Iklan Berbayar

Ucapan Aidilfitri Mukhriz Dan Barisan Exco Kerajaan Negeri Kedah

Saturday, November 6, 2010

Banjir Kedah 2010: Rakyat Sengsara, Kedah "Sejahtera" entah hilang ke mana...???



Banjir di Kedah semakin teruk. Walaupun banjir di Perlis dikatakan sudah mula surut, banjir di Kedah masih lagi ditahap bahaya. Mangsa-mangsa banjir semakin ramai didaftarkan di pusat-pusat pemindahan mangsa banjir sementara di sekitar Jerlun, Kubang Pasu, Kota Setar, Pendang, Padang Terap dan Pokok Sena. Hari ini, Duke berkesempatan untuk turun sendiri melihat keadaan mangsa-mangsa banjir di sekitar Parlimen Jerlun.

Setibanya di Alor Biak, Duke memasuki Sek. Keb. Alor Biak yang menempatkan mangsa pemindahan banjir paling ramai di dalam Parlimen Jerlun. Menurut rekod, Pusat pemindahan banjir ini menempatkan sebanyak lebih kurang 3500 orang mangsa banjir berdaftar. Memandangkan bekalan air bersih terputus, Duke sempat menoleh kepada sebuah tangki air "Syabas" yang sedang diisi air di depan sekolah tersebut. Duke tertanya, mengapa tangki air itu diletakkan diluar kawasan sekolah? Bukankah agak jauh untuk mangsa mendapatkan sumber air berkenaan? Namun, dikhabarkan oleh pihak bertanggungjawab bahawa tangki air tersebut diletakkan di situ berikutan kemungkinan paras air yang dibimbangi akan meningkat bila-bila masa dan menenggelamkan aras pili air pada tangki tersebut.

Oh! Begitu rupanya. Namun, dengan seramai 3500 orang yang akan menggunakan air dari tangki berkenaan, berapa lamakah air setangki itu boleh bertahan? Duke hanya memandang lesu apabila dikhabarkan bekalan air dari pihak SADA amat mendukacitakan. Tiada jadual yang konsisten berikutan kurang persedian rapi dari pihak pembekal air "Ustaz Azizan" berkenaan. Mujurlah ada abang-abang dari RAJD ber"celoreng" yang datang membantu. Alhamdulillah. Semoga mangsa-mangsa banjir ini terbela.

Duke sempat bertanya kepada beberapa Pak Long & Mak Long di pusat pemindahan banjir tersebut sama ada pihak kerajaan Negeri ada menjengah mengambil tahu hal mereka di situ. Dengan nada kesal, Pak Long menggeleng kepala memberitahu "tiada langsung"! Menurutnya, ada juga beberapa NGO, pelajar UUM dan UPSI, dan beberapa ahli perniagaan yang datang menghulurkan bantuan. Dan mereka nampaknya gembira dengan pertolongan dari UMNO yang menerajui pusat pemindahan banjir tersebut.

Apa yang mengejutkan Duke ialah nasib mangsa-mangsa di pusat pemindahan banjir di Sek. Men. Keb. Megat Dewa, Kodiang. Dikhabarkan bahawa lebih dari 80% mangsa di situ adalah penyokong tegar PAS. Pusat pemindahan banjir yang dikelolakan UMNO Jerlun itu bagaimana pun tidak menghiraukan langsung sokongan politik oleh mangsa-mangsa banjir berkenaan. UMNO Jerlun sanggup menolong dan berkhidmat kepada mangsa tanpa kompromi, selagi terdaya. Sikap tidak "pilih bulu" oleh UMNO ini Duke puji. Tak payahlah fikirkan hal politik, nasib rakyat lebih penting untuk dibela...

Di Pekan Kodiang pula, banjir dikhabarkan semakin pulih berbanding di Alor Biak. Sebahagian mangsa sudah mula pulang untuk membersihkan rumah masing-masing. Alhamdulillah, semua kebajikan mangsa di situ elok di jaga oleh pihak bertanggungjawab. Siapa yang bertanggungjawab di situ? Duke lihat, terpampang banner yang memaparkan gambar Bro Mukhriz & ADUN Seputih. UMNO jugak...

Apa yang Duke kesali ialah sikap Kerajaan PAS Kedah yang seolah-olah lepas tangan di dalam usaha menangani nasib rakyat Kedah yang ditimpa bencana. Rumah-rumah mereka ditenggelami air, sawah bendang berubah permandangan menjadi "laut", terpaksa pula berpindah ke pusat-pusat pemindahan sementara yang hanya menyediakan keperluan asas yang minimum. Kemanakah perginya Kerajaan PAS Kedah yang selama ini mendabik dada dengan slogan "Kedah Sejahtera"? Di waktu rakyat Kedah menderita sengsara, Kerajaan PAS Kedah hilang entah ke mana...

Duke ada terserempak dengan 2 buah lori yang dihiasi bendera PAS, PKR dan DAP yang Duke kira membawa sedikit bantuan untuk mangsa banjir. Baguslah. Namun, semua itu dari parti politik. Mana dia Kerajaan "Sejahtera Rakyat" PAS??? Oh ya! Ustaz Azizan sebok memikirkan kepada siapa kesalahan banjir ini harus diberikan. Dan mangsanya ialah projek rel keretapi berkembar! MB sedang sebok mencari kesalahan orang, rakyatnya yang terbiar bagaimana pula?

Duke menyimpulkan bahawa kebanyakkan bantuan yang dihulurkan kepada mangsa banjir itu adalah dari UMNO dan Kerajaan Pusat. Jabatan Kebajikan Masyarakat, UMNO, NGO, orang perseorangan dan pelajar universiti turut menghulurkan tenaga, masa dan wang ringgit demi membela nasib rakyat yang sedang ditimpa malang. Dan adalah amat malang sekali apabila Kerajaan "Sejahtera Rakyat" PAS Kedah gagal memainkan peranan utama dalam menangani musibah ini. Harap rakyat berfikir sejenak, siapakah yang sebenarnya begitu komited membela nasib mereka. Harap rakyat Kedah semakin "celik" untuk menilai yang mana intan, yang mana kaca.

Harapan Duke, semoga Kerajaan PAS Kedah menjadi lebih bertanggungjawab pada masa akan datang sementara menunggu PRU13. Belalah nasib rakyat sementara BN akan mengambil alih kembali pentadbiran negeri dan menabur jasanya kepada rakyat Kedah. Ternyata PAS Kedah gagal menangani nasib rakyat dengan baik. Mungkin kurang pengalaman dan tak reti memerintah agaknya.

Akhirnya, Duke mengucapkan jutaan terima kasih kepada Puteri UMNO yang sudi menjemput Duke untuk turut sama melawat mangsa-mangsa banjir di sekitar Kedah ini. Terima kasih banyak-banyak. Puteri UMNO harus lebih konsisten dan lebih menonjol dalam memberi khidmat masyarakat sebegini. Pemuda UMNO? Lantak depa lah! Depa dah cukup hebat memberi khidmat kepada rakyat hinggakan "batang hidung pun tak nampak"! Syabas Puteri UMNO. Duke diberitahu oleh Pn. Shima bahawa Puteri UMNO Kedah telah pun menggerakkan ahli-ahlinya memberikan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir secara berkumpulan mengikut bahagian terdekat. Apapun, Duke mengucapkan "syabas" juga kepada "Naib Ketua Puteri UMNO Kedah" yang entah dimanakah kelibatnya menghilang (sebok "banjir" di Langkawi kot..bersangka baik je lahhh..)!

PKR & KJ tu sama saja...


Mustafa Kamil Ayob memang tak puas hati! Memang tak puas hati! Dilaporkan bahawa calon Timbalan Presiden PKR ini mendesak agar Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) PKR agar digantung serta merta dan pemilihan PKR ditangguhkan. Dakwaan ini ada senada dengan gesaan Zaid Ibrahim yang juga calon Timbalan Presiden PKR kali ini. Menurut Mustafa, makin banyak bantahan yang dilaporkan terhadap JPP dan pemilihan PKR kali ini berikutan penipuan, penyelewengan, berat sebelah, tidak professional dan macam-macam lagi.

Tu diaaaaa..!!! Pekung PKR dah terbuka lagi dan kali ini cukup busuk! Entah apa kata Saifuddin Nasution. Entah apa pula alasan yang akan diberikannya kali ini. Tempohari, Zaid "Al-Koholik" tak puas hati dan mengamuk sakan dengan JPP dan pemilihan PKR. Kali ini Mustafa Kamil Ayob pulak! Kita tunggu "alasan" Saifuddin yang sememangnya "banyak akal" tu...

Yang pastinya YB Zulkifli Noordin adalah antara orang yang paling puas hati. Apa yang dicanangnya sebelum ini dengan mendakwa bahawa PKR itu penuh dengan pembohongan makin terbukti kesahihannya. Memang benar PKR hanyalah parti penipu dan pembohong. PKR menipu ahlinya sendiri! Kalau sudah ahlinya sendiri pun ditipu, apatah lagi rakyat Malaysia, pasti lebih banyak dijaja penipuannya.

Sebijak-bijak DAP pun dapat ditipu dan dijinakkan Anwar Ibrahim. Puak-puak PAS yang kononnya "lebih Islam dari yang lain" itu pun dapat diperkudakannya. Apatah lagi ahlinya sendiri. Tidak hairanlah sudah berlori-lori mangsa penipuan PKR ini keluar parti dan bernaung dibawah payung UMNO! Mereka-mereka itu sudah sedar, yang masih "buta" di dalam PKR tu entah bila pula nak sedar? Nasib hangpalah "kena jual hidup-hidup" dengan Anwar Ibrahim tu...

KJ dilaporkan semalam berkata bahawa "hilang keyakinan merupakan punca ahli PKR masuk UMNO". Ya YB, memang benar. Memang ahli PKR kebanyakkannya sudah hilang keyakinan terhadap PKR bagi membela nasib mereka. Ahli PKR sudah tidak yakin dengan PKR dan mereka lebih yakin dengan kebangkitan UMNO yang mengalami perubahan drastik yang lebih hebat. UMNO kini lebih pilihan untuk menjadi harapan dan sandaran rakyat berbanding PKR.

Tapi KJ kena ingat jugak. Ramai ahli Pemuda UMNO dan belia Melayu yang masuk PERKASA tu adalah kerana "hilang kepercayaan" kepada Pergerakan Pemuda UMNO jugak! Kes yang sama dengan "ahli PKR masuk UMNO", cuma dalam "chapter" yang berlainan. Pemuda UMNO hampir hancur, hilang "taring" dan mirip "pondan" sejak berketuakan KJ sendiri. Jadi, jangan marahlah jika orang Melayu muda lebih memilih PERKASA berbanding Pemuda UMNO yang berketuakan KJ. KJ haruslah menerima hakikat bahawa "hilang keyakinan merupakan punca ahli Pemuda UMNO dan golongan Melayu muda masuk PERKASA" pulak!

p/s: Duke cabar KJ pertahan jawatan Ketua Pemuda UMNO pada pemilihan akan datang!

Tuesday, November 2, 2010

Duke bantah gesaan Ust. Asri...


Jarang-jarang sekali kita mendengar Ustaz Asri mencampuri hal ehwal politik. Ada sekali sekala bekas Mufti Perlis ini menyuarakan tentang dasar dan perlaksanaan negara. Kritikannya agak pedas, namun kadang-kadang masih boleh dipertikaikan. Maklumlah, beliau merupakan ahli agama dan bukan seorang ahli politik. Namun, kenyataannya meminta agar Anwar Ibrahim pencen saja dari arena politik negara mendapat perhatian dan liputan dari pihak media utama negara.

Ustaz Asri menulis...
"Di samping menghormati sumbangan, saya rasa Ketua Pembangkang DSAI, sudah sampai masanya untuk bersara ‘politik’. Sudah banyak rentak tari politiknya yang makin tidak ‘seimbang’. Zamannya mungkin makin menyusur pergi. Saya tidak fikir generasi baru terus bertahan untuk melihat ‘story-design’ politik yang sama. Berilah peluang untuk beliau berundur dengan aman. Demi untuk mewujudkan pembangkang yang lebih berkualiti dan berkesan. Saya rasa beliau perlu menerima hakikat ini. Demikian setiap kita ada hari datang dan hari pergi. Biarlah kita datang disambut mesra, dan kita pergi diucapkan terima kasih dan hormat, bukan dipaksa keluar".

Perlukah Ustaz Asri berbicara soal politik? Mengapakah bekas Mufti ini meminta agar Anwar Ibrahim bersara? Bukankah lebih molek jika Ustaz Asri meminta Nik Aziz saja yang bersara? Mengapa hanya sekarang Ustaz Asri meminta Anwar Ibrahim "pencen"?

Ustaz,
Usahlah Ustaz berbicara soal politik. Kelak, Ustaz juga yang akan dibenci, dikutuk, dimaki hamun, dikeji dan dicarut oleh pihak pembangkang. Ustaz ingat kepada nasib Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Perak, yang teruk di"belasah" pihak pembangkang hanya kerana berkatakan sesuatu yang haq? Mahukah Ustaz menerima nasib sepertinya? Tan Sri Harussani juga tidak punya sebarang kepentingan, namun oleh kerana kebenaran yang disuarakannya, Tan Sri Harussani dilabel sebagai Mufti UMNO dan di"cap" dengan perkataan-perkataan yang tidak molek didengar. Lainlah jika Ustaz bersedia untuk menerima semua itu dengan hati yang terbuka.

Ustaz,
Selagi Anwar tidak menjadi PM, maka "agen Yahudi" itu tidak akan bersara. Anwar belum puas menjadi "sesumpah" untuk terus menabur fitnah dan membohongi rakyat negara ini. Anwar belum puas selagi dia tidak berjaya memperbodohkan rakyat Malaysia, khususnya bangsa Cina, Melayu dan India. Lagipun, Anwar belum puas lagi bertukar ganti "coffee boy", biarlah dia jumpa yang "serasi" dan "yang tak repot polis" dulu. Lepas semua tu berlaku, insyaAllah dia akan "pencen" sendiri tanpa perlu diberitahu. Dari itu, biarlah Anwar terus berpolitik...

Ustaz,
Jangan dihalang demokrasi di negara ini. Ustaz mengakui UMNO sedang di dalam proses tranformasi menerusi anjakan perubahan yang ketara. UMNO semakin relevan di mata rakyat. Ustaz meminta agar pihak pembangkang khususnya PKR agar "berubah". Apakah Ustaz fikir pengikut-pengikut Anwar ini akan berubah? Untuk pengetahuan Ustaz, mereka cukup taksub dengan Anwar. Bukan senang nak dapatkan seorang politikus mahir seperti Anwar. Anwar cukup dengan ciri-ciri istimewa seperti berpidato "ala-ala hikayat seribu satu malam" dengan ciri mithos yang cukup mengasyikkan. Fitnahnya begitu realistik bagaikan "suara Dajjal laknatullah". Hubungan baiknya dengan Yahudi bagaikan isi dengan kuku. Cukup payah hendak mencari ketua pemgbangkang yang ber"lidah biawak" sepertinya. Yang paling susah nak cari, Anwar begitu gemar "main belakang", itulah yang paling istimewa!

Ustaz,
Oleh itu, janganlah dihalang Anwar berpolitik sehingga mati. Dengan umur yang masih muda remaja itu, Anwar masih boleh menjadi "badut" politik negara yang baik. Selain itu, kita juga dapat menilai tahap pemikiran rakyat Malaysia sama ada mereka bijak menilai atau tidak. Jika mereka suka dengan Yahudi, duit rasuah, fitnah, biawak dan "lubang kunyit", maka tentulah mereka dengan bijaknya akan memilih "Anvar Abrahiem" itu. Namun jika rakyat bijak berfikiran waras dan rasional, tentunya mereka tidak akan terjebak dengan "kata-kata manis beralas racun" dari "si kitul" Tanah Melayu alaf baru itu. Biarlah Anwar terus berpolitik...

Ustaz,
Dari Ustaz terus meminta Anwar bersara, lebih baik Ustaz minta Nik Aziz saja yang pencen. Dia dah tua. Huru-hara aqidah umat Islam di Malaysia kerana fatwanya. Barangkali dia sudah nyanyuk. Dulu Nik Aziz suruh Tun M bersara sebab sudah lama memerintah & sudah tua. Namun nampaknya Nik Aziz sendiri cakap tak serupa bikin. Tun M sudah lama bersara, namun Nik Aziz masih lagi "gila jawatan" dan "gila kuasa". Hatta Presiden & Timbalan Presiden pun diaibkannya. Perpaduan umat Islam pun ditentangnya? Pelik benar "nyanyuk" Nik Aziz ini. Makin berat "sakit"nya. Eloklah Ustaz berjumpa dengannya secara peribadi dan nasihatkan Nik Aziz. Namun Duke sarankan agar Ustaz hati-hati dengan Nik Aziz. Nik Aziz "maqsum" dan "halal"kan maki hamun. Risau juga kalau-kalau Ustaz nanti dicarutnya!

Ustaz,
Saya harap Ustaz tak kecil hati dengan tulisan saya ini. Saya bantah Ustaz adalah demi "kebaikan" Ustaz, demi melindungi Ustaz dari kena maki hamun. UMNO dan Tan Sri Harussani dah puas kena maki hamun, takkanlah Ustaz pun nak terima nasib yang sama juga? Biarlah Anwar tu, Ustaz. Penat menyalak nanti, diamlah dia. Lagipun rakyat kini semakin "celik" dengan identiti sebenar Anwar Ibrahim itu. Ramai yang sudah hilang kepercayaan padanya. Penipu besar "mamat tu", Ustaz. Liciknya dia, hatta Tun M pun tertipu, apatah lagi rakyat yang berjuta-juta ini. Semoga kita terhindar dari "fitnah Dajjal" seperti Anwar Ibrahim ini. Ayuhlah kita ramai-ramai membaca surah Al-Kahfi...InsyaAllah!

Jangan desak Anwar bersara. Biarkan dia terus begitu. Kita akan lawan dia habis-habisan. Lawan tetap lawan! "Reformasi" sudah basi, yang tinggal kini hanyalah "penetrasi"!!! Jangan fikir kami takut dengan Anwar. Biarlah dia bersara sendiri dan mati dalam kehinaan kerana mengkhianati Islam, Melayu dan Tanah Melayu! Aku minta agar kuburnya kelak diletakkan jauh dari bumi Tanah Melayu ini! Allahuakbar!

Monday, November 1, 2010

Eksklusive PRK Galas: Husam "bakar" rumah rakyat termiskin di Kelantan..???!!!


Selama ini Kerajaan PAS Kelantan sering menuduh Kerajaan Pusat tidak membantu Negeri Kelantan. Malah Kerajaan PAS Kelantan sering menuduh Kerajaan BN sebagai zalim dan tidak mempedulikan nasib rakyat Kelantan. Hari ini terbongkar rahsia sebenar! Husam Musa dan Kerajaan PAS Negeri Kelantan enggan meluluskan permohonan geran tanah untuk pembinaan perumahan rakyat termiskin di Kelantan oleh KESEDAR. Benarkah dakwaan ini? Husam perlu menjawab mengenai dakwaan ini.

Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR) yang ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia untuk membasmi kemiskinan tegar dan pembangunan luar bandar begitu komited sekali dengan tugasan yang diberikan. Usaha pembasmian kemiskinan tegar ini telah diperhebatkan di bawah Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat (SPKR) dan juga melalui projek-projek Lonjakan Mega Luar Bandar.

Beberapa cadangan projek pembangunan yang akan dilaksanakan oleh KESEDAR adalah seperti Projek Agropolitan serta penempatan peserta di Kesedar Sejahtera. Penempatan untuk membela rakyat di Kelantan ini dinamakan sebagai "Kg. Chinteck".

Usaha Kerajaan BN yang diterjemahkan melalui perlaksanaan oleh KESEDAR ini akan dapat menyediakan penempatan tempat tinggal baru apabila menyediakan rumah-rumah yang lebih sempurna dan teratur untuk rakyat-rakyat termiskin di Kelantan. Dalam usaha membasmi kemiskinan tegar di Kelantan, KESEDAR juga ada merancang untuk menyediakan projek-projek agro yang bakal mengubah nasib dan masa depan rakyat Kelantan pada masa akan datang.

Namun, dikhabarkan bahawa semua usaha-usaha Kerajaan BN untuk meningkatkan taraf hidup rakyat Kelantan itu telah dinafikan oleh Kerajaan PAS Kelantan dengan tidak meluluskan geran tanah yang dipohon oleh KESEDAR untuk tujuan tersebut. Entah apa alasan Husam dan Kerajaan PAS Kelantan sehingga masa depan rakyat yang cerah dinafikan begitu saja? Kenapa Husam tak luluskan? Benarkah Husam tak luluskan? Kenapaaaa...??? Tell me why???

Kerajaan BN sememang sering membantu rakyat di Kelantan meskipun rakyat negeri itu tidak memilih BN untuk memerintah di peringkat negeri. Kerajaan Pusat prihatin dengan nasib rakyat Kelantan yang ketinggalan di bawah pemerintahan PAS. Biarpun sering dituduh sebagai "zalim" oleh PAS yang tidak reti memerintah, Kerajaan Pusat tetap menunaikan tanggungjawab dan memikirkan nasib rakyat di Kelantan. Walhal, Husam dan konco-konconya sebok mengkayakan diri dengan ternakan kambingnya!

Kenapa Husam tak keluarkan geran tanah untuk rakyat Melayu Kelantan? Sedangkan beribu-ribu ekar tanah diluluskan kepada "tauke-tauke" Cina untuk aktiviti-aktiviti lojing? Apa salah orang-orang Melayu Kelantan? Apakah Melayu Kelantan yang miskin ini bukan saudara seIslam Husam sendiri? Mengapa Husam tidak membantu mereka untuk kehidupan yang lebih sempurna? Nak harapkan Kerajaan Kelantan? Sampai 7 generasi pun tetap miskinlah rakyat Kelantan!