Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Thursday, July 30, 2009

Kuliah Agama PAS Terbaru Dari Pok Nik (edisi maki hamun)


KETEREH, 29 Julai (Hrkh) - Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak akan menarik kenyataannya sebelum ini yang menyebut 'pergi jahanamlah dengan Umno' kerana ia dianggap wajar.

- "Wajar"kah kita memaki hamun sesama Islam? Mengikut agama PAS, kita harus memaki hamun saudara seIslam jika "hati" kita rasa "wajar". Ikutlah kata hati anda. Bila nampak sesuatu atau keadaan yang se"wajar"nya dimaki hamun, maka "you are free to do so!"...tak salah...kan? Err..betul ke?

Menteri Besar Kelantan berkata, pemimpin Umno kelihatan kalut dengan kenyataan itu tanpa memikirkan tindakan pemimpin parti itu sendiri yang mencerminkan perkara tersebut.
"Umno langsung tidak pernah fikir ketika pemimpin parti itu memburukkan nama saya sebelum ini. "Namun setelah pemimpin mereka ditegur sedikit riuh rendah jadinya," katanya selepas menyampaikan sumbangan kepada 215 mangsa ribut di Kampung Buloh Poh dan Kampung Lancang petang tadi.

- Ooooo...begitu rupanya...Jika kita dimaki hamun oleh seseorang, maka kita di"boleh"kan untuk memaki balik orang yang maki kita tu. Mungkinkah Rasulullah S.A.W yang dibaling batu oleh penduduk Kota Tha'if dulu membalas balik tindakan kasar itu dengan membaling batu kembali kepada mereka? Errmm...nampaknya kita digalakkan oleh Tok Guru agama PAS untuk "membalas" kejahatan yang dilakukan kepada kita dengan kejahatan juga. Tak salah aku, ustaz aku dulu tak bagi aku buat cam tu bila kawan aku "das" kaki aku masa main bola. Dia kata Rasulullah tak ajaq umatnya berdendam atau membalas kejahatan dengan kejahatan. Ustaz aku suruh aku berbaik-baik dengan kawan aku tu. Petang tu aku bagi sepotong tembikai yang aku dapat dari kantin asrama kat kawan aku tu. Lepas tu kami jadi "best pren". Nampaknya tindakan aku tu salah. Ustaz aku pun salah jugak nampaknya...mungkinkah kami kena bertaubat dan menerima ajaran agama PAS tu?

"Siapa ajar tok guru tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan Allah sendiri dalam al-Quran menyumpah manusia macam binatang. "Ada juga ayat di mana Allah mengumpamakan manusia ini pekak, tuli, buta. "Jadi sekiranya ada orang menghina kita, kita senyap tak berbuat apa-apa itu bukan merendah diri, tetapi menghina diri sendiri," tambahnya.

- Nampaknya Pok Nik dah samakan "level"nya dengan Allah. Sama tahapnya dengan Tuhan yang berkuasa untuk mengatakan apa saja. Nampaknya Nik Aziz "mencontohi" firman Allah. Allah boleh mencarut dan memaki hamun (kata Nik Aziz laaa...), maka dia pun buleh jugak! Allah boleh memaki hamun hambanya yang "tholeh", kufur dan syirik kepadaNya, maka Nik Aziz pun "boleh" maki hamun sapa saja yang kutuk dia sebelum ni. Ermmmm....compius aku...lepas ni boleh la penganut agama PAS sembah Nik Aziz, ek? Boleh ke lagu tu? Err...kompius aku....nak rujuk kat sapa ni? Errr....sapa boleh terangkan kes ni? Err...Ustaz Nga yang "femes" dengan surah "aura" tu buleh buat "bayan" sikit dak? Ermmm..?

Wednesday, July 29, 2009

Buruk Perangai Khalid "Gagap".


Kurang ajaq punya Khalid "gagap"! Dah "gagap" tu buat la cara "gagap". Diberitakan di sini bahawa si Khalid "gagap" ni lebih mementingkan ceramah politiknya berbanding DYMM Sultan Selangor. Semua DYMM Sultan dan Raja Melayu telah "diterbangkan" di Kuching, Sarawak, untuk menghadiri Persidangan Majlis Raja-Raja Melayu. Raja-Raja Melayu, Gabenor-Gabenor, Menteri-Menteri Besar dan Ketua-Ketua Menteri adalah tetamu kehormat yang telah dijemput khas untuk majlis ini.

Sepertimana kebiasaan persidangan, semua tetamu kehormat dijemput untuk menghadiri majlis makan malam yang mana setiap MB atau Ketua Menteri akan mengiringi Sultan atau Raja masing-masing ke majlis itu. Si Khalid ni sampai kat Kuching lebih kurang pukoi 4 petang sebelum "dinner" tu.

Tapi, si Khalid ni punya kurang ajaq...dia "kona" pi kot lain! Dia bantai pulak pi ceramah politik PKR malam tu. Siap berjanji "manis" lagi. Katanya kalau PKR dapat perintah Sarawak, rakyat Sarawak akan dapat ayaq "free"! Alaaaa...ayaq "free" macam kat Selangoq tu...Hangpa ingat dak betapa "liat"nya Si Khalid ni nak bagi "ayaq free" kat Selangoq hari tu? Ayaq "free"nya bersifat "limited edition"! Dah la lambat laksana "menifesto" (sampai DSKT paksa, baru nak buat!), ayaq "free" kat Selangoq tu pun ada "time limit". Lagu tu punya hal pun ada hati nak janji ayaq "free" kat rakyat Sarawak ka? Nak jadi macam "janji" Khalifah Guan Eng kat Kg. High Chapparal di Penang tu ka? Hehehehhhe...try la....kena "sumpit" nanti..padan muka hang!

Jenih macam Khalid "gagap" ni la yang memalukan Melayu sendiri. Melayu jenih ni ialah jenih Melayu yang tak reti "hormat" Sultan! Melayu jenih ni kalau zaman dulu-dulu, dah kena buang negeri dah ni. Lupakah dia bahawa adalah tugas seorang MB untuk mengiringi Sultannya menghadiri majlis-majlis rasmi seperti ini? Chieessss..! Dah la di"invite" oleh Kerajaan Negeri Sarawak, di "berani" pulak dok "racun" rakyat Sarawak dengan "janji manis"nya! Jaga-jaga rakyat Sarawak, dalam "janji manis" Khalid "gagap" ni tersembunyi "racun berbisa". Rakyat Selangor dah merasa, takkan rakyat Sarawak pun nak kena "jual" hidup-hidup jugak?

p/s: Rakyat Kedah dah dekat-dekat kena "jual" dah ni...jaga la pokok-pokok tepi rumah hangpa...silap-silap pokok tepi rumah hangpa pun che had tebang! hehheheh...

Memang kurang ajaq punya MB. Nasib baik la ni bukan zaman sultan dulu-dulu yang ada laksmana & hulubalang, kalau tidak...nahas la "Memanda Menteri" yang berperangai "huduh" lagu ni...!

Skandal Balak di Kedah : Kedah Sejahtera VS. Rakyat Kedah.


Hangpa ingat lagi dak pasai kisah "pembongkaran" oleh Pak Malau di blog sungguhka.blogspot.com mengenai penyalahgunaan kuasa dan pemboloton hasil bumi balak di Kedah? Pak Malau bercerita tentang "cross line" projek balak oleh sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan orang-orang kanan dan kepercayaan MB Kedah, Ust. Azizan Razak. Projek tu dikatakan di"rompak" selepas PAS/Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan Kerajaan Kedah dari BN.

Metro Sunview Sdn. Bhd. telah memotong jalan melalui A.Y Trading pada satu konsesi balak di Bukit Kaci. Dua nama telah yang terlibat oleh Pak Malau ialah 2 orang Director Metro Sunview Sdn. Bhd. iaitu Che Had bin Dali dan Roslizan Zakaria. Che Had merupakan Pegawai Khas Ekonomi MB Kedah dan Roslizan pula bertugas sebagai Pegawai Khas Kanan MB Kedah. Skandal "songlap" pertama Kerajaan PAS Kedah yang cuba di"sembunyi"kan oleh orang-orang PAS ini terbongkar secara "live" semalam di "Buletin TV3" semalam.

Aku tak mau ka komen banyak-banyak pasai hal ni. Nanti "depa" kata aku ni "berat sebelah" pulak. Maklum la, aku ni kan pro-UMNO. Hangpa pikiaq la sendiri. Mahkamah suruh "stop" operasi membalak kat situ pun, depa "bantai balun" jugak. "Melahaq"nya puak-puak PAS ni. Berlawanan sungguh dengan dasar Kedah Sejahtera yang depa tulih kat "booth" pameran di Karnival kat Lagoona Merbok baru-baru ni. Nampaknya, PAS sememangnya pandai "muhong" orang Kedah ni. Sebut pasai nak mendaulatkan Islam, tapi balak tu depa "tibai" masuk perut depa jugak noooo? Apa pun kita tunggu hasil siasatan...

Sapa-sapa nak tengok apa yang Pak Malau dah bongkaq (siap ada documents lagi!), sila ke...




p/s: Nampaknya berita dalam blog ada kreadibiliti dan lebih cepat dari media arus perdana...Syabas Pak Malau...credit to Pak Malau!

Tuesday, July 28, 2009

Salam "Pergi Jahanamlah"! - Nik Aziz.


Sudah terjawab kini tentang "teka-teki" perihal "salam" yang Nik Aziz hulurkan. "Salam" dihulurkan, tidak sangka mengandungi "niat" yang terpesong. Katanya yang begitu umum tentang "salam"nya itu membuatkan beberapa kalangan pemimpin UMNO yang tidak suka bersangka buruk menyambut baik "salam" Nik Aziz itu. Keikhlasan pemimpin UMNO menyambut salam itu terpamer di sini. Saya juga merasa agak berdukacita dan kecewa dengan akhlak "flip-flop" Nik Aziz dalam hal penyatuan Umat Islam di Malaysia yang ditunggu-tungu lebih 5o tahun lamanya.

Nik Aziz dengan bangganya menyatakan bahawa kenyataannya itu diputar belitkan. Apa yang Nik Aziz maksudkan dengan "salam" itu ialah kerjasama dan hubungan baik antara Kerajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Pusat. Nik Aziz mengharapkan agar hubungan baik ini akan membuahkan hasil "lumayan" kepada Kelantan. Mungkin Nik Aziz mendakwa bahawa Kerajaan Pusat tidak menyalurkan peruntukan untuk Kelantan dalam perbentangan budget tahunannya. Padahal, ada lagi negeri lain yang lebih kurang peruntukannya berbanding Kelantan. Pernah dahulu Anwar Ibrahim "menempelak" Kerajaan Kelantan untuk "berjimat cermat" setelah diberikan peruntukan lumayan. Hakikatnya, Nik Aziz tidak pernah bersyukur pada Allah dan berterima kasih kepada Kerajaan Pusat yang memberikan peruntukan tersebut. Malah Kerajaan yang memerintah dikatakan "Kerajaan Toghut" pulak dahhhh...

Tidak habis di situ sahaja, Nik Aziz dengan bongkaknya me"nyah jahanam"kan UMNO. "Pergi jahanamlah UMNO!" Itulah perkataan yang keluar dari bibir seorang "ulama" PAS, seorang "mursiydul am" PAS, seorang yang dikatakan mempunyai "gaya kepimpinan nabi". Inikah akhlak seorang "Tok Guru". Beginikah sifat sabar, zuhud dan tawadhuk seorang yang berilmu dan berakhlak agama? Inikah "ayat-ayat dakwah" seorang "ulama" di akhir zaman ini? Nabi Nuh A.S dahulu berdakwah lebih dari 1000 tahun tanpa rasa putus asa, tidak pernah pun mengeluarkan kata-kata "pergi jahanamlah kaum ku!".

Rata-rata ahli dan pemimpin UMNO agak terkilan dengan "permainan politik" Nik Aziz ini. "Penyatuan umat Islam di Malaysia" bagaikan satu topik "permainan politik" Nik Aziz Nik Mat. Ada yang marah, ada yang kecewa. Ada yang mengecam, ada yang meradang. Bagi saya, usahlah kita cepat "melatah" akan senario ini. Tun Dr. Mahathir yang berpengalaman dengan mainan politik PAS ini pernah memberi amaran tentang "niat salam" PAS ini. Beliau menasihatkan kita agar "berhati-hati" dan "tidak gopoh" menilai "keikhlasan" Pok Nik. Alhamdulillah, kini Allah mempamerkan "niat sebenar" Nik Aziz dan betapa busuknya "bau mulut" Tok Guru PAS tersebut. Ternyata dibelakang "salam"nya, tersimpan agenda yang "tidak ikhlas"!

Semangat Perjuangan UMNO Zaman Dato' Onn & Kini...


Agak lama saya tak pulang ke Pendang untuk agenda "bersembang politik kedai kopi". Sebelum ini, kalau saya balik pun, hanyalah sekadar menziarahi saudara mara terdekat, kenduri kendara dan rakan taulan. Semalam, saya sempat melepak "sembang politik kedai kopi" dengan beberapa rakan berjawatan "politik" di Pendang. Suasana yang sejuk "gedi" disebabkan hujan yang turun, menjadi "panas" apabila pelbagai pandangan dilontarkan. Saya tidak bermaksud untuk menceritakan ke semua "subjek" yang diper"sembang"kan semalam. Saya hanya tertarik dengan beberapa "pendapat" yang saya kira agak konstroversi.

Pada mulanya, seorang kenalan baru menyatakan prinsipnya yang tidak goyah kepada UMNO. Dia juga menyatakan sokongan padu kepada pemimpin UMNO tak kira siapa pun atau apa pun kriteria yang dimiliki pemimpin tersebut. "Walaupun diletakkan pemimpin "kayu" sekali pun hang akan pangkah dia?" saya bertanya. "Ya!" tegasnya. "Walaupun pemimpin itu korup, tidak berbakti kepada rakyat dan ditolak rakyat sekali pun?" saya meminta kepastian. "Ya, kerana dia pemimpin UMNO" begitu tegasnya. Saya terdiam dan menggeleng kepala. "Totok" sungguh pandangannya. "Jika tidak kita yang menyokongnya, siapa lagi nak sokong dia?" dia mengajukan pendapatnya. Saya menggeleng kepala.

Rupanya ada lagi akar umbi yang berfikiran sebegini? Sanggup mengangkat pemimpin yang tidak layak sebagai pemimpinnya. Sedarkah dia bahawa gara-gara tindakan inilah yang akan melahirkan pemimpin yang "tidak berkualiti" di dalam UMNO? Sedarkah dia bahawa gara-gara "totok" dia inilah yang akan mengakibatkan rakyat mengutuk UMNO kerana memilih seorang ketua yang korup, tidak diterima rakyat dan bereputasi buruk sebagai pemimpin. Disebabkan etika pemilihan ketua bahagian beginilah maka UMNO dipersalahkan dan dipandang rendah serta hilang kepercayaan kepada UMNO. Rasanya penilaian akar umbi sebegini harus diperbetulkan dan di"brain wash"kan. Entahlah...apa pendapat tuan/puan tentang pemikiran dan pendapat seperti ini?

Seorang lagi rakan juga mengajukan konstroversi tentang perihal "perjuangan" dan "wang". Katanya, realiti politik masa kini baginya, jika diberikan pilihan antara "perjuangan" dan "wang", dia akan memilih "wang". Tambahnya lagi, perjuangan politik di zaman Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman Putra sudah tidak ada lagi di zaman sekarang! "Selamba" dan bersahaja dia memberikan pandangan dan prinsipnya. Sekali lagi saya terkedu! Masih ada lagi "spiesis" seperti ini? Saya tidak menafikan bahawa wang ringgit juga diperlukan dalam perjuangan. Di zaman Dato' Onn juga perlu wang ringgit untuk berjuang. Di zaman itu, ahli UMNO bergolok bergadai demi membiayai perjuangan. Di zaman ini juga perjuangan memerlukan wang ringgit. Namun, wang ringgit itu telah mengabui mata sehingga ada diantara ahli UMNO yang "lupa" pada perjuangan. Wang ringgit ditabur untuk memancing undi! Itu bukan untuk perjuangan parti! Itu hanyalah demi kepentingan individu untuk merebut jawatan! Mereka lupa pada perjuangan! Wang haruslah digunakan sebaiknya untuk perjuangan, bukan untuk undi dan memenangkan individu tertentu untuk kepentingan jawatan yang ditandingi. Entahlah...bagaimana pendapat anda semua? Kuasa zeti atau perjuangan? pilih satu atau kedua-duanya?

Saya fikir, sesuatu harus dilaksanakan untuk menyemai jati diri dalam ahli akar umbi UMNO. Apa kata tuan/puan tentang kriteria pemilihan pemimpin UMNO? Bagaimana pula kata akar umbi? Bagaimana pula persepsi rakyat kepada pemimpin UMNO yang dipilih dan akan dipilih kelak? Siapa yang salah pilih? Siapa yang harus dipilih? Entahlah...apa nak jadi nanti?

p/s: Kompius aku! Hahahahhahhaha...

Sunday, July 26, 2009

Muhyiddin pun "tibai" UMNO Kedah?


Baru-baru ini Tan Sri Muhyiddin Yassin "singgah" di Kedah merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO bahagian Pokok Sena. TPM itu sempat sekali lagi memberi "warning" kepada UMNO Pokok Sena dan umumnya kepada UMNO Kedah supaya "cermin diri", bertanyakan kepada diri sendiri "kenapa UMNO Kedah tewas pada PRU12 yang lalu?". Beliau juga "membidas" segelintir penjawat jawatan bahagian dan cawangan yang tidak serius dalam perjuangan UMNO. Selain itu, Muhyiddin menggesa Pemuda dan Puteri supaya berusaha dalam menarik golongan muda di dalam memartabatkan perjuangan UMNO serta mencari jalan untuk menarik mereka menyertai perjuangan UMNO "alif, ba, ta". TS Muhyiddin juga menggesa supaya seluruh pemimpin dan akar umbi UMNO Kedah supaya "berubah", sealiran dengan gesaan DS Najib setelah lebih 100 hari sebagai PM dan Presiden UMNO Malaysia.

Nampaknya "angin" Muhyiddin dan "angin" Najib adalah berada dalam "satu arah" terhadap UMNO Kedah. Kedua-dua pemimpin tertinggi UMNO ini sama-sama datang ke Kedah, dan sama-sama "tibai" UMNO Kedah. Kalau pemimpin-pemimpin "berkenaan" tak faham-faham lagi, tak tau lah! Sudahkah "depa" tu "cermin diri"? Atau sekadar buat "post mortem" dan salahkan orang lain? Lepas tu, bila dah dilantik barisan kepimpinan baru, maka "muka-muka lama" yang tak "lekat" nama, mula "juih bibiaq" dan dok pakat-pakat tak mau bagi kerjasama. Nak boikot, nak sabotaj barisan kepimpinan baru la tu! Lagu tu ka sikap pemimpin UMNO Kedah? Harap "depa" yang dok buat perangai lagu ni akan "lingkup" kalah pada pemilihan UMNO akan datang. Tak kira Ketua Bahagian atau Ketua Cawangan, kalau ada "sikap lagu ni", kita "piappp" dia habis-habisan. Kita "tibai" ramai-ramai. Kalau tidak, "lingkup" la UMNO kat Kedah ni...

Muhyiddin dalam aspirasinya kepada UMNO Kedah mengingatkan bahawa "jawatan" yang disandang itu bukanlah "perhiasan" yang digunakan untuk bermegah! "Depa" ni kena buktikan bahawa "jawatan" itu adalah tanggungjawab yang diamanahkan untuk berkhidmat kepada rakyat, bukan untuk "diri sendiri". Dok meeting sana sini, hasilnya habuk pun tarak! Yang banyaknya dilaksanakan ialah program "mengglemerkan" diri sendiri. Program untuk rakyat tak dapat sambutan. Dok meeting berjam-jam, tapi tak dak resolusi. Kononnya, takdak kata putus dari Ketua. Banyak la sangat birokrasi. Nak bantu rakyat pun banyak protokol dan prosedur birokrasi ka? Payah la lagu ni...tak mesra rakyat! Ada jugak yang berlainan pulak perangainya. Nama ja ada jawatan, meeting pun malas nak pi. Alasannya "saya sebok", "saya busy", "saya diluar kawasan", "saya di KL", "saya ada kerja lain" dan banyak lagi la alasan yang keluar. Padahal dia dok ada kat rumah dok tengok "Jangan Lupa Lirik!" kat Astro! Sebenaqnya, dia malas nak pi sebab nak sabotaj! Tak mau bagi kerjasama sebab tak sehaluan! Habaq teruih terang kan senang....senang nak kira pada "pemilihan" yang akan datang! Hehhehehhe....

Pemuda dan Puteri juga kena "tibai" secara tak langsung. Muhyiddin berkata, "anak-anak muda sekarang telah bercakap soal keadilan dan ketelusan dalam alam maya (internet) dan kita haruslah berusaha menarik mereka menyokong kita,".

Ada ke apa-apa program yang dah dibuat oleh Abang Badrul dan Shima yang boleh dibanggakan sejak lantikan depa? Berapa banyak dah golongan muda yang depa tarik untuk berjuang bersama UMNO? Atau depa pun dok busy lagi "susun strategi"? Atau dok tunggu keputusan mesyuarat dengan "ketua"? Atau dok tunggu "fund" dari ketua masing-masing untuk buat kerja? Depa tak tau ka bahawa di zaman awal UMNO dulu, mak bapak kita sanggup bergolok bergadai tenaga dan harta demi perjuangan UMNO? Mana suara pendesak Pemuda UMNO Kedah ni? Suara "harimau Melayu muda" dah jari suara "tikuih mencicit" ka? Takut pada Dewan Pemuda PAS? Kecut pada Pakatan Rakyat Anwar atau trio Koperal Singh, Kit Siang dan Khalifah Guan Eng? Puteri pulak dok "korooo" semacam pulak dah. Awat? Masih lagi nak kekalkan gelaran "pom pom girls" yang Pakatan Rakyat bagi kat hangpa tu ka? hehehhehe...bangunlah Pemuda & Puteri UMNO Kedah! Kita berpadu merobek Pakatan Rakyat yang dok "menipu" rakyat Kedah! Lihatlah segala yang telah dibina oleh BN di Kedah, kini PR merampas semuanya dan dok belagak macam depa la yang bangunkan Kedah selama ni kat Karnival di Lagoona Merbok tu!

Ayuhlah UMNO Kedah! Sedarlah dari tidoq tuuuu...! Bangunlah membawa "arus perubahan" demi Islam, masa depan anak bangsa di Kedah dan tanah Kedah ini. Sambutlah "gelombang" perubahan DS Najib dan TS Muhyiddin itu dengan ikhlas, sabar dan zuhud dalam perjuangan kita. Kita tahu perjuangan UMNO adalah perjuangan keramat yang amat murni. Jika kita tersalah langkah, mohonlah kemaafan dan berubahlah demi kebaikan bersama. Jangan sampai nasib masa depan Islam, anak bangsa kita dan tanah Kedah ini tergadai oleh PAS yang sanggup di"cucuk hidung" oleh "syaitan" yang bersahabat dengan mereka. Kita bangkit dari kekalahan yang disebabkan oleh segelintir "pemimpin kita yang tak boleh pakai tu". Kita minta "depa" berubah, atau kita "ubah" kedudukan depa ke "bawah"! Itu suara kita! Suara akar umbi yang akan menentukan masa depan anak cucu kita. Jangan sampai anak cucu kita "pijak kencing" kubur kita kerana kita tidak berjuang demi masa depan depa! Allahu Akbar!!!

Bila Kak Su Bersuara... Heh!