Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

  • - PETALING JAYA – Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria kini secara rasmin menyandang jawatan Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) selepas dipilih sebulat ...
    53 minutes ago

Saturday, September 26, 2009


Maka aku terbacalah jua akan hikayat ceritera nun di Selangor yang sedang hangat di adu dombakan. Terasa panaslah jua telinga beberapa ADUN dan Exco Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan, termasuklah Memanda Menteri Besar, Khalid Ibrahim. Demikian kenyataan teguran ikhlas dari Hasan Ali terhadap SELCAT itu telah menjadikan Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri maju itu menjadi gundah gulana. Kreadibiliti pengurusan negeri termaju di Malaysia itu jatuh merudum tercalar akibat teguran Hasan Ali yang menongkah arus dari agenda PR untuk terus menerus menipu rakyat.

Menurut ceritanya Hasan Ali menegur keras tentang kaedah yang terlalu menekan, menggasak dan menghina individu yang disiasat. Hasan Ali hanya memperkatakan tentang "cara" menyiasat seseorang individu yang agak keterlaluan menurutnya. Menekan dengan hebat dan termasuklah menghina individu terbabit sehingga menghilangkan kreadibiliti, keyakinan dan harga diri. Akibatnya, individu tersebut akan hilang produktiviti sekaligus menurunkan tahap moral mutu diri dan kerjaya. Demikian kritikan Hasan Ali tersebut maka teruklah dirinya di"balun" habis-habisan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan juga mereka-mereka yang sudah lama "geram" dan "berdendam" dengan "pakar motivasi" tersebut.

Tony Pua terang-terangan "membelasah" Hasan Ali di dalam kenyataan akhbarnya. Hasan Ali dikatakan "hipokrit" dan "nak jadi hero"! Ramai yang "membelasah" Hasan Ali. Si Jeff Ooi pulak meminta agar Hasan Ali dipecat segera dari PAS sebelum terlambat. Pada hemah saya, sempena Aidulfitri ini, mungkin juga si Jeff Ooi ni sudah mendaftarkan diri sebagai ahli PAS dan menjawat jawatan kuasa disiplin Parti "diorang saja la yang Islam" itu. Menurut cerita, di dalam Parti "Isle" yang selalu mengatakan "yes boss" kepada Parti "tolak Islam secara total" pula, ada juga yang "belasah" Hasan Ali, tapi ikut "pintu belakang"lah. Maklumlah, Hasan Ali masih lagi Pesuruhjaya PAS Selangor merangkap Exco Kerajaan Negeri Selangor, takut "miss soruuu"lah!

Namun begitu, dengar katanya si Khairuddin yang menjadi Setiausaha Perhubungan PAS Negeri Selangor sedang kuat membela Hasan Ali. Sanggup dan bersedia keluar dari Pakatan Rakyat, katanya. Namun pembelaan Khairuddin tidak lama apabila dia membuat "u-turn" dari kenyataannya kepada akhbar sebelum ini. Pemimpin PAS Selangor pun "pakat-pakat" menafikan dakwaan Khairuddin itu. Satu lagi siri "drama ringkas" dari PAS Selangor.

Bagi pendapat saya mengenai teguran Hasan Ali itu, ada juga benar dan salahnya. Hasan Ali mahu SELCAT lebih lemah lembut dalam pendekatan penyiasatannya. Tanpa menyentuh hal-hal peribadi yang boleh mendatangkan rasa hina pada diri sendiri. Mungkin Hasan Ali mahu SELCAT menyiasat dengan cara memujuk rayu, gosok-gosok bahu dan ala-ala bermanja! Mungkin selepas itu individu yang disiasat itu akan "membuka mulut". Bukankah itu bersesuaian dengan Pakatan Rakyat yang juga merakyatkan individu yang disiasat.

Jika itulah maksud Hasan Ali, maka saya akan ketawa "guling-guling"! Bayangkanlah jika seorang pembunuh dan perompak disoal siasat dengan menggunakan cara sebegitu, apakah OKT itu akan mengaku kesalahannya? Sampai mati pun dia tak mengaku. Buat habis air liur sahaja. Mahu pula dilayan seperti raja, "naik lemak"lah OKT itu! Sebaiknya SELCAT yang merupakan "klon" SPRM itu haruslah mengkaji dan mencari jalan yang lebih bersesuaian menurut Islam dan logik akal keadaan zaman semasa ketika menjalankan siasatan. SPRM dan BPR sudah lama di dalam hal ehwal ini, begitu juga PDRM dan sebagainya, contohilah mereka dan perbaikilah yang mana tak sesuai. Ini tidak, kira nak kutuk orang sahaja. "Kutuk orang" itu pun sudah dikira tidak Islamik!

Demikian juga dengan kenyataan panas dan amarah yang dilemparkan kepada Hasan Ali yang terpampang di dada-dada akhbar. Mereka mengutuk Hasan Ali mengkritik Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor secara terbuka, namun mereka lupa bahawa mereka "juga" memaki hamun, mengutuk dan mencadangkan agar Hasan Ali dibuang dari PAS "secara terbuka". Hasan Ali sudah "dol", mereka sama juga "dol", maka sama-sama (same) "dol", maka Hasan Ali dan mereka sama-samalah SAMDOL. Seeloknya nama SELCAT diubah menjadi SAMDOL!

Bagi firasat saya juga, kisah ini tidak lain samalah juga dengan "drama siri" ketiga-tiga SAMDOL iaitu PAS, PKR dan DAP di Selangor. Samalah juga dengan cerita "arak, Ronnie Liu dan Hasan Ali" sebelum ini, cuma di dalam "chapter" yang berlainan. Cerita ini juga hanyalah untuk mencetus isu Pakatan Rakyat yang semakin tenggelam dengan gelombang 1Malaysia. Pakatan Rakyat sudah semakin tenggelam akibat muslihat mereka menipu rakyat, memfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan BN. Malaysia sebelum ini hidup aman dan damai lebih dari 50 tahun, namun dengan kewujudan De Facto "Pengkhianat Islam, Bangsa dan Tanahair" seterusnya rakyat dihasut dengan momokan "busuk perut", maka Malaysia sudah pudar sedikit keharmoniannya. Malaysia yang dulu menjadi "model" kerajaan Islam majmuk ala Madinah Al-Munawwarah, kini tercemar sedikit akibat "rasukan agen wolfowitz"! Sedarlah wahai umat Islam dan rakyat Malaysia! Perosak Rakyat sedang menipu dan memanipulasi minda anda!

Friday, September 25, 2009

Sampah Di Alor Setar : Di Sebalik Tabir?


Saya berhari Raya di Kedah Darul Aman. Setiap tahun begitu. Iyalah, sememangnya kampung halaman saya di Alor Setar. Setiap kali Aidulfitri, saya akan menyusun "tour" Hari Raya bermula dari Alor Setar, kemudian ke Pendang, Guar Chempedak, Sg. Petani dan akhirnya kembali semula ke Alor Setar. Begitulah rutin kami di Hari Raya Aidilfitri.

Namun, setiap kali Aidilfitri disambut, masalah terbesar Alor Setar yang sudah sekian lama akan kembali ke benak fikiran. Komplen mulut sudah, komplen bertulis pun sudah dibuat. Dari zaman pemerintahan BN di Kedah sehinggalah kini, masalah sampah masih lagi menghantui penduduk Bandaraya Alor Setar. Kebetulan rumah ibu ayah saya terletak di dalam kawasan Alor Setar, maka keluarga saya turut "terseksa" akibat kemelut bau busuk sampah, jijik dan kekotoran kawasan masyarakat setempat. Dah "potong mood" untuk beraya, busuk!!! Sakit mata memandang! Alhamdulillah rumah saya jauh dari tong sampah, namun pada Pak Man dan Pak Sa'ud yang rumah mereka betul-betul depan tong sampah, hanya Allah yang tahu betapa seksanya mereka selama ini!

Ketika pemerintahan BN, masalah sampah ini sering dijadikan "modal" oleh pihak pembangkang PAS, PKR mahupun DAP. Mereka pernah menuduh bahawa BN tidak komited dalam kebersihan Alor Setar yang kini statuskan sebagai "bandaraya". BN dituduh tidak mengutamakan rakyat setempat. BN dikatakan gagal menyelesaikan masalah asas kehidupan rakyat. BN dikatakan tidak membuat kerja. Malah BN pernah dikatakan tidak prihatin terhadap masalah dan rungutan rakyat.

Namun, BN ketika itu tidak cepat melatah. BN telah membawa masalah ini untuk diutarakan kepada Kerajan Pusat. Dan hasilnya, BN Kedah telah berjaya menyakinkan Kerajaan Pusat untuk membantu menyelesaikan masalah ini dengan satu mekanisma yang lebih praktikal. Dikhabarkan bahawa E-Idaman, sebuah syarikat GLC kecil dibawah "Khazanah" telah ditubuhkan untuk mengambil alih segala penyelenggaraan sampah yang semakin kritikal di Alor Setar. Semua pekerja MBAS yang terlibat juga dikhabarkan diberikan pilihan "win-win situation" yang terbaik dan perkara ini disambut baik oleh para pekerja yang terlibat. Dikhabarkan bahawa insentifnya begitu menarik. Namun apakan daya, BN Kedah tewas pada PRU 12 yang lepas. Maka, perkara baik ini tertangguh buat sementara waktu.

Pakatan Rakyat pula yang berkuasa penuh di Kedah dibawah Ustaz Azizan Razak yang tidak pernah bermimpi atau menyangka bahawa dia akan menjadi seorang MB. "Bidan terjun" ini, bersama Exco-Exco "bidan terjun"nya pun mengayuh langkah meneruskan pentadbiran BN sebelum ini. Tiada yang baru atau idea perubahan hebat pun yang dibawa oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah. Semuanya di"tiru" bulat-bulat! Semua dasar BN sebelum ini diteruskan oleh PR, termasuklah soal SAMPAH di Alor Setar.

Pada awalnya, si Mahfuz pernah menyelar MBAS kononnya MBAS "sengaja" sabotaj Kerajaan PR Kedah. Padahal masalah sampah ini sudah timbul sejak kerajaan BN sebelum ini lagi. Apakah ketika itu MBAS juga cuba men"sabotaj" kerajaan BN? Dangkal benar dakwaan fitnah si Mahfuz ini. Mungkin orang-orang PAS akan tertipu dengan dakwaan "rendah IQ"nya itu. Dakwaan Mahfuz ini dikhabarkan telah menimbulkan ketidakpuasan hati staf MBAS. Namun, didiamkan saja kerana tidak mahu dibuang kerja oleh "tangan ghaib". Begitulah di peringkat awal pemerintahan PR di Kedah mengenai sampah di Alor Setar.

Setelah melihat tiada sebarang tindakan untuk menangani permasalahan SAMPAH di Alor Setar ini, saya secara peribadinya telah mengemukakan aduan bertulis kepada pihak Kerajaan PR Kedah. Pada mulanya, saya berbesar hati apa bila aduan saya mendapat perhatian dari pihak Kerajaan Negeri apabila saya menerima surat maklum balas mengenai hal ini. Namun, tunggu punya tunggu punya tunggu, bulan tak timbul-timbul.

Hampehhh! Masalah sampah lebih teruk! Sampah melimpah sampai masuk ke longkang. Longkang tersumbat akibat sampah dan ini telah menyebabkan rumah ibu ayah saya dimasuki air apabila hujan lebat. Banjir satu rumah. Penatlah juga ibu ayah saya yang sudah tua itu "menimba air" keluar dari rumah. Banyak jugalah perabot dan pekakas elektrik yang rosak. Nampaknya kerajaan PR Kedah yang baru ini lebih teruk "performance"nya. "Dulu depa kata kat BN, la ni depa lagi teruk pulak dahhh...silap la aku bagi undi kat "depa" dulu" itu adalah antara rungutan "pak-pak lebai" kejiranan setempat yang sebelum ini tertampal lambang "bulan"! Haru...!!!

Atas dasar 1Malaysia dan rakyat diutamakan, maka dikhabarkan oleh Azizan Razak bahawa November ini Alor Setar akan "bebas" dari masalah SAMPAH. Dikhabarkan olehnya bahawa sebuah syarikat swast akan menangani masalah sampah di Alor Setar. Tidak pula dikhabarkan olehnya dari mana syarikat itu "muncul". Tidak diberitahu pula "atas usaha siapa" masalah ini diselesaikan. Tidak pula dikhabarkan mengenai sebab "sebenar" penangguhan dari September sehingga diimplimentasikan pada November 2009. Tidak pula diwar-warkan "jasa" siapa yang prihatin mendengar rintihan rakyat! Namun bagi saya, biarlah! Lambat laun rakyat yang "cerdik" akan sedar juga mengenai "lembu punya susu, sapi dapat nama". Samalah sebagaimana kes projek "penapisan minyak", macam bagus je dia dapat nama masa majlis tandatangan kontrak tu!

Apa-apa pun, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak yang di "sebalik tabir" terhadap masalah rakyat Alor Setar ini. Nampaknya "pihak di sebalik tabir" ini begitu komited dengan keprihatinan terhadap rungutan rakyat yang sudah berdekad lamanya. Harap selepas ini Alor Setar akan "bersih" kembali. Jangan ada pula yang kata "depa di sabotaj"! Nak kena "smash" la tu! Tahniah kepada warga Alor Setar. Harapnya warga Alor Setar akan bekerjasama menjaga kebersihan Bandaraya tersayang itu. Bukan apa, dah muak tengok sampah berlonggok berulat tak terkutip setiap kali Raya!


*Mahfuz komplain kat sini

Bila Kak Su Bersuara... Heh!