Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

Friday, July 10, 2009

Guan Eng "Hina" Calon PAS Manek Urai?


Semua jentera BN sama ada penceramah, peraih undi mahupun petugas gantung poster adalah dilarang sama sekali untuk mengutuk peribadi calon PAS di Manek Urai. Nampaknya semua jentera UMNO di Manek Urai begitu patuh kepada arahan tersebut. Syabas diucapkan atas sikap profesional tersebut. Namun, lain halnya pula Lim Guan Eng di pihak Pakatan Rakyat. Di depan orang-orang PAS di Manek Urai, "khalifah palsu" dari Penang ini begitu memuji calon PAS. Namun, dibelakangnya...Guan Eng tidak segan silu memberitahu bahawa "calon PAS kali ini lemah...tak boleh menulis" katanya!

Kempen Manek Urai difahamkan tidaklah sehangat PRK di Bukit Gantang mahupun di Bukit Selambau. Kempen berjalan "lembab" oleh kedua-dua belah pihak. Peluang dilihat masih 50-50. BN dengan kelemahan krisis kempen yang masih lagi "caca merba" akibat kemelut "strategi". Namun, calon BN dilihat mempunyai beberapa kelebihan yang tertentu, cuma publisitinya belum kelihatan "menyinar" lagi. Manakala calon PAS, publisitinya juga "malap" berikutan hal ehwal "peribadi"nya sebagaimana yang di dakwa Lim Guan Eng. Isu-isu di kedua belah pihak lebih tertumpu tentang isu-isu setempat, semasa dan nasional. UMNO bidas PAS tentang "kerajaan perpaduan, PAS serang UMNO tentang "1Malaysia" yang tidak difahami rakyat. Pi mai pi mai tang tu jugak.

Pada saya, peluang masih lagi 50-50 juga. Kalau tanya UMNO, depa akan kata "UMNO ada peluang cerah!". Kalau tanya puak PAS, depa akan kata "PAS ada peluang menang!". Baik tak payah tanya...hehhehhe. Kita tunggu dan lihat. Bagi saya, semuanya tertakluk kepada faktor calon dan dasar parti yang bertanding. Calon UMNO dilihat sebagai individu yang berjaya, calon PAS pun adalah peraih ikan dan hasil laut yang terkemuka di Kelantan. Bezanya hanya calon UMNO tahu membaca dan calon PAS dikatakan tidak mampu membaca?. Sebetulnya, saya tak percaya pun dakwaan Lim Guan Eng bahawa calon PAS itu tak tahu membaca. Jika calon PAS "buta huruf", bagaimana dia nak "sign agreement" perniagaan atau mengisi borang-borang SPR? Takkan main "sign" saja? Bagi saya, dakwaan Lim Guan Eng itu berniat "jahat" terhadap PAS. "Main tikam belakang" sebagaimana Anwar jugak!

Apa pun, kita tunggu dan lihat. Apakah BN mampu menang pada PRK kali ini. Jika menang, ianya mampu menjadi "batu loncatan" kepada PRK yang bakal diadakan di Kelana Jaya kelak. Kalau kalah jugak, Kelana Jaya pun mungkin hancusss! Pengundi Kelana Jaya bukan boleh harap sangat cara pemikirannya. Orang macam Low Gwo Burne tu pun boleh menang? Entah apa jasa Gwo-Burne kat depa...aku pun tak tau! Hehehhe...

Thursday, July 9, 2009

Selepas Manek Urai, Kelana Jaya pula?


Nampaknya sepanjang tahun pentas politik negara akan terus panas! Dengaq kata selepas Manek Urai, giliran Kelana Jaya pulak! Ada sumber memberitahu Ahli Parlimen Kelana Jaya dah "tak minat" nak jadi YB dan akan meletak jawatan. "Tak minat"? Hehehhe..nampaknya satu lagi alasan dari "tangan ghaib" PR untuk meneruskan gelombang PRK. Loh Gwo Burne, mamat yang bertanggungjawab dengan rakaman "video Linggam" nampaknya akan meletak jawatan. Secara automatik pulak, aku dengaq bahawa calon yang akan gantikan tempat dia ialah bekas menteri yang suka "tuang" tugas di Parlimen. Siapa lagi kalau bukan Zaid Ibrahim! Katanya, Zaid Ibrahim dipilih khas oleh Brader Anwar untuk mengisi kekosongan di Kelana Jaya.

Disini aku CnP kan perihal Zaid Ibrahim yang akan bertanding kat Kelana Jaya...di petik dari Malaysianinstinct.com...


Siapa Zaid Ibrahim? Zaid Ibrahim dilahirkan di Kelantan. Dia menjadi ahli UMNO pada tahun 2000 dan menjadi ketua bahagian Kota Baru pada tahun berikutnya. Dalam masa setahun dia berjaya menjadi ketua bahagian UMNO? Hairan! Sungguh hebat Zaid Ibrahim ini. Cepat sungguh diangkat oleh ahli-ahli UMNO Kota Baru untuk menjadi ketua mereka. Apa jasanya pada rakyat Kota Baru sepanjang dia menjadi ketua bahagian? Menurut sumber dari Kelantan, jarang-jarang sekali Zaid pulang ke bahagian yang diketuainya. Tidak pula diambil peduli tentang anak-anak buahnya. Dengan alasan “sebok”, Zaid melupakan tanggungjawabnya sebagai ketua bahagian Kota Baru. Urusan firma guamannya lebih penting dari bertanya khabar tentang perjuangan nasib anak bangsa Kota Baru!

Atas rasa percaya dan jasa UMNO kepada Zaid, dia telah dilantik menjadi calon Kota Baru pada pilihanraya umum 2004. Berkat sokongan ahli UMNO Kota Baru dan usaha kuat jentera BN, Zaid dinobatkan sebagai ahli parlimen Kota Baru, walaupun beliau hanyalah layak digelar calon “bidan terjun”! Zaid hanya di”beri muka” oleh UMNO Kota Baru dan UMNO Pusat untuk menjadi calon. Sebetulnya, ramai lagi calon yang lebih layak selain Zaid Ibrahim. Jika tidak di”pujuk rayu” dan “bodek” oleh Zaid Ibrahim kepada individu tertentu ketika itu, jangan haraplah dia terpilih menjadi calon ketika itu! Itulah Zaid Ibrahim yang “naik tocang” hasil ehsan UMNO suatu ketika dahulu.

Setelah menjadi ahli Parlimen Kota Baru, Zaid mula menunjukkan dirinya yang sebenar. Kerusi parlimen yang dimilikinya jarang-jarang sekali dikunjungi. Agaknya, jalan ke parlimen pun dia lupa! Zaid banyak menghabiskan masanya melobi firma guamannya mendambakan projek-projek perundangan dari Kerajaan. Dia berjaya membolot sebahagian besar kontrak-kontrak perundangan dan guaman dari kerajaan, GLC dan sebagainya. Ketika itulah nama firmanya tersohor di ibunegara. Siapa tidak kenal dengan firma Zaid Ibrahim & Co., sebuah firma guaman terbesar di ibunegara dengan 140 peguam dibawahnya? Begitu gah sekali firma guamannya! Namun, bagaimana pula dengan nasib rakyat di parlimen Kota Baru? Tersohorkah rakyat-rakyat yang menjadi tanggungjawab Zaid untuk diperjuangkan? Hakikatnya, nasib penduduk Kota Baru masih lagi ditakuk lama. Pasar Siti Khadijah masih lagi kotor dengan sampah sarap dan berbau busuk, sebusuk “agenda cilik” Zaid Ibrahim memperbodohkan mereka!

Kerana buruknya prestasi Zaid di Kota Baru sebagai ahli parlimen, dia tidak dipilih sebagai calon pilihanraya 2008. Walaupun BN mengalami “tsunami” politik ketika itu, BN tetap bertahan menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah. Berikutan sistem perundangan di Malaysia terancam dan dipersoalkan, Zaid yang terkenal mempunyai latar belakang undang-undang itu telah dilantik khas untuk menjadi menteri penuh, bertugas sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, bertanggungjawab tentang hal ehwal perundangan dan sistem kehakiman negara. “Menteri Undang-Undang” kata orang. Dengan harapan agar Zaid dapat memperbetulkan tanggapan buruk rakyat terhadap institusi kehakiman dan perundangan negara.

Lain yang diharap, lain pula yang Zaid buat! Zaid memulakan tugasnya dengan menubuhkan Suruhanjaya Di Raja untuk menyiasat rakaman “tukang karut” Loh Gwo Burne. Hasilnya, institusi kehakiman dan perundangan telah dipersoalkan dan tercemar sekali lagi. Hasil siasatannya tidak memberikan impak besar, melainkan konstroversi pada badan kehakiman dan kaedah lantikan hakim-hakim mahkamah. Zaid ternyata telah memburukkan keadaan institusi kehakiman dan perundangan dibawah seliaannya. Kononnya dia “memperbetulkan apa yang tidak betul”. Padahal tiada apa pun yang tidak betul, melainkan dia yang tidak betul belaka. “Bagai tikus yang memperbaiki labu” itulah Zaid yang berlagak “pandai”!

Seterusnya, Zaid sekali lagi “membuat kecoh”! Diungkitnya kembali kisah krisis pemecatan Tun Salleh Abas sebagai Ketua Hakim Negara pada 1988. Begitu juga diungkit kembali kisah lima lagi hakim-hakim mahkamah Persekutuan yang bertindak sebagai tribunal khas kes pertuduhan salah laku Tun Salleh Abas. Zaid memepertahankan dakwaannya bahawa Tun Salleh Abas dan dua lagi hakim iaitu Wan Sulaiman dan Goerge Seah sebagai tidak bersalah. Padahal dakwaannya itu tidak berasas dan meragukan banyak pihak. Namun, kerajaan dengan “ehsan” dan rasa tanggungjawab telah bersetuju memberikan “ganjaran saguhati” atau “ex-gratia” kepada beberapa bekas hakim tersebut. Sekali lagi Zaid memberikan imej buruk kepada kerajaan Malaysia. Padahal dia sendiri berada dalam “kem” kerajaan! Kononnya telus!

Akibat “ketelusan”nya itu, Zaid beberapa kali didesak untuk mengumumkan jumlah bayaran “ex-gratia” kepada beberapa hakim tersebut. Dengan alasan kukuh bahawa pemeberian “ex-gratia” tersebut behubungkait dengan wang rakyat, YB Fuad Zarkashi dan beberapa ahli parlimen lain telah mendesak agar Zaid memberitahu tentang jumlah pemberian “ex-gratia” tersebut. Zaid dengan angkuhnya enggan memberitahu umum tentang jumlah wang negara yang dibayar dan tanpa rasa bersalah sanggup bertikam lidah dengan rakan ahli parlimen yang lain. Bagi Zaid, bekas-bekas hakim tersebut lebih penting dari berjuta rakyat Malaysia yang turut sama membayar cukai! “Bekas hakim diutamakan, rakyat dibelakangkan”, mungkin itulah “motto” hidupnya ketika itu.

Akhirnya, Zaid meletak jawatan. Baguslah begitu. Dia sedar sendiri bahawa dirinya umpama “api di dalam sekam”. Eloklah dia berambus dari kabinet kerajaan! Rakyat sudah “jelek” dengan ragam Zaid. Tidak habis disitu, Zaid tanpa segan silu, duduk “sebaris” dengan kepimpinan pembangkang. Kononnya, dia ingin menunjukkan “protes” melalui tindakannya yang boleh duduk semeja dengan pembangkang. Padahal, dia sememangnya seorang anjing pengkhianat bangsa yang merosakkan negara melalui hatinya yang busuk. Zaid menyertai PKR! Siapa pun tidak terkejut. Sudah dijangka bahawa Zaid hanyalah “opportunis” yang bersifat “sesumpah”! Eloklah “sampah bangsa” ini masuk ke “tong sampah busuk” yang bercita-cita menjadi Perdana Menteri!

Zaid kini bakal menjadi calon Kelana Jaya. Ramai warga ibukota yang kenal dan tahu dimana Zaid tinggal. Menurut sumber, rumah Zaid Ibrahim begitu hebat sekali. Ada “bar” untuk “minum-minum” dan “berseronok gumbira”! Parti sosial juga khabarnya sering berlangsung dirumahnya. Padanlah ramai yang merungut Zaid amat jarang ke Parlimen akibat “bangun lewat”. Mungkin letih berseronok semalaman. Dan ramai juga yang merungut bila bertemu dengannya. “Ada bau todi...” kata orang.

Jika begitulah sejarah seorang Zaid Ibrahim yang bermula dari Kota Baru, Kelantan yang terabai. Dari Parlimen Kota Baru yang tidak terbela. Dari Kabinet yang mencetus huru-hara dan beragenda sebagai “api dalam sekam”. Maka layaklah Zaid Ibrahim dinobatkan sebagai “pengkhianat bangsa” sebaris bersama Anwar Ibrahim. Eloklah Zaid menjadi calon di Kelana Jaya. Jika Zaid menang, “makan hati berulam jantung”lah penduduk Kelana Jaya. Jika Zaid kalah, lapanglah dada rakyat Kelana Jaya. Terserahlah kepada rakyat Kelana Jaya sama ada mahu menerima Zaid Ibrahim. Jika individu “seteruk” Loh Gwo-Burne boleh diterima, apatah lagi si Zaid “lidah bercabang”!!!

p/s: Si Zaid ni diantara "si Kitul" zaman millenium ni...!

Wednesday, July 8, 2009

Saya Cabar Pak Samad!


Bila sebut tentang PPSMI ni..saya teringat Pak Samad Said...seorang yang telah dinobatkan sebagai "pejuang bahasa Melayu". Beliau sangat cintakan Bahasa Melayu sehingga sanggup berdemonstrasi untuk mendesak Kerajaan Malaysia memansuhkan PPSMI. Pak Samad sanggup berdiri diatas pentas politik pembangkang dan menyeru supaya "jangan undi UMNO" demi sayangnya pada Bahasa Melayu dan menolak PPSMI. Dengan pengumuman Kerajaan Malaysia ini, maka legalah hati Pak Samad. Tapi...jangan lupa, SJK Cina dan Tamil juga akan menggunakan bahasa ibunda mereka untuk subjek sains dan matematik...

Jadi...sebagai pejuang bangsa, saya cabar Pak Samad Said untuk turun padang, sekali lagi berdemonstrasi mendesak agar subjek sains dan matematik di ajar menggunakan Bahasa Melayu di SJK Cina dan Tamil. Ini adalah demi mendaulatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara Malaysia dan Pak Samad sebagai "pejuang bangsa" wajib berlaku adil dalam semua tindakan yang Pak Samad lakukan. Silakan Pak Samad berkempen, berdemo dan sebagainya. Desak Kerajaan Malaysia lagi. Jangan berhenti selagi matlamat ini tercapai. Sila laksanakan cabaran saya atau gugurkan saja gelaran "pejuang bahasa Melayu" pada Pak Samad dan gantikan dengan "pejuang Pakatan Rakyat" saja!
Bukanlah saya mahu ber"kurang" ajar dengan Pak Samad. Saya menghormati Pak Samad sebagai insan yang lebih tua dan diberikan kelebihan oleh Allah tentang perihal Bahasa Melayu. Tapi, berlaku adillah pada generasi akan datang...malulah nanti jika disumpah pula oleh anak cucu kita!

PPSMI & Sekolah Satu Aliran



PPSMI akan tamat pada 2012. Begitulah kata Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyidin Yasin. Ketetapan kabinet telah terpatri. Ber"gumbira"lah A. Samad Said. Kalau sebelum ini Pak Samad berkempen serata negara menyeru rakyat agar tidak mengundi UMNO hanya kerana PPSMI, maka mungkinkah Pak Samad kini akan beralih arah untuk menyeru rakyat untuk memilih UMNO semula? Pak Samad sebelum ini mengatakan bahawa dia tidak "mempolitik"kan isu PPSMI. Tapi bila sudah berada diatas pentas parti politik, berucap macam mana pun, "bau" politik itu tetap wujud! Jika dipolitikkan sekali pun pengumuman ini, rasanya pengumuman Timbalan Perdana Menteri ini tidak akan dapat memenangi "hati" yang telah dirasuk "syaitan" bernama Anwar Ibrahim. Berkesankah pemansuhan PPSMI ini di Manek Urai? Jadi jangan pula dikaitkan pengumuman ini dengan "politik" pula ya Pak Samad!

Secara peribadinya, aku agak terkilan dengan pengumuman sadis Tan Sri Muhyidin ini. Pengumuman ini bagai tamparan hebat kepada masa depan anak bangsa aku di masa depan. PPSMI amat "genius" secara dasarnya. Aku melihat bahawa PPSMI mampu membantu dan mempersiapkan anak bangsa ku menghadapi cabaran menggali ilmu di zaman yang amat memerlukan kemahiran berbahasa inggeris. Apatah lagi untuk ilmu sains dan matematik yang menggunakan terma-terma khas dan tertentu di dalamnya. Namun apakan daya, keputusan telah dibuat mengikut majoriti, secara demokrasi. Terpaksalah aku turuti. Bukan aku memain alunan muzik "yes boss". PPSMI juga dibangkang oleh pembangkang, bukan? Walaupun aku tidak setuju, namun aku tak punya kuasa. Namun, aku yakin ada hikmah di sebalik pengumuman ini.

Bagaimana pula dengan kempen "Sekolah Satu Aliran"? Konsep yang pernah diperkenalkan oleh Tun Abd. Razak, ayahanda kepada Perdana Menteri Dato' Seri Mohd. Najib. Demi menyemai kembali perpaduan yang semakin terancam, aku memohon kepada Allah agar membuka hati pemimpin-pemimpin ku untuk melaksanakan kembali Sekolah Satu Aliran di Malaysia. Selain menanda tangani petisyen, menyelitkan logo dan berkempen melalui blog serta beroda kepada Allah, itulah sahaja yang mampu aku lakukan. Aku menyeru kepada kawan-kawan, pak long, pak ngah, mak teh, abang tam, kak chik dan seluruh rakyat Malaysia...jadikanlah SEKOLAH SATU ALIRAN menjadi kenyataan. InsyaAllah.

Wallhua'alam.

Al-Juburi Terlepas Lagi?


Di dalam kekalutan suasana mahkamah yang dibanjiri dengan "5 ribu" orang (kononnya laaa..padahal lebih kurang 100 orang je termasuk Al-Juburi dan lawyer-lawyer dia...). Anwar tersenyum sengih macam kerang busuk apabila berjaya "menciluk" lagi di Mahkamah. Hakim Mahkamah Tinggi hari ini menangguhkan lagi perbicaraan kes liwat "Pak Syiekh Al-Juburi" kepada 15 Julai, Rabu, minggu depan.

Tangguh lagi la keadilan untuk Saiful Bukhari tu...kesian pulak kat mamat ni...tunggu punya tunggu punya tunggu, "lawyer" tak timbul-timbul! Rupanya, penangguhan ini hanyalah disebabkan ketua peguam bela Sulaiman "Akhlaken" Abdullah, 61, sedang "gering" di hospital. Simpati la pulak kat Sulaiman ni...dah la dah tua, dibebankan pula dengan "high profile" case? Umur 61 tu dah kira tahap "pencen" dah tu. Umur lagu tu elok dok kat opis, jadi lawyer sign-sign agreement rumah ja. Jangan dibebankan "warga emas" dengan kes-kes macam ni. Bukan apa, takut-takut kalau kalah kes nanti, dia buleh kena "heart attack" pulak. tak ka haru...? Bagi la kat lawyer-lawyer muda...Ambiga kaa...Zaid Ibrahim kaaa...kan elok?

Nampaknya, keputusan hari ni "menyebelahi" Al-Juburi lagi. Mungkinkah kali ini Anwar dah "tak meluat" kat Mahkamah? Mahkamah Malaysia adalah paling adil dalam dunia? Ada lagi tak yang nak sebut "Mahkamah telah dibeli"? Kalau ada, silakan la sebut. Itupun kalau berani la. Hehehhehhe...Bagi mangsa yang mendakwa di"sodom", terpaksalah bersabar dengan keputusan hakim ni. Ada sapa-sapa dengaq Saiful kata "mahkamah telah dibeli"? Ermmm...musykil aku!

Pak Syeikh Al-Juburi dah terlepas kandang! Rasanya lepas ni Anwar akan pi Manek Urai. Semalam katanya lebih kurang 3000 orang yang kena "kelentong" oleh Anwar di Manek Urai. Hehhhehe...kesian kat penduduk Manek Urai, kena muhong bulat-bulat! "Perubahan" yang dijanjikan Al-Juburi tu tidak disedari akan menafikan hak-hak depa dan anak cucu depa kelak! Depa syok dengaq Pak Syiekh berceramah. Alaaa...macam "tukang karut" la...ramai yang dok nganga depan stage, seronok dengaq "tukang karut" dok mengarut! Hehehhe...elok la tu. Nanti bila dah kena "jual", baru menyesal!

p/s: PAS dah kena "jual", penduduk Manek Urai bila lagi? Hehehhe...

Tuesday, July 7, 2009

Manek Urai : Lagu mana nak menang ni?


Ketua Pemuda "setiakawan" dikhabarkan telah mendakwa "akan wujud swing vote dari Pemuda PAS kepada UMNO" di PRK Manek Urai kali ni...Katanya lagi, mungkin UMNO akan berjaya menang PRK di Kelantan, but it's quite tough! Itu jawapan yang "biasa"nya dijawab bila diajukan dengan soalan "Boleh menang ka?"..hehhehheh...Aku tersenyum sinis!


Betul ke ni? Ada ke Pemuda PAS nak swing vote ni? Ada laporan yang memberitahu aku bahawa 16 Pemuda UMNO telah swing ke PKR di Manek Urai! Agak berlawanan pula berita ini berbanding dengan dakwaan Ketua Pemuda "setiakawan" tu. Menurut sumber lagi, jentera UMNO kat Manek Urai nu dok tengah "huru hara". Katanya sebab "fulus" tak sampai-sampai dari langit! Laaa...pasai "fulus" pulak dahhhhh. Tak abih-abih pasai "fulus" ni. Aku sampai dah naik meluat dengan sentimen "fulus" ni...awat? Kalau takdak "fulus" tak buleh bergerak ka? Pejuang UMNO apa ke nama lagu tu???


Menurut sumber lagi, UMNO Kelantan dok komplain jugak pasai "commander" PRK Manek Urai ni. Katanya, "Commander" ni tak buleh terima cadangan atau teguran. Apa dia kata semuanya betoi. Cara yang dia propose, semuanya betoi. Apa yang UMNO Kelantan suggest tak diendahnya. Payah la nak menang lagu ni. Rasanya "commander" tu tak tau makna perkataan "teamwork" kot? Dia ingat dia "bijak" sangat kot? Ermmm...baru ja jadi "commander". Tak dak pengalaman sangat pun, itu pun nak "eksyen" semacam. Payah la lagu ni...sindrom "aku sorang je yang pandai" ni yang akan "mengalahkan" UMNO nanti.


Aku mintak maaf la kat sapa-sapa yang "terasa" dengan entry aku kali ni. Tapi, itulah yang sepatutnya aku kata! Yang betoi tu tetap betoi, yang salah tu salah laaaa....kan?


p/s: Errr...Perlu ke aku mintak maaf ni? Errmm..?

Monday, July 6, 2009

Gambar Pertemuan Bloggers Utara kali ke-2 : "Panas!!!"

Penat malam tu...hehhehe...berjaya juga Majlis Pertemuan Bloggers Utara kali ke-2 dianjurkan. Alhamdulillah, dengan izin Allah S.W.T, majlis ini dapat berjalan lancar walaupun ada beberapa bloggers utama yang tidak dapat hadir last minit...tanpa kehadiran dan sambutan yang diberikan oleh para bloggers "hardcore" dan "ternama" mungkin majlis ini takkan menjadi "panas" walaupun hujan lebat kat luaq pada malam tu. Jutaan terima kasih kepada Batu Putih, Depakata, saudara Akhram Syah, TV Utara, Pelantaqhujah, TempurSakti, Sanggul Melayu, UMNO Kuala Kedah, Pusaka Ayahanda, Pejuang Bangsa, Ekeng, wakil Utusan, RTM dan ramai lagi. InsyaAllah, kita akan selalu berinteraksi sesama kita selepas ini dan mungkin pertemuan ini akan diadakan secara konsisten setiap 6 bulan sekali atau setahun sekali...bergantung kepada keadaan la noooo...hehhehhe...
Semalam, dok tengah lepak depan TV (tengah demam...), aku terkejut bila terpapar "coverage" dari berita TV1 tentang Pertemuan Bloggers Utara kita ni...hehhehe...Antara yang ditemuramah ialah Batu Putih, Akhram Syah dan JeanBara..! Semua bloggers utara yang hadir pun masuk TV jugak....kecuali aku.....hehhehehhehhehe.....

Dalam gambar ni kelihatan beberapa Bloggers Utara kategori "hardcore" dan luas pengalaman di arena blog...ilmu pun tinggi...kalau sekadar nak "balun" tu...hehheh...serah kat depa...!

Kelihatan digambar beberapa Bloggers Utara "ternama" sedang menjamu selera sambil berinteraksi...

Tiga table...sudah cukup untuk membuat suhu dalam bilik ni "panas"! Kalau ditambah lagi meja, takut runtuh pula Holiday Villa tu...hehehheh...

Table ni agak panas...masuk-masuk ja terus "bunyi" macam-macam...dari bab strategy, politik, isu semasa...hinggalah bab "business"! Err..business??? Bisnes-bisnes tu tinggai kat luaq la brooo...

Kelihatan rakan Bloggers Utara kita ni sedang "pulun" memenuhkan perut masing-masing..lapaq la tu...hehhe... Tinggai la sikit kat aku...hehhehheh...

p/s: Kepada semua yang hadir...sila berikan contact number atau email anda kepada saya secepat mungkin utk dilistkan sebagai anggota Bloggers Utara. Masing-masing lupa nak tulis butiran tu...maklum laaa....dok tengah "panas" dok "balun" orang...hehhehhehe...

Sunday, July 5, 2009

Kisah Ku Seketika Selepas Pertemuan Bloggers Utara...


Sedang aku memandu semalam, sekembalinya aku dari pertemuan bersama Bloggers Utara, aku mendengar sebuah lagu dari handphone buruk ku. Tiba-tiba airmata aku meleleh pilu. Aku hentikan kereta ku ke bahu jalan. Aku mengamati bait-bait lirik lagu gubahan Nordin Kardi itu. Hati aku menjadi sayu mendengarnya. Bagaikan lagu ini mentafsirkan suara hati ku. Igauan demi igauan menghantui jiwaku saat itu.

Mampukah aku untuk terus berjuang? Apakah ada sahabat-sahabat yang sudi bersama-sama mengharungi onak dan duri perjuangan yang aku dokong selama ini. Mahukan mereka mengharungi pahit maung perjuangan yang belum selesai ini? Aku hanya insan kerdil yang mungkin berjiwa besar. Aku ingin melihat Islam, anak bangsa dan tanahairku ini maju bersama peredaran dunia yang amat hampir tamat usianya. Aku hanya ingin melihat masa depan anak bangsa ku terjamin di bumi bertuah ini. Aku hanya pejuang kecil yang hanya berjuang sedaya upayaku demi melihat negara ku aman dan hak-hak anak bangsa ku terpelihara hingga ke akhirnya. Mampukah aku? Mahukah sahabat-sahabat lain bersama dengan ku dalam perjuangan ini? Tak mungkin aku mampu berjuang sendirian. Bagaimana jika aku "pergi" sebelum perjuangan ini tercapai kemanisannya? Apakah anak-anak bangsaku akan meneruskan segalanya?

Pelbagai persoalan bermain dibenak insan kerdil ini. Dalam keletihan tubuh, jiwa ini masih merintih meronta melihat nasib anak bangsa ku. Tak dapat ku bayangkan jika semua impian perjuangan ini musnah akibat kerakusan "mereka-mereka" yang menggadai maruah demi kepentingan diri sendiri. Tidak sekali-kali aku mengharapkan Anwar "si Kitul" alaf baru itu membela nasib bangsanya sendiri. Tidak ku harapkan lagi PAS yang dulu menjadi sahabat di belakang tabirku melihat mereka semakin jauh pergi menjdai "kuda tungggangan" sahabat-sahabat "syaitan" baru mereka. Malah berdosalah aku jika mengharapkan Karpal dan Kit Siang untuk menjamin masa depan Islam, anak bangsa dan tanahair ku ini.

Kepada siapakah harus ku mengharap? Apakah kepada pemimpin UMNO yang kini masih tidak mahu sedar akan kesilapan diri sendiri. Aku yakin masih ada dikalangan pemimpin UMNO yang masih "berjiwa" UMNO seperti ku. Tapi bagaimana pula dengan pemimpin UMNO yang masih "lupa" dan "degil" untuk berubah?! Aku yakin kepada UMNO! Namun, jika pemimpinnya masih lagi ditakuk 5 tahun kebelakangan ini maka aku berserah kepada Allah untuk merubah hati mereka dengan hidayahNya. Berubahlah pemimpin ku...atau akan ku "bersih"kan kalian dari terus "mengotorkan" UMNO!!!

Bersama kedinginan bayu jam 3 pagi, aku derukan kereta ku maju kehadapan bersama semangat juang yang lebih tinggi, bersama jihad Islam sebagai agama ku, bersama harapan perjuangan masa depan anak bangsa ku, bersama semangat muhibbah Malaysia tanahairku! UMNO...aku akan terus bersamamu di kala susah dan senang, aku akan bersihkan kekotoran pada tubuhmu...dan akan ku buktikan bahawa sekalian rakyat amat menyayangi UMNO sebagaimana satu masa dahulu! Aku terus memandu bersama alunan lagu yang terus menghantui jiwa ku...


Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Airmata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesama kita
Cita lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutup hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara

Bila Kak Su Bersuara... Heh!