Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Saturday, April 3, 2010

Azizan Taichi : Rugi Melabur tu biasalah...!


Pernah saya menulis mengenai kerugian atas pelaburan salah satu GLC Kedah. Pelaburan Kedah Corporation Berhad (KCB) dikhabarkan telah mengalami kerugian sebanyak RM4 juta di Papua New Guinea. Berikutan itu, Ustaz Azizan Razak sebagai MB Kedah, merangkap Pengerusi KCB telah menafikan bahawa CEO KCB telah meletak jawatan berikutan kerugian itu.

Selain itu, MB Kedah yang "sangat berpengalaman menguruskan ekonomi" itu juga telah melantik sebuah Jawatankuasa GLC untuk membuat siasatan terperinci terhadap GLC-GLC yang bermasalah. MB Kedah itu sedang "menunggu" laporan penyiasatan Jawatankuasa GLC itu untuk menjawab persoalan mengenai kerugian KCB tersebut.

MB Kedah itu menambah...
"Untung rugi dalam sesebuah pelaburan adalah rencah ekonomi dan bukannya sesuatu yang dianggap pelik...Tidak semestinya semua pelaburan itu menguntungkan. Ada yang rugi dan ada yang untung".

Senang je jadi MB & Pengerusi GLC, kan? Untung ke, rugi ke, semua tu letak di belakang. Yang pentingnya, elaun masyuuuukkk tiap-tiap bulan. Melabur ikut suka hati, kalau untung, baguslah...boleh masuk "tabung tin PAS"? Tapi kalau rugi, maka CEO akan dipanggil "mengadap" untuk penjelasan. Lantik Jawatankuasa menyiasat GLC tu. Dapat keputusan, "tembak" mana yang patut. "Aku" tetap MB yang "hebat mentadbir ekonomi", yang bodoh tu bukan "aku". Yang bodoh seleweng sana sini tu CEO aku la kot?

"Aku" sebagai MB Kedah "relax" je. "Aku" tak perlu ambil tahu. "Aku" sebagai Chairman, tunggu je untung syarikat=syarikat GLC ni. Tak perlu risau. CEO-CEO "aku" ada sebagai "scapegoat". Kalau jadi apa-apa yang elok, "aku" letak nama aku yang paling atas. Semuanya kerana "aku hebat urus ekonomi". Kalau GLC tu rugi, "aku" akan suruh siasat & letak nama CEO-CEO tu. Depa salahhh...bukan "aku"! Aku tak payah ambil tahu pun "tak apa".

Paling sadis ialah jawapan MB Kedah mengenai pelaburan, untung & rugi. Memanglah untung rugi bagi suatu pelaburan itu adalah perkara biasa. Tapi, kalaulah pelaburan tu kerajaan BN yang buat & rugi, pastinya ianya diungkit-ungkit dalam ceramah-ceramahnya. Habis diungkit kes-kes 10 - 20 tahun yang lalu. Dikata & dikutuknya BN tak tahu melabur & menguruskan ekonomi. Dicercanya & dihamun BN dihadapan rakyat, kononnya BN seleweng dan sebagainya.

Tapi kalau "dia" yang melabur & rugi, maka akan dikatakan bahawa "itulah risiko melabur, ada untung, ada rugi..kita akan siasat". Senang je. Akan di"taichi" pada CEOnya. Rakyat takkan dengar cerita "kerajaan Azizan tak reti melabur", "kerajaan Azizan bodoh urus ekonomi negeri" & maki hamun yang selama ini dihamburkan pada BN. BN sajalah yang "buruk", Kerajaan Azizan Razak "hebat-hebat" belaka!

Ternyata Azizan Razak dan kepimpinannya bodoh mengurus ekonomi Kedah. Ini bertentangan dengan dakwaannya sebelum ini yang mengatakan "PR bijak urus ekonomi". Bijak ke kalau pelaburan yang dibuat itu rugi? Siapa pengerusinya? Pastinya "Pengerusi"nya itu seorang yang "makan elaun buta". Mungkinkah "pelaburan yang rugi" adalah "biasa" bagi kepimpinan "bijak pandai urus ekonomi" ni...kan?

Friday, April 2, 2010

Pakar Spin Northern Region Memang Lawak!


Hahahaha...Aku tergelak besaq melihat "pakar Spin" pada artikel hat ni di Kedahlanie..! Nasib baik aku tak guling2...Astaghfirullah Al-Azim...gelak banyak sangat pun tak elok gak ni...

Bukan apa...artikel tu kata...

"UMNO/BN sudah mati dengan hujah. Mereka kekeringan idea. Mereka terpaku dengan fakta. Mereka gagap serta gugup untuk ber’auta’. Mereka memang tidak layak berada di situ."..hahahahahaha....

Malah menurut kefahaman penulis artikel tu, pada pemikiran otak & IQ dia...para "YB-YB dari BN dah tak mampu tahan telinga...last depa nak zip mulut Anwar"

Hahahahaha...lagi sekali aku ketawa besaq!..Ermmmpphhh...Astaghfirullah Al-Azim...tak elok banyak ketawa ni...tapi memang aku tak buleh tahan dengan statement ni...lawak tahap dewa!

Apa punya spin la si penulis (al-brangi kalau tak silap aku)..macam ni punya spin pun ada ka? Hahahah...tapi takpa...at least artikel dia memang menghiburkan aku...hehehhee..opss...

Cam ni...apakah penulis tu tak pikiaq sebelum tulis? Cuba perati betoi2...masa perbahasan hari pertama di Parlimen...YB Zahrain tibai Anwar....kaw-kaw Anwar kena tibai...walaupun cuba di defend oleh sekutu-sekutunya, Anwar tak buleh tahan dengaq pendedahan Zahrain tu...last-last sampai keluaq dewan! Muahahahahahhaha...so sapa yang tak tahan telinga? Hahahahahaha...

Lepaih tu pulak...mai lagi Zul Noordin...Zul tak sebut nama pun...tapi "depa" yang terasa "pedaihhhhh"...pun keluaq dewan pulakkkkkk....sapa yang tak tahan telinga? Muahahahhaha...

Oleh kerana tak tahan kena balun, kena tibai, kena londeh...maka Anwar lari keluaq negeri...mungkin dia cari ketenangan macam Eli Wong lepaih gambaq tak senonohnya keluaq internet...heheheh...tak tahan telinga sampai kena keluaq negeri? Depan hangpa dia kata dia keluaq melawat obersea laaa...padahal? hehehhehe...paham2 je laaaa....

Hahahahahaa...sebab tu aku gelak sakan bila baca artikel tu...tapi tak payah heran la kalau artikel tu keluaq dari Kedahlanie..! Blog "kormesial" tu memang lagu tu...artikel apa pun buleh keluaq...asalkan buleh glemer dan bertambah2 iklan kat situ...masyukkkkk bebbb...

Dan aku ingatkan penulis artikel tu bahawa YB-YB dari BN tak pernah gentar ataupun lari keluaq dewan macam YB-YB hangpa tu...tu lari tanggungjawab tu...kerana malu kena londeh..depa sanggup tinggal tanggungjawab dari rakyat...dapat elaun beribu-ribu...tapi pasai tak tahan telinga...lari woooooo...! Lari balik ngadu kat bini ka? Hahahahaha...

Anyway...credit la untuk penulis tu dan Kedahlanie...artikel tu memang best..pakar "spin" Northern Region...hehehehhe...tahniah sebab buat aku terhibur...Tengkiu!

Thursday, April 1, 2010

Nasib Baik Ibrahim Ali tak rodok keris pada Al-Jazeera!


Ibrahim Ali baru-baru ini melenting lagi. Kali ini Ibrahim Ali melenting kepada sebuah agensi TV antarabangsa, Al-Jazeera, apabila di"provok" oleh stesen TV tersebut. Maka terkeluarlah juga perkataan "kesat" yang pernah digunapakai oleh Shanon Ahmad sebagai tajuk bukunya & di"halal"kan oleh Mursyidul "sesat" Am PAS, Nik Aziz Nik Mat. Kali ini adalah mengenai isu "DEB" yang didakwa pihak pembangkang di Malaysia dan sekutu penjahanam negara dari luar negeri, sebagai diskriminasi perkauman dan tiada kesaksamaan kaum di Malaysia. Isu DEB sebagai salah satu dasar Kerajaan sejak merdeka ini nampaknya cuba di"main"kan kembali.

Baiklah. Saya tidak mengatakan diri saya menyebelahi Ibrahim Ali mahupun golongan "tak kenang budi" yang menentang DEB di Malaysia. Sebagai bumiputera alaf baru dan lahir selepas merdeka, saya tiada hak untuk mempertikai segala keputusan yang telah diputuskan ketika para pemimpin negera memperjuangkan kemerdekaan dahulu. Namun, saya akur dan memahami intipati perlembagaan yang telah termaktub setelah majlis syura diadakan di antara pemimpin perjuangan dan pemimpin bangsa-bangsa bukan bumiputera seperti kaum Cina dan India dan sebagainya. Semuanya telah dipersetujui.

Hak Keistimewaan Bumiputera & DEB.

Ketika Tunku Abdul Rahman membuat draf perlembagaan yang akan dibawa ke London, beliau telah meminta pihak Inggeris ketika itu untuk membawa pulang kaum Cina dan India keluar dari Tanah Melayu. Alasan beliau adalah kerana pihak Inggerislah yang bertanggungjawab membawa bangsa-bangsa ini bermigrasi ke Tanah Melayu sebagai tenaga kerja mengaut kekayaan dari Tanah Melayu keluar, tanpa memikirkan kepentingan bangsa Melayu. Tunku ketika itu dilihat tidak mahu berkompromi tentang hal tersebut.

Namun, setelah berita tersebut sampai ke telinga Tun Tan Cheng Lok & Tun Sambathan, mereka berdua yang bertindak mewakili kaum Cina dan India telah bergegas menemui Tunku. Mereka merayu pada Tunku untuk tidak menghantar kembali bangsa Cina & India kembali ke tanah air masing-masing. Mereka mahu mencari rezeki di Tanah Melayu ini. Mereka merayu bersungguh-sungguh sehingga Tunku Abdul Rahman mengalah.

Namun, Tunku mengingatkan mereka bahawa kewujudan bangsa Cina, India dan beberapa bangsa lain tidak diiktiraf sebagai BUMIPUTERA di Malaysia. Mereka mestilah menghormati dan tidak sekali-kali mempersoalkan keistimewaan yang diberikan kerajaan kepada bumiputera di Malaysia. Sebagai "ihsan" untuk kerjasama membangunkan Tanah Melayu ini bersama, pihak kerajaan akan memberikan hak kewarganegaraan yang melayakkan mereka untuk bermastautin di Tanah Melayu ini. Selain itu, mereka bebas berniaga dan melakukan aktiviti sosial, termasuklah berpolitik. Tan Cheng Lock & Sambathan telah bersetuju dengan senang hati, asalkan mereka tidak dihantar pulang ke negara asal. Maka wujudlah kontrak sosial & konsep jus soli yang tidak boleh dipertikaikan oleh non-bumiputera sehingga bila-bila pun dengan jaminan oleh para Duli-Duli Yang Amat Mulia Sultan-Sultan & Raja-Raja Melayu.

Maka bertahun selepas itu, maka lahirlah DEB. DEB telah dilaksanakan sebagai mempertahankan hak-hak keistimewaan bumiputera di Tanah Melayu yang telah ditukar nama sebagai Malaysia. Dan selepas itu, maka beranak pinak bercucu cicitlah kaum Cina dan India dalam keadaan harmoni, walaupun kadangkala keharmonian itu dicalarkan oleh segelintir individu yang cemburukan Malaysia.

Jika Hak Keistimewaan Melayu & DEB dihapuskan.

Pada saya, perkara inilah yang telah cuba dilupakan oleh cucu cicit bangsa Cina dan India. Malah ada juga bangsa Melayu yang "buta" tentang perkara ini. Pada saya, mereka yang tidak tahu menghormati dan mempertikaikan hak-hak keistemewaan bumiputera seperti DEB inilah pertualang yang memecah belahkan keharmonian kaum di Malaysia. Mereka menuduh Kerajaan mengamalkan diskiriminasi, namun mereka "tidak sedar" bahawa merekalah yang "racist"! Pihak Kerajaan hanyalah mempertahankan perlembagaan dan hak-hak keistimewaan bumiputera, namun mereka terus meminta itu dan ini untuk menikmati "keistemewaan" yang bukan hak mereka. Sedangkan mereka adalah bukan bumiputera. Susah sangatkah nak faham?

Pada saya, memang benar mereka terasa bagai telah didiskriminasi. Mungkin mereka mahu keistimewaan yang sama yang telah ditetapkan perlembagaan Malaysia kepada bumiputera. Mereka mahu kesaksamaan hak. Tapi tahukah mereka bahawa mereka sememangnya tidak berhak?

Pada saya, sekiranya DEB yang menjadi salah satu pemangkin keistimewaan bangsa Melayu menjadi ukuran, maka saya mencadangkan agar semua hak kewarganegaraan ditarik balik dari bukan bumiputera dan mereka semua hendaklah dihantar pulang ke negara asal mereka. Kaum bumiputera kekal di Tanah Melayu dan hak keistimewaannya ditarik balik. Bumiputera kekal di Tanah Melayu ini sebagai rakyat asal yang berhak sebagaimana sebelum merdeka. Bukan bumiputera yang mahu meneruskan hidup di Malaysia mestilah mematuhi prosedur imigresen yang telah ditetapkan sebagaimana warga Bangladesh, Indonesia, Myanmar dan lain-lain pekerja asing. Selain itu, ada lagi syarat-syarat lain yang perlu dipatuhi. Jika ini berlaku, maka barulah saya bersetuju untuk memansuhkan DEB sekaligus kontrak sosial dan jus soli yang di"cemburui" kaum bukan bumiputera. Jika tidak, sila hormati "tuan rumah" yang selama ini sanggup berkorban.

Berbalik kepada isu Ibrahim Ali marah lagi. Pada saya, amarah Ibrahim Ali berasas. Mungkin kata-kata Ibrahim itu adalah sedikit kesat (kesat lagi Shanon Ahmad & Nik Aziz!), namun itulah jadi bila Melayu marah. Itu baru sikit. Kalau di"AMOK"nya Al-Jazeera, tak ke haru! Tak pasal-pasal "headline" Al-Jazeera bertajuk "Wartawan Al-Jazeera dirodok keris Ibrahim Ali"...ingatan saya pada semua, "jangan jolok sarang tebuan, kelak binasa badan"...

Bila Kak Su Bersuara... Heh!