Iklan Berbayar

Himpunan Anak-Anak Kedah!

Himpunan Anak-Anak Kedah!
Sapa Rasa Dia Anak Kedah, Sila LIKE Page Ni... Tengkiu!

Portal Berita Kedah

  • - PETALING JAYA – Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria kini secara rasmin menyandang jawatan Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) selepas dipilih sebulat ...
    47 minutes ago

Saturday, November 22, 2008

Kandang Khinzir dan PAS Kedah : Suatu Persoalan.

Baiklah! Setelah menitipkan 2 artikel berturut tentang permaslahatan "Kandang Khinzir Sophisticated" yang bakal laksanakan di Kedah, penulis menerima banyak komen-komen sama ada dari pihak UMNO dan PAS. Ada yang menyokong projek ini dan ada yang sebaliknya. Beberapa persoalan telah timbul dalam fikiran saya mengenai "projek" ini. Persoalannya adalah seperti berikut :

  1. Media menyatakan bahawa Kerajaan PAS Kedah telah membatalkan projek ini di Bukit Selambau dan akan dilaksanakan di lokasi yang strategik dan mesra alam. Maknanya, projek ini tidak dibatalkan perlaksanaannya dan akan diteruskan di lokasi lain. Daerah mana yang akan kena???
  2. Apakah manfaat yang akan diperolehi oleh rakyat Kedah dengan terlaksanya projek ini? Sedangkan majoriti rakyat di Kedah adalah 70%-80% Melayu Muslim. Banyak lagi projek yang lebih bermanfaat dan tidak bertentangan dengan sentimen/sensitiviti rakyat Kedah.
  3. Kenapakah Kerajaan PAS Kedah tidak membatalkan perlaksanaan projek ini dan hanya membatalkan lokasi asalnya sahaja iaitu Bukit Selambau? Sedangkan Kerajaan PAS Kedah tahu bahawa projek ini telah mencetus bantahan dari majoriti rakyat, sehingga ada yang sanggup berdemonstrasi membantah perlaksanaanya.
  4. Kerajaan PAS Kedah tahu bahawa dana kerajaan negeri amat terhad dan Kedah tergolong dalam negeri miskin sebelum ini. Hutang pun banyak. Namun, atas rasional apakah Kerajaan PAS Kedah masih mahu meneruskan projek yang "sophisticated" yang tentunya memerlukan perbelanjaan yang banyak? Lebih baik jika pihak Kerajaan Negeri melaksanakan projek-projek yang lebih baik dan memberikan keuntungan.
  5. Mengapakah projek Kandang Khinzir yang dipilih? Tidak ada lagikah projek selain dari projek haiwan yang diharamkan Allah ini? Bukan salah khinzir atau Allah S.W.T yang Maha Pencipta, tetapi salah kepada manusia yang tidak menghindarkan diri dari perkara yang diharamkan. Harap jangan "spin" soalan ini.
  6. Sila senaraikan sebab musabab tentang relevannya pengwujudan "Kandang Khinzir di Kedah".

Sila bahaskan secara rasional di ruangan komen. Jangan dok maki hamun atau tak mahu mengaku kesilapan pula. Jangan terlalu jumud dan obses (taksub) dengan sokongan kepartian masing-masing. Atau saya tidak punya pilihan untuk memadamkan komen anda. Harap maklum dan terima kasih.

Friday, November 21, 2008

PAS dan Kandang Khinzirnya...

Maybe PAS tak jadi buat Kandang Khizir Super kat Bukit Selambau...Maybe depa nak buat tang daerah lain....errmmmm....daerah mana la pulak nak kena niiii??? Aku harap depa buat kat LUAR DARI KEDAH...buat la kat negeri lain...kalau kaum lain kat Kedah ni nak supply daging khinzir tu, depa buleh request dari negeri lain cam Selangoq tu...Selangoqkan dok buat projek kandang ternak khinzir mega yg sophisticated jugak...import jer dari selangoq atau siam...beras buleh import dari siam, awat daging khinzir tu tak buleh pulak?


PAS harus menghormati sensitiviti masyarakat Melayu dan Islam kat Kedah ni...rata2 tak rela kandang khinzir wujud kat depan rumah depa...yang ada kat Kedah sekarang ni buktinya...contoh terdekat ialah kat Padang Lembu...kalau hangpa lalu kat situ...hangpa akan tau betapa busuknya kat situ...bayangkan kalau tanah/rumah hangpa duduk kat area tu...sure hangpa mengamuk sakan...


Memang la relevan kalau nak buat kandang khinzir yg sophisticated, cuma BUKAN DI KEDAH! Kedah mempunyai 70% majotiri bangsa Melayu yang beragama Islam...jadi kena la jaga sensitiviti rakyat tentang hal ni...memang Bukit Selambau majority India, tapi Melayu pun ada jugak...ayaq dari kandang tu depa alirkan ke longkang/alur yang menghala ke tali ayaq/sungai2 yang ada berdekatan dan seterusnya ke sungai2 besaq...kalau hangpa perati, sungai2 berdekatan kawasan tu tercemar dgn bau busuk, ikan pun mati & sungai pun jadi tercemar...seelok2nya, buat la kandang sophisticated tu tang tempat lain...70% melayu Islam kat Kedah ni tak makan khinzir punnnn....


Kita hormati sensitiviti kaum bukan Islam kat Kedah ni dan keperluan depa nak makan daging khinzir tu...namun, kita perlu sedaqkan depa bahawa kajian saintifik pun, daging khinzir tu merbahaya utk kesihatan...sebab tu semua agama tak galakkan makan daging menatang tu...atas khikmah tu jugak, Islam melarang dan haramkan makhluk ciptaan Allah tu dimakan, dipegang dan sebagainya...ni PAS nak pi bela pulak dah! Itu yang tak relevannya....


PAS sepatutnya tidak menggalakkan rakyat bukan Islam ni makan daging khinzir tu...terangkan dari segi saintifik dan logik akal...kemudian terangkan dengan baik/berkhikmah dari sudut agama masing2, termasuk dari sudut Islam...dari situ non muslim akan faham dan sedikit sebanyak depa akan nampak keindahan Islam, pengamalannya dan masyarakatnya...at least, dakwah ke arah Islam itu terlaksana secara tidak langsung pada mereka....itulah yang semolek-moleknya...


Semoga Allah memberi petunjukNya kepada PAS yang tak reti tu...tapi berlagak macam pandai sangat!!!

Wednesday, November 19, 2008

Hadiah Istimewa Untuk Rakyat Kedah!

Di sini saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan jutaan TAHNIAH kepada semua rakyat KEDAH kerana akan dihadiahkan sebuah hadiah yang amat istimewa, khas kepada seluruh penduduk Kedah yang majoritinya Melayu Islam 70%...Terimalah....Sebuah....

KANDANG KHINZIR PALING SOPHISTICATED!
Tak kira la siapa atau bila diluluskan projek ni. Dikhabarkan bahawa BN luluskan projek ni tahun lepas pada 4 Disember 2007. Tapi BN tak laksana pun projek tu, mungkin di KIV kan sehingga sejuta tahun. Tapi pasai apa kerajaan PAS Kedah nak teruskan projek ni pulak??? Awat depa PAS nak buat jugak? Sedangkan banyak projek-projek kerajaan BN dulu depa batalkan, takkan PAS tak boleh nak batalkan projek kandang khinzir moden ala-ala kandang khinzir kat Selangor tu??? BN (Kerajaan Pusat) pun reti batalkan projek-projek mega untuk "secure" ekonomi negara, apatah lagi projek KANDANG KHINZIR! Atau memang PAS suka khinzir kot?
PAS ada kuasa di Kedah, kenapa tak gunakan kuasa tu??? PAS tak reti guna kuasa tu ka? Hehehhe...memang depa takdak pengalaman kat Kedah. Jangan samakan sentimen rakyat Kedah ni sama dengan rakyat Kelantan. Salah BN selalu depa utarakan, salah sendiri depan mata depa tak nampak! Dah la tak nampak, tak dak rasa bersalah pulak tu! Bila orang complain, depa spin salah tu pi kat BN...Nak salahkan orang lak tu...
p/s: macam trademark pulak negeri2 pakatan rakyat ni, kan? 18 tahun dulu heboh kat Kelantan buat kandang khinzir (fesyen lama), lepas tu sekarang ni Selangor pulak nak buat Kandang Mega Khinzir, dan paling latest...Kedah la pulakkkkk....Pakatan Rakyat ni Pakatan Buat Kandang Khinzir ke???

Bila Kak Su Bersuara... Heh!