Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, July 24, 2009

Basori Kehilangan "Taring" di Jerai?


Hari ni dijadualkan akan berlangsung Mesyuarat Pemuda UMNO Bahagian Jerai. Tidak "sehangat" mesyuarat Pemuda Bahagian yang lalu kerana tidak ada "pemilihan" diperingkat kepimpinan. Hanya di"suam"kan sedikit dengan pemilihan G2 dikalangan Pemuda UMNO Jerai.

Dengarnya, ada beberapa calon Pemuda yang bertanding G2. Tapi entah siapa yang akan terpilih. Secara reputasi umum, semua mengetahui bahawa Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jerai merupakan seorang pro-KJ yang "tegar". Walaupun akar umbi "mengamanahkan" undi dari Jerai diberikan kepada Dato' Mukhriz, Basori tetap "menghadiah"kan undinya kepada KJ, dengan alasan bahawa KJ itu "sahabat" karibnya.

Namun, sedar tidak sedar, KJ sendiri pun sudah "menjauhkan diri" dari kepimpinan Pemuda UMNO Bahagian Jerai. Khabar memberitahu bahawa sikap "meminta-minta" Ketua Pemuda Jerai ini membuatkan KJ "melarikan diri". Kerana itulah Basori tidak dilantik menjadi Ketua Pemuda UMNO negeri. Dikhabarkan juga, bahawa "think tank" KJ menentang keras cadangan melantik Basori sebagai Ketua Pemuda UMNO Kedah. Begitulah sumber memberitahu saya. Entah betul, entah tidak. Saya bukan dari Kem Basori atau KJ untuk mengsahkan kesahihan "cakap-cakap kedai kopi" Pemuda UMNO Jerai ini.

Dikhabarkan juga bahawa ahli-ahli akar umbi Pemuda UMNO Jerai sudah "serik" dengan Basori ni. Setelah suara mereka dikhianati oleh Basori pada PAU yang lalu, mereka nekad untuk merubah kepimpinan Pemuda UMNO Jerai pada pemilihan yang akan datang. Malah hari ini mereka yang sudah "hilang kepercayaan" ini dikhabarkan akan "keluar dewan" ketika Basori memberikan acap tama, sebagai tanda "protes!", katanya. Jika ini berlaku, Basori akan menerima aib besar dihadapan Razali Ibrahim, Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Tindakan ini juga akan memberi isyarat kepada Razali bahawa Pemuda UMNO Jerai "menolak" kepimpinan Basori.

Hairan juga. Kenapa KJ tidak dijadualkan merasmikan mesyuarat Pemuda UMNO Bahagian Jerai kali ini. Bukankah KJ lebih "akrab" dengan Basori, dan KJ tidaklah berada di dalam barisan Kabinet Kerajaan yang sentiasa sebok macam Razali, Naibnya itu. Rasanya KJ mempunyai "lebih masa". Nampaknya, mungkin benar "khabar angin" bahawa Basori kini sudah "ditinggalkan" KJ.

Khabarnya, akar umbi Pemuda UMNO Jerai sedang mengalami "gelombang perubahan" yang ketara. Rata-ratanya makin sedar bahawa kepimpinan sekarang banyak "konar baring". "Kudis" dan "kurap"nya tidak dapat disembunyikan lagi. Angin perubahan ini dikatakan tercetus apabila menyedari tentang nasib anak bangsa Melayu Jerai yang semakin dilupakan oleh Ketua Pemuda dan AJKnya. Kuasa "zeti" yang ada pada mereka telah mengaburi mata mereka untuk membentuk jati diri anak-anak muda Jerai. Buktinya ialah apabila banyak cawangan-cawangan Pemuda UMNO Jerai yang tidak dapat bermesyuarat akibat tidak cukup "korum". Ramai Pemuda "lari"! Mengapa? Mungkin Basori boleh memberi jawapannya. Kita tunggu saja berita dari kenalan yang menghadiri Mesyuarat Pemuda UMNO Bahagian Jerai hari ini.

P/s: Berita terkini...Keputusannya...."kuda2 Basori" telah menjuarai "carta undi"..."chai" depa tak dapat dipecahkan...hehehhhe...tahniah untuk G2 yang terpilih...Gelombang Perubahan tak terpilih...tapi, apakah "Gelombang " itu akan jadi "mandom" atau "gelombang" itu akan terus melanda dan membelah pantai? Kita tunggu next pemilihan....hehehheh...

Thursday, July 23, 2009

Nizar dan Lilin : Respon Pemimpin PAS Bercanggah?


Ustaz Harun Taib hari ini "menyelar" tindakan YB Nizar menghadiri sebuah majlis yang "meragukan" dan tindakan Nizar yang turut sama menyalakan lilin bagi niat "memperingati" kematian Teoh Beng Hock di Ipoh baru-baru ini. Harun Taib yang juga Ketua Dewan Ulama' PAS yang baru menyatakan bahawa PAS sebelum ini telah menetapkan garis panduan kepada pemimpin dan ahli-ahlinya supaya tidak menghadiri majilis-majlis yang "meragukan" menurut hukum syarak. Tindakan Nizar itu jelas mengingkari "garis panduan" Dewan Ulama' PAS! Nizar oh Nizar! Tidak habis-habis dengan "salah laku". Bermula "di bawah sebatang pokok, membawa ke peristiwa "meroyan" di Dewan Negara, kini mengamalkan pula amalan yang "meragukan" menurut hukum syarak PAS!

Manakala "Tok Guru" Nik Aziz pula hanya "membisu". Mungkin Mursyidul Am PAS ini "takut" memberikan sebarang "fatwa" berkenaan perkara ini. Maklumlah, yang membuat perkara "meragukan" itu dari kalangan anak buahnya. Mungkin Nik Aziz "takut" untuk berkata "benar" sebagaimana Ketua Dewan Ulama' PAS.

Ketika mana Mursyidul Am PAS mengambil sikap "mendiam"kan diri berkenaan isu ini, Husam yang merupakan "anak emas" Nik Aziz bingkas bangun mempertahankan tindakan Nizar. Husam menyatakan bahawa tindakan Nizar itu tidak menyalahi ajaran Islam sama sekali. Siapa Husam untuk berkata demikian? Apakah ilmu agama Husam mengatasi ilmu agama Dewan Ulama' PAS? Sedangkan segala umum tahu bahawa Husam hanyalah golongan "erdogan" pro-Anwar yang terkenal dengan meliberalisasikan Islam. Husam hanyalah golongan profesional yang cetek ilmunya berbanding Harun Taib. Layakkah Husam menetapkan hukumnya sendiri? Apakah fatwa Husam itu merujuk kepada hukum Islam sebenar atau sekadar "ayat politik" yang mengenepikan ajaran Islam yang sebenar? Teruk benarlah Husam meroyan!

Khalid Samad pula "lain" pula cara "meroyan"nya. Khalid dikatakan menggunakan "hukum akal"nya sendiri untuk mengulas tindakan Nizar itu. Khalid menyamakan amalan memegang dan menyalakan lilin dengan amalan biasa yang dilakukan di perhimpunan-perhimpunan di seluruh dunia seperti di dalam gereja dan sebagainya. Malah hujah "meroyan"nya itu menyamakan "hukum" tindakan Nizar itu seperti hukum "kita menyalakan lilin ketika rumah kita tiada elektrik atau tidak ada lampu"! Lawak antarabangsa apakah ini? Beginikah tahap ilmu dan IQ seorang YB dari parti PAS? Apakah Khalid Samad tidak tahu tentang sebuah hadith Rasulullah S.A.W yang memperkatakan tentang pentingnya "niat" sebelum melakukan sesuatu amalan? Apakah tujuan dan niat Nizar menyalakan lilin itu sama seperti menyalakan lilin ketika rumah kita "black out"? Takkan itu pun tak tahu? Seandainya "tahu", mengapa pula "memutar belit"kan fakta? Ketara sungguh "auta politiknya"!

Saya membayangkan. Andainya Karpal Singh itu mahir dan 'alim mengenai ilmu agama Islam, pastinya muka Nizar akan "merah padam". Pastinya "Ustaz" Karpal tidak teragak-agak untuk menyelar Nizar. "YB Nizar harus bertaubat!", mungkin ayat ini akan keluar sekali lagi dari mulut Ustaz Karpal!

Wednesday, July 22, 2009

TGH Hadi Menipu Rakyat Lagi?


"Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada masa ini bukan lagi undang-undang keselamatan negara sebaliknya menjadi undang-undang keselamatan kepada tokoh dan pemimpin parti yang memerintah." - Presiden PAS, TG Hj. Hadi Awang.

Benarkah begitu? Apakah ISA itu adalah sebagaimana yang didakwa oleh Presiden PAS ini? Bagaimana pula dengan Mas Selamat yang dipercayai salah seorang anggota JI? Apakah dia juga "tokoh" atau "pemimpin parti pemerintah"? Bagaimana pula dengan ancaman bersenjata seperti Komunis? Bagaimana pula dengan Al-Maunah yang merampas senjata di sebuah kem tentera di Bukit Jenalek, Sauk, Perak pada tahun 2000?

Begitu juga dengan gerakan Kumpulan Militan Malaysia (KMM) berikutan penangkapan bebarapa orang ahlinya yang diketuai oleh Nik Adli Nik Abdul Aziz, anak Mursyidul Am PAS. KMM adalah gerakan bawah tanah (subversif) yang mendapat latihan ketenteraan di Afghanistan. Bukankah mereka didapati melakukan aktiviti yang mampu mengganggu gugat keamanan dan keselamatan nagara? Takkanlah pihak MIO suka-suka tangkap orang?

Bagaimana pula dengan serangan ke atas balai polis di Guar Chempedak untuk merampas senjata api suatu masa dahulu. Bagaimanapun percubaan ini dapat dipatahkan oleh pihak berkuasa. Jika tidak dibendung oleh kerjaan melalui ISA, tidakkah akan membahayakan keadaan penduduk setempat? Selamatkah jika hanya ditangkap dan dibicarakan? Bagaimana pula dengan ideologi mereka?

Pernah sartu ketika dahulu, seorang lelaki bernama Adnan yang "berlakon" sebagai seorang peniaga minyak wangi yang kononnya lemah lembut, berbudi bahasa dan berperwatakan mulia. Dia ditembak oleh seorang pengawal keselamatan Southern Bank di Jalan Gasing, Petaling Jaya ketika dia bersama tiga rakan lain cuba merompak bank itu dengan bersenjatakan pistol. Adnan bersama rakannya dipercayai terlibat dengan gerakan militan. Apakah mereka ini juga jika di"ISA"kan bertujuan untuk "menyelamatkan" tokoh BN dan pemimpin parti yang memerintah?

Biasalah. Bila sudah "berkawan" dengan "syaitan-syaitan" yang pernah ditahan ISA ketika "operasi lalang" dahulu, mereka pun dah nak jadi lalang! Sedangkan Presiden PAS sendiri sedar bahawa ISA itu adalah satu "keperluan" untuk sebuah negara berbilang kaum dan agama ini. Pastinya ISA mahu dihapuskan oleh DAP dan PKR supaya mereka senang merusuh dan memberontak untuk membatalkan hak-hak istimewa Islam. Melayu dan bumiputera. Tentunya senang mereka membuat huru-hara apabila mereka menyentuh isu-isu sensitif seperti "kontrak sosial", "jus soli" dan Ketuanan Institusi Kesultanan Melayu di Malaysia!

Begitulah singkatnya pemikiran pihak pembangkang! Menghebahkan bahawa Kerajaan Barisan Nasional ini "zalim", sedangkan mereka sendiri sedang merancang untuk menzalimi Islam, anak bangsa mereka sendiri dan tanahair yang dikongsi bersama ini. Kononnya perjuangan mereka adalah demi rakyat, padahal mereka akan "menjual" kehidupan dan keharmonian rakyat Malaysia yang sudah sekian lama dipupuk oleh Barisan Nasional. Itulah agenda sebenar Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat? Ini bukan "Pakatan Rakyat", ini "Perosak Rakyat" namanya! Sedarlah rakyat Malaysia!

Zaid "Balaci" Anwar Ngorat Ku Li.


Tidak cukup dengan episod "wayang"nya untuk peristiwa 16 September, Anwar terus memburu ahli-ahli BN, khususnya UMNO untuk menjadi sekutunya. Anwar pandai "mengorat", tak kira lelaki mahupun perempuan, semua dia "bedal"! Sejak peristiwa "mengejar ahli-ahli parlimen BN ke Taiwan", "we have the numbers" dan "16 September", Anwar terus mengejar cita-citanya dengan cara "kotor" ini. Kononnya, "inilah demokrasi yang sebenar dengan memberi mereka pilihan untuk menyertai mana-mana parti yang diingini". Tapi kalau mana-mana dari pemimpin Pakatan Rakyat yang "melompat" keluar, teruk dikutuknya. Sampai diugut bunuh pun ada!

Zaid Ibrahim telah melompat secara sukarelanya. Bagus. Biarlah "sampah" itu pergi ke PKR. Kemudiannya, dipancing pula Chua Jui Meng, bekas Menteri Kesihatan. Chua Jui Meng pun "melompat" dari MCA ke PKR. Terkini, Si Zaid cuba pulak "mengorat" Ku Li, Ahli Parlimen Gua Musang. Dengan harapan Ku Li akan "melompat" juga sepertinya. Maklumlah, Ku Li dahulunya mempunyai "pertikaian" dan "konflik" terhadap Tun M. Lagi pula, Ku Li dilihat kurang menonjol berikutan bekas Menteri Kewangan itu tidak diberikan sebarang jawatan di barisan Kabinet Kerajaan pimpinan Dato' Seri Najib. Kononnya, mudah-mudahan Ku Li akan termakan "pujuk rayu" dan "pujian melangit" yang dihamburkan oleh bekas menteri yang paling "dibenci" itu.

Sayangnya, meleset sekali "telahan" Si Zaid. Barangkali Zaid terlalu "memandang rendah" terhadap Ku Li dan prinsipnya. Semua orang tahu betapa "keras"nya hati Ku Li. Semua orang tahu betapa "tebal"nya sifat nasionalis yang ada pada Ku Li. Mungkin Ku Li pernah mencetus konstroversi pada suatu masa dahulu. Namun, Ku Li ketika itu dilihat hanyalah kerana termakan "hasutan" dari beberapa individu yang berkepentingan. Hakikatnya, "pisang tidak akan berbuah dua kali". Ku Li kini tetap bersama UMNO. Walaupun beberapa teguran tegas dan sinis dilontarkan Ku Li kepada keadaan UMNO, namun nasihat dan teguran itu tidak kurang hanyalah bagai "ayah yang memarahi anaknya". Bukan untuk merosakkan, namun untuk memperbaiki keadaan.

Ku Li menjawab dengan tenang "jemputan tidak rasmi" Zaid Ibrahim di MalaysianInsider.com. Nyatalah Ku Li tetap dengan UMNO. Jiwanya juga jiwa UMNO. Syabas kepada mantan Timbalan Presiden UMNO itu. Seorang yang berjiwa UMNO tidak akan sekali-kali mengkhianati nasib Islam, anak bangsanya dan tanahairnya. Tidak seperti mereka-mereka yang begitu mudah menjual Islam, masa depa anak bangsanya dan tanahair sendiri kepada pihak asing. Mereka itu pengkhianat! Siapakah mereka? Anda semua tentu ingat seorang lagi mantan Timbalan Presiden UMNO yang kini menjadi ketua Penyangak Rakyat! Anwar Ibrahim namanya. Diikuti oleh "balaci-balaci"nya yang turut sama khianat seperti Zaid Ibrahim, Azmin, dan ramai lagi.

Lihatlah dunia! Betapa terdesaknya Anwar untuk menjadi Perdana Menteri. Kerana "cemburu"kan Najib, dia sanggup buat apa saja untuk menjadikan cita-citanya itu menjadi kenyataan. Di"jual"nya penyokongnya dari kalangan kaum Melayu kepada kaum Cina. Di"jual"nya kaum Cina kepada kaum India. Di"jual"nya kaum India kepada kaum Melayu. Benarlah bagai dikata Husin Lempoyang, "jual orang lebih untung dari jual unta". "Jual orang" boleh jadi Perdana Menteri!


Tuesday, July 21, 2009

Beginikah "Nasib" Orang Baru di Bangunan Tunku?


Dah 2 - 3 hari saya tak update blog. Agak busy baru-baru ni. Kena kelola kenduri aqiqah sambut anak menakan baru. Lepas tu...dok tengah busy tu, dengaq pulak cerita yang "tak berapa sedap" di telinga ni...mood nak menulis teruih "down". Isu perletakan jawatan Dr. Wan sebagai Ketua Penerangan UMNO Kuala Kedah & S/U Penerangan UMNO Negeri...

Kecewa ada. Bengang ada. Kesian pun ada. Secara jujurnya, saya kecewa dengan perletakan jawatan Dr. Wan ni. Bukan kerana saya "kenal" Dr. Wan personally. Dia seorang professional yang ada kreadibiliti untuk membantu UMNO Kedah. Dia seorang yang berpendidikan tinggi dan mampu berfikir serta memberi sumbangan kepada perubahan imej UMNO Kedah yang sedia maklum "tercemar" dengan sindrom "state of denial" dan pelbagai lagi "virus". Namun, Dr. Wan sudah membuat keputusan untuk "back off" dari terlibat dalam pembaharuan dan perubahan UMNO Kedah. Adakah dia akan diminta untuk kembali semula? Rasanya..tipis sekali harapan itu...

Budaya "negatif" UMNO Kedah yang sudah lama berakar umbi nampaknya masih menyelubungi UMNO Kedah. Sesetengah sifat negatif itu masih lagi "tebal" dikalangan beberapa individu yang menghuni bangunan Tunku di depan Pekan Rabu itu. Masih lagi wujud "virus cantas mencantas" orang baru. Masih lagi wujud golongan yang enggan memberikan kerjasama dan bantuan kepada "orang baru". Masih lagi wujud di minda mereka tentang erti perasaan "dengki" dan idamkan "jawatan" di sana. Sedih sekali bila memikirkan tentang ini. Mereka "orang lama" disana. Tidakkah mereka berfikir tentang kepentingan dan nasib UMNO Kedah selain dari "kepentingan diri" mereka sendiri? Saya tidak merujuk kepada semua warga UMNO di Bangunan Tunku itu, hanya sesetengah. Kepada "orang-orang lama" yang sanggup berubah, maka "syabas" saya ucapkan. Namun, kepada mereka yang "masih" lagi dok rasa "dialah senior yang lebih layak menghuni jawatan penting di bangunan tersebut", mereka inilah yang patut "dibersihkan" dari mengemudi UMNO Kedah. Sedih sekali...tapi demi UMNO, tindakan sebeginilah yang sepatutnya diambil.

Tun M pernah berkata, jika ada penyakit di mana-mana bahagian tubuh itu, penyakit itu sudah lama di situ dan amat sukar sekali untuk di"sembuh"kan, maka lebih baik di"potong" bahagian tersebut dari terus merebak ke bahagian lain. Dalam hal Dr. Wan ini, beliau merupakan organ atau bahagian yang "brand new" yang dilantik untuk menggantikan organ atau bahagian yang "sudah lama", "reput" dan "tidak mampu revive". Tapi nampaknya organ "brand new" ini pula yang di"cantas" secara "halus". Akibatnya, "organ baru" ini ditekan habis-habisan dan tidak mampu berfungsi dengan baik. Lantaran itu, "organ baru" ini menarik diri kerana tertekan oleh "virus-virus" ini. "Sihat"kah perlakuan yang sebegini? Pelik, kan?

Saya tidak mahulah mengulas panjang. Nanti saya pula dikatakan "lebih kuah dari sudu". Siapalah saya untuk menegur, saya hanyalah ahli UMNO biasa. Saya bisa di"pecat" keahlian. Malah saya bisa di halang untuk menyertai UMNO semula. Ada seorang sahabat saya yang keluar UMNO bersama Tun M. Tapi dihalang keras "ketua bahagian"nya untuk menyertai UMNO semula kerana di"cop" penderhaka parti. Begitukah sikap "orang lama " UMNO yang berkuasa di Kedah?

Susahlah begini...nanti bila lingkup punah UMNO di Kedah, siapa akan dipersalahkan? Saya rasa, mungkin mereka akan menuding jari kepada blogger-blogger UMNO di Kedah ini, termasuklah saya sendiri. "Itu bukan salah kami, depa yang salah!", mungkin itu yang akan keluar dari mulut mereka sebagaimana mereka menyalahkan kaum Cina pada PRU12 tempohari. Selalu menuding jari kepada orang lain, walhal semua itu adalah salah mereka sendiri. Takpa lah...biar Allah yang menentukan nasib UMNO di Kedah. Saya tak mampu dan tak berkuasa untuk merubah UMNO Kedah. Biarlah...saya dan kawan-kawan dengan cara kami sendiri...

Wallahua'alam.

Bila Kak Su Bersuara... Heh!