pengkhianat bangsa. orang Melayu sudah tiada pilihan samada bersatu atau pun tanah tumpah ibunda ini tegadai jatuh ketangan 'pelahap babi' nanti. jangan lupa apa yang mereka pernah buat ketika mereka pernah memerintah tanah Melayu 2 minggu dulu apa jadi pada orang Melayu (tu baru 2 minggu). pikir-pikirkan .......

Bila Kak Su Bersuara... Heh!